Grön sörja på audio kabel

Permalänk
Medlem

Grön sörja på audio kabel

Hej, är så att jag stöte på ett (kanske) problem. Satt och skulle leta efter en kortade audio kabel till mina Custom One Pro från Beyerdynamic så drog ut sladden från hörlurarna och märkte att jag hade något grönt på ena fingret, torkade bort det och sen tittade jag på kontakten och den har något grönt klet/smörja på sig och jag har aldrig set något sånt och undrar om någon vet vad detta är, kommer det från kabeln eller från själva hörlurarna och är det skadligt?

Permalänk
Medlem

Det är ju som om någon skulle ha jävlats med dig, och färgat den med en grön Tusch-penna.
Märkligt, kan vara avlagringar eller schlet som torkat av sig, om du haft kabeln i en väldigt gammal apparat.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

...den har något grönt klet/smörja på sig och jag har aldrig set något sånt och undrar om någon vet vad detta är[?]

När koppar ärgar så blir det grönt. Dålig legering helt enkelt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Det är ju som om någon skulle ha jävlats med dig, och färgat den med en grön Tusch-penna.
Märkligt, kan vara avlagringar eller schlet som torkat av sig, om du haft kabeln i en väldigt gammal apparat.
/Lifooz

Bara jag som befinner mig i mitt rum, och hörlurarna är knappt ett 1 gamla, och vad det här nu är så fanns det inte där för en månad sen, kabeln har heller inte suttit i någon annan apparat. Okej, något har verkligen hänt. Öppnade upp ena hörluren och mötes av detta så ska nog ta en runda till butiken där jag köpte hörlurarna ifrån för detta kan ju definitivt inte vara bra

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på att det är någon plast i lurarna som svettas mjukmedel, men det kan vara precis vad tusan som helst. Du har inte fått nåt på lurarna under den tid du haft dem som kan tänkas ha trängt in där?

Är du helt säker på att det inte är något du åstadkommit, så skulle i alla fall jag försökt göra ett garantiärende av saken, eller om garantin är utgången, i alla fall kontakta försäljare/tillverkare och fråga om det är ett känt problem. Är det på det viset får du i alla fall en förklaring på vad det är.

Annars är det väl att försöka öppna upp lurarna och göra rent som gäller.

Tillägg: Du hann visst posta lite mer info och bilder medans jag skrev. Av bilderna att döma ser det inte ut att vara mjukmedel från plasten, det brukar synas ganska bra på plasten som släppt det. Tar tillbaka det förslaget.

En fundering, det är ingen gel eller liknande för komfort/dämpning i muffarna? Tänkte om det är nåt sådant som läckt ut.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Skulle gissa på att det är någon plast i lurarna som svettas mjukmedel, men det kan vara precis vad tusan som helst. Du har inte fått nåt på lurarna under den tid du haft dem som kan tänkas ha trängt in där?

Är du helt säker på att det inte är något du åstadkommit, så skulle i alla fall jag försökt göra ett garantiärende av saken, eller om garantin är utgången, i alla fall kontakta försäljare/tillverkare och fråga om det är ett känt problem. Är det på det viset får du i alla fall en förklaring på vad det är.

Annars är det väl att försöka öppna upp lurarna och göra rent som gäller.

Jag är väldigt mån om mina saker, och eftersom hörlurarna ändå kostade mycket för mig när jag köpte dem 1.800 så inhandlade jag även ett hörlursställ där dem hänger konstant när jag inte har dem på mig, har aldrig dricka eller annan vätska i närheten av varken dator eller hörlurar, så tänkte att jag skulle dra ner med hörlurarna imorgon till butiken och förhöra mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Bara jag som befinner mig i mitt rum, och hörlurarna är knappt ett 1 gamla, och vad det här nu är så fanns det inte där för en månad sen, kabeln har heller inte suttit i någon annan apparat. Okej, något har verkligen hänt. Öppnade upp ena hörluren och mötes av detta så ska nog ta en runda till butiken där jag köpte hörlurarna ifrån för detta kan ju definitivt inte vara bra

http://i438.photobucket.com/albums/qq107/MaeTroX/bild2_zpsc18...

http://i438.photobucket.com/albums/qq107/MaeTroX/bild1_zps10e...

Fyfan, skicka tillbaka skräpet till dess ursprungskälla.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Fyfan, skicka tillbaka skräpet till dess ursprungskälla.
/Lifooz

Ska göras, hade förstått om dem hade haft lite fler år på nacken men inte på ett 1 år gamla lurar, frågan är då om man ska kolla på andra hörlurar typ Sennheiser HD650, har en odac combo och vad jag har förstått så ska inte odac ha några problem alls att driva högre ohm hörlurar

Permalänk
Rekordmedlem

Är det möjligen Ferrofluid från elementet som på nått sätt hamnat på fel ställe? Jag vet inte om de använder Ferrofluid i de lurarna men det är ju inte orimligt och det kan ju läcka om nått gått fel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det möjligen Ferrofluid från elementet som på nått sätt hamnat på fel ställe? Jag vet inte om de använder Ferrofluid i de lurarna men det är ju inte orimligt och det kan ju läcka om nått gått fel.

Ingen aning, men kan mycket väl låta rimligt för tittade jag på trådarna så såg dem ok ut för mig och inget tecken på missfärgning, men mer jag vet desto bättre om dem ställer frågor

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det möjligen Ferrofluid från elementet som på nått sätt hamnat på fel ställe? Jag vet inte om de använder Ferrofluid i de lurarna men det är ju inte orimligt och det kan ju läcka om nått gått fel.

Fast ferrofluider är ju inte transparenta, och är det gröna bara lösningsmedlet, så borde man väl rimligtvis hitta partiklarna någon annanstans

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kaput:

Fast ferrofluider är ju inte transparenta, och är det gröna bara lösningsmedlet, så borde man väl rimligtvis hitta partiklarna någon annanstans

De ferrofluider som används i högtalare är ofta rätt "finkorniga" och det brukar mest se ut som något begagnad olja snarare än oljigt järnfilspån, om det har läckt ut nått från själva drivern så är det den mest troliga förklaringen.

Enligt denna tillverkare så är partiklarna 100 Ångström.
http://liquidsresearch.co.uk/FileHandler.ashx?File=Ferrofluid...
http://liquidsresearch.co.uk/en-GB/home-1.aspx

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Var i butiken jag köpte dem och dem sa att dem inte hanterar några garanti ärende utan att jag skulle höra av mig till beyerdynamic, han jag pratade med hade aldrig hört talas om något liknande och han gissade på att det var ett medel dem doppade sakerna i för att få bättre lödningar/slippa lödda

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Exeo:

Var i butiken jag köpte dem och dem sa att dem inte hanterar några garanti ärende utan att jag skulle höra av mig till beyerdynamic, han jag pratade med hade aldrig hört talas om något liknande och han gissade på att det var ett medel dem doppade sakerna i för att få bättre lödningar/slippa lödda

Då borde det ha funnits där från början och inte kommit efter ett tag.
Dessutom så ska man alltid reklamera till försäljaren eftersom du inte köpt dem av Beyer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Bullshit. Det ska gå på garanti. Och butiken ska absolut ta hand om detta. Inte Beyerdynamics.

Permalänk
Medlem

Fast frågan är väl om han inte har förverkat sin reklamationsrätt när han delade lurarna, enligt butiken.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De ferrofluider som används i högtalare är ofta rätt "finkorniga" och det brukar mest se ut som något begagnad olja snarare än oljigt järnfilspån, om det har läckt ut nått från själva drivern så är det den mest troliga förklaringen.

Enligt denna tillverkare så är partiklarna 100 Ångström.
http://liquidsresearch.co.uk/FileHandler.ashx?File=Ferrofluid...
http://liquidsresearch.co.uk/en-GB/home-1.aspx

Mmm, men för att det ska vara någon mening med en ferrofluid måste det ju vara en viss densitet av magnetiska partiklar. Man borde ju sikta på så mycket det absolut bara går att ha i "lösning" (pratar man lösningar när det kommer till kolloidala dispersioner också?), och det tycker man ju borde synas.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast frågan är väl om han inte har förverkat sin reklamationsrätt när han delade lurarna, enligt butiken.
B!

"Ojdå, de ramlade visst isär, förutom geggan jag såg när de gjorde det har vi visst ett annat kvalitetsproblem!"

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

"Ojdå, de ramlade visst isär, förutom geggan jag såg när de gjorde det har vi visst ett annat kvalitetsproblem!"

Fast det skulle vara en lögn, faller under bedrägeri, och även om risken för att åka fast får anses väldigt liten, samt att man kan försvara sig med att felet inte kom därifrån, så har jag för mig att SweClockers har en regel som säger att man inte får uppmana till olagliga handlingar?
Tillverkaren är ganska bra, så de löser säkert det, om han vänder sig direkt till dem istället för butiken.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast det skulle vara en lögn, faller under bedrägeri, och även om risken för att åka fast får anses väldigt liten, samt att man kan försvara sig med att felet inte kom därifrån, så har jag för mig att SweClockers har en regel som säger att man inte får uppmana till olagliga handlingar?
Tillverkaren är ganska bra, så de löser säkert det, om han vänder sig direkt till dem istället för butiken.
B!

Det var väl mest bara ett alternativ att fundera på för den händelse att de konstrar trots att de inte borde. Spelar tillverkaren fult för att du råkar vara en ointressant kund de redan sålt till, så känner i alla fall inte jag några samvetskval över att göra samma sak.

Och någon uppmaning var det ju inte i den meningen, illustrerade bara ett möjligt scenario

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då borde det ha funnits där från början och inte kommit efter ett tag.
Dessutom så ska man alltid reklamera till försäljaren eftersom du inte köpt dem av Beyer.

Hmm ok, vill också ha för mig att man brukar göra så också men eftersom han sa så så gjorde jag det, alternativt får jag gå tillbaka där bara

Skrivet av Melinho2895:

Bullshit. Det ska gå på garanti. Och butiken ska absolut ta hand om detta. Inte Beyerdynamics.

Hmm ok, vill också ha för mig att man brukar göra så också men eftersom han sa så så gjorde jag det, alternativt får jag gå tillbaka där bara

Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast frågan är väl om han inte har förverkat sin reklamationsrätt när han delade lurarna, enligt butiken.
B!

Skulle jag inte tro. Men visst jag kan ha fel men inget sitter ihop med special tillverkade skruvar och så

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast frågan är väl om han inte har förverkat sin reklamationsrätt när han delade lurarna, enligt butiken.
B!

Reklamationsrätten är troligen mer förlåtande än garantin, att öppna luren på ett fackmannamässigt sätt påverkar inte, nu vet jag iofs inte hur öppnandet skett men har man inte förstört nått så kan man reklamera, har man däremot brutit isär eller skurit osv är det mer tveksamt men lurar brukar ju sitta ihop med skruv o clips.

Skrivet av kaput:

Mmm, men för att det ska vara någon mening med en ferrofluid måste det ju vara en viss densitet av magnetiska partiklar. Man borde ju sikta på så mycket det absolut bara går att ha i "lösning" (pratar man lösningar när det kommer till kolloidala dispersioner också?), och det tycker man ju borde synas.

Oljan är ofta inte särskilt tjock, den kan tex vara för att framförallt ge värmeavledning från talspolen och påverka magnetism och dämpning lite som bieffekt men det är ren spekulation nu, jag vet inte hur konstruktionen på den luren ska se ut men seg olja brukar ge för mycket dämpning så det är knappast det i en lur, det är ju ett litet bredbandselement så det måste ju orka röra sig i diskanten också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

För att komma åt membranet om det är så det kallas så behöver man bara ta av öronskyddet och sen en platt pincett eller mejsel och trycka ner sakta i plasten ( finns skåror för det) och sen ploppa av den sen trillar membranet ut, så blir ingen större åverkan på hörluren alls.

Permalänk
Medlem

Liten update, efter en massa dagar har jag äntligen fått ett svar på vad det är typ. Det visade sig vara att det ljud sladden som har läckt på något konstigt sätt, fick även svar på att det skulle kosta 540 kr för att dem skulle beställa en sladd och göra lite rent inne i kupan, men det är jag inte riktigt bered att betala då all grön sörja bara finns på membranet eller det vita pappret som finns där och vad jag har förstått så gör dena sörja ingen skada, och en ny sladd med frakt och allt från beyerdynamics hemsida kostar 300 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Liten update, efter en massa dagar har jag äntligen fått ett svar på vad det är typ. Det visade sig vara att det ljud sladden som har läckt på något konstigt sätt, fick även svar på att det skulle kosta 540 kr för att dem skulle beställa en sladd och göra lite rent inne i kupan, men det är jag inte riktigt bered att betala då all grön sörja bara finns på membranet eller det vita pappret som finns där och vad jag har förstått så gör dena sörja ingen skada, och en ny sladd med frakt och allt från beyerdynamics hemsida kostar 300 kr

Vad är det som har läckt?
Och riktigt dåligt av dom att dom inte kan ersätta dig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vad är det som har läckt?
Och riktigt dåligt av dom att dom inte kan ersätta dig...

Vad det är som har läckt vet dem fortfarande inte bara att det kommer från ljud kabeln, ska testa sticka tillbaka där jag köpt dem och säga detta, då stället som dem har varit hos nu är något service företag (vet inte om jag får nämna företag) dem kontaktade mig efter mitt mail jag skickade till beyerdynamic efter 10 dagar, sen har detta företag hade haft hörlurarna i 9 dagar då ringde jag och undrade vad som händer, tog 1 dag sen hörde dem av sig. Jag personligen kan ju tycka detta borde gå på garantin.

Hur som helst så blir det billigare att köpa en ny kabel istället för att det här service företaget ska beställa en ny kabel

Permalänk
Rekordmedlem

Inget ska läcka ut via kabeln oavsett om det är nån rest från tillverkningen eller nån magnetisk olja från drivern.
Du borde reklamera luren och inte bara hävda garanti.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Inget ska läcka ut via kabeln oavsett om det är nån rest från tillverkningen eller nån magnetisk olja från drivern.
Du borde reklamera luren och inte bara hävda garanti.

Ok, ja det låter ju faktiskt vettigt att reklamera hörlurarna nu när du säger det. Jag får stå på mig, dem är ju faktiskt bara lite över 1 år gammla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Ok, ja det låter ju faktiskt vettigt att reklamera hörlurarna nu när du säger det. Jag får stå på mig, dem är ju faktiskt bara lite över 1 år gammla

Ställ ett ultimatum. Antingen åtgärdar de felet åt dig kostnadsfritt, eller så häver du köpet. Att de ens jiddrar om saken är under all jäkla kritik.

Att det rinner ut nåt jox ur kabeln är definitivt att betrakta som ett fel på varan, oavsett vad de säger om huruvida det gör skada eller ej.

Med reservation för att jag inte är jurist, så är jag säker på att felet du beskriver är skälig grund för att häva köpet. Vill du ha mer kött på benen kan du alltid fråga i konsumenträttforumet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ställ ett ultimatum. Antingen åtgärdar de felet åt dig kostnadsfritt, eller så häver du köpet. Att de ens jiddrar om saken är under all jäkla kritik.

Att det rinner ut nåt jox ur kabeln är definitivt att betrakta som ett fel på varan, oavsett vad de säger om huruvida det gör skada eller ej.

Med reservation för att jag inte är jurist, så är jag säker på att felet du beskriver är skälig grund för att häva köpet. Vill du ha mer kött på benen kan du alltid fråga i konsumenträttforumet.

Blir det som nästa steg om dem inte vill, förhoppningsvis så blir det inte allt för mycket klyd hoppas jag