Garantiärende ang. GTX 780 hos Inet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av arben:

Det krävs mycket för att vara bland de BÄSTA, och det är de inte.

Detta håller jag fullständigt med om. Jag kan personligen inte förstå varför de blir framröstade som Sveriges bästa datorbutik år efter år.

Skrivet av Leon1:

Jag fick tillbaka 3400kr på ett 2år gammalt 580gtx som paja för 1-2månader sedan, problem?

Det är skillnad på när butiken inte kan erbjuda ett motsvarande kort och inte. Så du kan inte jämföra värdet som Inet sätter för att göra en uppgradering med en summa som man får tillbaka när butiken gör ett återköp vid reklamation. I ditt fall så hoppas jag att du fick tillbaka vad du hade betalat, för det är vad du har rätt till.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Riktigt uselt skött av dom tycker jag...

Permalänk
Medlem

Inet fullföljde sina åtaganden till 100% genom att ersätta det trasiga kortet med ett nytt likvärdigt. Helt korrekt hanterat. Bra jobbat Inet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Kräv ett likvärdigt kort, kan dom inte ge dig ett gtx 780 vilket du är berättigad till så vet jag av ett faktum att inet uppgraderar dig till et x80 ur en senare serie så som 880 eller 980, hade nämligen problem med ett hd6850 som la av, hade 1½ månad kvar på garantin och fick det utbytt mot ett 7850 vilket är tom bättre än det jag hade innan. Vill dom inte det så har du rätt att häva köpet mig veterligen och då är det pengarna tillbaka som betalt för kortet som är vad du skall få i handen inte vad dom säljer det för nu.

Helt korrekt. Inte dagsvärdet. Vafan är det för skitsnack liksom, varför ska jag stå för dagsvärdet när jag vid tidskedet betalade en viss summa för en produkt. Hävning av köp då gäller alla pengar tillbaka, vartenda jävla öre man betalade.

Permalänk
Medlem

NI ska få ett exmepel på hur KKL funkar.
En jobbar kompis till mig köpte bord och stolar på en butik efter ca 1-2 veckor går första stolen sönder han vänder sig till butiken och ska se om dom kan få hem en ny stol efter 2 dagar går 2 stolar till sönder och dom vänder sig till butiken med dom.
Han får då besked att dessa inte finns att få tag i längre utan köpet måste hävas.
Han visar då att en annan butikskedja har exakt samma saker fast för 2000:- mer i kostnad och att dom kan stå för mellan skillnaden.
Det vill så klar inte butiken så han vänder sig till KO som rekommenderar att göra som kunden säger vilket dom inte vill så de går till nästa instans där det beslutas att han ska ha tillbaka sina pengar plus dom 2000:- det kostar att köpa i den andra butiken samt utlägg för bensin några hundra då det har varit ett kostnad för kunden att åka fram och tillbaka.
Detta beslut valde då butiken att följa.

Så det är inte alltid bäst för en butik att vara billigast kan han hitta exakt samma kort i en annan butik fast till dyrare pris kan det bli att dom kan få stå för mellan skillnaden.

Troligen kan inte butiken få tag i ett likadant kort och då ska han ha ALLA pengar tillbaka sedan kan han köpa ett bättre kort om han vill.

EDIT: vist har vi en bra konsument lag men kan säga har en ännu bättre med 5års reklamation bland annat och blir varan utbyt till en annan modell så gäller 5 år från det nya bytes datumet då det räknas som en ny produkt.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Nu kommer det återigen poster med folk som inte läst igenom tråden. Butiken har fullgjort sina plikter gentemot KKL, punkt. TS kommer inte kunna kräva någonting annat än vad han fått (möjligen milersättning och dylika småpengar).

Sen får man självklart ha vilka åsikter man vill huruvida butiken har hanterat det på ett bra sätt eller inte, men de har agerat enligt lagen.

Skrivet av vinylens:

EDIT: vist har vi en bra konsument lag men kan säga har en ännu bättre med 5års reklamation bland annat och blir varan utbyt till en annan modell så gäller 5 år från det nya bytes datumet då det räknas som en ny produkt.

5 år? KKL säger väl 3 år?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av loeric:

Helt korrekt. Inte dagsvärdet. Vafan är det för skitsnack liksom, varför ska jag stå för dagsvärdet när jag vid tidskedet betalade en viss summa för en produkt. Hävning av köp då gäller alla pengar tillbaka, vartenda jävla öre man betalade.

Ja, i de fall butiken beviljar hävning av köpet. Men i det här fallet har ju inte Inet gått med på att häva köpet.
Läs följande inlägg:
#14991976

Skrivet av vinylens:

NI ska få ett exmepel på hur KKL funkar.
En jobbar kompis till mig köpte bord och stolar på en butik efter ca 1-2 veckor går första stolen sönder han vänder sig till butiken och ska se om dom kan få hem en ny stol efter 2 dagar går 2 stolar till sönder och dom vänder sig till butiken med dom.
Han får då besked att dessa inte finns att få tag i längre utan köpet måste hävas.
Han visar då att en annan butikskedja har exakt samma saker fast för 2000:- mer i kostnad och att dom kan stå för mellan skillnaden.
Det vill så klar inte butiken så han vänder sig till KO som rekommenderar att göra som kunden säger vilket dom inte vill så de går till nästa instans där det beslutas att han ska ha tillbaka sina pengar plus dom 2000:- det kostar att köpa i den andra butiken samt utlägg för bensin några hundra då det har varit ett kostnad för kunden att åka fram och tillbaka.
Detta beslut valde då butiken att följa.

Så det är inte alltid bäst för en butik att vara billigast kan han hitta exakt samma kort i en annan butik fast till dyrare pris kan det bli att dom kan få stå för mellan skillnaden.

Troligen kan inte butiken få tag i ett likadant kort och då ska han ha ALLA pengar tillbaka sedan kan han köpa ett bättre kort om han vill.

EDIT: vist har vi en bra konsument lag men kan säga har en ännu bättre med 5års reklamation bland annat och blir varan utbyt till en annan modell så gäller 5 år från det nya bytes datumet då det räknas som en ny produkt.

Ja, så fungerar det. Men det är ju inte tillämpbart här. I det fallet du beskriver kan säljaren inte byta ut mot en likvärdig produkt. Det alternativet fick däremot TS och det är allt Inet behöver erbjuda för att följa kkl. Enligt svensk lag är det inte upp till köpare att välja om köpet skall hävas utan det är upp till säljaren så länge denne kan erbjuda rimliga alternativ.
Däremot har man rätt att gå till någon annan och köpa produkten om säljaren inte kan ordna problemet bra själv. Men det passar ju inte in i det här fallet.
Läs inlägg:
#14991976

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Inet fullföljde sina åtaganden till 100% genom att ersätta det trasiga kortet med ett nytt likvärdigt. Helt korrekt hanterat. Bra jobbat Inet!

Så du tycker det är "bra jobbat" att dom gör vad dom är skyldiga att göra?
Nä vill man vara bäst så gör man utöver detta, men det var ingen nyhet för mig att Inet inte är bäst.

Kan ju bara tänka att enbart denna tråden har troligen gjort så att ett antal potentiella kunder väljer annan butik och inte heller har denna tråden genererat några kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Så du tycker det är "bra jobbat" att dom gör vad dom är skyldiga att göra?
Nä vill man vara bäst så gör man utöver detta, men det var ingen nyhet för mig att Inet inte är bäst.

Kan ju bara tänka att enbart denna tråden har troligen gjort så att ett antal potentiella kunder väljer annan butik och inte heller har denna tråden genererat några kunder.

Så med din utgångspunkt var det dåligt jobbat av Inet att man fullföljde sina åtaganden? Hmm..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Så med din utgångspunkt var det dåligt jobbat av Inet att man fullföljde sina åtaganden? Hmm..

Nej det var inte dåligt utifrån vad regler/lagar säger utan helt normalt.

Men utifrån att Inet skulle vara bästa datorbutiken så var det jäkligt dåligt med tanke på de två olika priserna beroende på om kund ville köpa kortet eller lägga pengar mellan.
Erbjuder man möjligheten att välja annan produkt skall man ha hela summan från kvittot tillgodo och inte någon annan "hittepå" summa, annars gör man bara bort sig som återförsäljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Nej det var inte dåligt utifrån vad regler/lagar säger utan helt normalt.

Men utifrån att Inet skulle vara bästa datorbutiken så var det jäkligt dåligt med tanke på de två olika priserna beroende på om kund ville köpa kortet eller lägga pengar mellan.
Erbjuder man möjligheten att välja annan produkt skall man ha hela summan från kvittot tillgodo och inte någon annan "hittepå" summa, annars gör man bara bort sig som återförsäljare.

Det är din åsikt, jag håller inte alls med.

Det skulle betyda att Inet skulle ge TS ett 970 + vad? 500-1000kr? Är det rimligt? Om ditt svar är nej, då har du ju godkänt ett prisavdrag, vad är då rimligt helt plötsligt?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Det är din åsikt, jag håller inte alls med.

Det skulle betyda att Inet skulle ge TS ett 970 + vad? 500-1000kr? Är det rimligt? Om ditt svar är nej, då har du ju godkänt ett prisavdrag, vad är då rimligt helt plötsligt?

Ja om man erbjuder möjligheten att ta annan vara så får man stå sitt kast, det är annars bara att säga att man inte tillåter det.
Svårare är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ja om man erbjuder möjligheten att ta annan vara så får man stå sitt kast, det är annars bara att säga att man inte tillåter det.
Svårare är det inte.

Så, att ge kunden ett extra alternativ som kunden frågat efter men de inte måste göra är alltså dålig kundservice enligt dig?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja, i de fall butiken beviljar hävning av köpet. Men i det här fallet har ju inte Inet gått med på att häva köpet.

Fast det där är en sanning med modifikation, enligt mig, eller så som jag tolkar det. Inet gick först med på att köpa tillbaks det, men ångra sig senare för att kunden krävde att få tillbaks hela summan (4199 kr) och inte 2899 kr som han vart erbjuden.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Så, att ge kunden ett extra alternativ som kunden frågat efter men de inte måste göra är alltså dålig kundservice enligt dig?

Tror knappast kunden har efterfrågat att få bli blåst på X antal kr.

Om man erbjuder möjligheten till annan vara så är det i realiteten att butiken häver köpet och att man sedan köper ny vara och om man häver köpet kan man inte bara erbjuda en del av priset tillbaka, det är allt eller inget, finns inget som heter nyttjandeavdrag på en vara som lämnas in för ett garantiärende.
Att lägga upp exakt samma vara på 2 olika artikelnummer med olika priser där den höga är till försäljning och den låga vid återköp är fult spel på gränsen till bedrägeri.

Men som sagt ärendet är löst, han har fått ett lika dant kort och vi kan lämna det där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Tror knappast kunden har efterfrågat att få bli blåst på X antal kr.

Om man erbjuder möjligheten till annan vara så är det i realiteten att butiken häver köpet och att man sedan köper ny vara och om man häver köpet kan man inte bara erbjuda en del av priset tillbaka, det är allt eller inget, finns inget som heter nyttjandeavdrag på en vara som lämnas in för ett garantiärende.
Att lägga upp exakt samma vara på 2 olika artikelnummer med olika priser där den höga är till försäljning och den låga vid återköp är fult spel på gränsen till bedrägeri.

Men som sagt ärendet är löst, han har fått ett lika dant kort och vi kan lämna det där.

Nej, du gör fel i ditt grundantagande. Man häver inte köpet, man köper tillbaka ett kort från kunden för att kunden vill köpa ett annat. Det vill Inet göra till marknadsvärde, inte till ett värde för X antal månader sedan.

Sen svarar du inte på frågan. Du påstår att Inet inte borde ha erbjudit alternativet att kunden skulle få byta upp sig, att det skulle varit bättre kundservice än att erbjuda ett extra alternativ som kunden efterfrågat. Menar du verkligen det? Att det faktum att kunden fick ett alternativ att välja på gjorde kundservicen sämre?

Själva hanteringen av kunden i butik låter kanske inte jättekompetent, men vi har ju bara en historia och ett perspektiv att utgå ifrån.

Om någon butik började erbjuda fulla pengarna tillbaka när någon skickar in oreparabla komponenter lär det vara många som aldrig mer behöver betala för sina komponenter igen.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk

Läst nästan varje svar i denna tråd, mitt svar i detta är att Inet gjort allt rätt.
Inse snälla att du kan inte få som du vill.
Det finns regler för de som säljer och det finns regler för de som köper.
Har jobbat själv i datorbutik och insett att det finns jobbiga människor (nu menar jag inte ts)
men många vill ha allt och till samma pris som pixmania men alla garantier i butik.

Mitt svar till TS är ta ditt kort och använd eller sälj, Inet har vad du än tycker gjort rätt enligt lagen.

Sen kan jag undra när jag läst alla dessa trådar med problem,
handlat från Inet, Dustin, Komplett, Cdon, Netonnet mfl.

-99 började jag med datorer och aldrig haft problem med att skicka in en trasig vara då jag vet vad som varit trasigt.
Ingen av dessa företag har behandlat mig illa.
En liten fundering bara om det finns de som vill äta kakan och ha den kvar?

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av muSashi:

Fast det där är en sanning med modifikation, enligt mig, eller så som jag tolkar det. Inet gick först med på att köpa tillbaks det, men ångra sig senare för att kunden krävde att få tillbaks hela summan (4199 kr) och inte 2899 kr som han vart erbjuden.

Fast det där har du inte belägg för.
TS har inte skrivit någonstans att Inet gått med på hävning av köp. Det TS däremot har skrivit är att Inet gått med på att göra någon form av uppgadering istället.ä när kund frågat efter detta.

Det finns goda skäl för alla butiker att inte vilja häva köp och riskera en förlorad försäljning varje gång en produkt gått sönder. Det handlar både om att undvika bedrägeriförsök och att det inte finns rimlig anledning att erbjuda kunder öppet köp om en vara gått sönder.

Samtidigt vill man väl försöka gå kunden till mötes i den mån det går och då kan man exempelvis gå med på en uppgradering som i detta fallet. Det behöver inte betyda att Inet skulle gått med på att häva köpet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Fattar inte varför folk inte tycker om inet. Har handlat där år efter år och om där skulle vara nåt problem löser det sig alltid. TS fick sitt löst nu ju, så varför allt gnäll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rockabilly65:

Läst nästan varje svar i denna tråd, mitt svar i detta är att Inet gjort allt rätt.
Inse snälla att du kan inte få som du vill.
Det finns regler för de som säljer och det finns regler för de som köper.
Har jobbat själv i datorbutik och insett att det finns jobbiga människor (nu menar jag inte ts)
men många vill ha allt och till samma pris som pixmania men alla garantier i butik.

Mitt svar till TS är ta ditt kort och använd eller sälj, Inet har vad du än tycker gjort rätt enligt lagen.

Sen kan jag undra när jag läst alla dessa trådar med problem,
handlat från Inet, Dustin, Komplett, Cdon, Netonnet mfl.

-99 började jag med datorer och aldrig haft problem med att skicka in en trasig vara då jag vet vad som varit trasigt.
Ingen av dessa företag har behandlat mig illa.
En liten fundering bara om det finns de som vill äta kakan och ha den kvar?

Håller med. Nu har jag dock inte läst allt i tråden, har ingen lust ork eller tid. Men jag uppfattade det inte som att han ville byta till sig en 980 mot sin köpta 970 utan att jag trodde han skulle betala mellanskillnaden? För det hade ju varit en alternativ lösning, endera det sistnämnda eller bara en annan 970 för samma prisklass.

Sen gällande häv av köp. Har inte kunden rätten att häva sitt köp om produkten dom köpt gått sönder? Så det är ju upp till inet att lägga fram ett bra förslag för kunden. T.ex ett nytt 970 i samma prisklass, om inte kunden går med på det och säger att han vill ha pengarna tillbaka så måste han ju få det? Då kan dom ju inte köra på att "ja men om du väljer en annan produkt så är du tvungen att välja något för vad en 970 kostar i dagsläget". Jag skulle hävt skiten, fått ut alla mina pengar och kört på en 980 istället alternativt 980 + mellanskillnad hos inet om det gynnar min plånbok mer än häv av köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Nej, du gör fel i ditt grundantagande. Man häver inte köpet, man köper tillbaka ett kort från kunden för att kunden vill köpa ett annat. Det vill Inet göra till marknadsvärde, inte till ett värde för X antal månader sedan.

Sen svarar du inte på frågan. Du påstår att Inet inte borde ha erbjudit alternativet att kunden skulle få byta upp sig, att det skulle varit bättre kundservice än att erbjuda ett extra alternativ som kunden efterfrågat. Menar du verkligen det? Att det faktum att kunden fick ett alternativ att välja på gjorde kundservicen sämre?

Själva hanteringen av kunden i butik låter kanske inte jättekompetent, men vi har ju bara en historia och ett perspektiv att utgå ifrån.

Om någon butik började erbjuda fulla pengarna tillbaka när någon skickar in oreparabla komponenter lär det vara många som aldrig mer behöver betala för sina komponenter igen.

Är du seriös? Skulle vilja se dig med några defekta varor som du lämnar tillbaka och i stort sett låter dig själv medvetet förlora på ett köp som rent av gått käppret åt helvete. I TS fall vet jag inte exakt hur lång tid det gått mellan dagen han köpte det och dagen han lämnade in det. Hur som haver låter det som att du är en av snubbarna som stod och "hjälpte" honom i butik. gg. Plus att kunden skiter fullständigt i vad inet vill och inte vill, kunden vill ha en fungerande produkt annars kan ju jag starta upp en jävla bedrägerifirma också och börja köpa in defekta varor som jag säljer till kunder och påstår att det är garanti på produkterna, sen när dom kommer och ska försöka lämna in det behandla dom på samma sätt som TS. Skulle fan vara en jävla skön affärsidé nu när jag tänker efter.

Att försöka blåsa kunder på pengar, då flippar jag. Jag försöker alltid behandla kunder/återförsäljare med respekt så länge dom behandlar mig på samma sätt när händer något sånt här.

Jag har ett bra exempel, jag köpte en XL2411T monitor på dreamhack förra året och den gick sönder för en månad sedan. Sen dess har BenQ systematiskt skickat ut trasiga skärmar till mig även fast jag har påpekat för dom att jag vill att dom skulle ha kollat så att dom fungerar upp till 144hz utan problem, "ja, våra tekniker har koll på det". Jag har dvs lämnat in 3 skärmar och nu har jag en fjärde skärm med exakt samma problem. I mitt fall rann tålamodet över och jag blev riktigt förbannad på dom och krävde en helt ny XL2411Z eller häv av köp. Jag har varken tid, lön eller tålamod att sitta och hålla på att skicka skärmar fram och tillbaks. Dom beklagade efter första skärmen, och sitter fortfarande och beklagar över att jag har haft extremt otur bara.. jo tjena, dom kan beklaga bäst dom vill när dom sitter och har lön. Jävla idioter. Jag väntar fortfarande på svar på hur dom vill göra. Ger dom pengarna tillbaka så kommer jag aldrig mer köra på BenQ igen.

Det finns en gräns till vad kunden kan ta, nu hade jag EXTREMT jävla otur. Aldrig hört talats om någon som råkat ut för det jag råkade ut för med BenQ. Men ändå. Eller så har dom medvetet skickat ut trasiga skärmar för att dom trott jag varit en jävla nybörjare som kör på 60hz (skärmarna jag fått har alla gemensamt varit obrukbara vid över 85hz). Men det motsäger ju sig självt eftersom jag köpt den just pga att jag ska kunna köra den i 144hz så det tror jag inte dom gjort men deras tekniker verkar ju lite halvt inkompetenta som inte ens ser till att skärmarna dom skickar ut för ersätta kundernas trasiga skärmar inte är 100% felfria är för mig häpnadsväckande.

Permalänk

Popcorn någon?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av loeric:

Är du seriös? Skulle vilja se dig med några defekta varor som du lämnar tillbaka och i stort sett låter dig själv medvetet förlora på ett köp som rent av gått käppret åt helvete. I TS fall vet jag inte exakt hur lång tid det gått mellan dagen han köpte det och dagen han lämnade in det. Hur som haver låter det som att du är en av snubbarna som stod och "hjälpte" honom i butik. gg. Plus att kunden skiter fullständigt i vad inet vill och inte vill, kunden vill ha en fungerande produkt annars kan ju jag starta upp en jävla bedrägerifirma också och börja köpa in defekta varor som jag säljer till kunder och påstår att det är garanti på produkterna, sen när dom kommer och ska försöka lämna in det behandla dom på samma sätt som TS. Skulle fan vara en jävla skön affärsidé nu när jag tänker efter.

Att försöka blåsa kunder på pengar, då flippar jag. Jag försöker alltid behandla kunder/återförsäljare med respekt så länge dom behandlar mig på samma sätt när händer något sånt här.

Antingen har du inte läst igenom första inlägget eller tråden, eller så har du inte koll på vad KKL erbjuder.
Kunden har ju omgående fått erbjudande om ett likadant kort som ersättning. Det är inte på något sätt lurendrejeri! Mer än det kan inte kunden begära. Och Inet behöver inte erbjuda mer än det. Att de på kunds förfrågan ändå ger ett erbjudande om en uppgraderingsdeal är inte bedrägeri, även om den dealen inte faller TS i smaken.

Skrivet av loeric:

Jag har ett bra exempel, jag köpte en XL2411T monitor på dreamhack förra året och den gick sönder för en månad sedan. Sen dess har BenQ systematiskt skickat ut trasiga skärmar till mig även fast jag har påpekat för dom att jag vill att dom skulle ha kollat så att dom fungerar upp till 144hz utan problem, "ja, våra tekniker har koll på det". Jag har dvs lämnat in 3 skärmar och nu har jag en fjärde skärm med exakt samma problem. I mitt fall rann tålamodet över och jag blev riktigt förbannad på dom och krävde en helt ny XL2411Z eller häv av köp. Jag har varken tid, lön eller tålamod att sitta och hålla på att skicka skärmar fram och tillbaks. Dom beklagade efter första skärmen, och sitter fortfarande och beklagar över att jag har haft extremt otur bara.. jo tjena, dom kan beklaga bäst dom vill när dom sitter och har lön. Jävla idioter. Jag väntar fortfarande på svar på hur dom vill göra. Ger dom pengarna tillbaka så kommer jag aldrig mer köra på BenQ igen.

Lite synd att du vänt dig direkt till Benq i det här fallet (om jag förstått dig rätt). Benq kommer inte kunna häva köpet såklart och här kan återförsäljaren hävda att de får några reparationsförsök på sig också innan man som kund har rätt att häva köpet. Men det låter ju onekligen irriterande. De bör lösa det där utan mer knussel.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Antingen har du inte läst igenom första inlägget eller tråden, eller så har du inte koll på vad KKL erbjuder.
Kunden har ju omgående fått erbjudande om ett likadant kort som ersättning. Det är inte på något sätt lurendrejeri! Mer än det kan inte kunden begära. Och Inet behöver inte erbjuda mer än det. Att de på kunds förfrågan ändå ger ett erbjudande om en uppgraderingsdeal är inte bedrägeri, även om den dealen inte faller TS i smaken.

Korrekt, jag har inte läst igenom det mesta i tråden och det beskrev jag ovan, hur jag uppfattade TS historia som, och gav mina synpunkter på det hela.

Lite synd att du vänt dig direkt till Benq i det här fallet (om jag förstått dig rätt). Benq kommer inte kunna häva köpet såklart och här kan återförsäljaren hävda att de får några reparationsförsök på sig också innan man som kund har rätt att häva köpet. Men det låter ju onekligen irriterande. De bör lösa det där utan mer knussel.

Det köptes via Webbhallenstore på Dreamhack Summer 2013-06 och dom hänvisade bara till BenQ helt enkelt för dom sa att det skulle gå snabbast att få ut ny skärm, så jag gjorde som dom rekommenderade. Och fine, det har gått smidigt att få ut skärmarna, men problemet är att jag har fått trasiga skärmar. Ja klart dom löser det, men att det ska behöva ta så här lång tid och att man som kund ska behöva gå så långt som att "hota med häv av köp", "hota med att byta företag" osv är lite jobbigt. Jag vill ju inte det, men det är enda sättet att få fart på dom. Tyvärr.

Och angående TS, nej jag har inte läst igenom allt. Det står tydligt där också ("Håller med. Nu har jag dock inte läst allt i tråden, har ingen lust ork eller tid. Men jag uppfattade det inte som att han ville byta till sig en 980 mot sin köpta 970 utan att jag trodde han skulle betala mellanskillnaden? För det hade ju varit en alternativ lösning, endera det sistnämnda eller bara en annan 970 för samma prisklass.")

Permalänk
Medlem
Skrivet av arben:

2900? var ser ni det priset? blocket eller för jag hittar ej de priset på ett 780

Du kanske fått det förklarat redan men du kan läsa om garanti, återköp och reklamationsrätt på konsumentverket.
Saken är den att garanti är helt frivilligt. Reklamation är lagstadgat och kan inte avtals nedåt, dvs. det får inte bli sämre villkor för kunden genom ex. garantin. Om en vara som din gått sönder inom 6 månader anses det vara fabriksfel och du har rätt att få varan reparerad max 2-3 ggr eller utbytt mot en likvärdig vara. I detta fall ska du få ett kort som presterar likvärdigt. Detta är det enda dom krävs göra under en reklamation.

Att som du vill lägga pengar emellan för en uppgradering är upp till dem hur de vill göra. Det skulle kunna stå i deras garantivillkor men det är ovanligt så det handlar mer om vad personen du talar med anser att han vill och får göra. I detta fall väljer han att värdera ditt kort jättelågt, mig veterligen får han göra så, men tillvägagångssättet låter himla fult. Försök prata med någon annan om samma deal nu när den där artikeln är borta, ge dem dålig samvete. Du har inte blivit behandlad helt sjysst.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av loeric:

Är du seriös? Skulle vilja se dig med några defekta varor som du lämnar tillbaka och i stort sett låter dig själv medvetet förlora på ett köp som rent av gått käppret åt helvete. I TS fall vet jag inte exakt hur lång tid det gått mellan dagen han köpte det och dagen han lämnade in det. Hur som haver låter det som att du är en av snubbarna som stod och "hjälpte" honom i butik. gg. Plus att kunden skiter fullständigt i vad inet vill och inte vill, kunden vill ha en fungerande produkt annars kan ju jag starta upp en jävla bedrägerifirma också och börja köpa in defekta varor som jag säljer till kunder och påstår att det är garanti på produkterna, sen när dom kommer och ska försöka lämna in det behandla dom på samma sätt som TS. Skulle fan vara en jävla skön affärsidé nu när jag tänker efter.

Att försöka blåsa kunder på pengar, då flippar jag. Jag försöker alltid behandla kunder/återförsäljare med respekt så länge dom behandlar mig på samma sätt när händer något sånt här.

Om du vill argumentera den här frågan får du se till att läsa tråden, annars blir det lite som att du står och skriker om hur dålig jag är på tennis i en bowlinghall.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Om du vill argumentera den här frågan får du se till att läsa tråden, annars blir det lite som att du står och skriker om hur dålig jag är på tennis i en bowlinghall.

Jag håller inte med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Nej, du gör fel i ditt grundantagande. Man häver inte köpet, man köper tillbaka ett kort från kunden för att kunden vill köpa ett annat. Det vill Inet göra till marknadsvärde, inte till ett värde för X antal månader sedan.

Sen svarar du inte på frågan. Du påstår att Inet inte borde ha erbjudit alternativet att kunden skulle få byta upp sig, att det skulle varit bättre kundservice än att erbjuda ett extra alternativ som kunden efterfrågat. Menar du verkligen det? Att det faktum att kunden fick ett alternativ att välja på gjorde kundservicen sämre?

Själva hanteringen av kunden i butik låter kanske inte jättekompetent, men vi har ju bara en historia och ett perspektiv att utgå ifrån.

Om någon butik började erbjuda fulla pengarna tillbaka när någon skickar in oreparabla komponenter lär det vara många som aldrig mer behöver betala för sina komponenter igen.

Exakt vilken skillnad är det på att köpa tillbaka och häva köpet?
Jo, noll, nada, ingen...det är samma sak.
Sen får man inte göra detta till marknadsvärde när produkten är sönder och det är fråga om garantiåtagande, endast när produkten är fullt fungerande kan man hävda marknadsvärde vid återköp.

Sen påstår du att jag inte svara på frågan och i meningen efter nämner du mitt svar.
Hur skall du ha det? Det är ett svar även om du inte tycker samma.

Finns redan butiker som ger en full återbetalning vid återköp, men hur du får det till att man inte skulle behöva betala för komponenter igen förstår jag inte.
Eller du menar att alla ens komponenter går sönder lagom innan garantitiden är slut och att man då byter? Om det är dina komponenter som beter sig så tycker jag synd om dig.

Men tycker du det är rätt att lägga upp exakt samma vara på 2 olika artikelnummer med olika priser där den höga är till försäljning och den låga vid återköp så är det ok för min del, men det är inte ok för mig att göra så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Exakt vilken skillnad är det på att köpa tillbaka och häva köpet?
Jo, noll, nada, ingen...det är samma sak.
Sen får man inte göra detta till marknadsvärde när produkten är sönder och det är fråga om garantiåtagande, endast när produkten är fullt fungerande kan man hävda marknadsvärde vid återköp.

Sen påstår du att jag inte svara på frågan och i meningen efter nämner du mitt svar.
Hur skall du ha det? Det är ett svar även om du inte tycker samma.

Finns redan butiker som ger en full återbetalning vid återköp, men hur du får det till att man inte skulle behöva betala för komponenter igen förstår jag inte.
Eller du menar att alla ens komponenter går sönder lagom innan garantitiden är slut och att man då byter? Om det är dina komponenter som beter sig så tycker jag synd om dig.

Men tycker du det är rätt att lägga upp exakt samma vara på 2 olika artikelnummer med olika priser där den höga är till försäljning och den låga vid återköp så är det ok för min del, men det är inte ok för mig att göra så.

Det gör enorm skillnad. Häver man köpet så ska man stå med det man hade innan, köper Inet tillbaka något av ren kundservice så behöver de inte göra välgörenhet av det för att det ska vara en god service till kunden.

Du argumenterar fortfarande om äpplen när vi talar päron, precis som Söderbäck redan har fastslagit så får Inet erbjuda precis vad fasen de vill efter att de har fullgjort sin plikt gentemot KKL. De kan välja att ta betalt i muffins eller regnskog om det nu skulle falla dem in. De skulle inte köpa tillbaka hans trasiga kort, de skulle köpa tillbaka hans ersättningskort (som är fullt fungerande), därför kan de i princip göra vilken prissättning de vill.

När det gäller mitt påstående att folk inte skulle behöva köpa komponenter igen så är det inte alltför svårt att se till att en komponent pajar på rätt sätt för att köra det på garanti om man nu skulle vilja det. Vilket kan sättas i system och på så sätt med jämna mellanrum byta upp sig om det skulle funka.

Skrivet av loeric:

Jag håller inte med.

Ok, det blir dock märkligt när du går ut så hårt utan att veta vad du faktiskt diskuterar.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Det gör enorm skillnad. Häver man köpet så ska man stå med det man hade innan, köper Inet tillbaka något av ren kundservice så behöver de inte göra välgörenhet av det för att det ska vara en god service till kunden.

Du argumenterar fortfarande om äpplen när vi talar päron, precis som Söderbäck redan har fastslagit så får Inet erbjuda precis vad fasen de vill efter att de har fullgjort sin plikt gentemot KKL. De kan välja att ta betalt i muffins eller regnskog om det nu skulle falla dem in. De skulle inte köpa tillbaka hans trasiga kort, de skulle köpa tillbaka hans ersättningskort (som är fullt fungerande), därför kan de i princip göra vilken prissättning de vill.

När det gäller mitt påstående att folk inte skulle behöva köpa komponenter igen så är det inte alltför svårt att se till att en komponent pajar på rätt sätt för att köra det på garanti om man nu skulle vilja det. Vilket kan sättas i system och på så sätt med jämna mellanrum byta upp sig om det skulle funka.

Ok, det blir dock märkligt när du går ut så hårt utan att veta vad du faktiskt diskuterar.

I din fantasi är det kanske inte samma sak att häva ett köp och göra ett återköp, men i verkligheten är det.

Jag vet att andra har fastslagit det enligt dig, men åter igen verkligheten fungerar inte på det viset, man kan inte erbjuda vad som helst utan det finns faktiskt regler att följa även där.

Det sista du nämner kallas bedrägeri och är ett brott, skulle man välja den vägen finns det betydligt fler sätt att inte behöva betala för sina komponenter, men nu pratar vi lagliga saker.

Så, nu tänker jag inte svara dig fler gånger eftersom vi kommer inte längre, du har ditt sätt att se på det och jag har mitt.