Permalänk
Avstängd

"Anti aliasing" inställningar på tv

Tjena!

Jag tror att jag för några månader sedan råkade göra en återställning av inställningarna till fabriksinställningarna på min tv och har upplevt att bilden varit annorlunda. Har fixat till bilden nu genom att ställa om lite grejer. Något jag även märkt är att jag i spelet fifa upplever kanterna runt spelarna, målburen osv trubbiga eller vad man ska säga och att de rör sig osv.

Har sett några inställningar som jag inte riktigt vet vad de gör, dessa är "Utjämnad gradering", Kantförstärkning sen en annan inställning som heter "Detaljförstärkning". Hur fungerar dessa ska jag sätta alla på High eller?

Permalänk
Avstängd

Generellt bör man stänga av alla konstiga bildförbättringsfunktioner men det kostar ju inget att testa liksom. Känner du att bilden är bättre så kör på.

Permalänk
Medlem

Kantförstärkning och detaljförstärkning låter som de förstärker effekterna du vill bli av med, så stäng av det.
Möjligen kan utjämnad gradering vara vad du söker, men det kan också vara så att det bara tar bort blockighet, främst i mörka scener, från TV-sändningar och andra begränsade signalkällor

Personligen vill jag att TVn ska visa en så exakt signal som möjligt, och styr inställningarna i datorn istället.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara