Vilken Firefox är bäst

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kaput:

Nu väckte du mitt intresse! Har testat miljarder alternativa browsers genom åren, men alltid fallit tillbaka på de etablerade för att jag inte orkar hålla på och få det att funka med den jag råkar köra. Ungefär samma resonemang som bakom det faktum att kryper till korset och kör Windows, trots att det finns en massa kompetenta Linuxdistar som är anpassade för desktopbruk idag.

Läst på om Pale Moon på deras hemsida, och jag gillar det jag ser, det där mellantinget mellan att optimera och att bibehålla kompatibilitet med större delar av det material som finns på nätet. Kan tänka mig att det inte innebär samma problem som förr att göra det, när man har geckoplattformen att stå på i grunden.

Jag såg ditt senare inlägg om att Swedbank funkar bra, och det låter lovande. Hur skulle du bedöma Pale Moon i övrigt? Är den duglig för vardagligt bruk i meningen att det så gott som aldrig blir något pill, alternativt att starta en alternativ browser, för att få en site att fungera som det är tänkt?

Jag har länge vägrat installera Flash och föredragit att ha flera browsers, jag har kört Chrome för playtjänster eftersom den varit för begränsad för att funka att surfa med. Chrome har ju blivit bättre med tiden men den är ju fortfarande så enkel att den blir komplicerad att använda.

Skrivet av Llorona:

Jag blev väldigt nyfiken på Pale moon efter denna tråden. Har kört på Waterfox i ett tag och tycker överlag det fungerar ganska bra (dock endel problem med youtube som fastnade på 14s om man inte satte backend till false).

Det som jag direkt upptäckte var att Roomy Bookmarks toolbar inte stöds och att ta bort alla bokmärke texter är en kritisk del för mig (inte tillräckligt att ta bort texten när man skapar ett nytt bokmärke). Detta är nog den största anledningen till att jag hatar Chrome.

Har någon koll på alternativa sätt att göra det jag önskar, som stödjs i pale moon?

Alla tillägg funkar inte men mycket och själv har jag inget som jag upptäckt att jag måste ha som inte gått att lösa men man får prova, det är ju inte exakt samma browser, det är däremot den riktning FF kanske borde ha tagit i stället för den anskrämliga designen som liknar Chrome.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag brukar inte ställa frågor i andras trådar, men vill inte skapa en ny tråd för detta, ursäkta TS för trådkapning.

Ni som säger att det är väldigt stor risk att drabbas av otyg om man kör med en äldre version av webbläsaren, hur verkligt är det hotet? Sitter med Firefox 28 och vill inte uppgradera då jag verkligen gillar utseendet och mina tillägg och inte orkar knåpa ihop nyare Firefox för att få den se likadan ut om det ens går. Kan även säga att jag kör Adblock och NoScript, ska jag ändå känna mig orolig?

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Jag brukar inte ställa frågor i andras trådar, men vill inte skapa en ny tråd för detta, ursäkta TS för trådkapning.

Ni som säger att det är väldigt stor risk att drabbas av otyg om man kör med en äldre version av webbläsaren, hur verkligt är det hotet? Sitter med Firefox 28 och vill inte uppgradera då jag verkligen gillar utseendet och mina tillägg och inte orkar knåpa ihop nyare Firefox för att få den se likadan ut om det ens går. Kan även säga att jag kör Adblock och NoScript, ska jag ändå känna mig orolig?

Du får läsa versionändringarna för vilka säkerhetsfixar som skett men någr är det allt.
Däremot tycker jag du ska prova en ny FF med classic themee restorer men gör först en total backup av FF 28 så du kan backa tillbaka totalt om du inte gillar en ny, det är ganska lätt att installera om 28 och köra restore med Mozbackup, det går ju att köra ett test i en virtuell maskin också.
Mozbackup är hursomhelst bra att köra ibland eftersom det kan ta med allt vilket inte sync gör.
http://mozbackup.jasnapaka.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Du kan prova Pale moon http://www.palemoon.org/ om du inte gillar Googlifieringen, Pale moon är nog den bästa webbläsaren idag, baserad på Mozilla och FF tilläggen fungerar, den har också 64 bit och är snabbare än FF eftersom de dumpat stödet för en del äldre saker som inte används idag, så den bästa FF versionen är Pale moon snarare än FF

Det finns också plugin som rensar ut Australistramset rätt bra:
https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/classicthemere...

https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/classicthemere...
Något svårt att välja.

Permalänk
Rekordmedlem

Den där förstår jag inte riktigt vitsen med, har man flera profiler så kommer det upp en valruta för profilval om man inte specificerar en profil i genvägen man startar med.
Så här skriver man i genvägens målruta för att definiera att man vill starta defaultprofilen och inte få upp valrutan

"C:\Program Files (x86)\Mozilla Firefox\firefox.exe" -P default -no-remote

Så här ser den ut när valrutan kommer upp:
"C:\Program Files (x86)\Mozilla Firefox\firefox.exe" -no-remote
Som du ser saknas då växeln som pekar på defaultprofilen "-P default" och då visas valrutan om du har flera profiler.

Välja vad ?
Senaste versionen är den mest uppdaterade.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Den där förstår jag inte riktigt vitsen med, har man flera profiler så kommer det upp en valruta för profilval om man inte specificerar en profil i genvägen man startar med.
Så här skriver man i genvägens målruta för att definiera att man vill starta defaultprofilen och inte få upp valrutan
http://ladda-upp.se/files/2014/b125744.png

"C:\Program Files (x86)\Mozilla Firefox\firefox.exe" -P default -no-remote

Så här ser den ut när valrutan kommer upp:
"C:\Program Files (x86)\Mozilla Firefox\firefox.exe" -no-remote
Som du ser saknas då växeln som pekar på defaultprofilen "-P default" och då visas valrutan om du har flera profiler.

Välja vad ?
Senaste versionen är den mest uppdaterade.

Jag tänkte kanske lite fel att köra en uppdaterad fox på en ny profil och behålla den gamla på Default. Måste vara 2 datorer?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Internity:

Jag tänkte kanske lite fel att köra en uppdaterad fox på en ny profil och behålla den gamla på Default. Måste vara 2 datorer?

Profiler använder samma FF, de separerar inställningar och användare.
Du får köra en portabel version för att köra oberoende av den installerade, men prova en uppdaterad med CTR eller Pale moon och Mozbackup för att ev kunna backa FF om du inte får det att fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Profiler använder samma FF, de separerar inställningar och användare.
Du får köra en portabel version för att köra oberoende av den installerade, men prova en uppdaterad med CTR eller Pale moon och Mozbackup för att ev kunna backa FF om du inte får det att fungera.

Har redan en portabel så jag får testa i en gammal XP i så fall, men de tycks inte ta skada av nedgradering som jag gjorde i en ny laptop.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Internity:

Har redan en portabel så jag får testa i en gammal XP i så fall, men de tycks inte ta skada av nedgradering som jag gjorde i en ny laptop.

Portabla versioner är "konstanta" allt ligger ju samlat i en mapp för att det ska bli portabelt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Portabla versioner är "konstanta" allt ligger ju samlat i en mapp för att det ska bli portabelt.

Man kan ha fler i samma dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Internity:

Man kan ha fler i samma dator?

Ja, 1 i varje mapp. Informationen lagras bara i den mapp det är "installerat".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke92:

Ja, 1 i varje mapp. Informationen lagras bara i den mapp det är "installerat".

Senaste versionen och prova https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/classicthemere... där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Internity:

Tycker nya UI:Et är helt ok, har vant mig sedan långt tillbaka. Hade bara önskat att Mozilla behöll den gråa färgen istället för svart/blått på Development versionen = Aurora /version 35, Firefox loggan är snygg i blått, däremot blå tabb färg går inte ihop med resten som är svart. Hade jag haft lite tid över så skulle jag bytt färg till gråa menyfält och så vidare.

Permalänk
Avstängd

Uppdaterade Fox i en Virtuell med XP, https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/classicthemere... gick inte att installera.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Internity:

Uppdaterade Fox i en Virtuell med XP, https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/classicthemere... gick inte att installera.

Vilken version på FF gick det inte att använda på ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Vilken version på FF gick det inte att använda på ?

33.1.1 som jag även laddat ner som portabel nu i W7.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Internity:

33.1.1 som jag även laddat ner som portabel nu i W7.

Skumt, jag har själv 31.1.1 med classic theme restorer men inte med win xp och xp är ju inget os jag skulle vilja surfa med idag eftersom det är övergivet av MS.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Skumt, jag har själv 31.1.1 med classic theme restorer men inte med win xp och xp är ju inget os jag skulle vilja surfa med idag eftersom det är övergivet av MS.

Den vägrade även i W7 först men lyckades andra ggn. Väldigt mkt att välja på och den nya kanske inte är så tokig, jag är lite konservativ.

Har XP i gamla datorer och Virtuella.

Permalänk
Medlem

e10s är på gång igen och skall kanske åka med från V36 tåget.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Internity:

Den vägrade även i W7 först men lyckades andra ggn. Väldigt mkt att välja på och den nya kanske inte är så tokig, jag är lite konservativ.

Har XP i gamla datorer och Virtuella.

Jag blev lite nyfiken så jag laddade ner FF 31.1.1 portable och installerade sen classic theme restorer i den och det är den kombinationen jag använder just nu när jag skriver detta inlägg, funkar ju bra för mig men jag kör ju inte XP och kommer inte att göra det heller, XP har passerat bäst före datumet och äldre maskiner kör jag linux på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Jag blev lite nyfiken så jag laddade ner FF 31.1.1 portable och installerade sen classic theme restorer i den och det är den kombinationen jag använder just nu när jag skriver detta inlägg, funkar ju bra för mig men jag kör ju inte XP och kommer inte att göra det heller, XP har passerat bäst före datumet och äldre maskiner kör jag linux på.

Jag kör inte heller XP men har dom kvar som en mjuk övergång.