Permalänk
Medlem

Ny server, köpråd?

Tjena!

Ska köpa en ny server för hemmabruk. Den ska egentligen inte belastas speciellt mycket, mer än att husera ett par webbsidor med låg trafik, spelserver för ex. Minecraft, och alla digitala media familjen samlat på sig med åren. Den måste vara tyst, då den kommer stå i en lägenhet.

Jag vet inte i vilken ände att börja och vad som krävs för detta.

Efter en snabb sökning hittade jag denna:
https://www.dustin.se/product/5010755240/proliant-ml310e-gen8...
Värt att satsa på eller kan jag få mer till bättre pris? Ska jag bygga själv?

Tips och råd?

Permalänk
Medlem

bygg själv, får du en burk som är bättre för dina behov osv

tänk på att ha gott om ram om du ska ha MC server osv. 8GB+

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

En server är ju inget mer än en dator dedikerad till en speciell "tjänst", eller flera tjänster i det här fallet.

Eftersom du verkar vilja ha en kombinerad applikationsserver och filserver så är det svårt att köpa nåt som fungerar "out of the box", det kommer att kräva lite jobb från din sida hur du än gör.

Hur mycket tid och energi du vill lägga ner på det är helt upp till dig själv.

Under förutsättning att du kan eller är villig att lära dig Linux är nog den enklaste varianten att installera senaste versionen av Ubuntu Server på maskinen. Då kan du köra webbsidor, minecraft och samtidigt sätta upp en LVM-raid att använda som filserver.

Vill du komplicera det, men samtidigt göra servern mera flexibel så installerar du ESXi på den, kör Freenas i en VM för filservern, Webbgrejset i en annan VM och Minecraft i en tredje.

Vill du köra Windows så kan Storage Spaces i Server 2012 vara nåt att titta på för filserver-biten. Web och Minecraft går att köra under Windows med.

Hårdvarumässigt är det väl en helt ok burk du har länkat till. Det är lite tunnt med minne dock; ska du köra en massa grejor på den är det lika bra att knöla in 16GB redan från början. Vill du bygga själv så ta en titt på Fractal Design Node 304, trevligt litet "serverchassi" för hemmapularen.

Pengamässigt tror jag du hamnar på ungefär samma summa som HP-servern. Det sitter bara en disk i HP-burken, och en förhållandevis liten disk om man ska använda den som filserver. Du vill ha minst två diskar i server så du kan spegla dom och då är det dumt att börja med en disk på "bara" 1TB.

Fördelen med HPn är att du har iLO på den, alltid trevligt då man slipper ha en skärm kopplad till servern så fort man ska åt den.

Nackdelen är att det med all säkerhet inte är standardstorleker på moderkort, chassi och moderkort, så om nåt brakar så måste du ha HP-specifika reservdelar.

Å andra sidan lär du ha rätt bra garantiåtaganden från HP under burkens första år.

Det är inte helt lätt som du kanske ser, det är inte bara att köpa en "server" och sen vara klar med det