Permalänk
Avstängd

Vilken popcorn-maskin är bra?

Goddag.
Jag har läst i en artikel på internet att popcorn-påsar som man poppar i mikrovågsungen innehåller kemikalier på insidan av påsen. Dessa är cancerframkallande. Därför så vill jag köpa en popcorn-maskin. Jag har sett att på prisjakt så finns det sådana i många prisklasser. Det vore bra ifall de tillverkar ungefär en mängd popcorn som en påse mikro-popcorn motsvarar när man kör maskinen en gång.

Så vilken popcorn-maskin rekommenderar Ni?

Permalänk
Medlem

Jag är rejäl popcornfantast, har avverkat 3st Big Popper senaste åren, köpte min första 2006 eller nåt sånt när de kom
Bra och enkel maskin, bara vända på den och använda locket som skål. Rengör botten enkelt med lite papper.

Den poppar så pass mycket du fyller den med, inte mer, inte mindre

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Big popper är bäst om du inte vill lägga flera tusen.
Tyvärr spricker locket efter ett tag.

Permalänk
Entusiast

Köp en kastrul, lite matolja och popcornkärnor istället. Det är inte så svårt och kostar en bråkdel. Du kommer spara massa pengar på det om du äter mycket popcorn. Dessutom slipper man ha en till stor pryl som tar plats i skåpen.

Kolla IKEAs grytor i serien 365+. Antingen 3 l eller 5 l beroende på hur stor popcornkonsument du är.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30101154/

Edit: en gryta på 3 l ger nog ungefär samma mängd som en påse.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Big popper är bäst om du inte vill lägga flera tusen.
Tyvärr spricker locket efter ett tag.

Diskar du det i maskin?
Jag märkte det med min första också efter att ha maskindiskat den, den jag har nu har hållt i tre år utan att spricka, utan maskindisk

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Diskar du det i maskin?
Jag märkte det med min första också efter att ha maskindiskat den, den jag har nu har hållt i tre år utan att spricka, utan maskindisk

Nope, handdiskade den försiktigt.
Man kan väl inte räkna med alltför lång livslängd på nåt som kostar 3-400kr.

Permalänk
Avstängd

Okej ser att Ni rekommenderar "Big popper". Ska kolla upp den maskinen.

Skrivet av Zotamedu:

Köp en kastrul, lite matolja och popcornkärnor istället. Det är inte så svårt och kostar en bråkdel. Du kommer spara massa pengar på det om du äter mycket popcorn. Dessutom slipper man ha en till stor pryl som tar plats i skåpen.

Kolla IKEAs grytor i serien 365+. Antingen 3 l eller 5 l beroende på hur stor popcornkonsument du är.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30101154/

Edit: en gryta på 3 l ger nog ungefär samma mängd som en påse.

Okej. Jag har hört att om man kokar vatten på spisplattan så är det mer energikrävande än om man gör det i en vattenkokare.
Då kanske det drar mindre elektricitet att använda en popcorn-maskin?

Permalänk
Medlem

Jag kan också rekommendera bigpopper jävligt fin maskin vi har haft en som kanske inte är så flitigt använd men den används regelbundet och är sen dom lanserades och locket har inte spruckit än

det blir i alla fall goa popcorn och det blir mindre opoppade än med påse i mikron och är man många så är det smidigare att köra en större sats i bigpoppern än att stå å göra flera påsar efter varann,

EDIT : stämmer detta så behöver man inte oroa sig för locket om man köper en ny idag, http://www.alltforforaldrar.se/forumarchive/forums/viewArticl...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av cosmomenal:

Okej ser att Ni rekommenderar "Big popper". Ska kolla upp den maskinen.

Okej. Jag har hört att om man kokar vatten på spisplattan så är det mer energikrävande än om man gör det i en vattenkokare.
Då kanske det drar mindre elektricitet att använda en popcorn-maskin?

mindre massa att värma betyder mindre energi men för 250 kr får du väl en ca 300 kWh att leka med Popcornmaskinen drar ju 1000 W den med så om vi säger att det tar 10 minuter extra att poppa i kastrull och skillnaden är 500 W (den lilla plattan på spisen brukar väl ha en maxeffekt på 1500 W) så sparar du typ 0.083 kWh per gång. Det betyder att du sparar in kostnaden efter 3600 användningar. Så även om jag har räknat fel med en faktor två så kommer du med största sann9olikhet köra slut på popcornmaskinen innan du har sparat in de där pengarna.

Är det miljödelen du är ute efter så är det svårt att argumentera för en till elektronisk pryl. En gryta går att använda till mycket annat medan en popcornmaskin bara går att poppa popcorn med.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Popcorn poppas på spisen! punkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmomenal:

Goddag.
Jag har läst i en artikel på internet att popcorn-påsar som man poppar i mikrovågsungen innehåller kemikalier på insidan av påsen. Dessa är cancerframkallande. Därför så vill jag köpa en popcorn-maskin. Jag har sett att på prisjakt så finns det sådana i många prisklasser. Det vore bra ifall de tillverkar ungefär en mängd popcorn som en påse mikro-popcorn motsvarar när man kör maskinen en gång.

Så vilken popcorn-maskin rekommenderar Ni?

På internet kan man även läsa om oroväckande saker som t.ex. chemtrails.

Permalänk
Medlem

Poppcorn är väldigt lätt att poppa i kastrull, här får du en liten instruktion som jag brukar följa:

1. Ta en kastrull ca 5l
2. Täck botten med olja (rapsolja)
3. Lägg i 2-3 popcornkärnor.
4. Vrid på värmen på plattan till max.
5. När dina 2-3 popcorn poppar så tar du ut dessa och fyller på med några nävar popcorn.
6. När dessa börjar poppa stänger du av plattan och ruskar på kastrullen några gånger för att få maximalt antal poppade kärnor.
7. Ät direkt från kastrullen eller häll upp i en skål, salta och njut.

Visa signatur
Permalänk

Din kastrull. Som Ryden säger så se till att lägga i 3st popcorn först och vänta tills dom poppat innan du häller över resten

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Medlem

Eeeh, mindre fett!? Vem vill inte ha det står det på reklamen för Big Popper. Popcorn ska vara feta, poppade i kastrull med smör och olja för bästa värme och smak. Någon som kollat på alla specialoljor och smörsalt i USA? Där smakar popcornen som de ska, speciellt hos min polare med smält smör och vitlök i:-)
Funderar på en riktig maskin att ha i biorummet. Finns ju en del att välja på over there.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Entusiast
Skrivet av f@boy:

Eeeh, mindre fett!? Vem vill inte ha det står det på reklamen för Big Popper. Popcorn ska vara feta, poppade i kastrull med smör och olja för bästa värme och smak. Någon som kollat på alla specialoljor och smörsalt i USA? Där smakar popcornen som de ska, speciellt hos min polare med smält smör och vitlök i:-)
Funderar på en riktig maskin att ha i biorummet. Finns ju en del att välja på over there.

Popcorn med vitlök måste testas. Hur löser man det så man inte bränner vitlöken?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Popcorn med vitlök måste testas. Hur löser man det så man inte bränner vitlöken?

Smält smör i mikron och pressa sedan i vitlök och häll över de färdiga popcornen.
Att stoppa i vitlök i kastrullen när man ska poppa blir inte bra. Jag har provat:-)

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Entusiast
Skrivet av f@boy:

Smält smör i mikron och pressa sedan i vitlök och häll över de färdiga popcornen.
Att stoppa i vitlök i kastrullen när man ska poppa blir inte bra. Jag har provat:-)

Ah det låter som en smidig lösning. Att slänga med vitlöken i kastrullen kändes ju dåligt eftersom den kommer brännas direkt. Får testa det någon gång.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ni som har maskin, vilken har ni och kan ni rekommendera den?

Jag är också i färd att köpa en maskin, poppar en hel del å dessa micropåsar är jag tveksam till.

Permalänk
Medlem

Har under hela min uppväxt varit van vid att poppa på spisen.
Men när jag flyttade till eget för många år sen hittade jag ingen gryta med ett handtag som var tillräckligt stor.

Så jag köpte en Big popper och den fungerade i några månadet tills locket gick sönder.
Så jag köpte en ny, och den höll i några månader innan locket gick sönder.

Sen hittade jag äntligen grytan jag letade efter på Ikea.
Och den har f&# inte gått sönder!

Köp en gryta! Plastskitet kommer gå sönder

EDIT: Och en minns jag vilken mardröm det var att rengöra den där saken.
Grytan ställer jag i diskmaskinen eller dränker den i vatten och diskmedel.
Försök göra det med popcornsmaskinen

Permalänk
Medlem

Säger som många andra. En bra panna/gryta och kör på spisen.
Har gjort så i 20 år nu och har under den tiden bytt panna 1gång. Så 10 år /panna är bra facit
Bör väll egentligen byta igen nu då den är lite risig men används enbart till popcorn så den får funka ett tag till.

Bara in i diskmaskinen när man är klar så slipper man den.

Hade en Big Popper en snabbis men blev något elfel i den så jag slängde den och fortsatte med min panna.
Sen att jag har gas gör att det går fort som attan också.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

En sak man kan tänka på är att typen av fett och salt gör väldigt mycket för smaken som popcornen får. Det finns speciellt popcornfett och popcornsalt att köpa om man vill ha den där riktiga biokänslan. Steksmör ger smörsmak. Raps, mat och olivolja ger en typsik oljesmak och kokosfett är nog det som är mest neutralt.
Jag har själv en Big popper men föredrar faktiskt att poppa i gryta med vanligt steksmör. Det är dock svårare då man man måste ha koll på dom hela tiden och skaka grytan.
Har sett att det säljs "riktiga" popcornspoppare av den typ som används på marknad och bio fast i hemmaformat. Vore roligt att höra från nån som testat en sån.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Helvete jag trodde cosmo var tillbaka, nu är jag sur för att det bara var en gammal tråd istället.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Kastrull,
Finhacka chili eller habanero,
Stek i en rejäl jäkla smörklick,
I med popcorn,
Häll upp i stor skål och rör runt så chilin sprider sig.

Alternativt poppa först och sedan häll stekt chilismör över popcornen.

Permalänk
Medlem

Detta är en maskin som heter duga. Gold Medal Fun Pop 4oz. Bästa maskinen jag haft (och enda)
Kör Portionspåsar med kokosolja, majs och flavacol smör-salt. 10 av 10 getingar

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz