Har haft liknande problem på ett antal datorer för ut och det är sällan som jag har löst problemet. Det handlar oftast om någon drivrutin som inte vill sammarbeta med operativsystemet, eller så är det Windows som inte hittar en drivrutin och kör istället en "default" drivrutin som fungerar med de flesta musplattor.
Vilken Windows version kör du? Har du någonsin bytt operativsystem? Visar Windows något fel med din musplatta i "Enhetshanteraren"/"Device Manager"
Oftast brukar det vara något fel med mjukvaran men man ska aldrig lita på att ens hårdvara inte fungerar som den ska. Musplattor går i sönder mycket enklare än vad man tror. Jag känner en som har tappat sin Acer(någon modell) i golvet en gång, och efter den händelsen började musplattan sluta fungera lite då och då. Den blev defekt.
En musplatta kan även sluta fungera när den blir lite för varm, men det låter inte så troligt i ditt sammanhang för att en ultrabook blir allmänt inte så varm.
Den bästa lösningen brukar alltid att vara GOOGLE. Om man har tur så hittar man en lösning men det är rätt svårt för att musplattornas tillverkare ger inte ut officiella drivrutiner.