Permalänk

Scroll fungerar ej (touchpad)

EDIT: Tråden skulle såklart ligga i "Bärbara datorer: Support och övriga trådar", råkade lägga i fel. Någon moderator får gärna flytta!
*Fixat // Daemon*

Hej!

Det är så att ibland fungerar det inte att scrolla med musplattan, utan jag måste använda antingen piltangenterna elller dra med muspekaren istället. tycker att detta är väldigt osmidigt och tänkte nu höra om någon har en lösning på problemet? Det fungerar alltså ibland, typ hälften av gångerna. Ofta kan problemet lösas med en omstart av datorn men det fungerar inte alltid.

Tacksam för tips! Modellen är en Acer Aspire S7, men jag upplevde samma sak med min Samsung ultrabook som jag hade tidigare också. Kanske är något problem i Windows?

Permalänk
Medlem

Har haft liknande problem på ett antal datorer för ut och det är sällan som jag har löst problemet. Det handlar oftast om någon drivrutin som inte vill sammarbeta med operativsystemet, eller så är det Windows som inte hittar en drivrutin och kör istället en "default" drivrutin som fungerar med de flesta musplattor.

Vilken Windows version kör du? Har du någonsin bytt operativsystem? Visar Windows något fel med din musplatta i "Enhetshanteraren"/"Device Manager"

Oftast brukar det vara något fel med mjukvaran men man ska aldrig lita på att ens hårdvara inte fungerar som den ska. Musplattor går i sönder mycket enklare än vad man tror. Jag känner en som har tappat sin Acer(någon modell) i golvet en gång, och efter den händelsen började musplattan sluta fungera lite då och då. Den blev defekt.

En musplatta kan även sluta fungera när den blir lite för varm, men det låter inte så troligt i ditt sammanhang för att en ultrabook blir allmänt inte så varm.

Den bästa lösningen brukar alltid att vara GOOGLE. Om man har tur så hittar man en lösning men det är rätt svårt för att musplattornas tillverkare ger inte ut officiella drivrutiner.

Permalänk
Skrivet av maxun:

Har haft liknande problem på ett antal datorer för ut och det är sällan som jag har löst problemet. Det handlar oftast om någon drivrutin som inte vill sammarbeta med operativsystemet, eller så är det Windows som inte hittar en drivrutin och kör istället en "default" drivrutin som fungerar med de flesta musplattor.

Vilken Windows version kör du? Har du någonsin bytt operativsystem? Visar Windows något fel med din musplatta i "Enhetshanteraren"/"Device Manager"

Oftast brukar det vara något fel med mjukvaran men man ska aldrig lita på att ens hårdvara inte fungerar som den ska. Musplattor går i sönder mycket enklare än vad man tror. Jag känner en som har tappat sin Acer(någon modell) i golvet en gång, och efter den händelsen började musplattan sluta fungera lite då och då. Den blev defekt.

En musplatta kan även sluta fungera när den blir lite för varm, men det låter inte så troligt i ditt sammanhang för att en ultrabook blir allmänt inte så varm.

Den bästa lösningen brukar alltid att vara GOOGLE. Om man har tur så hittar man en lösning men det är rätt svårt för att musplattornas tillverkare ger inte ut officiella drivrutiner.

Kör Windows 8.1, hade samma problem i Windows 7 med min Samung 900X3C. Hittar inga fel i Device Manager...

Tror inte att det är när den blir varm, händer även när den är nystartad.

Permalänk
Medlem

Lite beroende på om vilken hårvara det är men 99 gånger av 100 är det "synaptics" drivrutinen som inte vill starta. Starta (om) drivrutinen för hand och kolla att den är ikryssad i autostart-listan i msconfig.

99 av 100 ska de ju vara
Permalänk
Medlem

haft detta problem på min laptop med Synaptics platta.

Om du har en synaptics platta, prova gå in i Kontrollpanelen > Mus > Musplatta/synaptics (röd logga) och gå in på alternativ/inställningar för scroll. sedan kan du stänga alla förster och prova igen. fungerade alltid för mig

Permalänk
Skrivet av Cirap:

haft detta problem på min laptop med Synaptics platta.

Om du har en synaptics platta, prova gå in i Kontrollpanelen > Mus > Musplatta/synaptics (röd logga) och gå in på alternativ/inställningar för scroll. sedan kan du stänga alla förster och prova igen. fungerade alltid för mig

Tack så mycket, det löste problemet!