Permalänk
Medlem

Trög dator

Hej,

Jag har en HP-dator från Dackefejden nån gång (eller kanske från 2008 eller så) med Windows Vista.

Jag är riktigt grön o ny på det här med datorer och jag har gjort vad jag kunnat för att få lite mer fart på datorn då den började bli riktigt trög och långsam.

Har någon några förslag eller tips om vad (och hur) jag bör göra och inte göra?

Jag planerar även att köpa en ny bärbar (till surf och att lära mig att programmera), så har ni några tips om detta också så tas det gärna emot 😆

Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

SSD, mer minne och Win8(.1).

Permalänk
Medlem

Ptja. Du kan blrja med att installera Win7 eller Win8.1, beroende på vad du gillar bäst. 8.1 är något snabbare.
Är det fortfarande för segt så kan du köpa en SSD, och om du inte redan har det så köper du 8GB RAM.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Ptja. Du kan blrja med att installera Win7 eller Win8.1, beroende på vad du gillar bäst. 8.1 är något snabbare.
Är det fortfarande för segt så kan du köpa en SSD, och om du inte redan har det så köper du 8GB RAM.

Okej, och att installera tex Win8.1 är gratis? Och görs bäst hur? (Sa ju att jag var grön, haha).

Permalänk

Om du ska köpa ny, vad har du för budget?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av JJ72:

Okej, och att installera tex Win8.1 är gratis? Och görs bäst hur? (Sa ju att jag var grön, haha).

Nej, det måste du köpa. Alternativt om du är student och har tillgång till Dreamspark, då kan du få det gratis.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Om du ska köpa ny, vad har du för budget?

Hmmm.... ingen? Haha

Nä, allvarligt. Jag har alltid ont om pengar, så ju billigare desto bättre. Jag är dock inte intresserad av att betala 2000 spänn för skräp. Jag betalar hellre 6000 (eller kanske mer) om det är en dator jag har nytta av.

Jag är som sagt helt ny inom dator/data-världen o har än så länge inte större behov än att kunna surfa, lära mig skriva program och de "office-programmen".
Skulle ju vara kul om man kunde koppla ihop den med tex TVn....

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Nej, det måste du köpa. Alternativt om du är student och har tillgång till Dreamspark, då kan du få det gratis.

Äh, jag kom ju inte in någonstans 😡
Vet inte om det är lönt att kosta på min gamla dator för mycket pengar...? Får väl kolla vad programmen kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JJ72:

Hmmm.... ingen? Haha

Nä, allvarligt. Jag har alltid ont om pengar, så ju billigare desto bättre. Jag är dock inte intresserad av att betala 2000 spänn för skräp. Jag betalar hellre 6000 (eller kanske mer) om det är en dator jag har nytta av.

Jag är som sagt helt ny inom dator/data-världen o har än så länge inte större behov än att kunna surfa, lära mig skriva program och de "office-programmen".
Skulle ju vara kul om man kunde koppla ihop den med tex TVn....

För 6000 får du garanterat en laptop som du använda office, lära dig programmera, surfa och koppla till din tv för filmtittande.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

För 6000 får du garanterat en laptop som du använda office, lära dig programmera, surfa och koppla till din tv för filmtittande.

Något förslag var jag ska börja, eller vad jag ska tänka på?

Permalänk
Medlem

Din fråga om datorköp ska nog tas i forum avsett för sånt och inte i Windows-forumet.

Permalänk
Medlem

Helt rätt.
Den var egentligen bara "en på vägen"-fråga.

Det viktiga här var ju egentligen hur jag ska få lite fart på datorn och vad man vågar ta bort (och hur).

Ber om ursäkt att det spårade ur lite.

Permalänk
Medlem

En ominstallation av Windows piggar upp många datorer.

Permalänk
Medlem

Hur gör man då?

Permalänk
Medlem

Man börjar med att hämta datorns manual från HP:s webbplats och sen läser man i den om hur det står att man ska installera om Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JJ72:

Hur gör man då?

ladda ner windows på usb och ta cdkeyn från "datorn" %

guide här också http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1108827...

man brukar inte få med windows skiva när man köper en laptop så jag utgår ifrån det..

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem
Skrivet av HypnoToad420:

ladda ner windows på usb och ta cdkeyn från "datorn" %

https://www.youtube.com/watch?v=mME9VLT7-xw

guide här också http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1108827...

man brukar inte få med windows skiva när man köper en laptop så jag utgår ifrån det..

Det är Vista i den datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Det är Vista i den datorn.

okok läste inte igenom riktigt, men man kan väll göra samma sak med vista ? eller kanske man inte kan

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder