Microsoft Security Essentials .vs. Windows Defender - Skillnad??

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Tesked:

Vadå aldrig bra betyg och sämsta på marknaden? Har bara läst och hört bra saker om det.

Läs testerna som getts här, finns inte mycket positivt där.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Jo kanske reklamfritt men du ger illuminati full insyn i din dator.

Illuminati har redan bakdörrar i Windows.oroa dig inte

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Hedersmedlem

Det blir alltid en massa snicksnack i den här typen av trådar.

Exempel är: Jag använder program x och det tycker jag fungerar bra.

Det man som privatperson vanligtvis kan testa är hur trevligt gränssnittet ser ut och hur resurshungrigt antivirusprogrammet är. Problemet är att vi inte kan avgöra så mycket mer egentligen. Eller, jo... antal falsklarm kan en del av kundbasen utvärdera.

Men själva huvudsyftet med programmet, alltså hur bra programmet är på att faktiskt upptäcka och förhindra virus är en så pass svår grej att testa och testerna är definitivt färskvara så att nästan ingen privatperson kan testa detta hemma. Det är helt enkelt en för stor uppgift att testa alla "innevirus" som härjar för närvarande och se hur mycket ens antivirus missar/hittar och hur detta sedan hanteras.

Alltså, det jag vill ha sagt är att personliga åsikter från alla i dessa trådar ofta är missvisande/vilseledande när det kommer till att utvärdera hur bra antiviruset faktiskt är på sin huvuduppgift eftersom att det som enskild inte går att utröna hur bra programmet utför sitt huvudsyfte i förhållande till konkurrensen.

För att få reda på hur bra antivirusprogrammet faktiskt är på att hitta och stoppa skadlig kod så mååååste man därför titta på större tester av antivirusprogrammen som är någorlunda färska och som är utförda av någon man litar på.

Själv litar jag mest på av-test.org i detta sammanhang. De verkar ha bra testmetoder, släpper resultat regelbundet och resultaten är lätta att tyda.
Och de ger MSE och windows defender tummen ner i test efter test år ut och år in. Microsofts antivirus hittar helt enkelt mycket färre virus än sina konkurrenter och även om det är enkelt i gränssnittet, ger få falsklarm och är resurssnålt så är det undermåligt i sin huvuduppgift enligt av-test.org.

Man kan använda andra källor om man nu litar mer på något annat test och få fram andra resultat om vad som är bra/dåligt.
Men vad jag primärt är ute efter är att folk borde sluta ge råd för val av antivirusprogram utifrån egna upplevelser av mjukvaran istället för att titta på vad testerna säger för de åsikterna blir lätt vilseledande och frånskilda från bra beslutsunderlag.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Windows defender i W7 = spionskydd
MSE i W7 = antivirusprogram
Windows defender i W8 = MSE ihop med Windows brandväggen

Test företag
Av-comparatives
Av-test
VB100
ISCA Labs

Permalänk
Medlem

Ni har inte testat 360 Internet Security ? Får i princip lika bra score som Kaspersky och liknande men är helt gratis. Känns lite för bra typ....

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Använd aldrig Windows egna på versioner tidigare än Windows 8... Det läcker bokstavligen som ett såll på Windows 7 och tidigare.

Jag hade aldrig använt det alls, men det verkar ha blivit i alla fall lite bättre i senare versioner.

EDIT: Eftersom folk inte verkar läsa mer än ett par inlägg i tråden innan de väljer att kommentera, här är källan. Det har inget med personliga åsikter att göra, MSE är rätt och slätt sämst.

För vanlig surf så räcker det gott och väl för de flesta även på Windows 7

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Rajat:

För vanlig surf så räcker det gott och väl för de flesta även på Windows 7

Absolut inte, inte på versioner tidigare än åttan iaf. På Win7 och tidigare måste man helt klart lägga in ett annat.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Man kan ju alltid installera System Center Endpoint Protection också, går att salvaga ur SCCM paketet som går att ladda ner en testversion av på microsofts sida.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Absolut inte, inte på versioner tidigare än åttan iaf. På Win7 och tidigare måste man helt klart lägga in ett annat.

Har inget annat på min laptop och det fungerar utmärkt

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rajat:

Har inget annat på min laptop och det fungerar utmärkt

Just den här typen av uttalanden är problematiska när det kommer till råd om antivirusprogram.
Läs mitt inlägg ovan ;).
#15073495

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Man kan ju alltid installera System Center Endpoint Protection också, går att salvaga ur SCCM paketet som går att ladda ner en testversion av på microsofts sida.

det är ju samma sak som Windows Defender fast med lite annat UI

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Rajat:

Har inget annat på min laptop och det fungerar utmärkt

Och du är du mycket möjligt smittad. Rekommendera inte sånt som till och med tillverkaren rekommenderar emot.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Har inget annat på min laptop och det fungerar utmärkt

Vad säger du till personer då när de säger att de inte har något antivirus alls och det funkar utmärkt för dom.

Defender/MSE i Windows 7/8 har fått sämst betyg eller varit bland de sämsta i stort sätt alla tester. Även Microsoft vet om detta som har get upp ser det ut som. Läser man vad de säger:

Citat:

Holly Stewart, senior program manager of the Microsoft Malware Protection Center, told Dennis Technology Labs that Microsoft made a decision to switch to what it calls a "baseline strategy".

"We had an epiphany a few years ago, back in 2011, where we realised we had a greater calling and that was to protect all Microsoft customers," she said. "But you can’t do that with a monoculture and you can’t do that with a malware-catching ecosystem that is not robust and diverse."

Rather than focus on making its own antivirus the best in the business, Stewart said Microsoft was "doing everything we can to protect against real threats" and passing data on those threats to antivirus makers, so multiple parties can target the problems.

"It’s not as efficient to have one kind of weapon," she said. "Like anything you must have that diversity. It’s a weakness to just have one."
Från: http://www.pcpro.co.uk/news/security/384394/microsoft-securit...

Bra läsning: (Som också tar upp det Holly Stewart sade)
http://www.howtogeek.com/173291/goodbye-microsoft-security-es...
TLDR:

Skrivet av http://www.howtogeek.com/:

We’d like to apologize for continuing to recommend Microsoft Security Essentials for so long, in spite of test results. We found it worked for us and we didn’t like how heavy and obnoxious other antivirus solutions can be. We believed Microsoft when they argued that MSE provided “comprehensive malware protection” for real-world threats and that antivirus tests weren’t representative of real-world results, as MSE performed well for us. We feel betrayed by Microsoft — they made an internal decision to let MSE decline without telling us. They’re still communicating two different messages — one to antivirus testing companies in interviews and one to average users on their website.

Summa summarum: När det kommer till dåliga resultat i olika test så säger Microsoft att det är en baseline AV och skyddar mot "vanligaste hot" och rekomenderar att använda andra antivirus för att vara helt säker. Men när det kommer till marknadsföringen så säger Microsoft att MSE/Defender är kompetent AV.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Just den här typen av uttalanden är problematiska när det kommer till råd om antivirusprogram.
Läs mitt inlägg ovan ;).
#15073495

Skrivet av Dunder:

Och du är du mycket möjligt smittad. Rekommendera inte sånt som till och med tillverkaren rekommenderar emot.

Skrivet av Commander:

Vad säger du till personer då när de säger att de inte har något antivirus alls och det funkar utmärkt för dom.

Defender/MSE i Windows 7/8 har fått sämst betyg eller varit bland de sämsta i stort sätt alla tester. Även Microsoft vet om detta som har get upp ser det ut som. Läser man vad de säger:

Bra läsning: (Som också tar upp det Holly Stewart sade)
http://www.howtogeek.com/173291/goodbye-microsoft-security-es...
TLDR:

Summa summarum: När det kommer till dåliga resultat i olika test så säger Microsoft att det är en baseline AV och skyddar mot "vanligaste hot" och rekomenderar att använda andra antivirus för att vara helt säker. Men när det kommer till marknadsföringen så säger Microsoft att MSE/Defender är kompetent AV.

Jag kör denna då och då med på den och inget har upptäckts, så det är inga problem

http://www.kaspersky.com/se/security-scan

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rajat:

Jag kör denna då och då med på den och inget har upptäckts, så det är inga problem

http://www.kaspersky.com/se/security-scan

Där gäller samma sak egentligen. Spelar mindre roll om du så kör igenom alla antivirusprogram på din dator.
Vad som hittas/inte hittas vid körning på din dator säger ingenting alls om hur bra mjukvaran är på att hitta skadlig kod.
Alltså, det enda du kan bidra med som enskild användare är input om hur resurskrävande antivirusprogrammet är och hur nöjd du är med det grafiska gränssnittet. Detectionrate får du inte reda på från hemkörningar på ett sådant sätt att det ger bra beslutsunderlag.

Grejen är ju att jag också kan bygga ett "bra" antivirusprogram om det bara bedöms efter det grafiska gränssnittet och hur lite resurser det drar. Lämnar man ute huvudsyftet med antiviruset så är det ju inga problem ;).

Det enda som kan ge relevant beslutsunderlag är som sagt rigorösa och uppdaterade tester mot ett större utbud av skadlig kod och så länge du inte gjort den typen av tester hemma så blir dina åsikter om vad som är ett bra antivirus faktiskt värdelösa. Det gäller såklart inte bara dig utan även mig och i stort sett alla andra också.

Alltså förstå mig rätt här. Jag påstår inte att antivirus x eller y bör skys som pesten eller höjas till skyarna. Det jag vill ha sagt är att enskilda användare inte rimligen kan komma fram till en välgrundad slutsats för om ett antivirusprogram är bra enkom genom att testa att själv köra det hemma.

Just därför hänvisade jag till mitt tidigare inlägg (säger samma sak där ju):
#15073495

Med detta sagt så kan jag nog också tycka att MSE sågas lite väl hårt ibland. Det får dåliga betyg i att hitta virus i en del större tester, men det är inte katasrofalt dåligt och mycket bättre än ingenting. De får betyg 1 av 5 på virus detection men det hittar ändå majoriteten av virustyperna som testas vanligen. Men blir jag rådfrågad om vilket antivirus man bör välja så kommer jag nog inte tipsa om det antivirusprogrammet som bland de kända aktörerna som visar på sämst detection rate.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Som vanligt när antivirus börjar diskuteras så blir jag både ledsen och enormt frustrerad.
Ni som påstår att ni inte har fått era datorer infekterade verkar ju inte begripa vad virus är. Skrota idén om de gamla troll-virusen på början av 90-talet som gick ut på att några busfrön bakat in en .bat-fil i en .exe som kraschar datorn. Det handlar ju mer om att få tag på uppgifter eller infektera datorer för att utnyttja dessa i det tysta, vilket självklart görs bäst utan att dra uppmärksamheten till sig.

Att låta bli att installera antivirusprogram p.g.a. att man inte surfar på rysk porr eller laddar klickar på alla suspekta reklamlänkar borde vara direkt hädelse på ett forum för dator- och teknikintresserade.

Windows Defender/Microsoft Security Essentials, som flera tidigare påpekat, är bättre än ingenting. Men det är ju också ett standardpaket som de flesta Windows-användarna använder och är också det första skyddet som utvecklare av skadlig kod kommer att se till att ta sig förbi. Internet är mer organisk är många tycks tro.

Plocka fram fakta hellre än subjektiva upplevelser. Just nu är tråden full av byfåneri som tvingas bekämpas med alldeles för stor möda av b.l.a. Södetbäck, Dunderklumpen och Commander, med flera.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Rajat:

Jag kör denna då och då med på den och inget har upptäckts, så det är inga problem

http://www.kaspersky.com/se/security-scan

Ja, räcker det för dig så är väl det bra, men för de allra flesta andra räcker inte det.
Och att köra en onlinescanner efter att man kanske redan smittats tror jag inte alltid hjälper.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Ja, räcker det för dig så är väl det bra, men för de allra flesta andra räcker inte det.
Och att köra en onlinescanner efter att man kanske redan smittats tror jag inte alltid hjälper.

Nu kör jag det bara på min laptop som inte innehåller något alls utan bara surfas på, så skulle den bli smittad i alla fall så var det skit samma, har Kaspersky Total Security på huvuddatorn.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Nu kör jag det bara på min laptop som inte innehåller något alls utan bara surfas på, så skulle den bli smittad i alla fall så var det skit samma, har Kaspersky Total Security på huvuddatorn.

Förutom att du riskerar att få datorn infekterad och ovetande låter sprida skadlig kod vidare eller låter din dator användas för andra syften.
Varför har du inte Kaspersky även på laptopen... jag förstår inte.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Det är inte antivirus som disktueras över lag, det var aldrig trådens mening.
Jag borde veta, jag skapade den.

Det enda jag ville veta var om det var någon skillnad på Microsoft Security Essentials och Windows Defender, vilket jag fick svar på ganska snabbt.

Att man sedan vill börja diskutera vad som är bra, dåligt eller HUR effektivt en programvara egentligen är... mja, det är en annan tråd i min mening. Men men, detta är ju hur ett forum lever.

Min slutsats är, som vanligt: Alltid skall någon lägga sig i och tycka att det du tycker är bra, inte alls är det.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr.Borka:

Förutom att du riskerar att få datorn infekterad och ovetande låter sprida skadlig kod vidare eller låter din dator användas för andra syften.
Varför har du inte Kaspersky även på laptopen... jag förstår inte.

Varför skulle jag när MS eget är dugligt för det som görs med den?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av andreas_dock:

Det är inte antivirus som disktueras över lag, det var aldrig trådens mening.
Jag borde veta, jag skapade den.

Det enda jag ville veta var om det var någon skillnad på Microsoft Security Essentials och Windows Defender, vilket jag fick svar på ganska snabbt.

Att man sedan vill börja diskutera vad som är bra, dåligt eller HUR effektivt en programvara egentligen är... mja, det är en annan tråd i min mening. Men men, detta är ju hur ett forum lever.

Min slutsats är, som vanligt: Alltid skall någon lägga sig i och tycka att det du tycker är bra, inte alls är det.

Fast du missförstår ju hela diskussionen... Min första kommentar var menat i gott syfte för att informera dig om hur det ligger till, då du bevisligen missat att det skydd du installerat inte alls skyddar dig på det sätt du kanske tror.

Det har, återigen, ingenting alls med tycke och smak att göra. Det vore som att köpa ett grafikkort man tycker ser häftigt ut och sen förvänta sig att det klarar alla spel bara för att det har fräsiga flammor målat på sig.
Det finns hårda siffror och statistik på vilka som är bra och vilka som är mindre bra.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Verminator:

Du har den alltså inte ansluten till internet?

DÅ är det helt ok.

Det är ett fullt dugligt skydd för normal surf, skadlig kod ska ända ta sig förbi en hårdvarubrandvägg innan det tar sig vidare till datorn så det finns inte mycket att oroa sig över såvida du inte är paranoid.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Rajat:

Det är ett fullt dugligt skydd för normal surf, skadlig kod ska ända ta sig förbi en hårdvarubrandvägg innan det tar sig vidare till datorn så det finns inte mycket att oroa sig över såvida du inte är paranoid.

Nu kommer det fram mer och mer, det räckte alltså inte med MSE, haha!

Då kan man ju börja fråga sig varför du rekommenderade något du själv inte nöjer dig med...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Nu kommer det fram mer och mer, det räckte alltså inte med MSE, haha!

Då kan man ju börja fråga sig varför du rekommenderade något du själv inte nöjer dig med...

Hårdvarubrandväggen sitter i routern vare sig jag vill det eller inte.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Verminator:

http://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/windows-8/oc...

Oh ja... fullt dugligt. Microsoft själva har ju gått ut med rekommendationen att installera ett separat antivirusskydd.

På vilket sätt skyddar brandväggen mot virus? Eftersom de allra flesta idag har en router med inbyggd brandvägg så skulle ju ingen av dem drabbas.

Jag tror många bara slänger runt ordet brandvägg utan att egentligen tänka på vad en brandvägg faktiskt gör. Och sen brukar väl även "brandväggarna" i konsumentroutrar vara ytterst begränsade.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Ja och även när man har en router med en BRA inbyggd brandvägg så är den nästan meningslös ifall man inte har konfigurerat den. Detsamma gäller ju de flesta... även mjukvarubrandväggarna.

Många vet inte om att deras datorer kanske är infekterade med någon skadlig kod som kopplar ihop dem till ett botnät. Speciellt de som inte använder något bra antivirusskydd.

Vilken fantastisk ironi att den som förespråkar dåligt antivirusskydd också menar att de med dåligt antivirusskydd inte vet att de kanske är infekterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Ni har inte testat 360 Internet Security ? Får i princip lika bra score som Kaspersky och liknande men är helt gratis. Känns lite för bra typ....

Jag har ju 360 men med tanke på Söderbäcks post så kan jag ju säga att det fungerar bra och att jag inte ser att jag är smittad men samtidigt kan jag inte vara hundra på den saken

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9