Riksdagsman vill avskaffa kopieringsavgiften

Permalänk
Medlem

Den här moderaten går inte långt nog. De är för lika sossarna. Skatt är stöld och särskilt när man garanterat inte får något tillbaka som i det här fallet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Detta är en sjävklarhet med tanke på hur privatkopieringsavgiften hanteras idag(Copyswedes VD plockar ut miljonbonusar när pengarna ska gå till mediaindustrin... hur gick detta till?).

Sen är det inte alla som privatkopierar(till exempel mig själv som gör egen musik), varför ska andra få pengar för mitt arbete?

Jan, du har mitt fulla stöd.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte heller varför en extra avgift skall tas ut om jag e.x köper en hdd?. Varför?!. Är det för att jag kan lagra media på den eller?.

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Man röstade nyligen om trängselskatt i Göteborg.
Resultat blev klart nej.
Åtgärd? Trängselskatten höjs...

Det är ganska lätt att motivera trängselskatten. Systemet var redan byggt och betalt för flera miljarder, låta dom som faktiskt använder vägarna betala för att nämna ett par exempel.

Det skulle däremot vara svårare för Copyswede att lägga fram argument som är tunga nog för att gå mot en valförlust på 7%. Tar man en debatt med asen så har dom nog till att börja med svår att förklara varför man ska betala för privatkopiering när den inte existerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Låter som en oerhört korkad idé. Varför ska folk ha ersättning för en företeelse som inte existerar idag? Avskaffa avgiften helt istället. Det skulle bli mer rättvist, ligger bättre i tiden, och skulle hjälpa till att få fart på ekonomin.

Håller med, privatkopieringen förkommer knappast längre i någon omfattande grad.
Vill man fortfarande stödja artister kalla det då för vad det är dvs skatt, är dock är tveksamt till att man kan kombinera orden kultur och skatt då jag associerar kulturskatter med helt andra saker än de som jag antar får ersättning från copyswede.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Man röstade nyligen om trängselskatt i Göteborg.
Resultat blev klart nej.
Åtgärd? Trängselskatten höjs...

Dock var det ju inte bara om trängselskatten. Nöten hade ju lagt in västlänken i samma omröstning...

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Håller med, privatkopieringen förkommer knappast längre i någon omfattande grad.
Vill man fortfarande stödja artister kalla det då för vad det är dvs skatt, är dock är tveksamt till att man kan kombinera orden kultur och skatt då jag associerar kulturskatter med helt andra saker än de som jag antar får ersättning från copyswede.

Precis, och varför ska just musiker ha subentionerad lön? har man yrken som man tycker ger kasst betalt så får man väl byta yrke? Eller så får man göra som jag.. Göra musik för att det är kul och vara glad för de extra slantar man får

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Låter som en oerhört korkad idé. Varför ska folk ha ersättning för en företeelse som inte existerar idag? Avskaffa avgiften helt istället. Det skulle bli mer rättvist, ligger bättre i tiden, och skulle hjälpa till att få fart på ekonomin.

Vilken ekonomi pratar du om då?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vad med Sveriges politik är det du menar går bakåt?

(Det finns många saker, jag undrar bara om det var något särskilt du tänkte på)

Tänke på våran andra vice talman, han verkar inte ha alla kablar rätt..

(Triggar eller bjuder inte in till debatt, jag har annat för mig.

Permalänk
Medlem

105 miljoner på ett år, kan det bli drygt en miljon per privatkopia? Det är ju så pinsamt uppenbart att man klamrar sig fast vid den förlegade avgiften bara för att det är en kassako. Den ska bara bort, det går inte att reformera den till något vettigt eftersom problemet helt enkelt inte existerar längre.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Vilken ekonomi pratar du om då?

Den konsumtionsdriva. Om man tar bort avgiften blir enheterna billigare vilket innebär att fler köper mer, vilket får positiva följdeffekter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Härligt! Då lägger man sin röst på Moderaterna och Jan R Andersson.

Visa signatur

MOBO: MSI Gaming Pro Z270 CPU:Intel Core i7-7700K @ 4,20ghz
PSU:EVGA 750G2 Chassi:Fractal Design Meshify C
SSD1:Samsung 840 250GB SSD2:Samsung 850 500GB
RAM:Corsair 32GB@3200mhzGPU: GTX1080 Founders Ed 8GB

Permalänk
Medlem

Mycket bra initiativ!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Christley:

varför lägga en avgift på privatkopiering ens? vem gör sånt helt ärligt längre? den som kopierar annans material gör det endast genom att piratkopiera. bättre vore att lägga en fond på piratkopiering och sen göra det lagligt istället. på så vis är det någon vettig grund bakom.

har helt ärligt aldrig hört någon som privatkopierar saker. så om jag inte hört det, hur kan det vara så utbrett att det krävs en fond och en avgift för hela svenska folket för det?

Jag privatkopierar. Jag köper mina skivor och gör en digital kopia. Jag slipper gå runt kopieringsskydd tack vare emulering av skivläsare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Den konsumtionsdriva. Om man tar bort avgiften blir enheterna billigare vilket innebär att fler köper mer, vilket får positiva följdeffekter.

Folk konsumerar mer än någonsin, så den ekonomin är det inga fel på

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scerio:

Härligt! Då lägger man sin röst på Moderaterna och Jan R Andersson.

Spelar ingen som helst roll att du röstar på honom då han ändå inte får rösta som han vill i riksdagen eller lägga förslag som han vill. Partipiskan viner över de flesta riksdagsledamöter inom alla partier tyvärr.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk

Löjligt.

Samma politiker lämnade en liknande motion förra året och trots att hans parti, Moderaterna, styrt Sverige i 8 år så har ingenting hänt.

Det här är bara marknadsföring och röstfiske. Hans motion kommer inte att gå igenom för hans parti, Moderaterna, stödjer kopieringsavgiften som den är! Hade de inte gjort det så hade de förändrat systemet medan de styrde Sverige. Det gjorde de inte utan tillät t o m nya avgifter m.m...

http://www.sweclockers.com/nyhet/17692-moderat-riksdagsman-be...

Permalänk
Medlem

Fiskar röster som vanligt nu inför valet. Han har haft 8 år på sig när Aliansen var styrande, då var det tyst och Frederik stiftade lagar mot fildelare för privata org tillsammans med sossarna. Ser det som samma utspel som KD med invandringspolitiken som nu ligger nära spärren och riskerar att åka ut.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Death to copyswede

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Att göra avgiften till en statlig fond gör inte saken bättre. Varför ska en avgift betalas överhuvudtaget? Om staten ska gå in och betala 105 miljoner kronor varje år så måste de ju plocka dessa pengar från annat håll, vilket med största sannolikhet bli välfärden. Bort med hela skiten i stället!!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Lägg skatten/avgiften på CD:n, DVD:n så den som delar betalar. Vi som sparar semesterbilder och document på media har inget intresse att betala tex. PG medflera eftersom vi inte längre lagrar musik på datorn/mobil etc. när streamade tjänster finns. Bra med EU där man tullfritt kan köpa diskar/minne utan att betala CSwde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Folkomröstning i Sverige är inte dikterande, endast vägvisande, så att säga.

Ja, dessvärre.

Skrivet av Ignostic:

Det är ganska lätt att motivera trängselskatten. Systemet var redan byggt och betalt för flera miljarder, låta dom som faktiskt använder vägarna betala för att nämna ett par exempel.

Det skulle däremot vara svårare för Copyswede att lägga fram argument som är tunga nog för att gå mot en valförlust på 7%. Tar man en debatt med asen så har dom nog till att börja med svår att förklara varför man ska betala för privatkopiering när den inte existerar.

Nej, det är väldigt svårt att motivera trängselskatt i Göteborg. Systemet skulle aldrig byggts för det handlar om att stjäla pengar från bilister till något som knappt någon vill ha.

Eller rättare, det hade varit lätt att motivera trängselskatt om det gått till att bygga en förbifart.

Skrivet av frizzy10:

Dock var det ju inte bara om trängselskatten. Nöten hade ju lagt in västlänken i samma omröstning...

Se ovan.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Bara 105 miljoner in ? Och sen efter alla anställdas löner och lokalkostnader och alla andra småkostnader för driva ett kontor, hur mycket blir utdelat till artisterna....

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk
Medlem

Avskaffa ersättningen helt.

Kan artisterna inte överleva på försäljningen av sina alster (anpassa priserna annars, så får marknaden styra) så får dom väl skaffa sig ett jobb som vi andra.

Dessutom tvivlar jag starkt på att det verkligen är artisterna som drar in några större pengar utan skivbolag och andra "halvskumma" intresseorganisationer som står bakom CS. CopySwede talar ju bara om hur stor summa de betalt ut, inte till vilka. Vidare lyckas dom ju tydligen inte hitta mottagare av alla pengar dom drar in varför pengar läggs på hög (läs deras årsredovisning). Jag har heller inte hittat EN ENDA artist/mottagare som vågat uttala sig om hur mycket pengar dom fått. Jag gissar att för att få vara med så FÅR man inte uttala sig om detta, varför dessa hysch-hysch annars?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Helt sjukt att skattepengar ska gå till musik artister. Ska dom få pengar av staten i form av skatteintäkter från oss? Varför, vad gör dom så unika att alla vi andra ska betala dom fast vi ens inte nyttjar eller tycker om deras "verk", författare och konstnärer då? Artisterna får väll arbeta för att få pengar (som vi alla andra) och ska verkligen inte behövas gödas ifrån våra skattepengar.

Man kan ju höja inkomstskatten för att ge pengarna till alla direktörer i sverige, vilken bra ide? Lika bra som denna. Och sen 5% mer momsskatt och alla dessa 5% extra ska gå till folk som tjänar minst 10 miljoner om året. Eller ge en del av skatten till musikbolagen och lobbyverksamhet, eller fan det gör vi ju redan.

Permalänk
Medlem

Gäsp ... Det vanliga valfläsket. Hade det inte varit extraval hade det varit tyst. Alliansen har haft två mandatperioder på sig att göra något åt det här dåliga skämtet men har inte lyft ett finger. Nu ser någon avdankad riksdagsman chansen att få synas lite inför extravalet. Jävligt tröttsamt med svensk politik.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Oj! En (1!)! riksdagsman tycker så. Synd att resten av partiet inte håller med.

Fläsk.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haellgren:

Tänke på våran andra vice talman, han verkar inte ha alla kablar rätt..

(Triggar eller bjuder inte in till debatt, jag har annat för mig.

Ok, tack för svaret.
Det finns liksom rätt mycket att kritisera just nu så blev mest nyfiken på vilket av dessa perspektiv du tänkte dig.

Permalänk
Skrivet av anon185723:

Jag privatkopierar. Jag köper mina skivor och gör en digital kopia. Jag slipper gå runt kopieringsskydd tack vare emulering av skivläsare.

Å andra sidan är det ju inte det avgiften är till för, precis som den ursprungligen inte skapades för att artisterna skulle ersättas för att kunden som köpt deras verk väljer att lagra den på ett sätt som inte ursprungligen var tänkt, utan för folk som;

A: Spelar in musiken från t.ex radio (motsvarigheten skulle då vara att göra en kopia från Youtube) och använder för eget bruk eller inom familjen.

B: Gör en kopia på köpt musik och delar med dig av dessa till nära vänner eller familj.

Detta för att ge ersättning för de MÖJLIGEN förlorade intäkterna (inte säkert att någon i familjen köpt den annars heller), det finns inga förlorde intäkter i att någon köper en skiva och gör 1000 egna kopior på musiken, och därmed ska artisten INTE ha någon ersättning för det

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ok, tack för svaret.
Det finns liksom rätt mycket att kritisera just nu så blev mest nyfiken på vilket av dessa perspektiv du tänkte dig.

Jag citerade fel person, ursprungliga texten har jag redigerat bort:)