Permalänk
Medlem

Windows långsamt i skrivbordet

Hej. Min nya dator har några små problem i Windows. Det känns inte så snabbt som det borde vara. När jag för musen snabbt över iconerna så blir inte alla blåa utan bara vissa. För jag den långsamt så blir alla blåa Också när jag drar musen med den blå markeringsrektangeln så försvinner den inte direkt när jag släpper musen. Och vid uppstart så laggar det när jag för musen över startknappen och alla iconerna. De tar tid för de att bli markerade. Det är också väldigt segt vid uppstart på skrivbordet.

Det känns som att det inte uppdateras så snabbt. Har någon någon hjälp eller har upplevt liknande problem?
Tacksam för all hjälp

Operativsystem: Microsoft Windows 8.1 pro
Processor: fx-8320
Processorkylare:CM hyper 212
Moderkort: Gigabyte-ds3p am3+
Minne: 2x 4 GB 1600mhz
Grafikkort: Gigabyte r9 280 oc
Hårddisk: seagate barracuda 1tb 7200rpm. Windows på den.
Nätaggregat:fractal design r2 integra 650w

edit: så här ser det också ut: https://www.youtube.com/watch?v=v-yeDR_St_o&feature=youtu.be
I mappar i utforskaren så är alt mycket mer responsivt.
Här är en flim jag har gjort själv på problemet: https://www.youtube.com/watch?v=fNwNcymvgw8&feature=youtu.be

Permalänk
Avstängd

Rent spontant tror jag att det beror på något med drivrutinerna till gfx. Prova att byta dessa till några andra.
Prova om du kan minska på kortets energisparfunktioner. Kan vara nått med det.

Permalänk
Medlem

Det är nog för att du har operativsystemet på hårddisken, de behöver lite mera underhåll än en ssd enhet för att kännas som den hänger med som den ska.
(Har du inte ominstallerat på strax över ett år eller aldrig kört några rensningsprogram som ccleaner eller kört defragmentering på hårddisken sedan du installerade den?
Då finns det en chans att det hjälper en hel del skulle jag tro.

Kan vara drivrutiner som bråkar med men startar du spel utna problem och kan kika på typ streams utan att den krånglar så är jag mer säker på windows i sig som är problemet.

kan vara enklast och ominstallera om det börjar krångla på det sättet som du har det just nu när det finns så många möjliga felkällor.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Det är nog för att du har operativsystemet på hårddisken, de behöver lite mera underhåll än en ssd enhet för att kännas som den hänger med som den ska.
(Har du inte ominstallerat på strax över ett år eller aldrig kört några rensningsprogram som ccleaner eller kört defragmentering på hårddisken sedan du installerade den?
Då finns det en chans att det hjälper en hel del skulle jag tro.

Kan vara drivrutiner som bråkar med men startar du spel utna problem och kan kika på typ streams utan att den krånglar så är jag mer säker på windows i sig som är problemet.

kan vara enklast och ominstallera om det börjar krångla på det sättet som du har det just nu när det finns så många möjliga felkällor.

Tack för svaren!
Jag rensar ofta med ccleaner och har defragmenterat hårddisken nyligt. Det här problemet har varit sen dag 1 men det är först nu jag blir irriterad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umedalen:

Hej. Min nya dator har några små problem i Windows. Det känns inte så snabbt som det borde vara. När jag för musen snabbt över iconerna så blir inte alla blåa utan bara vissa. För jag den långsamt så blir alla blåa Också när jag drar musen med den blå markeringsrektangeln så försvinner den inte direkt när jag släpper musen. Och vid uppstart så laggar det när jag för musen över startknappen och alla iconerna. De tar tid för de att bli markerade. Det är också väldigt segt vid uppstart på skrivbordet.

Det känns som att det inte uppdateras så snabbt. Har någon någon hjälp eller har upplevt liknande problem?
Tacksam för all hjälp

Operativsystem: Microsoft Windows 8.1 pro
Processor: fx-8320
Processorkylare:CM hyper 212
Moderkort: Gigabyte-ds3p am3+
Minne: 2x 4 GB 1600mhz
Grafikkort: Gigabyte r9 280 oc
Hårddisk: seagate barracuda 1tb 7200rpm. Windows på den.
Nätaggregat:fractal design r2 integra 650w

edit: så här ser det också ut: https://www.youtube.com/watch?v=v-yeDR_St_o&feature=youtu.be
I mappar i utforskaren så är alt mycket mer responsivt.
Här är en flim jag har gjort själv på problemet: https://www.youtube.com/watch?v=fNwNcymvgw8&feature=youtu.be

Animationen du visar i klippet ser lika dåligt ut på samtliga mina datorer. Borde inte vara något att bry sig om riktigt..

Skrivet av Umedalen:

Köp till en SSD och stoppa in Windows på den för att snabba upp datorn överlag. Väldig skillnad mot en vanlig hårddisk.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Animationen du visar i klippet ser lika dåligt ut på samtliga mina datorer. Borde inte vara något att bry sig om riktigt..

Köp till en SSD och stoppa in Windows på den för att snabba upp datorn överlag. Väldig skillnad mot en vanlig hårddisk.

Jo. Jag förstår. Men det är bara det med att inte rektangeln försvinner när jag släpper som jag stör mig på då jag aldrig upplevt detta på någon tidigare dator.

Skickades från m.sweclockers.com