Nintendos uppföljare till Wii U kan få systemprocessor från AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Själv hoppas jag dom fortsätter med gamepaden, och gärna bakåtkompatibel med wii/wii u spel.
Diggar den stort, speciellt off-tv läget och när man kör coop så har man varsin skärm.

Off-TV är helt klart en bra funktion. Den har räddat mitt spelade ett flertal gånger när andra i huset har velat see på TV Dock har de flesta en smartphone eller surfplatta idag, och man kan få samma lösning genom att synka bilden till en sån i stället. Genom att skippa Gamepad så blir konsolen 1000-1500kr billigare. Låter kanske inte så mycket men för en barnfamilj så kan det vara avgörande. Det jag tycker är allra sämst med Gamepaden är batteritiden.

Jag har flera gånger fått avbryta mitt spelande bara för att sätta kontrollen på laddning då alla spel inte har stöd för Pro Controller, även om stödet har blivit bättre med åren. Oftast blir det att man stänger av innan batteriet är slut, och då sätter man bara tillbaka kontrollen i laddningsstationen så den är fulladdad till nästa gång, men i spel där tiden bara sveper förbi så är man extra utsatt. Jag gruvar mig för den dagen då Xenoblade Chronicles släpps. Där har vi ett spel jag kan sitta och nöta i flera timmar. Förhoppningsvis så får spelet stöd för Pro Controller. Förhoppningsvis så får det stöd för Pro Controller. Vore dumt om det inte fick det.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Nintendo gjorde helt rätt val (igen) med Wii U. Dvs inte överdriva hårdvaran, utan anpassa den för aktuella och framtida titlar. Wii U har kraft så det räcker och blir över många år till.

Men för de som inte anser att det är tillräckligt, varför måste prestandan vara högre? Bli spelen bättre bara för det?

Om Nintendo gör som Sony/Microsoft, dvs kopierar varandra, så kommer någon av dem falla. Om Nintendo blir den som faller, går spelvärlden en fruktansvärd förlust, på den innovation som Nintendo alltid står för.

Värt att tillägga att en del spel på Wii U idag kör i 1080p i tillräckligt hög framerate. Dessutom är de flesta Wii U-spel befriade från buggar och dessa eviga uppdateringar.

Tro nu inte att jag är någon Nintendo-nörd, jag har fler konsoller och spel än vad som är hälsosamt (bla Playstation 3). Jag är helt opartisk i frågan och spelar på den konsol som jag tycker har de roligaste spelen.

Sluta tjatar om Ghz, GB, architektur, mm. Har ni någonsin provat ett spel på Wii U? Om inte köp och ha kul vetja, istället för att sitta här och vine'a

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Lessismore:

Nintendo gjorde helt rätt val (igen) med Wii U. Dvs inte överdriva hårdvaran, utan anpassa den för aktuella och framtida titlar. Wii U har kraft så det räcker och blir över många år till.

Men för de som inte anser att det är tillräckligt, varför måste prestandan vara högre? Bli spelen bättre bara för det?

Om Nintendo gör som Sony/Microsoft, dvs kopierar varandra, så kommer någon av dem falla. Om Nintendo blir den som faller, går spelvärlden en fruktansvärd förlust, på den innovation som Nintendo alltid står för.

Värt att tillägga att en del spel på Wii U idag kör i 1080p i tillräckligt hög framerate. Dessutom är de flesta Wii U-spel befriade från buggar och dessa eviga uppdateringar.

Tro nu inte att jag är någon Nintendo-nörd, jag har fler konsoller och spel än vad som är hälsosamt (bla Playstation 3). Jag är helt opartisk i frågan och spelar på den konsol som jag tycker har de roligaste spelen.

Sluta tjatar om Ghz, GB, architektur, mm. Har ni någonsin provat ett spel på Wii U? Om inte köp och ha kul vetja, istället för att sitta här och vine'a

Tror ingen klagar på de spel från Nintendo som finns till Wii U, har själv en sådan och är väldigt nöjd med spel som t.ex. Mario Kart 8.

Problemet med Wii U är att man tyvärr valde en så enkel och lågt klockad CPU-del att det blir en hel del extrajobb att ens göra multiplattform-spel för PS3/360 och Wii U. Resultatet av detta blev att många 3:e-partstillverkare verkar helt gett upp Wii U och färre spel till plattformen lär inte vara positivt. Har man en Wii U bara för Nintendos spel (vilket är fallet för mig) är det mer eller mindre ett icke-problem, men långt ifrån alla köper flera konsol-plattformar och att då nästan helt sakna stöd från 3:e-part utvecklare är ett stort minus.

Det positiva med den relativt klena HW i WiiU är en smidig storlek på konsolen och att den är väldigt tyst! Balans mellan RAM, CPU och GPU verkar också rätt bra med tanke på vad Nintendo lyckats göra med plattformen

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av s0sdaf:

Om Nintendo går samma väg som MS/Sony kommer de göra bort sig totalt.
Det finns inte spelrum för tre likadana konkurrenter, det har det aldrig gjort i konsolhistorien (Sega slogs ut när Nintendo fick sin nya rival, Sony). Möjligen kan de toppa MS/Sony i hårdvaruprestanda (lär inte va svårt, PS4/Xbox One är ju inte särskilt mycket mer avancerade än sina föregångare rent hårdvarumässigt), men det skulle ju innebära en totalt ny inriktning för Nintendo.

Nej, jag tycker de ska satsa på sin Wii U och släppa lite ordentliga spel till den istället (vart fan är Metroid till att börja med??!?), kanske para sin nyskapande hårdvara med lite nyskapande spel. Skulle även hellre se välgjorda HD-remakes på N64-spel än flera Mario-spel...

Wii U's hårdvara är för övrigt inte så dålig, för Nintendos egna ändamål tycker jag den funkar suveränt (deras spel har ju mer avskalad "cartoonish" grafik som inte behöver vara superdetaljerad, den ser bra ut bara den är högupplöst). Dessutom är det ju kanon med bakåtkompatibilitet med Wii (och Gamecube, visserligen läser den inte skivorna men inget stoppar dom från att släppa Gamecube-spel på Eshopen, de har ju dessutom handkontrollsadaptern förberedd, och redan nu kan de som moddat sin Wii U spela Gamecubespel via homebrewet Devolution som ger nästan 100% kompatibilitet).

Om marknaden är för mättad eller inte är svårt att säga men det kan mycket väl vara så men inget säger att det säkert skulle vara så.

Sen argumentet att den "inte behöver vara starkare" är ett dåligt ett och va de redan när folk skrek att HD var helt onödigt för att de var Nintendo under Wii,s storhets tid. Mer beräknings kapacitet är inte endast "ooh shiny!" utan ger möjligheten till större världar, mer betydelsefull fysik och att man kan göra mer saker till spelet. Bara för att det är "cartoony/cel shaded" så betyder inte det att spelet inte skulle kräva något för det. Starkare hårdvara ger mer möjligheter, sitta och säga de "inte behöver starkare konsol för att grafiken inte spelar någon roll" är att ignorera stor del av fördelarna som man får av starkare hårdvara.

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Nintendos unika sak ligger i spelen!
Så länge hårdvaran och spelen rockar tillsammans, ska man vara nöjd och ha roligt. Det är det som är Nintendo

All jämförelse med andra konsoler tycket jag är ren bullshit!

Har du glömt att Nintendo var med i prestanda kriget ända fram till 2006, minst! Samt att klart man ska jämföra konsoler, de ska genomföra samma/nästan samma uppgift och med väldigt liknande bibliotek och prissättning, hur annars ska man göra? Sluta att jämföra grafikkort med varandra? De är produkter som tävlar mot varandra i samma segment, klart de ska jämföras!

Sen har inte hårdvaran alltid velat sammarbeta med Nintendo, N64 är ju prima exempel, tidig 3D innebar mycket problem, sen att få många Snes spel att lagga var inte allt för svårt om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

1080p@60fps? Svik oss inte nu Nintendo!

Alla nintendo exklusiva titlar körs i 60 fps 1080p och ser fantastiska ut så tror inte en ny konsol ändrar på det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Lessismore:

Nintendo gjorde helt rätt val (igen) med Wii U. Dvs inte överdriva hårdvaran, utan anpassa den för aktuella och framtida titlar. Wii U har kraft så det räcker och blir över många år till.

Men för de som inte anser att det är tillräckligt, varför måste prestandan vara högre? Bli spelen bättre bara för det?

Om de har prestanda så att de blir över vet bara Nintendo internt baserat på vad de vill göra, om man tänker större än bara dem så har det absolut ingen prestanda över, hade de inte ens när det släppte konsollen.

Om prestandan inte spelade någon roll så skulle du lika gärna sitta på ett Atari 2600, varför sitter du på en nymodern sak som ett Wii U när du kan blippa så mycket du vill på en hederlig Atari konsol!

Skämt åsido, prestanda gör så att du kan göra mer med spelet, det kan bli snyggare, högre framrate, bättre bild. Man kan helt enkelt göra mer med spelet och man har "mindre" gränser än tidigare när man designar spelet. Att mer prestanda ur spel synpunkt (inte ekonomiskt) skulle vara negativt är helt absurt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Om Nintendo går samma väg som MS/Sony kommer de göra bort sig totalt.
Det finns inte spelrum för tre likadana konkurrenter, det har det aldrig gjort i konsolhistorien (Sega slogs ut när Nintendo fick sin nya rival, Sony). Möjligen kan de toppa MS/Sony i hårdvaruprestanda (lär inte va svårt, PS4/Xbox One är ju inte särskilt mycket mer avancerade än sina föregångare rent hårdvarumässigt), men det skulle ju innebära en totalt ny inriktning för Nintendo.

Men är det verkligen Nintendo som kommer få problem? Tänk efter lite. Nintendo har massiva spelserier bakom sig... I slutändan, om valen är mellan nästan identiska PC konsoller med PC spel (och ett par exklusiva) och en PC konsol med Nintendo spel, väljer jag Nintendo. För allt annat har jag en riktig PC.

Kan dom få mer konsolversioner av spel och minst matcha Xbone/PS4 i hårdvara tror jag dom skulle kunna dominera. Men men, det är upp till dom att få det att hända. Känns som att det är rätt så kört för dom i nuvarande generation. Själv ska jag försöka hitta en billig Wii U under julen istället

Permalänk
Inaktiv

Hoppas nästa Nintendo konsol erbjuder funktionen att stänga av alla fåniga rörelsefunktioner...driver en till vansinne när man bara vill luta sig tillbaka i soffan och koppla av med ett spel, inte genomföra ett gympass.

...och för helvete, en äkta Ethernetport eller åtminstone en trådlös vettig standard...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Off-TV är helt klart en bra funktion. Den har räddat mitt spelade ett flertal gånger när andra i huset har velat see på TV Dock har de flesta en smartphone eller surfplatta idag, och man kan få samma lösning genom att synka bilden till en sån i stället. Genom att skippa Gamepad så blir konsolen 1000-1500kr billigare. Låter kanske inte så mycket men för en barnfamilj så kan det vara avgörande. Det jag tycker är allra sämst med Gamepaden är batteritiden.

Jag har flera gånger fått avbryta mitt spelande bara för att sätta kontrollen på laddning då alla spel inte har stöd för Pro Controller, även om stödet har blivit bättre med åren. Oftast blir det att man stänger av innan batteriet är slut, och då sätter man bara tillbaka kontrollen i laddningsstationen så den är fulladdad till nästa gång, men i spel där tiden bara sveper förbi så är man extra utsatt. Jag gruvar mig för den dagen då Xenoblade Chronicles släpps. Där har vi ett spel jag kan sitta och nöta i flera timmar. Förhoppningsvis så får spelet stöd för Pro Controller. Förhoppningsvis så får det stöd för Pro Controller. Vore dumt om det inte fick det.

Nja, tror det största misstaget Nintendo kan göra är att blanda in enheter från andra tillverkare. Då blir det lättare att ta nästa steg och släppa spel på just telefoner och surfplattor. Och då förlorar Nintendo sin nisch och blir som alla andra.
Skulle vara om nästa konsol släpps samtidigt som nästa bärbara enhet och att man då kan använda den som Sony gjort med Vita.
Alternativt att man kan behålla gamepaden från Wii U och använda på den nya och att dom säljer den både med och utan.

Köpte det stora batteriet till gamepaden, helt klart värt det då speltiden går upp till runt 8-9 timmar
http://www.webhallen.com/se-sv/spel/nintendo_wii_u/183599-hog...

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Hmm hur långt bakom AMD och Intel är IBM i processortillverkning? Varför kastar inte de sig in i leken på persondatorer?
De var väl stora där en gång i tiden, nu ser man dem aldrig. Kanske för olönsam marknad?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

Det som behövs (behövdES) är att nintendo gav sig in i smartphonesvängen. Ipod->iphone, gameboy -> gamephone. Sen remoteplay med den á xperia z3, givetvis med samme graffe och prestanda som ps4 o xb1. Det verkar som att det är snikna investerare med låg tillförlit för sitt eget företag som sakta fått döda nintendo. Tragiskt, mycket tragiskt.
Visst, vi kunde alla acceptera deras nischtänk med Wii, men att dom inte lärde sig inför wii U.. Det var där jag tappade hoppet. Att satsa på enbart spelkänsla och upplevelse när konkurrensen är som den är står sig uppenbarligen dyrt. Nån får fylla på med ett ordspråk här

Permalänk
Medlem

Nintendo har sedan 2006 i princip bara haft sina egna titlar som har varit bra. Vill man spela både Nintendos titlar och multiplattform måste man ha två konsoler eller så väljer man ena. Under Wii-tiden valde många tydligen Nintendo, men nu verkar många välja multiplattform. Att ha en gimmick som höjer priset hjälper ju inte heller. De som använder den kan ju köpa skilt istället eller så kan man sälja två versioner, konsol + gimmick eller bara konsol.

Jag tror att en konsol med Nintendo-titlar, ingen gimmick som höjer priset och multiplattformsspel skulle sälja bättre än konkurrenterna.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Om deras nästa konsol är lik PS4 och XBone hårdvarumässigt när den väl släpps gör de ju om samma himmla misstag.

Permalänk
Skrivet av Wasted Hobbit:

Om de har prestanda så att de blir över vet bara Nintendo internt baserat på vad de vill göra, om man tänker större än bara dem så har det absolut ingen prestanda över, hade de inte ens när det släppte konsollen.

Om prestandan inte spelade någon roll så skulle du lika gärna sitta på ett Atari 2600, varför sitter du på en nymodern sak som ett Wii U när du kan blippa så mycket du vill på en hederlig Atari konsol!

Skämt åsido, prestanda gör så att du kan göra mer med spelet, det kan bli snyggare, högre framrate, bättre bild. Man kan helt enkelt göra mer med spelet och man har "mindre" gränser än tidigare när man designar spelet. Att mer prestanda ur spel synpunkt (inte ekonomiskt) skulle vara negativt är helt absurt.

Å andra sidan är nintendo den enda konsoll som släppt alla sina AAA+ spel i 60fps denna generation.
vill man har 60fps skall man alltså välja nintendo.

Har man en pc är wii u det enda logiska valet. Resterande (multiplatform) spel spelas bättre på PC ändå.

- bakåtkompatibilitet
- 1080p 60fps på alla nintendoproducerade spel
- unikitet (unika spel och unik spelkänsla)
- spelen (nintendo har de högst metascore reviewade spelen denna generation)

osv osv.

Om de släpper en ny "ps4 wannabe konsol" kommer de gå under. hoppas på något riktigt unikt och annorlunda (typ likt wii u) till uppföljaren. det är enda sättet att gå framåt för nintendo.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Skrivet av ArcticFire:

Nintendo har sedan 2006 i princip bara haft sina egna titlar som har varit bra. Vill man spela både Nintendos titlar och multiplattform måste man ha två konsoler eller så väljer man ena. Under Wii-tiden valde många tydligen Nintendo, men nu verkar många välja multiplattform. Att ha en gimmick som höjer priset hjälper ju inte heller. De som använder den kan ju köpa skilt istället eller så kan man sälja två versioner, konsol + gimmick eller bara konsol.

Jag tror att en konsol med Nintendo-titlar, ingen gimmick som höjer priset och multiplattformsspel skulle sälja bättre än konkurrenterna.

De sålda många Wii enheter men eftersom de fick många "casuals" på tåget så sålde de inte alls lika mycket mjukvara som Sony och Microsoft, vart riktigt dött på Wii runt 2010-2011.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast det är ju sånt som gör Nintendo unika. Om de bara slänger på lite bättre hårdvara och inget mer så står vi där med en exakt kopia av Xbone och PS4 som båda är extremt ointressanta då de bara är halvsunkiga PC. Jag har noll intresse av konsolerna från Sony och Microsoft för att de inte gör något som inte min dator redan klarar bättre. Jag är däremot väldigt sugen på ett Wii U för att de tänker ett steg längre och gör något unikt. Nintendo har varit duktiga på det. Om de bara släpper en AMD APU med vanliga kontroller så kan de bara leva på sina egna spel. Då lär de sluta som Sega.

Ja, men nu vill ju dom flesta köpa en konsol som kan spela i princip alla 3-djepartsspel samtidigt som man har möjlighet att spela nintendospel på den. Detta misslyckades dom med till denna generation trots vissa intentioner, verkar väl både logiskt och positivt att de försöker igen till nästa samtidigt som de undviker de fallgroper de fallit i ang Wii U. Att vara unik säljer i sig inga enheter.

Skrivet av Zotamedu:

En annan kommentar angående hårdvara. Det verkar som att Nintendos spel har flutit på betydligt bättre än de för PS4 och Xbox trots sämre hårdvara. Detta för att Nintendo inte försöker vinna ett omöjligt krig när det kommer till grafikprestanda. Sony och Microsoft borde sparka på utvecklarna och säga till dem att lägga ner. Det är ingen idé att dra igång ett grafikkrig för det ger bara ospelbara och buggiga spel och de har ändå inte en chans mot PC så vad de än gör kommer det se sämre ut. Bättre att de satsar på att få en stabil upplevelse med bra flyt.

Ang 60 FPS och nintendo:
Ja, dels för att alla spel varit exkusiva till plattformen och dels för att utvecklarna valt att försaka div grafiskt godis för att hålla dessa 60 fps. Att hålla sig till 60 fps har ju också sitt pris i form av sämre grafik, kantutjämning, upplösning av texturer etc.

I slutändan är det väl mycket en smaksak.

Ang. buggiga spel
Ja, fast på den "nyss nämnda" PC-plattformen, där är ju spelen om möjligt ytterligare 7 resor buggigare, speciellt om man inte råkar inneha en dator med GPU från "rätt" företag, sett ur spelutveckarens perspektiv. Har man dessutom crossfire/sli, är man ju ytterliagare "in for trouble".

Då kan man ju lika gärna spela på PS4 etc utan att känna att man "torskar" så mycket på det.

Permalänk
Skrivet av spikfavoriten:

Å andra sidan är nintendo den enda konsoll som släppt alla sina AAA+ spel i 60fps denna generation.
vill man har 60fps skall man alltså välja nintendo.

Har man en pc är wii u det enda logiska valet. Resterande (multiplatform) spel spelas bättre på PC ändå.

- bakåtkompatibilitet
- 1080p 60fps på alla nintendoproducerade spel
- unikitet (unika spel och unik spelkänsla)
- spelen (nintendo har de högst metascore reviewade spelen denna generation)

osv osv.

Om de släpper en ny "ps4 wannabe konsol" kommer de gå under. hoppas på något riktigt unikt och annorlunda (typ likt wii u) till uppföljaren. det är enda sättet att gå framåt för nintendo.

Att de har 1080p och 60fps har mer med rätt prioriteringar än något annat, något som de andra borde lära sig av, det som de saknar just nu är hyfsat tredjeparts stöd, att hitta på något ännu mer udda som inte går att porta till och måste spelas på ett riktigt udda sätt med tusen add-ons kommer inte att hjälpa just nu.

Att deras spel är speciella har väldigt lite med konsolen att göra utan mer att de har duktiga designers och kodare för annars skulle alla spel innan Wii inte vara någe bra. Nintendo va och ledde prestanda racet från NES till Gamecube, de får man inte glömma.

Själv har jag en gaming pc och ps4, jag tycker mest om Sonys exklusiva titlar, jag tröttnade generellt på Nintendo och deras prylar under 64 tiden då det var den sista konsolen jag införskaffa mig av dem, den står fint under TV,n fortfarande. Så det handlar enbart om preferenser.

I dagens läge är det oftast att personer som vill spela Nintendo spel och mer måste äga ett Wii U och PS4/Xbone/PC, skulle det inte vara bättre om de bara behövde en Nintendo konsol (om de inte var pc gamers då att inte äga en gaming pc skulle vara befängt). Under Wii tiden så hade alla ett Wii och 360/PS3, Nintendo skulle tjäna mer om de fick folk att köpa GTA V, CoD osv på sin konsol, De har redan bevisat att enbart ha Nintendo spel och en gammal lojal kundbas räddar dem inte, de behöver något mer och att satsa på en massa jävla gimmicks och noll tredjeparts stöd är ingen smart idé om man vill sälja så mycket mjukvara som möjligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rallemulle87:

Det som behövs (behövdES) är att nintendo gav sig in i smartphonesvängen. Ipod->iphone, gameboy -> gamephone. Sen remoteplay med den á xperia z3, givetvis med samme graffe och prestanda som ps4 o xb1. Det verkar som att det är snikna investerare med låg tillförlit för sitt eget företag som sakta fått döda nintendo. Tragiskt, mycket tragiskt.
Visst, vi kunde alla acceptera deras nischtänk med Wii, men att dom inte lärde sig inför wii U.. Det var där jag tappade hoppet. Att satsa på enbart spelkänsla och upplevelse när konkurrensen är som den är står sig uppenbarligen dyrt. Nån får fylla på med ett ordspråk här

Vad får dig att tro att Nintendo är döende? Företaget är rikt. Den av de tre som faktiskt är döende är väl snarare Sony. MS är körd i Asien men så har de också annat att leva på (Windows).

Nintendo lär vara den sista att falla. Får vi en ny spelkrasch så är det säkert Nintendo som får fart på branschen igen.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Vad får dig att tro att Nintendo är döende? Företaget är rikt. Den av de tre som faktiskt är döende är väl snarare Sony. MS är körd i Asien men så har de också annat att leva på (Windows).

Nintendo lär vara den sista att falla. Får vi en ny spelkrasch så är det säkert Nintendo som får fart på branschen igen.

Vette fan om de skulle va dem som får fart i det igen men att de skulle vara döende är något man får höra ofta men som knappast är sant, de sitter på så mycket pengar att de har tid att se över sin strategi och kommer knappast försvinna spontant, de kommer hänga kvar bra länge oavsett hur det går för dem.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

Klagomålen jag sett på Wii U har varit att CPU-delen dels skiljer sig i mikroarkitekturen från PS3/360 och dels är den så lågt klockad CPU-delen är en flaskhals i Wii U för spel som utvecklades till alla dessa tre konsoler.

I fallet PS4/XBO ligger i alla fall CPU-prestanda på samma nivå som 360/PS3 (lite beroende på vad flaskhalsen är). Även där kan man klaga på balansen i systemet, PS4 har nästan x10 mer GPU-kapacitet jämfört med PS3 men väldigt lite har hänt vad det gäller CPU-kapacitet. Är enklare att utnyttja CPU-kapaciteten i PS4, men tittar man på de teoretiska siffrorna så är de högre för PS3!

Nu hade PS3 en för klen GPU givet CPU-delen, men PS4 har definitivt det omvända problemet, sett ur den synvinkeln har nog Wii U en av de mer balanserade designerna. Fast att spel som Mario Kart och Super Mario fixar full HD har mest att göra med att man fokuserar på hög upplösning och hög FPS mot att ha enklare grafiska effekter och geometri. För spel som Mario Kart är de nog helt rätt prioriterat, man spelar nog inte dessa för att se häftiga grafiska effekter.

Det var lite det som var min poäng. Nintendo har valt att inte köra på med ren prestanda och försöka slå sig fram på snygg grafik vilket jag tycker är bra. Det ligger på tok för mycket fokus på verklighetstrogna effekter just nu och det är dåligt för industrin. Utvecklingsbudgetarna för nya AAA spel är astronomiska och är inte sällan helt skilja från verkligheten. Det är fullt av buggar och ändå ser en del av dem inte så bra ut och de åldras dåligt. Bättre att satsa på enklare grafik och en snygg estetik istället. Man kan göra riktigt snygga spel som går att köra på det mesta.

Det känns som om på tok för många stora utvecklare lägger fokus helt fel. Det viktigaste med ett spel är inte att det är snyggt utan att det är roligt och flyter bra. Spelen man minns är de som var roliga.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag är den giriga typen. Vill ha bra grafik + bra gameplay.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gender Bender:

Wii var Nintendos första gimmick-konsol, innan dess så satsade de på hårdvara och under 80- och 90-talet så var det grafikkrig mellan Nintendo och Sega. Gimmicks får de gärna släppa vid sidan av konsolen, något som de har gjort sen NES tiden. Zapper, Super Scope, Power Glove, Rumble Pak, Expansion Pak och mycket mer. Nintendo har en historia av tillbehör. Alla har inte varit bra medan andra har varit en riktig hit. Hur lyckad tror du SNES hade blivit om de bundlat den med Power Glove?

Hade de släppt Wii U med lite bättre hårdvara och släppt Gamepad som ett valfritt tillbehör så hade nog Wii U sålt bättre. Den hade nog sålt betydligt bättre om de skippade Gamepaden, behöll nuvarande hårdvara och sålde konsolen till ett betydligt lägre pris. Visst, vi hade sett ännu färre spel som utnyttjar Gamepaden, men konsolen i sig hade lockat fler köpare och därmed även lockat fler spelutvecklare. Vi såg Microsoft begå samma misstag när de försökte tvinga på Kinect. Nu när de skippat Kinect så säljer konsolen mycket bättre. Men även där blir det färre spel som utnyttjar tekniken.

Idag är det i stort sätt bara Nintendo själva som utvecklar spel, samt några enstaka som varit trogna utvecklare till Nintendos konsoler under många år. Så något har de ju gjort fel. Nu köper jag personligen bara deras konsoler för Nintendos och deras närmsta parners spel, men för många så är multiplattform avgörande, och dessa köpare har de tappat helt och hållet.

Om jag minns konsolkriget rätt så hade Sega ofta bättre grafik men förlorade ändå. Vad säger det om vad som faktiskt är viktigt. Hur många Wii hade Nintendo sålt om de skickade med en classic controller istället för Wii remote? Det verkar som om de stora problemen med Wii U i början var helt värdelös marknadsföring och ett väldigt dåligt valt namn. Den sålde dåligt i början för att det bara var insatta nördar som hade koll på att den fanns. Den stora allmänheten hade ingen aning om den och fattade inte vad det var. De skulle kört Wii 2 eller nåt istället. För vad jag har läst var det många utvecklare som valde att hoppa över Wii U för att de tyckte att det fanns för få enheter. Sen landar vi i en ond cirkel. Så Nintendo hade antingen behövt ha Zelda, Bayonetta 2, Smash och Mariocart redo nästan med än gång eller så skulle de kört en mycket bättre marknadsföring.

Det var en viss skillnad i avancerad hårdvara nu och då. Steget från 8-bit sprite till 16-bit sprite gjorde en del rent grafiks men så stor skillnad är det inte att utveckla spelen. Nu ligger utvecklingskostnaderna för de största spelen på över 100 miljoner dollar. Destiny påstås ha rekordet på 250 miljoner dollar. För NES och SNES låg utvecklingskostnaderna under en miljon. Så det handlar inte bara om prestandakrig utan det handlar om hur mycket man är villig att betala för ögongodis. Båda ekonomiskt och när det kommer till spelets prestanda. PS4 och Xbox kör fortfarande ofta inte på 1080p utan skalar upp internt för att få in lite mer häftiga effekter. Är det värt att sitta där med uppskalat 900p och 30 fps som dippar ner till 20 ibland för att få lite fler partiklar och några extra polygoner?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Det var lite det som var min poäng. Nintendo har valt att inte köra på med ren prestanda och försöka slå sig fram på snygg grafik vilket jag tycker är bra. Det ligger på tok för mycket fokus på verklighetstrogna effekter just nu och det är dåligt för industrin. Utvecklingsbudgetarna för nya AAA spel är astronomiska och är inte sällan helt skilja från verkligheten. Det är fullt av buggar och ändå ser en del av dem inte så bra ut och de åldras dåligt. Bättre att satsa på enklare grafik och en snygg estetik istället. Man kan göra riktigt snygga spel som går att köra på det mesta.

Det känns som om på tok för många stora utvecklare lägger fokus helt fel. Det viktigaste med ett spel är inte att det är snyggt utan att det är roligt och flyter bra. Spelen man minns är de som var roliga.

Egentligen handlar det om att ha budget som inte är baserad på fantasi siffror och att art teamet ska jobba efter vad de kan åstadkomma på just den budgeten, nuförtiden så satsar alla större bolag på budgetar som om spelet garanterat skulle sälja som CoD eller GTA V, de har flera idioter i ledningen.

Sen tycker jag att det är en miss av alla nuvarande konsoler när det kommer till prestandan, skulle gärna vilja se ett större kliv framåt, se vad mer man kan göra men cheferna vill bara ha grafiskt lull i låg upplösning och skrattretande FPS.

Battlefield 3 tycker jag har åldrats bra utseendemässigt och flöt på relativt bra på svagare hårdvara bortsett från konsolerna.

Det gäller att de ska ha rätt prioriteringar på budget, prestanda och spelkänsla vilket många AAA bolag totalt har missat och Sony och Microsoft följer efter som dårar. Nintendo istället vill ha tillbaka försäljningen på Wii fast de inte kan få det, så de strypte prestandan för att få ner priset och kunna få med en dyrare gimmick så det skulle sälja som förr, dock har de glömt att Wii sålde bra men mjukvara fick de inte iväg från hyllorna så länge det inte var core Nintendo spel som core fansen köpte, resten va casuals som redan hade glömt att de hade ett Wii hemma eller var helt nöjd med enbart Wii sports. Nintendo behöver få stöd för tredjepart och AAA tredjepart behöver lära sig av Nintendos core produkter förutom på en punkt och de är att Nintendo bryr sig sällan särskilt mycket om story vilket kan bli segt i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Om jag minns konsolkriget rätt så hade Sega ofta bättre grafik men förlorade ändå. Vad säger det om vad som faktiskt är viktigt. Hur många Wii hade Nintendo sålt om de skickade med en classic controller istället för Wii remote? Det verkar som om de stora problemen med Wii U i början var helt värdelös marknadsföring och ett väldigt dåligt valt namn. Den sålde dåligt i början för att det bara var insatta nördar som hade koll på att den fanns. Den stora allmänheten hade ingen aning om den och fattade inte vad det var. De skulle kört Wii 2 eller nåt istället. För vad jag har läst var det många utvecklare som valde att hoppa över Wii U för att de tyckte att det fanns för få enheter. Sen landar vi i en ond cirkel. Så Nintendo hade antingen behövt ha Zelda, Bayonetta 2, Smash och Mariocart redo nästan med än gång eller så skulle de kört en mycket bättre marknadsföring.

Det var en viss skillnad i avancerad hårdvara nu och då. Steget från 8-bit sprite till 16-bit sprite gjorde en del rent grafiks men så stor skillnad är det inte att utveckla spelen. Nu ligger utvecklingskostnaderna för de största spelen på över 100 miljoner dollar. Destiny påstås ha rekordet på 250 miljoner dollar. För NES och SNES låg utvecklingskostnaderna under en miljon. Så det handlar inte bara om prestandakrig utan det handlar om hur mycket man är villig att betala för ögongodis. Båda ekonomiskt och när det kommer till spelets prestanda. PS4 och Xbox kör fortfarande ofta inte på 1080p utan skalar upp internt för att få in lite mer häftiga effekter. Är det värt att sitta där med uppskalat 900p och 30 fps som dippar ner till 20 ibland för att få lite fler partiklar och några extra polygoner?

Sega satsade mer på snabbare processor, vilket gjorde det möjligt att släppa snabba spel som Sonic. Nintendo satsade i stället på bättre grafik och ljud, vilket man märkte stor skillnad på i vissa titlar.

Huruvida Wii hade blivit en succé eller inte kan man bara spekulera i. Jag tror att det låga priset gjorde en hel del då den i och med detta blev väldigt attraktiv hos barnfamiljer, men Wiimoten hade förmodligen också ett finger med i spelet då man nu kunde träna och vara nyttig medans man samtidigt hade skoj. En gimmick i rätt tid kan bli en hit, men Nintendo var lite sent ute med Gamepad. Sen är det nog också som du säger, att deras marknadsföring var totalt värdelös. Folk visste inte vad det var. Om det var en ny konsol eller ett tillbehör. Många hade inte ens en aning om att den fanns.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Satsar man på casuals som inte bryr sig om tekniken på konsolen så hamnar man också i problemet att kunna motivera varför en casual ska ha en ny konsol. Har man ett Wii som man spela för att Wii-moten är det bästa sedan skivat bröd så är det också svårt att förklara varför Wii U är så rolig att man ska byta upp sig. Den nya kontrollern var ju knappas en hit och det var i princip vad som sålde Wii-enheter innan.

PS4 och XB1 har ju att dem kan erbjuda spel som utnyttjar den ökade prestandan. Wii U har en halvt hatad handkontroll med remote-play.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Sega satsade mer på snabbare processor, vilket gjorde det möjligt att släppa snabba spel som Sonic. Nintendo satsade i stället på bättre grafik och ljud, vilket man märkte stor skillnad på i vissa titlar.

Hmm, som gammal retro nörd så handlade det mest om fler färger på skärmen för snes, dock hade megadriven MYCKET mer prestanda.
Så generellt på multiplattformstitlar var oftast snes mer färgrikt, men slöare och saknade animationer på stora sprites.
Jämför du dessutom nes vs sms, så vinner sega återigen, så jag hävdar nog att sega alltid satsat på prestanda och grafik.
En bra jämförelse är youtube klippet du länkade, kolla animationerna.
Jämför sen ex, Flashback osv, stor skillnad.
Megadrive och Amiga körde 68k Motorola på 7mhz, den kan än idag kräma ut bra med sprites.

Nu så betyder inte Nintendos satsningar på 80/90talet ett smack.
Jag tror, att med så billiga kretsar som sitter i xbo/ps4, kan Nintendo absolut välja att köra på som prestanda kungar, varför inte, tillfället är uppenbart där, med MS och Sonys undermåliga prestanda.
Tillverkningen lär ha blivit effektivare, kretsarna stabilare, jag tror på bra prestanda på nextgen Nintendo.

Kul med lite konkurens, dagens klena skitmaskiner ger jag inte mkt för...

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nu hade PS3 en för klen GPU givet CPU-delen, men PS4 har definitivt det omvända problemet, sett ur den synvinkeln har nog Wii U en av de mer balanserade designerna. Fast att spel som Mario Kart och Super Mario fixar full HD har mest att göra med att man fokuserar på hög upplösning och hög FPS mot att ha enklare grafiska effekter och geometri. För spel som Mario Kart är de nog helt rätt prioriterat, man spelar nog inte dessa för att se häftiga grafiska effekter.

Varför inte, bra grafik säljer men samtidigt ska spelen vara roliga men går det att kombinera med riktigt bra grafik så är det ju givet.
Sedan är det ju en balansgång att få så mycket prestanda som möjligt men ändå inte få en för dyr konsoll.
Skulle det vara möjligt att släppa en konsoll som klarar spel i 4K år 2016 så vore det intressant, för då kommer nog dom apparaterna ha ersatt 1080p i handeln.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Alpha77:

Varför inte, bra grafik säljer men samtidigt ska spelen vara roliga men går det att kombinera med riktigt bra grafik så är det ju givet.
Sedan är det ju en balansgång att få så mycket prestanda som möjligt men ändå inte få en för dyr konsoll.
Skulle det vara möjligt att släppa en konsoll som klarar spel i 4K år 2016 så vore det intressant, för då kommer nog dom apparaterna ha ersatt 1080p i handeln.

Inget fel med bra grafik, men en CPU i nivå med Atom och de snabbaste ARM modellerna kanske inte är det man främst vill se i en konsol. Hade ju varit trevligt med en CPU som är snabbare än föregående generation också... Vad vi kommer se nu är PS3/360 spel med bättre grafik, i.o.f.s har RAM ökat rätt mycket så det kan leda till typer spel som rent tekniskt inte är möjligt att skapa på PS3/360.

Jaguar är en bra CPU-design! Men det gäller om målet är billiga/strömsnåla laptops och eventuellt pekplattor, inte konsol. Vet inte hur tillverkningskostnad ser ut (men den är rimligen låg då inbyggda-system typiskt är prispressade), för ungefär samma TDP som Jaguar hade man t.ex. kunna använda FreeScale e6500 .

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Har ni sett grafiken i mario kart 8 singelplayer
Slår det mesta xbone och ps4 klarar av i 1080p60
Dvs grafik och gamepla

Så kommer även nya zelda göra

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)