Köpa 144hz eller ej? / G-sync? [Främst AoC]

Permalänk

Köpa 144hz eller ej? / G-sync? [Främst AoC]

Tjenare!

Precis byggt ihop en efterlängtad speldator och gör återinträde på spelarenan (haha som glad amatör) som känns jäkligt skönt
Sitter med 2x Asus VN247h nu och sneglat lite på om man inte ska införskaffa en 144Hz skärm eller inte och om man då ska köpa en med G-sync eller inte.

De jag tänkt på är:
AoC G2460Fq för 1790kr
AoC G2460Pqu för 1990kr
eller
AoC G2460Pg för 3990kr (med G-sync)

De första två ska vara exakt samma panel och skärm men att "Pqu" har höj/sänkbart stativ och USB-portar i skärmen. Jag kommer nog i framtiden köra 2 skärmar så priset på skärmarna är rätt väsentligt (då jag ska ha två av samma iaf. i framtiden). För mig känns det som om att jag då hellre tar "Fq" för 200kr mindre än betalar 200kr för något jag inte kommer använda (stativet kommer ryka då jag kör monitorstativ) och USB-portarna kommer ej att användas.

Däremot sneglar jag lite på 2460Pg, jag har aldrig kört med 144Hz tidigare så bara det skulle nog vara en markant skillnad men G-sync (såsom jag förstått tekniken) verkar jäkligt bra det med, folk som använder det säger i stil med folk som kör 144Hz att det verkligen märks och att man "inte kan gå tillbaka". Däremot blir det först en sådan skärm om den säljs för 2990kr (som den sålts för ibland). 3990kr, speciellt * 2 känns alldelles för mycket.

Alltså totalt:
AoC G2460Fq = 1790 * 2 = 3580kr
AoC G2460Pg = 2990 * 2 = 5980kr (räknat på när/om de går för 2990kr istället för 3990kr som de går för nu, oavsett inte intressanta i dagsläget)

Spec:
i5 4690K / 8GB RAM / GTX970

Spel:
CS: GO, främst RTS men även andra FPS (inga direkt som jag tänker lira när jag byggt ihop den, redan lirat CoD:AW)
Allt på en amatörnivå med polare eller själv.

Mina egentliga frågor:
- Ni som har 144Hz, är det en markant skillnad? Kommer jag märka det och dra nytta av det? Dvs. det inte är något enbart för de som har "proffsaspirationer"?
- Ni som har G-sync, upplever ni det som värt prisskillnaden? Är det som natt och dag med eller utan G-sync på en 144Hz skärm?
- Verkar AoC G2460Fq vara ett bra val för mig då jag egentligen inte vet om jag behöver 144Hz eller ej och redan har 2st skärmar som i min mening funkar bra? Bör nämnas att jag aldrig riktigt "spelat" på skärmarna, aldrig haft en riktigt bra dator när jag haft skärmarna.
- Bör jag helt enkelt invänta en prissänkning på AoC G2460Pg och köpa den och ha kvar de skärmarna jag har nu tills dess? Lite om G-sync är "värt det" eller ej. Vore helt klart kul att ha en ny skärm "direkt" till det nya bygget och uppleva 144Hz från början med den datorn.

Bör påtalas att jag inte är superbevandrad inom skärmar. Sorry om den här posten verkar ostrukturerad men kom direkt hem från jobbet och tänkte isf. köpa G2460Fq imorgon så ville få ned allt i en post och lägga upp den så fort som möjligt.

Tacksam för svar / TheSwede86

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk

Jag skulle rekommendera Acers 27-tummare med G-sync om du bestämmer dig för att du vill ha det. Något större, och betydligt snyggare samt bara 500kr dyrare.

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013