AMD retar Nvidia för Geforce GTX 970

Permalänk
Medlem

Sen att AMD fortfarande inte kan leverera jämna frames i Crossfire eller buggfria drivrutiner, det lämnar vi åt sidan

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

http://i.imgur.com/Wcq4OBo.gif

Ta denna med en klackspark nu.

Sky från Tipsybartender

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Fan va jag avskyr tjafs inom hårdvara. Hela tiden ska konkurrenter antigen härma, reta eller stämma varandra.
Nvidia misslyckades, sure, men AMD kunde vara den bättre, och skita i att nämna det. Här faller AMD lika lågt, om inte lägre.

Permalänk
Inaktiv

Lite synd att 300-serien inte är färdig att levereras bara, det hade varit så lägligt just nu.

Skrivet av Hagge:

Fan va jag avskyr tjafs inom hårdvara. Hela tiden ska konkurrenter antigen härma, reta eller stämma varandra.
Nvidia misslyckades, sure, men AMD kunde vara den bättre, och skita i att nämna det. Här faller AMD lika lågt, om inte lägre.

Hur är en lindrig pik till konkurrenten att vara lägre än att bluffa med specifikationerna? Nvidia ska vara glad över att de inte blivit stämda ännu. Men det kommer nog.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Sen att AMD fortfarande inte kan leverera jämna frames i Crossfire eller buggfria drivrutiner, det lämnar vi åt sidan

Nice att du är medveten om hur det ser ut med ditt 970

Nej men seriöst dock så drivrutinerna inga fel på, enda jag hade önskar är något shadowplayliknande som fungerar. Frames är jämna med frame pacing på sist jag tittade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Lätt att kontra. AMD anger max TDP och deras kort drar så mycket som AMD säger.

NVIDIA anger ett medelvärde, d.v.s. GTX970 has en TD på 145w men man har mätt förbrukningen upp till 180W. NVIDIA marketing är äcklig.

Om man kollar på värdena i de senaste recensionerna av R9 285 och GTX 960 skiljer sig förbrukningen mellan r9 285 och gtx 960 med strax under 100 watt, skillnaden i TDP är bara 70 watt. Jämför man 970 med R9 290 så ligger både skillnaden i TDP och skillnaden i systemförbrukning runt 100 watt.

Angående marknadsföringen så är det bara barnsligt. Nvidia förtjänar att få skit för det dom har gjort men det är samtidigt tragiskt att man måste framhäva hur dålig konkurrenten istället för att briljera med en bättre produkt, vi får hoppas att 3xx-serien löser detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kocken2015:

jag har inte använt mitt kort fullt ut men detta borde vara en sk reklamation menar det är som amd säger är det 4gb minne då ska inte du får prestanda försämring efter 3,5gb.

Vilket program testar grafikkortet fullt ut på minnet?

Jag köpte mitt av skälet att jag hade 4gb istället för 3 som jag nu hade på mitt gtx780.

vilken besvikelse då jag i furmark inte direkt fick ett bättre resultat har för mig att jag fick sämre då jag körde det kan detta bero på 3,5gb buggen

Väldigt tveksam till att "3.5-buggen" sabbade dina resultat. Det är ju inte bara GPU som påverkar, CPU med. I så fall borde alla vi med 3GB-kort ligga under din prestanda, då du har 0.5GB mer.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av Hagge:

Fan va jag avskyr tjafs inom hårdvara. Hela tiden ska konkurrenter antigen härma, reta eller stämma varandra.
Nvidia misslyckades, sure, men AMD kunde vara den bättre, och skita i att nämna det. Här faller AMD lika lågt, om inte lägre.

Varför inte utnyttja.när konkurrenten misslyckas? Nu är det företag Vi pratAr om. Tar någon åt sig personligt är den personen en fanboy.
Sen är det roligt att läsa kommentarer i såna här trådar
nvidia är inte bättre minns när dom "skrattade"åt ett demo från amd det är så dessa företag fungerar .

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Har aldrig gillat AMD men just rub it in, they fracking deserve it! Nvidia kan fan dra åt helvete just nu för sin falska marknadsföring. Dock nöjd med kortet i sig självt (har ett Gigabyte GTX970 G1 Gaming).

Permalänk
Hedersmedlem

Jorå. Det är helt OK för en underdog att håna motståndarna. Lite David mot Goliat över det hela.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Nvidia är väldigt lika Apple i marknadsföring. Gillar att vrida och vända på siffror som gör att det ser jävligt bra ut för de själva samt att fanboys låter de göra vad de vill.

Permalänk
Medlem

Helt rätt att driva lite lätt med konkurrenterna så länge det är med humor och på en skälig nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Jorå. Det är helt OK för en underdog att håna motståndarna. Lite David mot Goliat över det hela.

Men anledningen till att de ligger under är ju deras egen oförmåga att konkurera med egna konkurrenskraftiga produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluff3:

Men anledningen till att de ligger under är ju deras egen oförmåga att konkurera med egna konkurrenskraftiga produkter.

allt går ju i cykler. när R9 290 och 290X kom så hade de både bättre prestanda / kr än Nvidia i toppsegmentet och drog i sämsta fall jämnt med Nividias motsvarande kort (tex 780 vs R9 290) men var/är i de flesta fall starkare. De hade även bättre prestanda per krona med 280x jämfört Nvidias dito, dvs GTX 770. Såvida de båda inte alltid släpper sina nya serier samma dag så kommer det bölja fram och tillbaka. Hoppas att 3xx serien från AMD är ett stort lyft jämfört nvidia, konkurrens främjar som bekant oss konsumenter och tar utvecklingen framåt.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

http://i.imgur.com/Wcq4OBo.gif

Ta denna med en klackspark nu.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Medlem

AMD fixar prestandaförluster genom andra metoder istället.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Jag gillar ändå AMD fast jag sitter på dubbla 780. Kan inte sluta garva åt "reklamen"

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Lite synd att 300-serien inte är färdig att levereras bara, det hade varit så lägligt just nu.

Hur är en lindrig pik till konkurrenten att vara lägre än att bluffa med specifikationerna? Nvidia ska vara glad över att de inte blivit stämda ännu. Men det kommer nog.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker de lågt. Ifall du kör 130km/h i en 110 väg, och blir inblandad i en olycka.. Ska jag då parkera vid sidan om dig och skratta? För att det är ditt fel att du körde så snabbt?

Skrivet av jOnÄTÄn:

Varför inte utnyttja.när konkurrenten misslyckas? Nu är det företag Vi pratAr om. Tar någon åt sig personligt är den personen en fanboy.
Sen är det roligt att läsa kommentarer i såna här trådar
nvidia är inte bättre minns när dom "skrattade"åt ett demo från amd det är så dessa företag fungerar .

Jo, men det är de jag menar. Att skratta, så himla lågt :S Liksom istället för att lära sig ifrån konkurrenten, skrattar de och hånar varandra.. Nvidia var låg då, men AMD är låg nu, de liksom, något AMD kunde avstå. Be the better person. Men aja, jag kanske är så för jag personligen hatar folk som skrattar åt andra.

Permalänk

Ojoj vad denna tråden spårade direkt... Någon nämde att AMDs drivrutiner är buggiga. Har inte märkt något problem alls under de 6 månader som jag haft mitt 290.

Med mitt gamla Nvidia gtx 570 så fick jag återkommande problem med att kortet låste sig på idle frekvenser dvs. 450Mhz. Det enda som hjälpte var en omstart av datorn. Ett helt värdelöst problem som kom och gick med drivrutiner enda från 2011 till 2014. Fan vilka överlägsna drivrutiner Nvidia har!

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Nvidia borde kontra med en bild som driver med AMD's 250W TDP

Släppte inte Nvidia en drivrutin som brände vissa av sina kort för ett tag sedan med 700 serien?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sanningen smärtar tydligen om man ser till reaktionerna i tråden!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hagge:

Jag tycker de lågt. Ifall du kör 130km/h i en 110 väg, och blir inblandad i en olycka.. Ska jag då parkera vid sidan om dig och skratta? För att det är ditt fel att du körde så snabbt?

Förstår du ens vad detta handlar om? Nvidia har medvetet bluffat med specifikationerna för att få deras egna produkt att framstå som bättre än den är. Den enda "olycka" är väl att Nvidia faktiskt blev påkommen. Vad Nvidia gjort är troligen kriminellt. Oetiskt är det definitivt och något som kommer dra ner deras anseende framöver.

AMDs försäljning har högst troligen påverkats då färre GTX 970 sålts i 3,5GB utförande till förmån för R9 290-serien.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

☐ Inte havererad
☐ Havererad
☑ Tyrannosaurus havererad

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Jag gillar AMD och kaxighet i allmänhet emn tycker inte de är i nån position att göra det ifrån just nu

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av +_+:

Ja roligt är det väl på ett sätt men jag tycker kanske inte de skall vara för kaxiga. Och lite smått oseriöst är det ju också.
Det kan nog komma tillbaka och bita dem i baken skulle jag tro

Spelar ingen roll. Detta ger dem gratis utrymme i media för att det är en sinnrikt konstruerad kommentar/marknadskommunikation. All marknadsexponering är bra exponering. Allt handlar om att synas så mycket som möjligt och man kan ju bara gissa hur många som skriver och kommenterar kring detta.

Visa signatur

Stationär: 2600K - ASUS Sabertooth P67 - 8Gb DDR3 - 120Gb OCZ Vertex III - ASUS DCII HD6970 - Antec P182
Bärbar: Alienware m11x r2 - i5 - 8 Gb DDR3 - 500 Gb Seagate - GeForce 335m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Jag tycker de lågt. Ifall du kör 130km/h i en 110 väg, och blir inblandad i en olycka.. Ska jag då parkera vid sidan om dig och skratta? För att det är ditt fel att du körde så snabbt?

Helt rätt jag hade skrattat då det inte är bilen som har gasat...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

allt går ju i cykler. när R9 290 och 290X kom så hade de både bättre prestanda / kr än Nvidia i toppsegmentet och drog i sämsta fall jämnt med Nividias motsvarande kort (tex 780 vs R9 290) men var/är i de flesta fall starkare. De hade även bättre prestanda per krona med 280x jämfört Nvidias dito, dvs GTX 770. Såvida de båda inte alltid släpper sina nya serier samma dag så kommer det bölja fram och tillbaka. Hoppas att 3xx serien från AMD är ett stort lyft jämfört nvidia, konkurrens främjar som bekant oss konsumenter och tar utvecklingen framåt.

Mjo men det är rätt uppenbart att AMD har fuckat denna cykel. R9 285 underpresterar, R9 285X skrotar dom redan innan det lanserats och 3xx ligger långt i framtiden
Faktum är att nvidia lanserat Maxwell och Amd har inget att svara med. Så då gör de som alla alltid gjort, snackar ner konkurenterna och hypar sina nästa produkter även om de ligger lågt bort. Sen är det upp till var å en om man går på "hypen" eller om man väljer att se till fakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Det är inget fel på R9 290/X , R9 290 kan man få tag på 2700:- idag och i högre upplösningar presterar det mkt bra, några få fps under gtx 970 men då är det några 100-lappar billigare också, synd bara att kortet alstrar för mkt värme.

Skrivet av Dreadwood:

Hur ska du ha det? Om FreeSync blir bra så kan det dock vara ett alternativ med AMD.

Dread - högt TDP är ju inget fel, bara en rejäl nackdel om man inte har elvärme hemma som jag har för då behöver det inte användas i rummet datorn står i iallafall...

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Sen att AMD fortfarande inte kan leverera jämna frames i Crossfire eller buggfria drivrutiner, det lämnar vi åt sidan

Fast det kan de.
Så vi lämnar vad du nyss skrev åt sidan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |