Permalänk
Medlem

Vilken version av 970?

Hej, jag undrar vilken version av nvidia gtx 970 jag ska köpa, har hört både bra å dåliga saker om kortet, bl.a coilwhine.

Min tanke var då MSI GTX 970 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2809933

Finns det någon bättre, eller en utan coilwhine, hur stor är risken för coilwhine?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dexter.L:

Hej, jag undrar vilken version av nvidia gtx 970 jag ska köpa, har hört både bra å dåliga saker om kortet, bl.a coilwhine.

Min tanke var då MSI GTX 970 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2809933

Finns det någon bättre, eller en utan coilwhine, hur stor är risken för coilwhine?

Ingen. Sök 970 minnesproblem eller 970 3.5gb minne eller 970 memorygate. Där är långa diskussioner om 970s minnesproblem du bör läsa innan du tar beslutet att köpa ett 970 kort.
I korta drag så är det är risk för stuttering om du använder mer än 3.5gb grafikminne på 970 kortet pga en hårdvarubegränsning.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Risken att få ett kort med coilwhine är ungefär 94.7%, sen kan det vara lite olika mycket men räkna kallt med att det kommer vara någon sorts coilwhine.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk

Titta på 290x eller håll ut till 380x kommer

Visa signatur

Ledsen ägare till ett Nvidia GTX 970 G1 med "nästan" 4GB brukbart videominne....

Permalänk
Medlem

Borde jag bara skaffa 980?
Tänkte då på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2809930
Finns det nån risk med coilwhine eller nått problem där? Den har tydligen mycket bra betyg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dexter.L:

Borde jag bara skaffa 980?
Tänkte då på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2809930
Finns det nån risk med coilwhine eller nått problem där? Den har tydligen mycket bra betyg!

980 kan lida av coilwhine också men har inte minnesproblemet som 970 har. Asso 980 är ett svindyrt entusiastkort. Om du inte är en enkelspårig nvidia fanboy så kolla in amd 290 och 290x. 290x är snabbare än 970 i sweclockers prestanda index i både 1080 och 1440.
Tror 290 och 290x ligger bra till prismässigt också jämfört med 970.

Många rekommenderar detta 290x kortet. Skall vara bra kylning och låg ljudnivå på det:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/197348-sapphi...

290, ngt långsammare än 970 men betydligt billigare, spontant känns 290 som ett riktigt prisvärt kort. Skiljer inte mycket från ett 970 i prestanda och är betydligt billigare.
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...

Sweclockers prestandaindex:
1080

Dold text

1440

Dold text
Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dexter.L:

Borde jag bara skaffa 980?
Tänkte då på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2809930
Finns det nån risk med coilwhine eller nått problem där? Den har tydligen mycket bra betyg!

vi vanliga dödliga har inte tillgång till statistiken man skulle behöva för att ge dig ett bra svar, så det man kan gå efter är hur många som gnäller på det på forum. att 970 väldigt ofta lider av spoltjut är det ingen frågan om, hur ofta det här är är oklart men att det är högre än vad som får anses vara normalt för grafikkort är helt klart. vad gäller 980 så har jag inte sett alls lika mycket gnäll om det men det betyder inte nödvändigtvis att det är bättre på detta då det inte är lika populärt. om fler köper ett kort kommer fler få problem.

Permalänk
Medlem

GTX 970 STRIX hade jag valt. Kör du med en skärm så tvivlar jag att kortet utnyttja hela minnet.
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

GTX 970 STRIX hade jag valt. Kör du med en skärm så tvivlar jag att kortet utnyttja hela minnet.
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...

Njae, redan idag kan spel som watch dogs allokera mer än 3,5gb Vram i 1080. Om den sedan använder allt allokerat minne tvistar de lärde om än idag. Men risken finns. I 1440 är risken väldigt påtaglig och det går att spela hyggligt annars i 1440 med en 970. Att köra sli kan du glömma.

Och ingen vet hur framtida minnesförbrukning kommer se ut. Vet där är begränsningar för mängd minne som kan användas etc men då spelkonsolerna sitter på rätt mycket minne och svagare apu så verkar utvecklingen gå mot en högre minnes användning.

Nvidia har sagt de skall mildra problemet med nya drivrutiner men många är tveksamma att det går då det handlar om en begränsning i hårdvaran.

Vissa säger det bara skiljer ca 3% i fps. Men det är 3% i average fps. Säger ingenting om min fps eller om stuttering vilket är det man riskerar att få i över 3,5gb Vram usage.

Vill TS tvunget ha nvidia så borde han avvakta tills minnesproblemet är utrett. För osäkert nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Njae, redan idag kan spel som watch dogs allokera mer än 3,5gb Vram i 1080. Om den sedan använder allt allokerat minne tvistar de lärde om än idag. Men risken finns. I 1440 är risken väldigt påtaglig och det går att spela hyggligt annars i 1440 med en 970. Att köra sli kan du glömma.

AMD ligger betydligt sämre till i Watch Dogs än Kepler/Maxwell. Det beror mycket på drivrutinerna från tillverkaren.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

3.5 GB problemet är ingen stor sak nu när man inte längre blir lurad. Om det blir problem så är det bara att hålla sig på eller under 3.5 GB. 3.5 GB är bara 12.5% mindre än 4 GB.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Sitter med ett EVGA SSC och är riktigt nöjd med det, tyst kort och jag har inte upplevt något coilwhine i normala bildfrekvenser, tjöt lite om kortet i en del 3DMarktester med då låg samtidigt min FPS en bra bit över 1500.

Angående minnet så spelar det inte så stor roll, det fula var att de gick ut med fel information. Spannet 3.5 till 4 GB är dessutom inte så jättestort så antalet spel som på sikt ligger över 3.5 men under 4 skulle jag gissa blir ganska litet.

Till sist kan det vara en bra idé att avvakta lite nu, vi vet inte riktigt hur det kommer att se ut när DX12 släpps och båda lagen har ju lite nytt på gång under våren som kanske kan kasta om marknaden lite. Dessutom ligger ju priserna rätt trist till för tillfället :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Sitter med ett EVGA SSC och är riktigt nöjd med det, tyst kort och jag har inte upplevt något coilwhine i normala bildfrekvenser, tjöt lite om kortet i en del 3DMarktester med då låg samtidigt min FPS en bra bit över 1500.

Angående minnet så spelar det inte så stor roll, det fula var att de gick ut med fel information. Spannet 3.5 till 4 GB är dessutom inte så jättestort så antalet spel som på sikt ligger över 3.5 men under 4 skulle jag gissa blir ganska litet.

Till sist kan det vara en bra idé att avvakta lite nu, vi vet inte riktigt hur det kommer att se ut när DX12 släpps och båda lagen har ju lite nytt på gång under våren som kanske kan kasta om marknaden lite. Dessutom ligger ju priserna rätt trist till för tillfället :/

Vad fick du ge för ditt kort?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

GTX 970 STRIX hade jag valt. Kör du med en skärm så tvivlar jag att kortet utnyttja hela minnet.
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...

Stämmer verkligen NetOnNets produktbeskrivning på det där kortet? Jag funderar på att köpa det men en dealbreaker för mig är att jag vill ha semi passiva fläktar och det har väl det inte? Det står i rubriken att det är ett Strix kort men inte i modellbeteckningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Stämmer verkligen NetOnNets produktbeskrivning på det där kortet? Jag funderar på att köpa det men en dealbreaker för mig är att jag vill ha semi passiva fläktar och det har väl det inte? Det står i rubriken att det är ett Strix kort men inte i modellbeteckningen.

Det där verkar nog fel. Det är inte heller ett Strix på bilden.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Som jag trodde då Priset verkar ju också vara lite för bra föra att vara sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Vad fick du ge för ditt kort?

Skickades från m.sweclockers.com

Fick det för 3290:- på netonnet, verkar däremot som om det var nedsatt då även om de hävdar att de inte kör några kampanjer. Glömde även säga att det är den nya versionen jag har, det som släpptes först har dubbla DVI-portar och ska ha lite vekare strömförsörjning och sämre kylare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vesh:

Sitter med ett EVGA SSC och är riktigt nöjd med det, tyst kort och jag har inte upplevt något coilwhine i normala bildfrekvenser, tjöt lite om kortet i en del 3DMarktester med då låg samtidigt min FPS en bra bit över 1500.

Angående minnet så spelar det inte så stor roll, det fula var att de gick ut med fel information. Spannet 3.5 till 4 GB är dessutom inte så jättestort så antalet spel som på sikt ligger över 3.5 men under 4 skulle jag gissa blir ganska litet.

Till sist kan det vara en bra idé att avvakta lite nu, vi vet inte riktigt hur det kommer att se ut när DX12 släpps och båda lagen har ju lite nytt på gång under våren som kanske kan kasta om marknaden lite. Dessutom ligger ju priserna rätt trist till för tillfället :/

Har du nya versionen? 3975..?
Hade två stycken SSC. GRYMMA kort. Högt klockade, går tyst osv..
Synd med 3.5gb, annars hade jag såklart behållit dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Som jag trodde då Priset verkar ju också vara lite för bra föra att vara sant.

Men sen kanske det ändå är ett Strix. Vet ej tusan alltså. Asus har visserligen ett GTX 970 DirectCU II som inte är semipassivt men det heter Black. Tror inte Asus har något vanligt GTX 970 DirectCU II som inte är semipassivt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett Gigabyte OC 970 runt release enbart pga att det var billigast hos den lokala handlaren sedan köpte jag ett till för ett par veckor sedan när netonnet hade kampanj för 2990:-. Tycker det är väldigt prisvärt. Dock skall sägas att OC versionen inte har någon backplate och färre heatpipes än Gaming versionen. För min del är det dock ointressant då jag hade inte har sidofönster på chassiet och kortet inte går varmt. På en del ställen på nätet kan man läsa att Gigabytes kort är olämpliga då fläkten inte stannar vid låga temps, i praktiken har detta ingen betydelse för mig då mina övriga komponenter med råge överröstar GPU:ns fläktar i idle. Har/vill man dock ha en knäpptyst setup så kanske man bör titta på andra varianter än Gigabytes kort.

Gällande alla kommentarer om att 970 är olämpligt pga minneshanteringen så vill jag bara dela med mig av mina upplevelser:

Jag hade som sagt ett 970 redan när "memorygate" exploderade. Var då inne på att försöka byta men efter att ha läst tester osv hos mer sansade siter som pcperspective så tänkte jag om och vid uppgradering av monitorn till en 32" ultrawide 3440x1440 så köpte jag ett till. Var dock orolig att det skulle bli problem.

Det mest krävande spelet jag kör är Dragon Age: Inq. Kör jag allt på ultra så orkar jag inte hålla 60fps i krävande omgivningar, minnesanvändning ligger dock på 2.5gb med 2xMSAA. Det är alltså långt kvar tills minneshanteringen kommer ställa till problem för min del då jag tappar FPS långt innan.

Kan tänka mig två scenarier då det kommer påverka upplevelsen i praktiken innan min beräknade livslängd för korten är till ända: 4k G-sync/Free-Sync monitor (kommer inte köra 4k med denna setup i vilket fall) eller när dåliga konsollportar kommer kräva 4gb grafikminne (känns som man kan vara utan dessa typer av konverteringar).

Permalänk
Medlem

Tyst men dyrare:
https://www.caseking.de/shop/catalog/Grafikkarten/Caseking/Ca...

Kostar strax under 4000kr inkl.frakt, är nöjd med mitt även om jag kanske hade tänkt annorlunda valt ett 980 direkt med tanke på minnesproblematiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Fick det för 3290:- på netonnet, verkar däremot som om det var nedsatt då även om de hävdar att de inte kör några kampanjer. Glömde även säga att det är den nya versionen jag har, det som släpptes först har dubbla DVI-portar och ska ha lite vekare strömförsörjning och sämre kylare.

Köpte ett i torsdags på NoN för 3190, låg för det priset i 30min. Kändes som att det var för bra för att inte slå till... Men man känner sig lite osäker när alla bara pratar stuttering, spoljut och att det inte är värt det... Du menar den med acx2+?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Har du nya versionen? 3975..?
Hade två stycken SSC. GRYMMA kort. Högt klockade, går tyst osv..
Synd med 3.5gb, annars hade jag såklart behållit dem

Japp, riktigt nöjd än så länge, dock inte gjort några försök att klocka kortet än mer än jag lekt lite med minnet. För min del känns inte minnet så relevant då jag bara kör med ett kort, och då har jag bara bra saker att säga om det

Skrivet av Heinel:

Köpte ett i torsdags på NoN för 3190, låg för det priset i 30min. Kändes som att det var för bra för att inte slå till... Men man känner sig lite osäker när alla bara pratar stuttering, spoljut och att det inte är värt det... Du menar den med acx2+?

Skickades från m.sweclockers.com

Samma som jag har då, bra deal då det vanligtvis kostar en del mer Jag har som sagt inte upplevt några spoltjutsproblem med mitt, hur ser det ut för dig? När det gäller stuttering på korten så är det som sagt inom ett ganska smalt intervall som 970 tappar, dessutom så är det oftast andra saker som gör det ospelbart innan minnet tar slut givet att man inte kör två eller tre kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Japp, riktigt nöjd än så länge, dock inte gjort några försök att klocka kortet än mer än jag lekt lite med minnet. För min del känns inte minnet så relevant då jag bara kör med ett kort, och då har jag bara bra saker att säga om det

Samma som jag har då, bra deal då det vanligtvis kostar en del mer Jag har som sagt inte upplevt några spoltjutsproblem med mitt, hur ser det ut för dig? När det gäller stuttering på korten så är det som sagt inom ett ganska smalt intervall som 970 tappar, dessutom så är det oftast andra saker som gör det ospelbart innan minnet tar slut givet att man inte kör två eller tre kort.

Har inte fått mitt än, transporteras. Det var trevligt att höra att du är nöjd med kortet!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Köpte ett i torsdags på NoN för 3190, låg för det priset i 30min. Kändes som att det var för bra för att inte slå till... Men man känner sig lite osäker när alla bara pratar stuttering, spoljut och att det inte är värt det... Du menar den med acx2+?

Skickades från m.sweclockers.com

Gå och läs lite recensioner för 970 så tror jag inte du kommer vara orolig längre. Det här "stuttering" gnället har kommit fram efter att folk märkte att korten inte allokerade mer än 3,5Gb minne och tyckte det var konstigt, så de kodade egna program som tvingade kortet att hoppa upp i 4Gb och märkte då att performance blev mycket sämre. Inga teknik recensenter har märkt några problem alls och ingen annan heller innan folk tvingade fram denna kunskapen.

Korten presterar hur fint som helst, kör du inte SLI och 4K lär du aldrig märka några problem.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobberoth:

Gå och läs lite recensioner för 970 så tror jag inte du kommer vara orolig längre. Det här "stuttering" gnället har kommit fram efter att folk märkte att korten inte allokerade mer än 3,5Gb minne och tyckte det var konstigt, så de kodade egna program som tvingade kortet att hoppa upp i 4Gb och märkte då att performance blev mycket sämre. Inga teknik recensenter har märkt några problem alls och ingen annan heller innan folk tvingade fram denna kunskapen.

Korten presterar hur fint som helst, kör du inte SLI och 4K lär du aldrig märka några problem.

Bra kort, se till så du aldrig ställer in grafiken i ett spel så det tar mer än 3,5gb vram, se till att aldrig köra kortet på en 4k skärm, se till att aldrig köra SLI med kortet..... jag menar kom igen, det låter ju inte klokt man skulle köpa en sådan produkt och för 3000kr+ dessutom när det finns alternativ där man inte behöver hålla på så.

Du behöver inga extraprogram för att spel i 1440 skall allokera mer än 3,5gb minne. Det farliga är som många säger att bara du kör i 1080 så är det lugnt, men det har ju visat sig att spel som tidigare nämnda watch dogs allokerar mer än 3,5gb vram i 1080. Utan några specialprogram.
Så frågan är hur kommer minnesanvändningen se ut i framtida spel? Ingen som vet, därav stor osäkerhet kring kortet.
Avvakta tills minnesproblemet är helt utrett eller köp annan produkt.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync