Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Egentligen ogillar jag artilleri, det skapar stiltje i spelet. Heavies, meds, tds blir alla skraja och vet att om de visar sig så smäller det och din vagn går upp i luft så man måste gömma sig betydligt mer.. men nu är de i liret och dessa missions finns att klara av så efter jag fokuserat klart på lite andra saker så blir det nog till att börja lära sig... nästan 17k slag totalt här och troligen mindre än 100 st i artyn.

Skrivet av Doie:

Håller helt med ang artilleri, De sägs finnas för att förhindra att folka campar, men herregud de gör ju att man campar ännu för eftersom som IceDread säger vill man inte bli träffat av ett RNG artilleri skott som tar 70 - 100% av ditt hp och spelet är över.

tycker att artilleri skall tas bort från spelet, men det kommer aldrig hända, Åtminstånde ta bort RNG och istället göra dem myycket svagare, mycket mindre alpha skada.

Skrivet av JackeShan:

Håller med. Extremt mycket rng med artilleri i spelet. Fast med dessa missions har spelet blivit sämre IMO. Innan var det ganska ovanligt att se mer än 2 artillerier per lag, och nu består majoriteten av matcher utav 3+ artillerier per lag. Värre är det när XVM finns och man blir fokuserad av artillerispelare.

När en tomat kan sitta i ett hörn, och göra 1000+ skada genom att bara klicka på musen, utan att någon kan slå tillbaka är ganska så störande när man tänker på det

Skrivet av Boozfob:

Håller med till 100% angående artillery, jag är på HT-15 missionet och jag kan verkligen inte klara det PGA artillery.

Ser en viss anledning till arty och det är i CW.

Men är inte jätte lätt att träffa med arty, det krävs träning och är det rörliga mål är det svårt. Men många i randoms har svårt att pusha.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ser en viss anledning till arty och det är i CW.

Men är inte jätte lätt att träffa med arty, det krävs träning och är det rörliga mål är det svårt. Men många i randoms har svårt att pusha.

Problemet är inte att se hur en spelare rör sig och vänta in rätt tillfälle, problemet är när siktet är flera ggr större än vagnen så det är chans baserat.

Skrivet av JackeShan:

Håller med. Extremt mycket rng med artilleri i spelet. Fast med dessa missions har spelet blivit sämre IMO. Innan var det ganska ovanligt att se mer än 2 artillerier per lag, och nu består majoriteten av matcher utav 3+ artillerier per lag. Värre är det när XVM finns och man blir fokuserad av artillerispelare.

När en tomat kan sitta i ett hörn, och göra 1000+ skada genom att bara klicka på musen, utan att någon kan slå tillbaka är ganska så störande när man tänker på det

Ja det där har man märkt några gånger, artyn kan totalt strunta i vissa helt öppna mål och bara vänta in att man skall lysa upp en stund...

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Sitter man med en 47 sekunders reload så vill man ogärna slösa det på en tomat, får man chansen siktar man antingen på en bättre spelare eller på en "farligare" tank.
Problemet med att spela arty nu för tiden är att det känns som att det egna laget skiter ifall man lever eller dör.

Tycker även att allt arty hat som väller ut i chatten är onödigt (skycancer, clicker mm).
Är man så dum så man står stilla helt öppet eller klumpar ihop 3+ tanks på samma ställe får man skylla sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Problemet är inte att se hur en spelare rör sig och vänta in rätt tillfälle, problemet är när siktet är flera ggr större än vagnen så det är chans baserat.

Ja det där har man märkt några gånger, artyn kan totalt strunta i vissa helt öppna mål och bara vänta in att man skall lysa upp en stund...

Ja jag vet det. Därför vissa artyn bara körs i cw. Tyskarnas har rätt bra träffyta:) men är tyvärr bara ett skott.

Behöver inte ens vara arty på banan för att skrämma folk från att köra frammåt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Är nu inne på att helt skita i ryska tier 10 artilleriet och behålla min 9a är nöjd med den och ser inga större fördelar med 10an av vad jag läst och så. Kör ändå inga klangrejer så att den är 9 eller 10 spelar inte så stor roll.
Uppdaterar till 9,6 nu.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är nu inne på att helt skita i ryska tier 10 artilleriet och behålla min 9a är nöjd med den och ser inga större fördelar med 10an av vad jag läst och så. Kör ändå inga klangrejer så att den är 9 eller 10 spelar inte så stor roll.
Uppdaterar till 9,6 nu.

Ojojoj, ryska tian är fantastiskt bra. Har den inte själv än, men den är allt nian inte är. Träffsäker, snabb och bra omladdningstid. Skaffa den!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Men med mindre splatter area...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Ojojoj, ryska tian är fantastiskt bra. Har den inte själv än, men den är allt nian inte är. Träffsäker, snabb och bra omladdningstid. Skaffa den!

Okej men hört att den ska ha ganska plan vinkel på kulorna alltså kass för att träffa bakom stenar osv. Detta är något jag redan nu irriterar mig på med min. Men får la läsa på mer då. Sen är ju kanonen ganska slö. den är klenare än den som jag har på min 9a och inte ens en tier 10 kanon. Så att den prickar bättre kanske är ett måste eftersom den inte har så stor spräng area.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Det är dock en av de få SPGs som jag har några AP kulor laddade.
Det är nästan enda sättet att få en träff över 1k om du bombar heavies.

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Okej men hört att den ska ha ganska plan vinkel på kulorna alltså kass för att träffa bakom stenar osv. Detta är något jag redan nu irriterar mig på med min. Men får la läsa på mer då. Sen är ju kanonen ganska slö. den är klenare än den som jag har på min 9a och inte ens en tier 10 kanon. Så att den prickar bättre kanske är ett måste eftersom den inte har så stor spräng area.

Det är därför man skjuter AP med den. Den penetrerar oftast det den träffar om man inte har otur med RNG och träffar en vinklad frontplåt, men den höga penetrationen kombinerat med träffsäkerheten låter en skjuta AP och reducera fiendens HP till hälften vid en bra träff.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Är det någon här som har skaffat Charioteer? Jag sitter och grindar till den just nu, men jag börjar fundera på om det verkligen är värt tiden. Är den värd att skaffa?

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Skrivet av Boozfob:

Är det någon här som har skaffat Charioteer? Jag sitter och grindar till den just nu, men jag börjar fundera på om det verkligen är värt tiden. Är den värd att skaffa?

Har den inte själv (har inte kommit så högt upp i träden ännu) och kommer sannolikt inte skaffa en, men är det inte den som brukar liknas vid en Hellcat? Om det är det så borde den vara värd mödan. Läste lite på forumen och det verkar som...öh...grinden (vad heter det på svenska?) är rätt jobbig, men med toppkanonen så ska den vara bra (beroende på vem som sitter vid tangentbordet naturligtvis).

Permalänk
Medlem

helt sjukt såg en IS3 bli one shottad av ett jävla artillery igår snacka om träff alltså galet att dom kan one shotta tanks med 1500hp bort me skiten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

helt sjukt såg en IS3 bli one shottad av ett jävla artillery igår snacka om träff alltså galet att dom kan one shotta tanks med 1500hp bort me skiten..

Man kan bli oneshot i tier 10 vagnar också. Tråkigt hur sjukt viktigt det är att vara artysafe. Det finns vissa kartor där det egentligen inte går och det finns andra då du pga arty blir tvingad till att agera på en mindre del av kartan, beroende på vad för vagn du kör.

Att arty sen kan vara rätt träffsäkra på nära håll är inte heller så bra, du kanske kämpat dig igenom en linje och tagit några skott, får syn på artyt, en bula räcker inte för att sänka denne och är det ett bra arty / har tur så sänker han dig.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

SU-14-2 har ju en 1850 dmg pipa så det är inte alls några problem att plocka tanks med 1 skott.
Dock så hör det inte till det vanliga.
Men att snitta 700+ skada/skott med ett tier 8 arty är ju något man får respektera.

Tog bort en Tortoise häromdagen med 1 skott, roligt med 2000 dmg träffar

Permalänk
Hedersmedlem

Det börjar bli ganska trist att köra artymagneten E100 nu när det är så många arty varje match.

Önskar jag hade tid att grinda till mig en ny kul Tier 10 vagn men med 5000 slag på strax över tre år kommer det att ta tid...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

Apropå "artilleri", jag skaffade amerikanska T49 med 152mm kanonen...är det någon som kan förklara för mig hur det fanskapet spelas bäst. Har prövat olika taktiker, med olika laddningar till kanonen, men det slutar mest med ett skott som bommar, sedan 22 sekunders omladdning under det att man blir rövkrängd av en annan vagn.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surgubben:

Apropå "artilleri", jag skaffade amerikanska T49 med 152mm kanonen...är det någon som kan förklara för mig hur det fanskapet spelas bäst. Har prövat olika taktiker, med olika laddningar till kanonen, men det slutar mest med ett skott som bommar, sedan 22 sekunders omladdning under det att man blir rövkrängd av en annan vagn.

Hade själv lite problem att ställa om efter Bulldoggen som är helt annorlunda. Skit i att försöka vara scout utan kör den som en mediumtank där du antingen ligger i bakhåll och sen bailar / tittar fram vid tillfälle ges / standard drive by där man åker undan ett tag efter sitt skott (ungefär som amx 12t/75/90).

Kör 99% HE, träna på att nästan alltid skjuta med max-inzoomat sikte (utnyttja cloaking i terräng som light, passa på när fi skjutit etc.). Vid drive by se till att sätta skottet i rumpan/sidan för bästa chans till maxskada.

Btw, glöm inte att dräggla när du ser open topped fordon som WT Auf E100, Rhm etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Är det någon här som har skaffat Charioteer? Jag sitter och grindar till den just nu, men jag börjar fundera på om det verkligen är värt tiden. Är den värd att skaffa?

Hatar den, enda bra är dess hastighet och acceleration. Ingen dipp, relativt stor och lätträffad, papperspansar, ok kanon men APCR skott på en vagn utan pansar blir fort väldigt dödligt. Hoppas nästa är bättre..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonus:

Hatar den, enda bra är dess hastighet och acceleration. Ingen dipp, relativt stor och lätträffad, papperspansar, ok kanon men APCR skott på en vagn utan pansar blir fort väldigt dödligt. Hoppas nästa är bättre..

Tror du att jag skulle gilla den om jag gillar tex hellcaten?

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krucix:

SU-14-2 har ju en 1850 dmg pipa så det är inte alls några problem att plocka tanks med 1 skott.
Dock så hör det inte till det vanliga.
Men att snitta 700+ skada/skott med ett tier 8 arty är ju något man får respektera.

Tog bort en Tortoise häromdagen med 1 skott, roligt med 2000 dmg träffar

ja men sånt där är bara så jäkla drygt har bara lust å kasta tangentbordet på dig när sånt händer.., enligt mig är du en fegis jag tycker inte artilleri ska kunna ta ut tanks sådär det är ju helt OP enligt migi, lite skada får man vänta sig att dom gör, trots man har heavy spall liner så tro fan man kan ta sjukt mycket skada ändå på heavy tanks det är fel..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Tror du att jag skulle gilla den om jag gillar tex hellcaten?

Nix, hellcaten, har fördelen med grymt cloakvärde samt bra penn på "normal ammo"(för sin tier), APCR:en som Charioteern har tappar i penn på längre distanser vilket gör det svårt att komma igenom likvärdig tier i fronten. Det är fort. en bra kanon men den skulle sitta på Tortoisen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

helt sjukt såg en IS3 bli one shottad av ett jävla artillery igår snacka om träff alltså galet att dom kan one shotta tanks med 1500hp bort me skiten..

Själv tycker jag matcher utan artilleri blir tråkiga. Då ställer sig alla heavys med bra pansar stilla o campar hela rundan. När artilleri finns tvingas de i alla fall hjälpa laget. Eftersom det är farligt att stå still för länge.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Själv tycker jag matcher utan artilleri blir tråkiga. Då ställer sig alla heavys med bra pansar stilla o campar hela rundan. När artilleri finns tvingas de i alla fall hjälpa laget. Eftersom det är farligt att stå still för länge.

Hade artys haft dubbelt så bra accuracy och 5 gånger längre aim-time så hade det vart bättre, men när man blir one-shottad för att man står still i 5 sekunder så är det inte roligt längre.

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Hade artys haft dubbelt så bra accuracy och 5 gånger längre aim-time så hade det vart bättre, men när man blir one-shottad för att man står still i 5 sekunder så är det inte roligt längre.

Händer det beror det troligtvis på att du stannar på ett väldigt uppenbart ställe eller att artilleiskytten hade tur o råkade sikta där från början. När jag blir oneshootad av artilleri är det oftast pga min egen dumhet. Tycker gnället mot artilleri liknar gnället mot sniper fps shooters. Artilleri är bra som det är och är roligt att köra som omväxling när man vill ta de lugnt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Händer det beror det troligtvis på att du stannar på ett väldigt uppenbart ställe eller att artilleiskytten hade tur o råkade sikta där från början. När jag blir oneshootad av artilleri är det oftast pga min egen dumhet. Tycker gnället mot artilleri liknar gnället mot sniper fps shooters. Artilleri är bra som det är och är roligt att köra som omväxling när man vill ta de lugnt.

Skillnaden mot snipers i FPS spel är ju att man antagligen hade kunnat döda snipern som sköt. Artyn kan one-shotta mig fast att det kan vara 10hus, 2 tanks och 100meter berg mellan mig och artyn.

Jag tycker att tex commander i BF4 är en bättre jämförelse (Även fast man inte kan dö alls då)

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Skillnaden mot snipers i FPS spel är ju att man antagligen hade kunnat döda snipern som sköt. Artyn kan one-shotta mig fast att det kan vara 10hus, 2 tanks och 100meter berg mellan mig och artyn.

Jag tycker att tex commander i BF4 är en bättre jämförelse (Även fast man inte kan dö alls då)

Jag tycker i alla fall artilleri är bra för att få fart på spelet märks ju direkt hur alla vågar stå still o campa i matcher utan. Hur ofta blir du ens beskjuten av artilleri så att du tar märkbart mycket skada egentligen? Kan inte påstå att det sker mig allt för ofta. Dör oftare pga någon gömd td.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag tycker i alla fall artilleri är bra för att få fart på spelet märks ju direkt hur alla vågar stå still o campa i matcher utan. Hur ofta blir du ens beskjuten av artilleri så att du tar märkbart mycket skada egentligen? Kan inte påstå att det sker mig allt för ofta. Dör oftare pga någon gömd td.

Jag kör oftast Hellcat,Comet och Challenger så blir jag träffad så har jag ju oftast inte så mycket HP kvar, och när jag kör IS-3 och försöker klara HT-15 missionet så är det ganska jobbigt när det först går bra och sen helt plötsligt så blir man träffad av artillery så att halva HP:t försvinner, man blir trackad, halva crewet dör och några moduler går sönder.

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Jag kör oftast Hellcat,Comet och Challenger så blir jag träffad så har jag ju oftast inte så mycket HP kvar, och när jag kör IS-3 och försöker klara HT-15 missionet så är det ganska jobbigt när det först går bra och sen helt plötsligt så blir man träffad av artillery så att halva HP:t försvinner, man blir trackad, halva crewet dör och några moduler går sönder.

Det är ju bra med lite utmaningar är det enkelt blir det snabbt tråkigt. Själv hoppas jag inte de förstör arilleriklassen, måste de göra något kan de ju låta bli att göra matcher där man är 4 eller mer artilleri i varje lag.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

ja men sånt där är bara så jäkla drygt har bara lust å kasta tangentbordet på dig när sånt händer.., enligt mig är du en fegis jag tycker inte artilleri ska kunna ta ut tanks sådär det är ju helt OP enligt migi, lite skada får man vänta sig att dom gör, trots man har heavy spall liner så tro fan man kan ta sjukt mycket skada ändå på heavy tanks det är fel..

Jo det är surt när det händer en själv.
Men det är inget som säger att man inte plockar heavies med 1 skott från andra tanks.
Har ammo rackat en IS-7 från 100% till 0 med ett skott.

Man missar mycket med arty dock men det ryker ofta en modul eller 2 av splatter.