Permalänk
Medlem
Skrivet av kabbzter:

Jag vill koppla in min tv till datorn, kan inte göra det för jag har bara en ingång i grafikkortet.

Specs

Intel Core i5-4690K
Socket-LGA1150,Quad Core,3.5GHz,6MB,88W,22nm,HD460

ASUS B85-PRO GAMER, Socket-1150
ATX, B85, DDR3, 2xPCIe-x16, CFX, Intel GbLAN & GameFirst II, SupremeFX, Haswell

Gainward GeForce GTX 970 4GB PhysX CUDA

Du har 3 mini displayport utgångar samt en mini hdmi, säker på att tvn inte bara har en hdmi? Isåfall kan du bara köpa en mini hdmi till hdmi sladd, eller göra om displayport utgången.. Bara vraka och välja.
För att ge några förslag;

http://www.inet.se/produkt/8301718/belkin-adapter-mini-displayport-ha-till-dvi-ho

http://www.inet.se/produkt/8301716/belkin-adapter-mini-displayport-ha-till-hdmi-ho

http://www.inet.se/produkt/8301717/belkin-adapter-mini-displayport-ha-till-vga-ho

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har inga ingångar på grafikortet, bara utgångar.
Men vad har du anslutit till grafikkortet och har du verkligen vga in på tvn, det är inte så vanligt idag men du borde däremot ha hdmi ?

Jag anslöt skärmen med DVI till grafikkortet och ja det har jag. Funkade på min gamla dator, dock så hittar varken datorn eller tvn nåt när jag kopplar ihop dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjuppi:

Du har 3 mini displayport utgångar samt en mini hdmi, säker på att tvn inte bara har en hdmi? Isåfall kan du bara köpa en mini hdmi till hdmi sladd, eller göra om displayport utgången.. Bara vraka och välja.
För att ge några förslag;

http://www.inet.se/produkt/8301718/belkin-adapter-mini-displayport-ha-till-dvi-ho

http://www.inet.se/produkt/8301716/belkin-adapter-mini-displayport-ha-till-hdmi-ho

http://www.inet.se/produkt/8301717/belkin-adapter-mini-displayport-ha-till-vga-ho

Skickades från m.sweclockers.com

TVn har så att jag kan koppla in en VGA-kabel. https://www.komplett.se/asus-b85-pro-gamer-socket-1150/813951...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kabbzter:

Jag anslöt skärmen med DVI till grafikkortet och ja det har jag. Funkade på min gamla dator, dock så hittar varken datorn eller tvn nåt när jag kopplar ihop dem.

När jag läser manualen till ditt moderkort, som du ju blivit tipsad om att göra tidigare i tråden, så står det att DVI-kontakten är DVI-D. Det innebär att den bara innehåller digitala signaler och inte går att omvandla till VGA utan en separat konverter.

Det kan hända att det funkar bättre att använda den VGA-kontakt som finns på moderkortet om du nu tvunget vill använda VGA. Dock så tycker jag att det allra bästa borde vara att skrota hela upplägget med VGA och köpa en HDMI-kabel som du kopplar till grafikkortet. Det är bättre att använda en digital signal såsom HDMI, DP eller DVI om det går, för det ger bättre bild än VGA som är analog. När man använder VGA måste datorn först omvandla bilden från en digital till analog signal, TV'n måste sedan omvandla tillbaka från analog till digital. Varje signalomvandling ger en försämring.

Vill du ha mer hjälp så tycker jag att du även ska tala om vad det är för TV du har. Dina möjligheter att koppla datorn till TV'n är även beroende av vilka ingångar du har på TV'n.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Är det en rejält gammal TV eftersom du vill använda VGA?
Har TV HDMI så använd det istället..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

När jag läser manualen till ditt moderkort, som du ju blivit tipsad om att göra tidigare i tråden, så står det att DVI-kontakten är DVI-D. Det innebär att den bara innehåller digitala signaler och inte går att omvandla till VGA utan en separat konverter.

Det kan hända att det funkar bättre att använda den VGA-kontakt som finns på moderkortet om du nu tvunget vill använda VGA. Dock så tycker jag att det allra bästa borde vara att skrota hela upplägget med VGA och köpa en HDMI-kabel som du kopplar till grafikkortet. Det är bättre att använda en digital signal såsom HDMI, DP eller DVI om det går, för det ger bättre bild än VGA som är analog. När man använder VGA måste datorn först omvandla bilden från en digital till analog signal, TV'n måste sedan omvandla tillbaka från analog till digital. Varje signalomvandling ger en försämring.

Vill du ha mer hjälp så tycker jag att du även ska tala om vad det är för TV du har. Dina möjligheter att koppla datorn till TV'n är även beroende av vilka ingångar du har på TV'n.

Här är tvn jag har http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/LT40E710/jvc-40... men på min förra dator så när jag kopplade hdmi från datorn till tvn så blev det ej full hd och väldigt hög input lag. Så då körde jag med VGA vilket fungerade kanon.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kabbzter:

Här är tvn jag har http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/LT40E710/jvc-40... men på min förra dator så när jag kopplade hdmi från datorn till tvn så blev det ej full hd och väldigt hög input lag. Så då körde jag med VGA vilket fungerade kanon.

Jag tror input lag snarare berodde på att TV'n körde en massa bildförbättring. Välj Gaming mode eller liknande så ska du se att det försvinner.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag tror input lag snarare berodde på att TV'n körde en massa bildförbättring. Välj Gaming mode eller liknande så ska du se att det försvinner.

Tvn hade inte något Gaming Mode, dock så var det ett år sen jag provade med hdmi.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kabbzter:

Tvn hade inte något Gaming Mode, dock så var det ett år sen jag provade med hdmi.

Läste på om TV'n. Det påstås att man inte kan stänga av bildförbättringen. Ingen bra TV om man vill spela. Lycka till.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Läste på om TV'n. Det påstås att man inte kan stänga av bildförbättringen. Ingen bra TV om man vill spela. Lycka till.

Jo jag vet tyvärr... Har den mest för film och serier från datorn.

Permalänk
Medlem

Vad/hur blir bäst att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabbzter:

Här är tvn jag har http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/LT40E710/jvc-40... men på min förra dator så när jag kopplade hdmi från datorn till tvn så blev det ej full hd och väldigt hög input lag. Så då körde jag med VGA vilket fungerade kanon.

Skrivet av giplet:

Läste på om TV'n. Det påstås att man inte kan stänga av bildförbättringen. Ingen bra TV om man vill spela. Lycka till.

Med ovanstående i åtanke så kanske faktiskt VGA kan vara en acceptabel nödlösning om den nu ger lägre inputlag?
Principiellt lockar det inte (köra LCD:er analogt är verkligen bakvänt!!) men måste man så...

Ska du spela är det ju bäst att inte blanda in interna grafikkortet alls dock. För lite pulver i det.

På grafikkortet kan du ju konvertera DVI till VGA och koppla till TV:n, men då får du ju hitta någon annan kontakt för att koppla till din nuvarande skärm..
Har din skärm möjligen displayport eller hdmi in? Annars får du krångla med adapter från mini-dp eller mini-hdmi till DVI antar jag...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte exakt vilket grafikkort du handlat, men fick du kanske med en DVI-VGA adapter?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Nu vet jag inte exakt vilket grafikkort du handlat, men fick du kanske med en DVI-VGA adapter?

http://rc-pan.ucoz.ru/Adapteri/adapter_dvi-i_to_vga.png

Det fick jag men inget händer när jag kopplar samman dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabbzter:

Det fick jag men inget händer när jag kopplar samman dem.

Har du flera DVIkontakter på ditt grafikkort?
Oftast funkar bara adaptern i det ena uttaget.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabbzter:

Det fick jag men inget händer när jag kopplar samman dem.

Menar du kopplat till inbyggda grafikkortet eller till ditt GTX 970 nu?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Har du flera DVIkontakter på ditt grafikkort?
Oftast funkar bara adaptern i det ena uttaget.

En är VGA tror jag men adaptern passade inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Menar du kopplat till inbyggda grafikkortet eller till ditt GTX 970 nu?

Den/dem är imoderkortet i GTX 970:in så har jag kopplat datorskärmen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kabbzter:

Den/dem är imoderkortet i GTX 970:in så har jag kopplat datorskärmen.

Och du har läst och förstått detta som jag skrev tidigare?

Skrivet av giplet:

När jag läser manualen till ditt moderkort, som du ju blivit tipsad om att göra tidigare i tråden, så står det att DVI-kontakten är DVI-D. Det innebär att den bara innehåller digitala signaler och inte går att omvandla till VGA utan en separat konverter.

Du kan INTE använda en VGA-konverter med DVI-utgången på ditt moderkort.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Och du har läst och förstått detta som jag skrev tidigare?

Kan inte påstå att jag förstått...

Skrivet av giplet:

Du kan INTE använda en VGA-konverter med DVI-utgången på ditt moderkort.

Så det går inte alls med VGA eller DVI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabbzter:

Så det går inte alls med VGA eller DVI?

Prova kör med VGA adaptern från grafikkortets DVI utgång istället. (till TV:n alltså)

Du kanske får plocka bort skärmen för stunden, men då vet du ju om det funkar åtminstone!

Om det funkar så kanske du kan koppla in skärmen med något annat än DVI? Vad har skärmen för ingångar?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabbzter:

Vet inte om den har det...

Alla 1150 processorer förutom Xeon har det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Prova kör med VGA adaptern från grafikkortets DVI utgång istället. (till TV:n alltså)

Du kanske får plocka bort skärmen för stunden, men då vet du ju om det funkar åtminstone!

Om det funkar så kanske du kan koppla in skärmen med något annat än DVI? Vad har skärmen för ingångar?

Det funkade att koppla in VGA i addaptern så den går i grafikkortets DVI-ingång men jag har också en annan DVI-ingång men inget händer när jag kopplar in DVI-kabbeln från skärmen i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabbzter:

men jag har också en annan DVI-ingång men inget händer när jag kopplar in DVI-kabbeln från skärmen i den.

Menar du en annan DVI på grafikkortet eller inbyggt på moderkortet?

Om du provat en DVI på moderkortet, så verkar det ju som ditt moderkort inte verkar vilja visa bild alls. Kanske en BIOS-inställning nånstans?

(för du hade väl bara en DVI på grafikkortet?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Menar du en annan DVI på grafikkortet eller inbyggt på moderkortet?

Om du provat en DVI på moderkortet, så verkar det ju som ditt moderkort inte verkar vilja visa bild alls. Kanske en BIOS-inställning nånstans?

(för du hade väl bara en DVI på grafikkortet?)

Jag har bara en på grafikkortet sen är det moderkortet resten är på/i. Ingen aning om hur jag ska göra.

Permalänk
Medlem

Vad har du för ingångar på din monitor? (vad är det för skärm)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Vad har du för ingångar på din monitor? (vad är det för skärm)

Jag har DVI och VGA. Det är en LG E2260

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabbzter:

Jag har DVI och VGA. Det är en LG E2260

Då borde du väl kunna göra som pjuppi föreslog tidigare:
#15192650

Dvs

1) Koppla TV:n till VGA på grafikkortet med din DVI till VGA adapter

2) köp en miniDP till DVI adapter (se pjuppis första länk tex)

3) Koppla din skärm till miniDP på grafikkortet med din köpta miniDP till DVI adapter

Du behöver alltså inte använda inbyggda grafiken alls

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Då borde du väl kunna göra som pjuppi föreslog tidigare:
#15192650

Dvs

1) Koppla TV:n till VGA på grafikkortet med din DVI till VGA adapter

2) köp en miniDP till DVI adapter (se pjuppis första länk tex)

3) Koppla din skärm till miniDP på grafikkortet med din köpta miniDP till DVI adapter

Du behöver alltså inte använda inbyggda grafiken alls

Tack så mycket för hjälpen!
Skulle den här fungera? http://www.netonnet.se/art/dator/kabel-och-kontakt/dvi/dvi-ad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabbzter:

Tack så mycket för hjälpen!
Skulle den här fungera? http://www.netonnet.se/art/dator/kabel-och-kontakt/dvi/dvi-ad...

Hmm, först och främst har väl du en mini HDMI kontakt på ditt grafikkort? Dvs den där som är vanlig HDMI passar inte rakt av.

Adaptrar förvirrar mig, så jag kanske tänker fel nu, men är inte den där dessutom vänd "fel" hona/hane dessutom?
Beskrivningen säger ju "Detta kan du behöva när du till exempel vill koppla in en dator med DVI-utgång till en TV med HDMI-ingång" ...
Och du vill ju göra tvärtom i detta fall: ta en dator med (mini) HDMI utgång och koppla till en TV med DVI.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.