Stardock: 820 procent bättre prestanda med DirectX 12

Permalänk
Medlem

Frågan är om det inte är lika mycket förändring med Win10 som dx12. Ta BF4 när folk gick över från Win8 till 8.1 med dx11. De flesta fick förbättring i spel.
OT Tror nog att mantel till Win10 kommer att ge högre fps för de kan optimera mot GCN.

Permalänk
Avstängd

Personen som gjorde testet är även kallad "saltarn"

Permalänk
Inaktiv

Finns inte en chans i världen att det ska ge en 820%-ig prestandaökning. Det är ju i princip kraft från sju extra grafikkort i datorn, om man nu kan tänka så "rakt av".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

800% mer prestanda, låter som att de äntligen lyckats använda mer än 1 kärna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Finns inte en chans i världen att det ska ge en 820%-ig prestandaökning. Det är ju i princip kraft från sju extra grafikkort i datorn, om man nu kan tänka så "rakt av".

Baserat på att det var grafikkortet som var flaskhalsen och att två grafikkort ger dubbel prestanda i dx11... Vilket troligtvis inte är fallet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Nöjd med mitt 980 som presterar lika bra som 280x crossfire, fast utan problemen som kommer med fler än en grafikprocessor. 820% tror jag inte är rimligt låter lite väl bra för att vara sant, möjligtvis 120%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahippo:

Frågan är om det inte är lika mycket förändring med Win10 som dx12. Ta BF4 när folk gick över från Win8 till 8.1 med dx11. De flesta fick förbättring i spel.
OT Tror nog att mantel till Win10 kommer att ge högre fps för de kan optimera mot GCN.

Mer än jag som börjar ana oråd? Ser vi fram emot "800%" fler krascher?

Permalänk
Medlem

Undra om Himalaya salt är mer effektivt för sådana här situationer ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

eller Core I7 5960X?

Jag menade inte att FX är enda 8-core. Finns ju en drös xeon från Intel som fyller kriteriet för den delen. Men givet att IPC brukar spela STOR roll på såna här test så tänker jag att denna "fantastiska skillnad" sannolikt uppstår om man kör "worst case", dvs Bulldozer och dess relativt ineffektiva kärnor.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Jag menade inte att FX är enda 8-core. Finns ju en drös xeon från Intel som fyller kriteriet för den delen. Men givet att IPC brukar spela STOR roll på såna här test så tänker jag att denna "fantastiska skillnad" sannolikt uppstår om man kör "worst case", dvs Bulldozer och dess relativt ineffektiva kärnor.

Nej jag förstår jag menade att de formodligen testar med "top of the line" grejer som är konsumentinriktade.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

"upp till " skukllle ja kunna tänka mig i vissa senarion

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

Shit vad folk ska prata om salt hela tiden, tror ni att ni är kritiska och har öppet sinne då? Det är inte på något vis extrema siffror. Vi såg upp till 550% över DX11 bara härom dagen i Star Swarm. Allt handlar om hur bra spelet flyter ooptimerat på DX11.

Just den typen av grejer som Mantle och DX12 är bra på kan verkligen få en GPU att gå på knäna fort ifall det körs på DX11. För många draw calls och prestandan går i botten.

Permalänk
Medlem

820% procent låter väldigt mycket, men jag antar att dagens spel helt enkelt har begränsat antal draw calls för att få godtagbar prestanda i DX11.

Nu när DX12 kommer och är gjort för att möjliggöra fler draw calls använder sig utvecklarna helt enkelt av möjligheten. Vi har helt enkelt inte fått se något spel innan som pressat DX11 till knäna, då ingen dator hade kunnat köra spelet med ok prestanda.
Även för Mantle-spel har vi varit tvungna att se på antingen svaga processorer + starkt grafikkort eller Crossfire för att se vilken stor prestandaskillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Windows 10 med DirectX 12 och ett nytt grafikkort från NVIDIA/AMD = Nerdorgasm

Ska du inte sitta kvar med underbara windows 8 då??

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Så jäkla tråkigt bara att DirectX 12 inte kommer till Win 7, vill verkligen verkligen inte köpa Windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orfi:

Så jäkla tråkigt bara att DirectX 12 inte kommer till Win 7, vill verkligen verkligen inte köpa Windows 10.

Köpa? Blir ju gratis att uppgradera första året för de som har Win7, 8 , 8.1 vad jag fattat det som.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Ni som säger att det är orimligt: Är det rimligt med 18 fps?

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är lite tråkigt att det ska fortsätta slösas en massa resurser på proprietära API:er. Sånt kan vi lämna till historieböckerna. Tänk om Microsoft kunde sluta tramsa och hjälpa till med att utveckla Mantle eller OpenGL istället. Det hade ju varit kanoners.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk

Det är förmodligen inte ren dynga, men däremot tror jag inte att det är normalfallet. Tweeten nämner ljus- och linseffekter, kanske är det just dessa två som blivit oerhört mer optimerade, och testet involverade ovanligt mycket av dessa effekter? Om de effekterna tar upp majoriteten av beräkningskraften är det klart att en optimering av dem gör stor skillnad. Ett vanligt spel med mer fördelad belastning kommer troligtvis inte se dessa mirakelsiffror, men utvecklarna kan inkludera snyggare ljussättning i sina spel än tidigare utan sänkt prestanda.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orfi:

Så jäkla tråkigt bara att DirectX 12 inte kommer till Win 7, vill verkligen verkligen inte köpa Windows 10.

Varför ska så många envisas med att vara så jäkla bakåtsträvande? Vad är det som är så himla speciellt med Win 7? Körde själv med Win 7 från releasen fram tills ca ett halvår sedan. Använder nu W 8.1 och såfort man slängt på Classic Shell så ser jag bara fördelar. Jag använder dock faktiskt inte Classic Shell atm, om man har ett bra upplägg kan nya startmenyn vara rätt smutt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Schnitz:

Jag tycker det är lite tråkigt att det ska fortsätta slösas en massa resurser på proprietära API:er. Sånt kan vi lämna till historieböckerna. Tänk om Microsoft kunde sluta tramsa och hjälpa till med att utveckla Mantle eller OpenGL istället. Det hade ju varit kanoners.

Det är Microsoft - håller hela spelvärlden i ett järngrepp med sitt monopolstyre. Tyvärr är det inte så enkelt att skylla på dem; spelutvecklare hade kunnat strunta i DirectX och använda tex OpenGL, men det gör dem inte, det kostar för mycket att "tänka om".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Det är Microsoft - håller hela spelvärlden i ett järngrepp med sitt monopolstyre. Tyvärr är det inte så enkelt att skylla på dem; spelutvecklare hade kunnat strunta i DirectX och använda tex OpenGL, men det gör dem inte, det kostar för mycket att "tänka om".

Skickades från m.sweclockers.com

Vi får inte glömma att Microsoft precis som dom flesta företag vill tjäna pengar. Varför i helvete ska dom ge bort ny mjukvara som dom investerat stora mängder tid och pengar i till någon som köpte 1(!) produkt av dom för 6 år sen? Folk som gett Microsoft en tusenlapp tycker att dom förtjänar uppdateringar för alltid (som faktiskt kostar en hel del resurser att utveckla), support för evigt (av utbildad personal som faktiskt jobbar med det, troligtvis med lön) och att det är Microsofts skyldighet att allt dom släpper ska vara skräddarsytt för just deras behov och vanor. Speciellt vanor, för Microsoft kan tydligen brinna i helvetet om dom ändrar på något man vant sig vid i en version dom inte tvingar någon att köpa.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

Har Brad Wardell mätt upp en prestandaökning på 820%? Ja kanske, inte helt omöjligt.

Är det rimligt att prestandan ökar med 820% genom att koda närmare maskinvaran? Nej, helt omöjligt, om det inte sitter någon bromskloss i vägen.

Tänk scenariot med två liknande spel körs på en och samma hårdvara, där båda körs i samma upplösning och kvalité. Det ena spelet renderar 120 fps, medans det andra endast 18 fps. Det har aldrig hänt och kommer aldrig hända, om allt står rätt till.

Trolig orsak till en så pass stor skillnad, är en flaskhals i programmeringen. Det skulle kunna vara så att testet gjorts där det råder extremt svåra förhållanden för det ena testet. Kanske någon minnesbuffer (cache, DRAM, GDDR, HD eller dyl) som måste skyffla data.

Samma sak blir om man drar igång en kopiering på en halvslö disk. Kopieringen bör normalt vara klar på 1 min. Men i samma veva drar man igång kopiering av en till fil i samma storlek, vilket borde innebära att det tar 2 min till kopieringen är klar. Men i verkligheten tar det 20 min pga att läshuvudet får jobba ihjäl sig.

Att programvara optimeras ligger mig ytterst varmt om hjärtat. Mycket mer imponerande än att öka antalet kärnor eller höja klockfrekvensen. Men jag tycker att den här hypen om Mantle och DX12 har gått för långt. Denna hybris kring MicroSoft's/AMD's förmåga att 10-faldiga prestandan, förlöjligar ju snarare.

När nVidia eller AMD släpper en ny GPU talar de ofta innan lansering om ökad prestanda på 40%. I verkligheten landar det kanske på 25%, vilket kan tyckas vara ok. Nu talas det om 800+% prestandaökning och då talar vi inte bara om draw-call, utan FPS!!

Till Microsoft och AMD:
Mycket bra initiativ, men ta inte i så ni spricker. Förväntningarna är så höga att det blir ett hårt fall om ni inte levererar.

Permalänk
Medlem

Måste spelen vara "optimerade" för DX12 på något vis eller tar det över DX11 bara? Inte rikitgt hängt med där.
Om det funkar direkt utan att göra något speciellt är det ju riktigt bra även fast jag hellre skulle se att det blir mer fart på OpenGL användandet.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Jag skulle nog säga att Stardock inte kan programmera DX11 för fem öre.

En sån skillnad är helt enkelt inte möjlig om inte nåt är trasigt i DX11 - alternativt så kommer R390X (det är väl högst sannolikt att detta är de osläppta kortet) ha förskräcklig prestanda i 98% av alla spel, men awesome i dom få som stöder DX12, lol. Antingen det eller så körde dom nån unik effekt/shader/whatever som DX11 tankar på men som DX12 klarar galant och som förmodligen inte ens syns i slutresultet för att man inte gör så i DX11.

DX11 är ju nästan från -90 talet och kan inte ens i närheten göra någon rättvisa mot dom nyare moderna grafikkorten eller cpuer. Varför spelkonsoler kan prestera som dom gör trots sina klena specifikationer kan ju ha sin förklaring. Och varför AMD tog fram Mantle kan också förklara saken. Spännande kommer det bli när DX12 kommer.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Vi kan väl i alla fall vara överens om att DX12 är en förbättring, oavsett vad som står i den här artikeln?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Inaktiv

Mycket trevligt om Ironclad lyckas slänga in support för detta i Sins of a Solar Empire.

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

DX11 är ju nästan från -90 talet och kan inte ens i närheten göra någon rättvisa mot dom nyare moderna grafikkorten eller cpuer. Varför spelkonsoler kan prestera som dom gör trots sina klena specifikationer kan ju ha sin förklaring. Och varför AMD tog fram Mantle kan också förklara saken. Spännande kommer det bli när DX12 kommer.

Att säga 90-talet kanske är att ta i (det kom Okt 2009).

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Finns inte en chans i världen att det ska ge en 820%-ig prestandaökning. Det är ju i princip kraft från sju extra grafikkort i datorn, om man nu kan tänka så "rakt av".

Skickades från m.sweclockers.com

Ja dessa 800% uppnås bara i situationer där cpu är en stor flaskhals och gpu ej maxas om du redan maxar gpu runt 90% är nog ökningen max 20% problemet med 99% av alla PC spel är att mycket få använder mer än 2 kärnor effektivt och många går till baka och under laddningar och synkronisering av data bara använder 1 kärna fullt ut och då inte kan maximera vare sig ssd eller gpu och sedan är många saker extremt svårt att parallellisera i realtid vad jag fattar det som, speciellt för spel.

Programmerare vist är det näst intill omöjligt att skriva ett spel som maxar alla kärnor och där allt är parallelliserat ?

Vad jag fattat är det logiskt omöjligt med de kompilatorer vi har nu att köra allt multitrådat utan större overhead.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Är verkligen M$ så skraja för SteamOS (och kommande OpenGL)? Intressant...

Tror nog inte de bryr sig så mycket om SteamOS som aldrig riktigt kommit igång. Det är nog snarare AMD Mantle som vara katalysatorn till det här.

Skickades från m.sweclockers.com