OneDrive eller Google Drive?

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Formuleringen "sälja vidare ens information" tycker jag blir lite missvisande, då Google lever på att utnyttja den information de samlat upp för att rikta annonser åt tredjepartsföretag där Google själva är mellanhanden, men inte att visa eller sälja själva informationen till dessa parter. Deras insamlade data är deras inneboende tillgång, och vad de säljer är tjänster som använder denna, utan att för den delen sälja tillgången i sig.

Jag säger inte att det inte finns några integritetsbekymmer kvar eller att man ska ha full tillit till Google, men det finns en nyansskillnad i vad informationen används till. Ett företag som lagrar information om individer för att använda till en avgränsad tjänst kan jag tycka kan vara en OK "affärsöverenskommelse" om alla är med på premisserna, men just företag som samlar in data och sedan säljer den vidare till för individen okända tredje parter känns mer olustigt.

I och med att Googles intresseområden växer så växer också de områden inom vilka information lagrad hos Google kan användas till, vilket man kan se som ett bekymmer i sig. Liknande problematik existerar dock hos egentligen alla de "stora kamelerna" som erbjuder molnlagring, om man inte väljer en aktör där man explicit betalar för att undvika liknande datainsamling.

Troligen stannar det oftast vid reklam insamlat på generella algoritmer. Men, tex länder som usa har lagiligt stöd att begära ut information från tex google. Jag ser det som ett första steg av trummande på personlig integritet som kan leda till mer.

https://www.youtube.com/watch?v=n7U1e4B_iI8

Kanske inte en verklighet idag men låt säga att du är intresserad av ev viktig possition, man kan se att du har konstiga surfvanor, för mycket spel i stället för nyheter etc, så är du inte längre aktuell. Lite extremt exempel men du har väll inget att dölja så varför skulle inte arbetsgivaren få begära lite info från google? Även om du inte har något att dölja är det fel. Jag tror sådant kommer bli vanligare i framtiden. Kanske inte de kommande åren, men förr eller senare.

Edit: Ovanstående kan jag tänka mig händer i ryssland och kina.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Vänta lite nu. Va?
Vilka har lagligt stöd? Till att begära ut vilken information? Hur man vill? Och den där videon? Va?

"Sverige" har ju också rätt att begära ut information. Vid brottsmål tex. Inga större konstigheter. Sen kan jag ha andra åsikter om datalagringen i sig...

När man säger att man inte har något att dölja så kan jag mena att jag inte har några brottsliga handlingar som behöver döljas men det betyder inte heller att jag tycker att allt och alla ska ha fri tillgång till allt.

Om man är aktiv på internet så får man nog finna sig i att man inte kan göra hur man vill och vad som helst. Jag anser att myndigheterna måste ha möjligheter att bevira brott även om de sker på internet. Visst finns det sätt att gömma sig på och det betyder som sagt inte att jag tycker att all information skall finnas fritt tillgängligt för myndigheter hur som helst. Tänk även på att samhället utvecklas och att de som sitter i toppen är på väg att "dö ut" . Nya generationer tar över och det är generationer som har växt upp med nätet på ett helt annat sätt än vad nuvarande gamla stofiler till politiker, rådmän, domare, lagstiftare m.m gjorde. Förhoppningsvis med en helt annan syn på digital information.
Det är ju bara att titta på tex rättegången mot TPB där man inte hade någon större koll på tekniken.. Grammofonen var väl det hetaste på marknaden när han, vad han nu hette, rådmannen, var i 20-30årsåldern. Kanske överdriver en aning men tja.

Men frågan är. Ska det inte finnas lagligt stöd för tex en tingsrätt eller polisen att begära ut information från något för att det råkar vara en nättjänst?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ni som använder OneDrive tycker ni det funkar bra och smidigt? Jag funderar nämligen byta från Dropbox till OneDrive med tanke på hur bra deal Office 365 har. Om OneDrive är bra så byter jag.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av dopedog:

Jag kör själv på SpiderOak.

Senast jag körde den var den lite sisdådär. Clienten till OS X flummade ur när jag försökte synca mellan en Windows och Mac

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Du har ingen aning om hur eftertraktat det är!

Hahaha, ajdå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Visst. Kombinera gratisutrymmet med en gratistjänst såsom https://www.boxcryptor.com

Det går att ha personlig integritet faktiskt. Om man vill. Vill man inte så behöver man inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har funderat på Boxcryptor. Hur vet man att inte de som tillhandahåller den tjänsten smygtittar på dina semesterbilder?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Onedrive är på G att bli obegränsat med Office365, vi som signat upp oss för "beta" har redan 10TB.

Hur lång tid tog det er att få det aktiverat?
Skrev upp mig på listan för två veckor sedan.

Edit: kan de möjligtvis ha satt lägre prioritet för mig då jag redan fyllt upp 1TB...?

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem
Skrivet av buchno:

Hur lång tid tog det er att få det aktiverat?
Skrev upp mig på listan för två veckor sedan.

Edit: kan de möjligtvis ha satt lägre prioritet för mig då jag redan fyllt upp 1TB...?

Det har gått på någon dag för mig de gånger jag har skrivit upp mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Det har gått på någon dag för mig de gånger jag har skrivit upp mig.
Skickades från m.sweclockers.com

Tror du att det kommer att gå snabbare ifall jag kontaktar support?

Edit: startade upp windows istället för linux nu, skrev upp mig på listan igen, och fick det efter två dagar.
kan ha varit ett sammanträffande...

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!