Problem med datormontering, kablage med mera.

Permalänk
Medlem

Du ska ha 4x6+2 pin på ditt nätagg till grafikkort, 2 av dom kan du strunta i.
På den ena sätter du ihop 6+2'an till en 8'a och på den andra så struntar du i den "lösa" 2'an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muunkie:

8/2=6?
6/2=4?

Hur lyckas du få mer stift när du delar på dom?

8:an som är på grafikkortet delar sig till 2 sexor så antagligen ligger ett par kablar i samma hål.
6:an delar sig till 2 platta 4:or men det är bara 3 stift.

Dom enda jag var nojjig över var pci-e om jag kunde sätta dom direkt men nu har jag gjort det så snart ska den testas

Permalänk
Medlem
Skrivet av muunkie:

Du ska ha 4x6+2 pin på ditt nätagg till grafikkort, 2 av dom kan du strunta i.
På den ena sätter du ihop 6+2'an till en 8'a och på den andra så struntar du i den "lösa" 2'an.

Både 8an och 6an är fasta. Det går inte dela på dom

Permalänk
Medlem

Skulle nästan ta ett foto så det syns vad jag menar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kby71:

Skulle nästan ta ett foto så det syns vad jag menar

Varför bara "nästan"? Ta tydliga bilder och lägg upp.

Varför fortsätter du spamma inlägg trots att jag bett dig att inte göra det och du redan haft tråden låst av annan moderator en gång?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jaha ok. Sorry är inte så van vid såna här forum men det är ingen ursäkt. Ska lägga ner

Permalänk
Medlem
Skrivet av kby71:

Både 8an och 6an är fasta. Det går inte dela på dom

Bilderna på CM's hemsida visar annat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kby71:

Jaha ok. Sorry är inte så van vid såna här forum men det är ingen ursäkt. Ska lägga ner

Du behöver inte alls lägga ner. Lägg upp några bilder och glöm inte att läsa vad andra skriver (inklusive moderatorer) så kommer det säkert lösa sig! :

Ser du knapparna nere till höger i inläggen? Där har du alt du behöver: Redigera, Citera och Citera flera.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Foto

Dom 2 platta kommer ur 6:an och 8:an sitter till vänster och går till dom kablarna som har lite gult

Hoppas det syns nåt

Permalänk
Medlem

Ja jag ser dom. Ska använda dom

Permalänk
Hedersmedlem

Ingen aning vad du hittat men det verkar vara någon sorts adaptrar som du absolut inte ska använda. Du ska ha 6+2-pin direkt från nätagget, finns kablar för detta.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ok så det blir tomt där också då om det är en 8 och en 6 eller ska nån annan kontakt in där ?

Jag ska dra ur allt och börja om.

Nu är allt urkopplat och nu ska det alltså från agget finnas en kabel som ska dit ?. Det står pci-e på alla och dom är 6+2 alla

Permalänk

Verkar som att du satt kablarna åt fel håll. Vissa nätagg har sina modulära kablar i form av PCI-kontakter stuk..

Så ser ut, just nu, som att en 6pin till 2x Molex från grafikkortet vidar till någonstans
Sen ser det ut som 8pin går till 2st 6pin PCI
Eller vetifan, svårta att se

Men vad du än gör... Koppla inte in något du inte vet ska sitta där. Just nu ser det ut som att du kommer förstöra allt du har i burken
Så ta din tid, kolla genom manualer till moderkort, graffikkort och nätagg'et.. Innan det är försent.
Mycket av det du inte verkar ha koll på kan du få reda på genom att bara läsa genom dessa manualler, sen kan du komma o fråga om det finns oklarheter

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur seriös du är eller inte, men det verkar som om detta spårar ur mer och mer känns det som. Om det verkligen är så svårt som det verkar så kanske det är mera intressant att höra om någon här på sweclockers kan hjälpa dig IRL att montera datorn. Det låter nästan som ett säkrare val.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av kby71:

Ok så det blir tomt där också då om det är en 8 och en 6 eller ska nån annan kontakt in där ?

Jag ska dra ur allt och börja om.

Nu är allt urkopplat och nu ska det alltså från agget finnas en kabel som ska dit ?. Det står pci-e på alla och dom är 6+2 alla

Försök också att få till en snyggare kabeldragning så blir det mycket lättare. Bara att kolla på andra byggen så kan du jämföra lite snabbt.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Ok jag tror jag har kopplat rätt nu men ni kan väl kika.

Permalänk
Medlem

Du verkar inte ha läst på något för fem öre och dina inlägg gör mig bara jävligt nervös.

Sweclockers hjälp med montering

Se om det finns något i närheten som kan assistera.

Kompletts "Bygg din egna dator guide"

Studera denna guide noggrant.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem

Vad var det som var så fel nu då ?. Hade ändrat 1 sak

Och varför ska du bli nervös över mina inlägg ?. Det går ju låta bli att läsa dom så slipper du hacka på folk också

Hur en del funkar alltså !. Bara slinka in och droppa nåt nedlåtande åt nån man aldrig sett eller vet nåt om..sen drar man.

Permalänk
Medlem

Det ser rätt ut.. Svårt att säga till 100% då det är kablar åt alla håll men spontant så känns det ok.
Vart bor du?

Permalänk
Medlem

Ja jag vet inte varför han vräker ur sig att jag inte läst ett skit och jag gör honom jävligt nervös !?. Det var en strömkabel från nätagget som satt 6+2 och en 6:a

Om det var fel så är jag helt över för jag vet inte vad jag ska göra då. Törs inte fråga mer heller ifall nån får ett sammanbrott.

Sundsvalll

Permalänk
Medlem

Kyby, hur mycket jag än vill att du ska lyckas med detta projekt, så måste jag ändå säga att det vore bäst att låta någon se över hela bygget innan du kopplar in det. Den första bilden du la upp på hur du kopplat strömmen till grafikkortet är ju helt galen :D!

Iaf - den andra bilden ser ju rätt ut för just grafikkortet.

Du ska däremot dra alla kablar bakom chassiplåten så att de inte är i vägen för luftflödet och så att de inte kommer i vägen för annat. Ser du hålen som sitter i plåten brevid agget. Dra kabeln ut där så att den hamnar på baksidan. Dra den sedan tillbaka genom ett hål som är så nära som möjligt till kabelns destination. I grafikkortets fall så hålet precis bredvid grafikkortet.

Just nu ser det ut som ett ormnäste - det ska se snyggt och städat ut. Detta hjälper med luftflöde och temperatur.

När du är klar så plåtar du ett par till fina bilder på allting så kontrollerar vi med gemensamma ögon. Vi ska nog få igång din burk ikväll!

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

ok jag kör igång

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kby71:

Vad var det som var så fel nu då ?. Hade ändrat 1 sak

Och varför ska du bli nervös över mina inlägg ?. Det går ju låta bli att läsa dom så slipper du hacka på folk också

Hur en del funkar alltså !. Bara slinka in och droppa nåt nedlåtande åt nån man aldrig sett eller vet nåt om..sen drar man.

Skrivet av kby71:

Ja jag vet inte varför han vräker ur sig att jag inte läst ett skit och jag gör honom jävligt nervös !?. Det var en strömkabel från nätagget som satt 6+2 och en 6:a

Om det var fel så är jag helt över för jag vet inte vad jag ska göra då. Törs inte fråga mer heller ifall nån får ett sammanbrott.

Sundsvalll

Dold text

Ja du, han blir nervös för att du verkar finna något som, om man läst manualen, nästan är svårt att göra fel på. Du är så oerhört ivrig och verkar gilla filosofin prova sig fram. Detta gör folk som vill att datorn ska hålla lite nervösa/spända. Det har inget med att försöka vara otrevlig, eller trycka ner dig, att göra.
Jag vet ärligt talat inte om jag ska skratta eller gråta när jag läser denna tråden.. Detta är inte heller för att vara elak, det är mer vad jag, och troligen många andra, känner. Det låter nämligen som att du skojar med oss i vissa inlägg, då du lyckats snurra till det så det bara står härligare till :p.

Jag hoppas verkligen att du tar några djupa andetag o läser dina manualer, och därefter kollar igenom allt ordentligt, än en gång, för säkerhetsskull. Lösningen på problemen, som inte hade att göra med att kabel/uttag fattades, står tydligt i manualerna nämligen.

Lycka till med bygget. Jag hoppas även att du inte tar detta som något påhopp vilket absolut inte är avsikten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Kyby, hur mycket jag än vill att du ska lyckas med detta projekt, så måste jag ändå säga att det vore bäst att låta någon se över hela bygget innan du kopplar in det. Den första bilden du la upp på hur du kopplat strömmen till grafikkortet är ju helt galen :D!

Iaf - den andra bilden ser ju rätt ut för just grafikkortet.

Du ska däremot dra alla kablar bakom chassiplåten så att de inte är i vägen för luftflödet och så att de inte kommer i vägen för annat. Ser du hålen som sitter i plåten brevid agget. Dra kabeln ut där så att den hamnar på baksidan. Dra den sedan tillbaka genom ett hål som är så nära som möjligt till kabelns destination. I grafikkortets fall så hålet precis bredvid grafikkortet.

Just nu ser det ut som ett ormnäste - det ska se snyggt och städat ut. Detta hjälper med luftflöde och temperatur.

När du är klar så plåtar du ett par till fina bilder på allting så kontrollerar vi med gemensamma ögon. Vi ska nog få igång din burk ikväll!

Ja bättre än så här fick jag det inte utan fler strippor också var det mm som fattades på tex jättekontakten på moderkortet....lika med cpu

Och den där jäkla USB3 sladden som lossnar om man blåser på den.

Får se om jag orkar ta installationen ikväll. Tror jag skjuter på det tills imorn annars blir man väl sittande inatt.

Men tack för att du är en bussig kille

Permalänk
Medlem
Skrivet av kby71:

Ja bättre än så här fick jag det inte utan fler strippor också var det mm som fattades på tex jättekontakten på moderkortet....lika med cpu

https://scontent-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/t31.0-8/109600...

Och den där jäkla USB3 sladden som lossnar om man blåser på den.

Får se om jag orkar ta installationen ikväll. Tror jag skjuter på det tills imorn annars blir man väl sittande inatt.

Men tack för att du är en bussig kille

Jo bättre kan du fixa den fula svarta sladden till vänster (cpu strömmen) och den stora 24pin (moderkort sladden) trär du genom hålen närmst nätagget och ut genom hålen närmst där dom är inkopplade nu

Säker på att usb3 sladden sitter rätt då ?

Permalänk
Medlem

Ja det är en klack på en sida också såg jag på youtube nån gubbe som sa att den lossnar väldigt lätt. Men hur ska jag kunna gömma tex 24pin sladden för om jag drar den bakom plåten så är det precis så det inte går att sno den och sätta i den ?

nämen va fan äre sant ?. Fel håll jag tror jag dör. Bara riva isär då. Tack Exeo

Permalänk
Medlem
Skrivet av kby71:

Ja det är en klack på en sida också såg jag på youtube nån gubbe som sa att den lossnar väldigt lätt. Men hur ska jag kunna gömma tex 24pin sladden för om jag drar den bakom plåten så är det precis så det inte går att sno den och sätta i den ?

Anledningen till varför inte 24 pin kontakten når är för att du har PSU:n åt fel håll, fläkten ska vara vänd neråt (dem flesta chassin idag har hål i botten för att psu fläkten ska dra in frisk luft från botten), på så sätt får du ett par cm extra för att dra alla sladdar på baksidan av chassit

edit 1: hade förövrigt gärna åkt hem till dig och hjälp dig men du bor en aning långt bort

Permalänk
Medlem

Tack

Tack för tipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kby71:

Ja det är en klack på en sida också såg jag på youtube nån gubbe som sa att den lossnar väldigt lätt. Men hur ska jag kunna gömma tex 24pin sladden för om jag drar den bakom plåten så är det precis så det inte går att sno den och sätta i den ?

Är den helt i då?

Edit : det mycket bättre ut! Har du inget genomförnings hål ovanför cpu ström kontakten?

Kolla oxå så du fått alla lås på cpu kylaren att låsa så du inte får värme problem, du kan kolla på baksidan så alla stift/lås sticker igenom tillräckligt på baksidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Am86:

Är den helt i då?

Dom är så långa så du kommer lyckas trä dom bra bakom plåten med dom stora hålen i som du skruva fast moderkortet på , jag bytte chassi och nätagg och drog allt så seriöst å dolt som jag bara kunde, var min mest seriösa dragning och är super nöjd! Det hjälper luftflöde och kylning extremt bra! Är bara ca 1-4 graders skillnad på max och min varv på mina fläktar

Kolla oxå så du fått alla lås på cpu kylaren att låsa så du inte får värme problem, du kan kolla på baksidan så alla stift/lås sticker igenom tillräckligt på baksidan

Ok men det är ju klart på bilden jag la upp nyss. Vände på nätagget och allt sitter hoppas jag...har kollat några gånger iaf.