Permalänk
Medlem

Mac adresser och namnsätta dem

Hejsan, jag undrar om det på något sätt går att namnge mac adresser i ett nätverk så att det är lättare att se, (namn) [namn] eller liknande utan att det stör? T.ex

XX:XX:XX:XX:XX:XX (namn) [namn]

Permalänk
Keeper of Traditions

Vart menar du att du vill sätta namnen? I kommandoprompten? Routern?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte rekommendera att du byter ut MAC-adressen. Varje NIC som tillverkas får all ett unikt ID, där de första xx:xx:xx är OUI som anger vilket företag som tillverkat NICet. De tre sista gruppen med xx:xx:xx är sen ett unikt ID som varje NIC får.

Alltså, om du börjar ändra runt med dina MAC-adresser finns risken att du får dubletter vilket skapar enorma mängder problem då varje nät utgår från att det endast finns en enhet kopplad till varje MAC-adress.

Ett bättre sätt att är att sätta upp en intern DNS som du sen använder för att resolva dina IP-adresser, så om du t.ex pingar 192.168.0.1 så får du svar från "gateway.domän.local" eller liknande.

Om du faktiskt kan byta MAC-adress eller ej är lite upp till NICet/programvaran i enheten själv, om den tillåter dig att byta MAC-adress eller inte.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Giuffria:

Hejsan, jag undrar om det på något sätt går att namnge mac adresser i ett nätverk så att det är lättare att se, (namn) [namn] eller liknande utan att det stör? T.ex

XX:XX:XX:XX:XX:XX (namn) [namn]

Jag tror inte OP vill ändra på MAC adressen på sitt nätverkskort utan istället vill han att det ska finnas någon slags DNS eller Alias funktion för MAC adresser. Det gör det tyvärr inte så du får nog förtränga detta tankefoster.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Jag brukar byta mac-adress på routern ibland, enbart för alla nyfikna.
Det går bara att använda tecknen 0-9 och A-F i namnet/adressen.
Annars är det oftast att man anger en IP-adress till sina enheter i sitt LAN. Många av mina enheter har satts upp med fast IP-adress så slipper man leta efter adressen då man vill komma åt en speciell enhet. Gäster får en egen nummerserie som löpnumreras beroende på anslutningsordning.

Permalänk
Medlem

Okej, tror jag fått svar på min fråga. Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Giuffria:

Hejsan, jag undrar om det på något sätt går att namnge mac adresser i ett nätverk så att det är lättare att se, (namn) [namn] eller liknande utan att det stör? T.ex

XX:XX:XX:XX:XX:XX (namn) [namn]

Självklart går det.
Jag har själv en enkel textfil som innehåller mac-adress och ett namn

Citat:

aa:bb:cc:00:00:01 Dator1
aa:bb:cc:00:00:02 Raspberry
aa:bb:cc:00:00:03 Router1

Textfilen använder jag sedan i ett skript som skapar en hemsida med aktiva datorer.