Permalänk

Ny dator från iNet har dött?! Hjälp!

Hej!
Beställde färdig monterad dator från iNet för 1,5v sen,
Idag stängdes den av helt plötsligt och går nu inte att starta.
Inget i datorn går igång när jag trycker på start knappen.
Kollat i datorn o tryckt in lätt i alla sladdar så ingen satt löst.

Hur ska jag göra? Bara haft datorn i 1 vecka och den går redan att inte starta?!
Går detta på garantin hos iNet?

Permalänk
Medlem

Fungerar andra saker som sitter i samma vägguttag? Det kan ju vara så lätt som att en säkring gått. Annars ta kontakt med Inet, de är väldigt lätta att ha att göra med när det gäller sånt här.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

Klart det gör.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Kontakta inet, kommer med all säkerhet inte vara några problem att få det fixat/utbytt/what ever

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

iNet? Ny Apple produkt eller?

Permalänk
Medlem

Kanske kontakta inet om det pajat eftersom du har garanti? börjar du mecka själv blir det svårt..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av N_Micke:

Kontakta inet, kommer med all säkerhet inte vara några problem att få det fixat/utbytt/what ever

Får åka till deras butik imorgon och be dem kolla i den!
För de kan väl kolla i min dator när jag har kvitton på den? Särskilt när jag fick den för endast 1 vecka sen! Vissa säger att nätaggeratet kanske inte klarar resten av delarna, men det skulle ju isåfall iNet berättat för mig (Då jag betalade 800 för att de skulle montera åt mig)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willemaaan:

Får åka till deras butik imorgon och be dem kolla i den!
För de kan väl kolla i min dator när jag har kvitton på den? Särskilt när jag fick den för endast 1 vecka sen! Vissa säger att nätaggeratet kanske inte klarar resten av delarna, men det skulle ju isåfall iNet berättat för mig (Då jag betalade 800 för att de skulle montera åt mig)

Mja säg inte det, beror ju på om det var en dator som DU valde delar till eller om det var en som dom hade färdigbyggt?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bärplockaren:

Mja säg inte det, beror ju på om det var en dator som DU valde delar till eller om det var en som dom hade färdigbyggt?

De datorer jag har köpt där har de kollat igenom och sagt om något inte passar eller är felaktigt. Tror inte de bygger ihop en 980 SLI dator med 200W PSU bara för att man klickat i det. TEST och montering ingår ju

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Rekordmedlem

Har du provat att koppla ur elkabeln, vänta 20 minuter och prova om den starter när du sedan kopplar in den ?
Om den inte startar då så ta kontakt med butiken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willemaaan:

Får åka till deras butik imorgon och be dem kolla i den!
För de kan väl kolla i min dator när jag har kvitton på den? Särskilt när jag fick den för endast 1 vecka sen! Vissa säger att nätaggeratet kanske inte klarar resten av delarna, men det skulle ju isåfall iNet berättat för mig (Då jag betalade 800 för att de skulle montera åt mig)

du har inte nämnt vilka delar det är som det rör sig om men kan säga att det är mycket osannolikt att nätagget inte räcker till. inet lär säga till så redan där bör det ta stopp. även om du får hem datorn så drar den nästan inget i idle så du skulle fortfarande kunna sätta på den, bara att den skulle stänga av sig om du försökte anstränga den. dock så är det förmodligen så att du sitter på 600w på ett gtx 960 eller något sådant om jag får gissa vilket är massiva marginaler. det betyder dock itne att det inte kan vara ett defekt nätaggregat som spökar.

Skrivet av bärplockaren:

Mja säg inte det, beror ju på om det var en dator som DU valde delar till eller om det var en som dom hade färdigbyggt?

min erfarenhet från att ge köpråd är att inet säger till om de inte tycker att nätagget räcker till, om kylaren är tyngre än vad de tillåter osv. det är också stora marginaler de vill ha på agget, lite som grafikkortstillverkarna. möjligt att de har blivit slappare på det på sista tiden, dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willemaaan:

Får åka till deras butik imorgon och be dem kolla i den!
För de kan väl kolla i min dator när jag har kvitton på den? Särskilt när jag fick den för endast 1 vecka sen! Vissa säger att nätaggeratet kanske inte klarar resten av delarna, men det skulle ju isåfall iNet berättat för mig (Då jag betalade 800 för att de skulle montera åt mig)

kör du ett r9 290x på 300w nätagg eller?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Mja säg inte det, beror ju på om det var en dator som DU valde delar till eller om det var en som dom hade färdigbyggt?

Skrivet av versions:

du har inte nämnt vilka delar det är som det rör sig om men kan säga att det är mycket osannolikt att nätagget inte räcker till. inet lär säga till så redan där bör det ta stopp. även om du får hem datorn så drar den nästan inget i idle så du skulle fortfarande kunna sätta på den, bara att den skulle stänga av sig om du försökte anstränga den. dock så är det förmodligen så att du sitter på 600w på ett gtx 960 eller något sådant om jag får gissa vilket är massiva marginaler. det betyder dock itne att det inte kan vara ett defekt nätaggregat som spökar.

min erfarenhet från att ge köpråd är att inet säger till om de inte tycker att nätagget räcker till, om kylaren är tyngre än vad de tillåter osv. det är också stora marginaler de vill ha på agget, lite som grafikkortstillverkarna. möjligt att de har blivit slappare på det på sista tiden, dock.

Skrivet av Oliver91:

kör du ett r9 290x på 300w nätagg eller?

Är det svårt att läsa hela tråden alternativt kolla efter ts tidigare trådar här i forumet?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7763966/2015-02-28

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Är det svårt att läsa hela tråden alternativt kolla efter ts tidigare trådar här i forumet?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7763966/2015-02-28

varför ska man behöva efterforska när han snabbt kan länka till det själv? oavsett kräver den burken knappt ett nätagg på 200w för att gå runt.. så det är ju knappast problemet

r7 240 drar 120w i max load och processorn runt 65w och resterande komponenter runt 20w :=)

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

r7 240 drar 120w i max load

Dagens överdrift
TDP för 240 är 30W!
(och kortet har ingen extern strömförsörjning så lär inte suga i sig några 120W hur den än bär sig åt)
Tex: http://www.techpowerup.com/gpudb/2463/radeon-r7-240.html

Styrkan på nätagget är inte problemet iallafall, så långt är vi överens

----

Låter helt klart som det vore bäst att ta detta med Inet först.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Friterad:

iNet? Ny Apple produkt eller?

Skynet måste väl börja någonstans

Doesn't nuke you, It's Worse!
Just spread all your private pictures on Social media

Skrivet av Roger W:

Dagens överdrift
TDP för 240 är 30W!
(och kortet har ingen extern strömförsörjning så lär inte suga i sig några 120W hur den än bär sig åt)
Tex: http://www.techpowerup.com/gpudb/2463/radeon-r7-240.html

Styrkan på nätagget är inte problemet iallafall, så långt är vi överens

----

Låter helt klart som det vore bäst att ta detta med Inet först.

Nej, helt rätt. Dock kan man få kortet att dra lite mer om man verkligen vill.

R9 250 drar runt 66W i Max TDP men kan dra mer än så. (Har överklockat och flashat mitt R9 250, då har jag gett max TDP på 88W), då drog kortet beräknat ca 86W från PCIe porten.

Tvivlar på att man kan få upp 240 i över 50W dock

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

agget som tidigare sagts är inget problem för den datorn men min gissning är att agget gått i vilket fall och kan vara så enkelt att det är ett måndags ex som såklart ska gå på garanti så prata med inet så fixar det där sig

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Dagens överdrift
TDP för 240 är 30W!
(och kortet har ingen extern strömförsörjning så lär inte suga i sig några 120W hur den än bär sig åt)
Tex: http://www.techpowerup.com/gpudb/2463/radeon-r7-240.html

Styrkan på nätagget är inte problemet iallafall, så långt är vi överens

----

Låter helt klart som det vore bäst att ta detta med Inet först.

Skrivet av DavidtheDoom:

Skynet måste väl börja någonstans

Doesn't nuke you, It's Worse!
Just spread all your private pictures on Social media

Nej, helt rätt. Dock kan man få kortet att dra lite mer om man verkligen vill.

R9 250 drar runt 66W i Max TDP men kan dra mer än så. (Har överklockat och flashat mitt R9 250, då har jag gett max TDP på 88W), då drog kortet beräknat ca 86W från PCIe porten.

Tvivlar på att man kan få upp 240 i över 50W dock

http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-r7-240-and-250,371...

tog siffran härifrån

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Och om du läser informationen från grafen och förklaringen så ser du att det är:

Citat:

The chart below shows total system power. But it begins at 57 W, which is the idle system use with its monitor output shut off.

Vidare står det i grafen i sig:

Citat:

Global Wattage System Idle, Monitor Off.

Dvs hela systemet exklusive skärmen räknas in.
57W ligger systemet på i Idle exklusive GPU, så i Idle drar grafikkortet 65W-57W = 9W.

I Load är det mycket svårare att veta då CPU och minne måste arbeta och mata GPU med data. Dvs även belastning på CPU ökar i Load. Detta är den primära anledningen till att man får information för hela systemet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Och om du läser informationen från grafen och förklaringen så ser du att det är:

Vidare står det i grafen i sig:

Dvs hela systemet exklusive skärmen räknas in.
57W ligger systemet på i Idle exklusive GPU, så i Idle drar grafikkortet 65W-57W = 9W.

I Load är det mycket svårare att veta då CPU och minne måste arbeta och mata GPU med data. Dvs även belastning på CPU ökar i Load. Detta är den primära anledningen till att man får information för hela systemet.

orkade inte läsa hela hehe sorry lät lågt ändå jämfört med min rigg

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Oliver91:

orkade inte läsa hela hehe sorry lät lågt ändå jämfört med min rigg

Nja, inte så farligt, din dator drar under 100W den med i Idle, troligen närmare 75-80W i idle.
I Load är det nog en annan femma

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nja, inte så farligt, din dator drar under 100W den med i Idle, troligen närmare 75-80W i idle.
I Load är det nog en annan femma

drar väl närmare 500w i load

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

drar väl närmare 500w i load

snarare 300-400 skulle jag säga.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Oliver91:

drar väl närmare 500w i load

Skrivet av versions:

snarare 300-400 skulle jag säga.

Instämmer med Versions. SweC dator med överklockad LGA2011 drar precis över 400W vid belastning.
http://www.sweclockers.com/image/diagram/4931?k=0da78adf8cf1c...

Visst att vi snackar om ett Matrix, men CPU:n drar betydligt mindre i Olivers dator.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Instämmer med Versions. SweC dator med överklockad LGA2011 drar precis över 400W vid belastning.
http://www.sweclockers.com/image/diagram/4931?k=0da78adf8cf1c...

Visst att vi snackar om ett Matrix, men CPU:n drar betydligt mindre i Olivers dator.

jo allt är ju ej överklockat i dagsläget eftersom jag bara lirar minecraft och WoW samt lite äldre bilspel i väntan på GTA V

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.