Permalänk
Medlem

Lära sig två språk samtidigt?

Hej, som rubriken lyder så är jag fundersam om det är vist att hoppa in på två språk samtidigt.
Jag är total nybörjare har beställt hem några java böcker och vart samtidigt lite sugen på att börja kika på Python.
Är det vansinnigt med tanke på min oerfarenhet?

MVH Leo.

Permalänk
Skrivet av leoNilsson:

Hej, som rubriken lyder så är jag fundersam om det är vist att hoppa in på två språk samtidigt.
Jag är total nybörjare har beställt hem några java böcker och vart samtidigt lite sugen på att börja kika på Python.
Är det vansinnigt med tanke på min oerfarenhet?

MVH Leo.

ja kan inget om programmering men om jag kunde jämföra. skulle jag vilja lära mig tyska och ryska på samma gång ?
blir det samma tid som att ha lärt sig språken var för sig, tar det kortare tid, eller längre tid.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av leoNilsson:

Hej, som rubriken lyder så är jag fundersam om det är vist att hoppa in på två språk samtidigt.
Jag är total nybörjare har beställt hem några java böcker och vart samtidigt lite sugen på att börja kika på Python.
Är det vansinnigt med tanke på min oerfarenhet?

MVH Leo.

skulle nog gissa att allt beror på dig, har du intresset och kan hålla isär dom så borde det inte vara några problem alls för dig..

men kan tänka mig att dom flesta skulle ha lite problem med att lära sig två olika språk samtidigt, speciellt om man inte har någon tidigare erfarenhet.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

skulle nog gissa att allt beror på dig, har du intresset och kan hålla isär dom så borde det inte vara några problem alls för dig..

men kan tänka mig att dom flesta skulle ha lite problem med att lära sig två olika språk samtidigt, speciellt om man inte har någon tidigare erfarenhet.

Okej tack! Skall pröva mig fram får helt enkelt skjuta upp ett av dem om det ej funkar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av leoNilsson:

Hej, som rubriken lyder så är jag fundersam om det är vist att hoppa in på två språk samtidigt.
Jag är total nybörjare har beställt hem några java böcker och vart samtidigt lite sugen på att börja kika på Python.
Är det vansinnigt med tanke på min oerfarenhet?

I början handlar det om lära sig tänket, om syntax ändras hela tiden (mellan språken) kan en del förvirring uppstå. Skulle nog råda dig att börja med 1 av dem.
Vilket av dem du bör välja beror lite på, många börjar med python då man slipper tänka på datatyper och inte är bunden av objektorienterat tänkande (kan vara lite förvirrande i början).

Skrivet av Grönahunden:

ja kan inget om programmering men om jag kunde jämföra. skulle jag vilja lära mig tyska och ryska på samma gång ?
blir det samma tid som att ha lärt sig språken var för sig, tar det kortare tid, eller längre tid.

Är ganska långt ifrån faktiskt, programmering handlar mer om tänket kring hur datorer arbetar, språken är ganska snarlika och mycket kan appliceras mellan dem. Kan man ett språk kommer mycket gratis.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk

Tror inte det ska vara något problem, men för nybörjare så rekommenderar jag att du lär dig ett språk i taget och att du väljer ett enkelt språk som t.ex. C# eller om du känner dig trygg med Java så kör hårt, det kan du göra så mycket mer med när du är klar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Tror inte det ska vara något problem, men för nybörjare så rekommenderar jag att du lär dig ett språk i taget och att du väljer ett enkelt språk som t.ex. C# eller om du känner dig trygg med Java så kör hårt, det kan du göra så mycket mer med när du är klar.

Ja känner att jag har hittat rätt med Java dessutom är det kul när man måste tänka, läsa och verkligen försöka förstå istället för att det bara är att knappa på. Okej då kör jag vidare med Java!

Permalänk
Medlem

Från vad jag vet så är java och python ganska lika till syntax. Något vilket kan förvirra. Även har jag hört rekommendationer kring att man ska köra en ordning i stil med python, c/c++... då python är ganska förståerligt som språk och c++/c har många viktiga funktioner som man behöver kunna.

Java påstås kunna ge ett handikapp då man vänjer sig vid att klistra ihop moduler som man använder bråkdelar av. En person som är van vid python eller c++/c (eller något annat programmeringsspråk) tenderar att skriva bättre optimerade program

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidju:

Från vad jag vet så är java och python ganska lika till syntax. Något vilket kan förvirra. Även har jag hört rekommendationer kring att man ska köra en ordning i stil med python, c/c++... då python är ganska förståerligt som språk och c++/c har många viktiga funktioner som man behöver kunna.

Ja det är sant att det finns saker i c/c++ som är bra att kunna, men som nybörjare är det bättre om man inte behöver tänka på pekare, minneshantering och alla andra lågnivå saker som används där.

Skrivet av Sidju:

Java påstås kunna ge ett handikapp då man vänjer sig vid att klistra ihop moduler som man använder bråkdelar av. En person som är van vid python eller c++/c (eller något annat programmeringsspråk) tenderar att skriva bättre optimerade program

Du använder ordet optimering väldigt brett här, men även vilket område du än menar så är det inte jätteintressant som ny programmerare.
Optimering bör komma in sent när man lär sig programmering, är helt ointressant om man slösar lite minne, utrymme på disk eller bränner av ett par klockcykler i onödan när man fortfarande lär sig grunderna.

Och att folk tenderar att skriva bättre optimerad kod i c/c++/python vet jag inte riktigt vart du får från, algoritmerna som används är mycket viktigare än i vilket språk de är skriva i.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Inaktiv

Skillnaden på programmeringsspråk och vanliga "talspråk" är att det sistnämnda ofta är gjort av idioter med deras ologiska och motsägelsefulla regler. (skämt åsido)
Men inom programmering så är det ofta samma regler och man tänker/reflekterar inte ens på att man kanske blandar 10 olika språk i ett projekt på samma dag. Och programmerare som aldrig har kodat t.ex. Python men java/C++, C# kan få uppgift att koda det en dag med full faktueringsbarhet som senior utvecklare.

Nå till TS fråga så ser jag att utvecklingsmiljön skiljer sig och det kan vara smart om man har tid att fokusera på ett språk, blir det tråkigt så hoppa till det andra och testa där. Jag rekommenderar dock kör helt på java, python är inte fel att kunna, men kan man java så är det inga större svårigheter att lära sig. Orsaken till varför java före python är att java är större. (om det inte har ändrats, python är ju stort på raspberry pi m.m)

Permalänk
Medlem

Innan jag började högskolan hade jag inte programmerat många rader. Hursomhelst började vi programmera i C, och nu har vi precis tentat c++. Personligen tycker jag C vart lättare än C++. Java har jag inte försökt mig på, men man ska väll ha sommaren till något?

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidju:

c++/c har många viktiga funktioner som man behöver kunna.

Tycker inte det ligger så mycket i detta längre. Modern C++11 kod skrivs i mångt och mycket väldigt likt C#, det handlar bara om att möjligheten finns att skriva sämre kod. Klassiska exemplet är pointers, de finns inte i C# och ska så långt det går inte användas i modern C++ (då de rent tekniskt snarare är där för legacy anledning då referenser inte fanns i C). Att kunna skillnad på pointers, referenser och direkta variabler är något som är intressant för nån som är tekniskt intresserad, men egentligen är det kunskap som inte krävs utanför C++. I C# har man både direkta variabler och referenser, men man kan i stort sätt ignorera skillnaden (förutom när man specifikt vill skicka by reference istället för by value, vilket är nog så ovanligt för nybörjare).

Jag anser personligen att mycket av kunskapen som krävs i C++ utöver det som krävs för Java/C# inte är speciellt relevant för programmerare att lära sig om de inte specifikt tänker använda språk på den nivån. (Därmed inte sagt att den extra insikten från C och C++ inte är användbar, är man intresserad och motiverad ska man absolut passa på).

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svar, kul att se va andra mer rutinerade tycker och tänker!

Permalänk
Datavetare

En aspekt som tagits upp än som jag tycker sätter Java framför Python i lämplighet som nybörjarspråk är statisk mot dynamiskt typning. Som nybörjare kan det vara bra att så tidigt som möjligt bli upplyst om uppenbara fel man gör relaterad till användning av typer, statiskt typade språk (bl.a. Java, C, C++, C#) gör en en del verifiering av koden vid kompilering och kör man Java under t.ex. Eclipse utvärderas det man skriver kontinuerligt och fel uppmärksammas direkt.

Effektivitet av kod var uppe till diskussion, håller med om att det i princip är irrelevant när man är nybörjare. Sedan har Java, eller rättare sagt JVM, sedan version 7 fått helt fantastisk bra effektivitet. Vidare har det gjort undersökningar på Java vs C++ (bl.a. Google) och Java vs C (bl.a. IBM) där resultatet visade att visst kunde de absolut bästa C/C++ programmerarna producera den mest effektiva koden i "sitt" språk, men tittade man på genomsnittliga programmerare så blev deras kod typiskt mer effektiv i Java än i C/C++ oavsett om personen i grunden ansåg sig vara C, C++ eller Java-programmerare. Så i dagens läge är Java en väldigt bra första ansats som språk till en lång rad uppgifter, är nog mest bara realtidsområden (inklusive avancerade spel), OS-programmering samt programmering av riktigt klena system där man ska fungera över C eller C++ (som numera är två distinkta språk, modern C ofta inte giltig C++).

Angående två språk samtidigt, tror som många andra att det initialt är bättre att hålla sig till ett. Inte speciellt viktigt vilket, men nog bäst att greppa grunderna i något språk innan man ger sig på andra. Av egen erfarenhet vet jag att det ibland kan vara till väldigt stor hjälp att kunna ett visst språk för att förstå ett annat, lyckades under en lång tid aldrig få kläm på Emacs LISP trots flera (kanske lite halvhjärtade) försök. Lärde mig en tid senare en annan LISP-dialekt som kallas Clojure, vilket gick betydlig enklare att lära sig. När man väl förstod en LISP bra framstod även Emacs LISP som rätt enkelt, så nu har jag inga problem med det språket heller.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Man blir aldrig fullt lärd. Så har man tänkt sig lära sig flera programmeringsspråk så måste man någon gång börja med det andra språket samtidigt som man fortsätter lär sig det första språket. Men som nämnts har man ju nytta av det man lärt sig för själva programmeringstänket är ju ganska lika även om man skriver det olika i olika språk. Men man ska nog inte börja som nybörjare i flera språk samtidigt utan kanske lära sig grunderna först och sedan lägga på fler språk ett i taget.

Själv har jag börjat lite med C++ efter att kört en del C på sistone. Inser att jag absolut inte är fullt lärd i C (det blir man nog aldrig heller) men någon gång måste man ju börja. Syntaxen mellan dessa språk är väl hyfsat lika så en del har man på köpet men det är också mycket nytt och annorlunda saker att lära. Tycker mig ana varför man gjort vissa utökningar och förändringar från C, liksom för att bättra på det hela. Samtidigt har jag inte kommit så långt att jag förstått varför man "krånglat till" vissa saker men det kommer nog så småningom. Jag tror säkert man skulle kunna göra tvärt om också och gå från C++ till C. I båda fallen krävs det att anpassa tänket utifrån de möjligheter man har i språket men vissa grunder är ju desamma.

Ska man dra paralleller till talade språk så kanske de flesta lär sig engelska hyfsat bra som andraspråk. Nu har vi väl inget modersmål när det gäller programmering men kanske får man så småningom ett favoritspråk som man helst vill uttrycka sig med. Som barn kanske man börjar med engelska runt 8-årsåldern men det betyder inte att man är fullt lärd i svenska. Så småningom kanske som tonåring är man mogen att lära sig ytterligare ett språk när man behärskar engelskan dugligt men man är då heller knappast fullt lärd i engelska. Kanske behöver man komma över en viss grundnivå innan man blir mogen att ta till sig flera språk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Man blir aldrig fullt lärd. Så har man tänkt sig lära sig flera programmeringsspråk så måste man någon gång börja med det andra språket samtidigt som man fortsätter lär sig det första språket. Men som nämnts har man ju nytta av det man lärt sig för själva programmeringstänket är ju ganska lika även om man skriver det olika i olika språk. Men man ska nog inte börja som nybörjare i flera språk samtidigt utan kanske lära sig grunderna först och sedan lägga på fler språk ett i taget.

Själv har jag börjat lite med C++ efter att kört en del C på sistone. Inser att jag absolut inte är fullt lärd i C (det blir man nog aldrig heller) men någon gång måste man ju börja. Syntaxen mellan dessa språk är väl hyfsat lika så en del har man på köpet men det är också mycket nytt och annorlunda saker att lära. Tycker mig ana varför man gjort vissa utökningar och förändringar från C, liksom för att bättra på det hela. Samtidigt har jag inte kommit så långt att jag förstått varför man "krånglat till" vissa saker men det kommer nog så småningom. Jag tror säkert man skulle kunna göra tvärt om också och gå från C++ till C. I båda fallen krävs det att anpassa tänket utifrån de möjligheter man har i språket men vissa grunder är ju desamma.

Ska man dra paralleller till talade språk så kanske de flesta lär sig engelska hyfsat bra som andraspråk. Nu har vi väl inget modersmål när det gäller programmering men kanske får man så småningom ett favoritspråk som man helst vill uttrycka sig med. Som barn kanske man börjar med engelska runt 8-årsåldern men det betyder inte att man är fullt lärd i svenska. Så småningom kanske som tonåring är man mogen att lära sig ytterligare ett språk när man behärskar engelskan dugligt men man är då heller knappast fullt lärd i engelska. Kanske behöver man komma över en viss grundnivå innan man blir mogen att ta till sig flera språk?

Väldigt bra förklarat, att jag inte tänkte på det tidigare. Håller verkligen med att man kanske skall lära sig grunderna och man känner sig hemma med språket innan man ger sig ut på äventyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leoNilsson:

Väldigt bra förklarat, att jag inte tänkte på det tidigare. Håller verkligen med att man kanske skall lära sig grunderna och man känner sig hemma med språket innan man ger sig ut på äventyr.

Det brukar gå snabbare att lära sig en sak itaget ifall det inte är så att de är extremt ihoplänkade..
Lite snabbt test..

Ta fram en penna och ett Papper och tidtagarur på din telefon..

Sätt igång tidtagaruret och Skriv ner hela alfabetet A B C..... osv och direkt efter skriver du siffrorna 1-30.

stoppa tiden! Vad fick du? skriv ner..

Förbered dig igen.. nu ska du skriva Siffrorna varvat med Alfabetetet.. alltså A 1 B 2 C 3 osv....
Starta tidtagar uret och börja.. vad fick du för tid?

Du kommer se att det går snabbare att göra en sak i taget.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Det brukar gå snabbare att lära sig en sak itaget ifall det inte är så att de är extremt ihoplänkade..
Lite snabbt test..

Ta fram en penna och ett Papper och tidtagarur på din telefon..

Sätt igång tidtagaruret och Skriv ner hela alfabetet A B C..... osv och direkt efter skriver du siffrorna 1-30.

stoppa tiden! Vad fick du? skriv ner..

Förbered dig igen.. nu ska du skriva Siffrorna varvat med Alfabetetet.. alltså A 1 B 2 C 3 osv....
Starta tidtagar uret och börja.. vad fick du för tid?

Du kommer se att det går snabbare att göra en sak i taget.

Så man ska inte lära sig siffrorna innan man kan bokstäverna? Jag kan tänka mig att lära mig siffror och bokstäver parallellt, siffrorna är ju bara 10 extra symboler att lära sig. Men visst man kanske sitter och övar alfabetet en halvtimme, tar en paus och övar siffrorna en halvtimme och sedan växlar lite fram och tillbaka. Vissa siffror är lätt att blanda ihop med bokstäver såsom 1 och l samt 0 och O men i sitt rätta sammanhang brukar det ändå gå att skilja dem åt (förutom när man ska skriva i lösenordet till sin WLAN där små och stora bokstäver och siffror är blandade hejvilt).

Visst är det bra att lära sig bokstäverna först, men det innebär inte att man måste vara fullt läskunnig eller ens kunna alla bokstäver innan man börjar lära sig siffrorna. I många fall lär sig barnen siffror före bokstäver, men det där är olika. Så småningom lär man sig förhoppningsvis både bokstäver och siffror oavsett vilket man börjar med.

Permalänk

Leo,

Jag tycker att du skall köra python. Det är förstaspråk på massor av universitetsutbildningar för att det är lätt att förstå och språket hjälper dig med problemlösningen snarare än att vara en del av problemet. Det är såå mycket lättare att lära sig programmera och få in det rätta tänkandet i python.
Om du är tillräckligt bra på engelska kan du pröva en MOOC.

Men, men, om du redan nu vet att du tänker skriva Android-appar är det nog bättre att starta med Java med en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Så man ska inte lära sig siffrorna innan man kan bokstäverna? Jag kan tänka mig att lära mig siffror och bokstäver parallellt, siffrorna är ju bara 10 extra symboler att lära sig. Men visst man kanske sitter och övar alfabetet en halvtimme, tar en paus och övar siffrorna en halvtimme och sedan växlar lite fram och tillbaka. Vissa siffror är lätt att blanda ihop med bokstäver såsom 1 och l samt 0 och O men i sitt rätta sammanhang brukar det ändå gå att skilja dem åt (förutom när man ska skriva i lösenordet till sin WLAN där små och stora bokstäver och siffror är blandade hejvilt).

Visst är det bra att lära sig bokstäverna först, men det innebär inte att man måste vara fullt läskunnig eller ens kunna alla bokstäver innan man börjar lära sig siffrorna. I många fall lär sig barnen siffror före bokstäver, men det där är olika. Så småningom lär man sig förhoppningsvis både bokstäver och siffror oavsett vilket man börjar med.

Säger bara att det är mer effektivt att inte multitaska dvs lära sig flera språk samtidigt..
Man lär få mer "Hmm var det i Pyton eller C++ man gjorde det såhär?" än "Ah Okej jag förstår! Det är precis som i C++" där den senare versionen är långt mycket bättre

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Säger bara att det är mer effektivt att inte multitaska dvs lära sig flera språk samtidigt..
Man lär få mer "Hmm var det i Pyton eller C++ man gjorde det såhär?" än "Ah Okej jag förstår! Det är precis som i C++" där den senare versionen är långt mycket bättre

Håller med i stort. Man kan börja koncentrera sig på ett språk och när man är mer varm i kläderna gå vidare med fler språk. Tycker inte man ska släppa det första språket helt bara för att man vill lära sig ett andra språk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Leo,

Jag tycker att du skall köra python. Det är förstaspråk på massor av universitetsutbildningar för att det är lätt att förstå och språket hjälper dig med problemlösningen snarare än att vara en del av problemet. Det är såå mycket lättare att lära sig programmera och få in det rätta tänkandet i python.
Om du är tillräckligt bra på engelska kan du pröva en MOOC.

Men, men, om du redan nu vet att du tänker skriva Android-appar är det nog bättre att starta med Java med en gång.

Ja appar är något som skulle vara kul att skriva, kollade på ett par böcker på tradera dock är de från 2005.. är det på tok för gammalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av leoNilsson:

Ja appar är något som skulle vara kul att skriva, kollade på ett par böcker på tradera dock är de från 2005.. är det på tok för gammalt?

Serien heter java in a nutshell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

ja kan inget om programmering men om jag kunde jämföra. skulle jag vilja lära mig tyska och ryska på samma gång ?
blir det samma tid som att ha lärt sig språken var för sig, tar det kortare tid, eller längre tid.

Jag går andra året i gymnasiet och varje måndag förra perioden hade jag 4 lektioner efter varann, Engelska, Svenska, Finska, och Franska. Jag tyckte att det funkade bra och lärde mig minst lika bra som under perioderna när jag haft kanske 1 eller 2 språk per dag. Så i ditt fall borde det väl vara möjligt, även om programmering är mycket svårare än att lära sig franska