Geforce GTX 980 Ti anländer efter sommaren

Permalänk
Medlem

Hurra för billigare GTX 980!! \o/

Permalänk

Frågan är om det är lönt att avbeställa mitt GTX 980 Kingpin som jag beställde igår.. Kommer ju förmodligen inte gå över 1080p ändå inom överskådlig framtid, ska väl vara om det kommer någon g-sync på 24" och 1440p möjligtvis.

Gah alla dessa val hit och dit.

Visa signatur

|Carbide Air 540|AX1200|ROG RIVE|3930K|32GB|GTX 1080 Classified|850Pro|ROG Swift|

Permalänk
Avstängd

Undrar var detta kort hamnar på för pris..780 Ti kostade väl runt 7000:- vid release?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomasson:

Frågan är om det är lönt att avbeställa mitt GTX 980 Kingpin som jag beställde igår.. Kommer ju förmodligen inte gå över 1080p ändå inom överskådlig framtid, ska väl vara om det kommer någon g-sync på 24" och 1440p möjligtvis.

Gah alla dessa val hit och dit.

problemet med 980 kingpin i mina ögon är att det är för dyrt. när det är det snabbaste kortet kan man röra sig väldigt fritt i pris och släppa påkostade modeller som kan kosta nästan hur mycket som helst men när ett kort som 980 kingpin inte längre är det snabbaste grafikkortet på marknaden så får man fråga sig om det faktiskt är värt att köpa en sådan modell istället för ett snabbare kort då prisskillnaden kommer vara mycket mindre än den normalt är mellan de två grafikkorten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Noll skulle jag säga.

Skulle tro det. Däremot om "läckta" prestandatest visar sig stämma någorlunda så kommer 390X sopa detta kort ur vattnet. Alltså skulle ett eventuellt 390 gå upp emot GTX 980Ti där jag är ganska säker på att priset kommer att bestämma vem som står som vinnare.

Det där med sopa kort ur vattnet bör vi nog ta med en stor skopa salt. Missförstå inte, blir själv väldigt glad om så vore fallet. Men jag tvivlar starkt på att AMD får en promenadseger i detta fallet. Om det blir bättre så blir det sannolikt marginellt bättre.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

9xserien börjar redan kännas åldrad och urvattnad. Vänta nextgen som gäller!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Noll skulle jag säga.

Skulle tro det. Däremot om "läckta" prestandatest visar sig stämma någorlunda så kommer 390X sopa detta kort ur vattnet. Alltså skulle ett eventuellt 390 gå upp emot GTX 980Ti där jag är ganska säker på att priset kommer att bestämma vem som står som vinnare.

Vilket prestandatest refererar du till? Det jag sett drar 390x och Titan valdigt lika och med 10% hogre klock pa GTX ti kortet så ser inte jag 390x "sopa det ur vattnet".

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Nu är ju frågan om man ska vänta på Pascal eller skaffa den här. Jöbbigt läge.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomasson:

Frågan är om det är lönt att avbeställa mitt GTX 980 Kingpin som jag beställde igår.. Kommer ju förmodligen inte gå över 1080p ändå inom överskådlig framtid, ska väl vara om det kommer någon g-sync på 24" och 1440p möjligtvis.

Gah alla dessa val hit och dit.

K|ngp|n låter bättre än Ti Ditt kort som du beställt är ju något av en dröm för folk som älskar att klocka sina kort, därav namnet skulle jag tro. Jag hade nog stannat kvar jag.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Men GTX780 var ju också baserad på en Titan-krets (om än bantad), det var ju inget nytt för GTX780ti.

Permalänk
Medlem

Härlgit att se! Hade tänkt köpa nya grafikkort i september/oktober, då slipper man iaf lägga ut miljoner på titan x (förhoppningsvis)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om man tar ett 980 så är det x% snabbare än ett r290x + att titan x är 30% snabbare än 980 & enligt AMD så skulle 390x vara upp till 50% snabbare än 290x då borde ett 980ti som är uppskruvat 10% vara lika snabbt som ett 390x (om inte snabbare) bara lite spekulationsmatte, men man får se tidigast 1 månad efter att båda funnits ute i butik & sett massa tester innan så är det mycket fanboys & icke tillförlitliga tetser i cirkulation ute på nätet.
Men ska bli intressant & se hur den nya minnestekniken presterar & vad det kommer ge i prestanda.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Då vet jag när mitt 780Ti byts ut.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Jaha, och vad blir nästa då...985 ÅH och Titan Ö!?

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se vad det kostar samt fullständiga specs.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Citat:

Alla specifikationer är ännu inte fastställda, men enligt de preliminära uppgifterna handlar det inte om någon nedskalad variant av GM200 utan om en ny modell med alla 3 072 CUDA-kärnor intakta.

Låter sjukt märkligt om de inte ska sälja gm200 i någon bantad version då kretsen är enorm och det måste finnas massor nästan kompletta exemplar, med tanke på att 980 är taget så 980Ti Le kanske??

Permalänk
Medlem

I teorin

Skrivet av dmr:

Då vet jag när mitt 780Ti byts ut.

Samma här, tror jag men jag vill ju ha X:et men det kostar på tok för mycke

Visa signatur

I ate a clown once, he tasted funny :)

MB: Asus X99-A, GPU: Asus GTX980Ti, CPU: Intel 5820K, Ram: 16GB 2666Mhz, Ljud: Sound Blaster Z, Skärm: ASUS VG278H 120Hz., Datakunskap:Amatör

Permalänk
Medlem

Inte oväntat. Förväntade mig inte ett offentliggörande innan AMD hade visat upp sin nya serie dock.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Låter väldigt tidigt efter Titan X. De gör sig själva en otjänst nu när det inte finns någon direkt anledning att köpa ett Titan X.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Vågar någon gissa pris?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Låter sjukt märkligt om de inte ska sälja gm200 i någon bantad version då kretsen är enorm och det måste finnas massor nästan kompletta exemplar, med tanke på att 980 är taget så 980Ti Le kanske??

Det luriga blir ju att man i så fall får ett kort i absoluta high-end med segmenterat minne, likt GTX 970. Tror Nvidia undviker det, ifall de inte hittat något annat sätt att göra det på då.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Skrivet av kevve1:

Vågar någon gissa pris?

10 k Kr?

Permalänk
Medlem

Vad hamnar priset på då tro? Om Titan X ligger på ca 10k och vanliga 980 runt 6-7k, då bör väl rimligtvis 980Ti hamna runt max 9k, annars känns det på förhand som att det inte är ett särskilt värt kort jämfört med Titan X...

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Vågar någon gissa pris?

http://videocardz.com/55299/nvidia-geforce-gtx-980-ti-to-be-r...

Borde väl vara 6,5-8k i sv. (beroende på hur kronan utvecklas mot dollarn)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lanbonden:

Låter sjukt märkligt om de inte ska sälja gm200 i någon bantad version då kretsen är enorm och det måste finnas massor nästan kompletta exemplar, med tanke på att 980 är taget så 980Ti Le kanske??

Varför Le?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Varför Le?

Tillägg som ofta använts på lite lägre prisade varianter av både moderkort och grafikkort på samma sätt som tex SE (slow edition??) ofta använts på ännu lägre modeller. Vanligt namn tidigare var ju att ha näst högsta kortet som GT men det är omflyttat till prefix nu istället precis som GTX.
Annat gammalt Sufix de använde är ju Ultra men det låter bättre än Ti så tror inte det bantade kortet får det... ytterligare en gammal goding är ju MX korten men det var nog också för mycket budget för att bli ett GTX 980 MX även om det faktiskt såg rätt ok ut..

jaja vi får nog se så småningom

Skrivet av MakeCoke:

Det luriga blir ju att man i så fall får ett kort i absoluta high-end med segmenterat minne, likt GTX 970. Tror Nvidia undviker det, ifall de inte hittat något annat sätt att göra det på då.

Intressant fråga, det hade jag inte tänkt på, men med tanke på hur dyra kretsarna kommer vara så kan jag inte tänka mig att de skulle kunna låta bli att lansera ett bantat 980 ti även om de nog kommer vara lite ärligare med reklamen denna gången?

Permalänk

Jag skulle inte bli helt förvånad om det beskrivna kortet kommer heta 990. Och en bantad GM200 kommer heta 980ti, för att fylla gapet mellan Titan X, och 980. en eventuell dubbelmacka kanske blir 995, för att en oinsatt inte ska tro att AMDs högre siffror inebär att dom därför är snabbare.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lanbonden:

Tillägg som ofta använts på lite lägre prisade varianter av både moderkort och grafikkort på samma sätt som tex SE (slow edition??) ofta använts på ännu lägre modeller. Vanligt namn tidigare var ju att ha näst högsta kortet som GT men det är omflyttat till prefix nu istället precis som GTX.

Jag vet att Le står för "Light edition", men varför skulle de välja att släppa ett GTX980Ti Le (om jag ska tala klarspråk)? Finns ingen anledning att släppa ett som heter både Ti & Le, det skulle förvirra både dem själva och kunden och dessutom finns det redan och heter då GTX980.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siggelund:

Men GTX780 var ju också baserad på en Titan-krets (om än bantad), det var ju inget nytt för GTX780ti.

Ja, 780 kom ju före 780Ti och var en bantad version av Titan, inte heller det använde hela GK110. Mig veterligen var 780Ti det första kortet som använde GK110 till fullo och som för släpptes till konsument.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Vad hamnar priset på då tro? Om Titan X ligger på ca 10k och vanliga 980 runt 6-7k, då bör väl rimligtvis 980Ti hamna runt max 9k, annars känns det på förhand som att det inte är ett särskilt värt kort jämfört med Titan X...

Jag gissar att priserna blir så här i höst (MSI, Asus, EVGA):

Titan Z: ~13.495kr
Titan X: ~10.495kr
980Ti: ~6495kr
980: ~4995kr
970: ~3195kr

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM