Intel och Micron tillkännager 3D NAND – öppnar för 10 TB SSD

Permalänk
Medlem

Vad bra. Det behövs konkurrens på SSD-fronten. Vad härligt att höra att Intel satsar på detta område. Toppen. Har både haft Samsung och Intel men, Samsung kommer jag aldrig att köpa. De lovar runt, men håller tunt !!! -- Heja, Heja Intel !!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Om det nu kan bli billigare med 3D NAND varför är då inte Samsung 850 EVO diskar billigare än de från andra tillverkare? De kostar minst lika mycket om inte mer än dom.

För att företags enda syfte är att göra vinst. Tror du att Samsung är en välgörenhet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk

Tror min 3tb wd disk är den sista hddn jag kommer att ha köpt!,

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Swedish Berserk:

Om det nu kan bli billigare med 3D NAND varför är då inte Samsung 850 EVO diskar billigare än de från andra tillverkare? De kostar minst lika mycket om inte mer än dom.

Gissar att det beror på att i stort sett varenda test placerar Samsungs 850EVO/850PRO överst på prestandapallen. Varför slå konkurrenterna på pris när du har andra egenskaper som gör dina produkter till ett bättre val redan vid samma pris? I det läget vore det korkat att inte lägga skillnaden i BoM och det pris som går att ta ut i egen ficka.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Enda "uppenbara" skillnaden jag kan se är att Intel/Micron verkar få in dubbelt så mycket data per krets på 2/3 så många lager jämfört med Samsung V-NAND. Vad den tekniska skillnaden är som möjliggör det hittar jag ingen förklaring till.

Det här låter i alla fall som positivt för tillförlitligheten, från AnandTech
"""
As I thoroughly explained in our Samsung 850 Pro review, one of the key issues with planar NAND is the shrinking number of electrons. Because 3D NAND can utilize a much larger cell structure due to the fact that scaling is done vertically rather than horizontally, the number of electrons is considerably higher, which improves both endurance and performance. The slide Intel and Micron shared shows that their 3D NAND will have roughly the same number of electrons as their 50nm process did (or actually slightly more), which is over a tenfold improvement compared to the latest 16nm node.
"""

Ok, det låter ju helt klart lovande!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Om det nu kan bli billigare med 3D NAND varför är då inte Samsung 850 EVO diskar billigare än de från andra tillverkare? De kostar minst lika mycket om inte mer än dom.

Det enda som drar ner priserna är konkurrens, inget annat.
Kan du fortsätta sälja 1TB för samma pris som du egentligen kunde sälja 10TB för, så kommer inte priset ändras.
Du kan se det på OCZ, när de öste in SSD på marknaden, priset dök, nästan till 50%.
Samma motsatt kan du se på Intel, som kan sälja sina i3/i5 för dyra pengar, för få saker kan konkurrera.

Så det är absolut inget negativt att fler aktörer gör 3D NAND, utan bara positivt. Det jag reagera på var att det lät som nu revolution, när det är snarlik teknik mot vad 850 PRO/EVO har haft ute ett tag nu. Och de hade redan 2014 kunnat släppa 2TB, kanske mer. Men de valde att sälja 1TB till samma som alla andra istället.
Andra företag har ju gjort 8TB SSDer, genom att trycka in fler NAND kretsar helt enkelt. Och med tanke på att Samsungs 850 128GB disk har 2 kretsar... så är det inte svårt att trycka in 2TB.

"Kommersiella produkter väntas dyka upp under 2016"

Så ingen här tror att Samsung kommer ha liknande eller bättre teknik om 1 år?!!? De har ju detta i produktion redan.

Skrivet av #enbom:

Men inte i samma fysiska storlek som detta? Detta gör ju att de kan dra ner kostnaderna.

Självklart, men som Intel och Nvidia med i7 och Titan (X), varför sälja det billigare när man tjäna mer?

Skrivet av Yoshman:

"
As I thoroughly explained in our Samsung 850 Pro review, one of the key issues with planar NAND is the shrinking number of electrons. Because 3D NAND can utilize a much larger cell structure due to the fact that scaling is done vertically rather than horizontally, the number of electrons is considerably higher, which improves both endurance and performance. The slide Intel and Micron shared shows that their 3D NAND will have roughly the same number of electrons as their 50nm process did (or actually slightly more), which is over a tenfold improvement compared to the latest 16nm node.
"

Något jag har försökt banka in i folks huvud som anser att 16nm MLC (tänk MX100) är bättre än 3D NAND TLC. De har minst lika, troligen bättre tolerans i 3D NANDet.

Sen att MX disken fungerar är inget tvivel, men 3D TLC lär göra det då också med marginal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Något jag har försökt banka in i folks huvud som anser att 16nm MLC (tänk MX100) är bättre än 3D NAND TLC. De har minst lika, troligen bättre tolerans i 3D NANDet.

Sen att MX disken fungerar är inget tvivel, men 3D TLC lär göra det då också med marginal

Jag köpte en 840 Pro precis innan swec nämnde att 850 kommer. Det var när 850 evo kom, jag har inte ens märkt att det finns en 850 pro.
Det var ju det här med att 830 och 840 evo hade prestanda problem med gamla orörda filer över tid, jag har för mig att 850 evo hade ett liknande problem samt att 850 (nån av dem) kunde faila med firmware uppdateringen. (jag är lite för lat för att kolla upp swec nyhetsfeed nu).
850 pro kanske är bra, men 850 evo låter för mig lite som att köpa en 840 evo. Du vet att det är något fel på den för att samsung har slarvat.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Skrivet av Wizbro:

För att företags enda syfte är att göra vinst. Tror du att Samsung är en välgörenhet?

Skickades från m.sweclockers.com

Vem har sagt att Samsung är en välgörenhet? Menar enbart på att det börjar bli hög tid för alla att få ner priset på SSD diskar. Känns som att det stått och stampat på 250GB för en tusenlapp länge nu.

Skrivet av Yoshman:

Gissar att det beror på att i stort sett varenda test placerar Samsungs 850EVO/850PRO överst på prestandapallen. Varför slå konkurrenterna på pris när du har andra egenskaper som gör dina produkter till ett bättre val redan vid samma pris? I det läget vore det korkat att inte lägga skillnaden i BoM och det pris som går att ta ut i egen ficka.

Jag var inne och kollade prestandan på 850 EVO och det är väldigt bra prestanda som du själv säger. Säkert också därför man inte behöver sänka priserna. Jag hade gärna velat se att 384GB hade kunnat bli det nya 250GB sett till priserna.

Skrivet av Paddanx:

Det enda som drar ner priserna är konkurrens, inget annat.
Kan du fortsätta sälja 1TB för samma pris som du egentligen kunde sälja 10TB för, så kommer inte priset ändras.
Du kan se det på OCZ, när de öste in SSD på marknaden, priset dök, nästan till 50%.
Samma motsatt kan du se på Intel, som kan sälja sina i3/i5 för dyra pengar, för få saker kan konkurrera.

Så det är absolut inget negativt att fler aktörer gör 3D NAND, utan bara positivt. Det jag reagera på var att det lät som nu revolution, när det är snarlik teknik mot vad 850 PRO/EVO har haft ute ett tag nu. Och de hade redan 2014 kunnat släppa 2TB, kanske mer. Men de valde att sälja 1TB till samma som alla andra istället.
Andra företag har ju gjort 8TB SSDer, genom att trycka in fler NAND kretsar helt enkelt. Och med tanke på att Samsungs 850 128GB disk har 2 kretsar... så är det inte svårt att trycka in 2TB.

"Kommersiella produkter väntas dyka upp under 2016"

Så ingen här tror att Samsung kommer ha liknande eller bättre teknik om 1 år?!!? De har ju detta i produktion redan.

Ja bara att hoppas att fler aktörer kan driva ner priserna för utöver Intel och Micron har även Toshiba och Sandisk presenterat sina egna 3D NAND som också ska komma senare men alla verkar ligga efter Samsung som det är nu.

Sen har alla datorkomponenter gått upp i pris också sen dollarn har stärkts. Köpte en Crucial MX100 256GB innan för under 900 kronor men den kostar över 1000 kronor nu så man känner sig inte sugen på att köpa något.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Luminous:

Jag köpte en 840 Pro precis innan swec nämnde att 850 kommer. Det var när 850 evo kom, jag har inte ens märkt att det finns en 850 pro.
Det var ju det här med att 830 och 840 evo hade prestanda problem med gamla orörda filer över tid, jag har för mig att 850 evo hade ett liknande problem samt att 850 (nån av dem) kunde faila med firmware uppdateringen. (jag är lite för lat för att kolla upp swec nyhetsfeed nu).
850 pro kanske är bra, men 850 evo låter för mig lite som att köpa en 840 evo. Du vet att det är något fel på den för att samsung har slarvat.

850 evo har inte samma problem.
Inget om det har kommit fram än i alla fall, och det var ganska längesedan som dem släpptes nu (4-5 månader?)
Och pga skandalen med 840 evo så skulle jag tro att många har haft stenkoll på sina 850 evo:s

Många har spekulerat att detta problemet inte kommer uppstå i 850 series pga att det är en helt ny teknik
Sen har dem gått upp ganska mycket i storleken på tekniken dem använder (19nm till 40nm)
Om jag fattat det rätt så var en av anledningarna till att 840 evo hade problem med degraderande prestanda relaterat till 19nm tekniken

Så om problemet finns så borde det ta betydligt längre tid innan man börjar få prestandabortfall
Troligtvis och förhoppningsvis länge nog för att det inte ska bli ett problem

Permalänk

Det är nästan så att man blir misstänksam: mer utrymme, bättre prestanda OCH lägre pris.

Vad är haken, liksom?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Entusiast

Hoppas verkligen att min HDD håller ut tills 1TB-SSD's kostar runt 1000-lappen, jag behöver inte så mycket lagring men snabbt ska det gå!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

850 pro kanske är bra, men 850 evo låter för mig lite som att köpa en 840 evo. Du vet att det är något fel på den för att samsung har slarvat.

Med den logiken så är alla Crucials diskar skräp, eftersom M4 hade sina kära problem.
Samma gäller alla Intel SSDer som brickar med 8MB buggen.

Kort sagt, dra inte 2 olika diskar, men mycket skilda tekniker under huven, i en åsikt.
850 har 3D NANDet, ny kontroller och ny firmware. De lagrar fortfarande i TLC läge, men det gör Sandisk och flesta USB stickor de senaste åren också. 840 EVO blev för nära marginal-gränsen bara.

Sen är det inte sagt att du inte kan få problem, det kan alla tillverkare få.
Det är där om något som Samsung gjort grovt dåligt, och det håller jag helt med.

Skrivet av Swedish Berserk:

Vem har sagt att Samsung är en välgörenhet? Menar enbart på att det börjar bli hög tid för alla att få ner priset på SSD diskar. Känns som att det stått och stampat på 250GB för en tusenlapp länge nu.

Ja bara att hoppas att fler aktörer kan driva ner priserna för utöver Intel och Micron har även Toshiba och Sandisk presenterat sina egna 3D NAND som också ska komma senare men alla verkar ligga efter Samsung som det är nu.

Sen har alla datorkomponenter gått upp i pris också sen dollarn har stärkts. Köpte en Crucial MX100 256GB innan för under 900 kronor men den kostar över 1000 kronor nu så man känner sig inte sugen på att köpa något.

Dollar och Svenska kronans fall har utan tvekan saktar ner SSD pris-raset. Du kunde handla 500GB disk billigare och 250GB låg på under 1000kr i nov/dec 2014. Först nu börjar marknaden återhämta sig, prismässigt, annars hade nog 500GB kunna gå under 1500kr redan nu, eller iaf till sommaren.

Sen står det och stampar för att färre modeller/tillverkare är inblandade, färre tillverkare, och NAND tekniken (inom 2D) har stannat av, helt. Du kan inte göra dem mindre och få dem pålitliga.
Det är här 3D NAND kommer in, och kan mycket väl driva ner priserna. Men då måste som sagt många fler tillverkare ha dem. Idagsläget har Samsung monopol på 3D NAND, vilket gör att priset blir som det blir, och ingen konkurrent kan direkt leverera den prestandan för de pengarna vidare enkelt (än).

Crucial har valt att gå långsammare diskars väg, men i gengäld satsar på lägre pris istället för max prestanda, och det fungerar eftersom långt från alla behöver det.

SDD idag handlas bäst på reor. Kolla vad jag hitta idag:
#15314905

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att det ser lite lustigt ut när grafen heter Performance & Reliability, och den går stadigt utför

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Avstängd

Ok men snart kommer 4K filmer på 100 GB eller mer och de mekaniska kommer utökas till 60TB och kommer vara mycket billigare än dessa ssd för 10TB. Sen har väl snart alla 1Gbit i huset också. Vi är fortfarande långt bort ifrån att kunna byta ut alla mekaniska hårddiskar mot ssd, men det är bra att tekniken rullar på.

Permalänk
Avstängd

Det behövs ske lite innovation inom datasäkerhet, driftsäkerhet, reliabilitet och pålitlighet också.

S.M.A.R.T behöver bli mer pålitligt och bättre på att känna igen fel och varna tidigt. Samt mindre false positives.
Lagringsenheter behövs överspänningsskydd/underspänningsksydd, etc om nätaggregatet skulle bli knäppt.

När minnesceller inte längre går att skriva till, så måste man ändå kunna komma åt datan read-only så att man göra ta backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

http://www.sweclockers.com/image/red/2015/03/27/3dnand.jpg?t=...

Är det bara jag som tycker att det ser lite lustigt ut när grafen heter Performance & Reliability, och den går stadigt utför

Njae.
Så har det varigt faktiskt. Kretsarna gränssnitt har blivit betydligt bättre, men programmerings tiden har blivit längre och längre för varje generation mindre nm. Och pålitligheten har också den gått åt pipan, där det pratades om 10k p/e för MLC, som nu är nere på 1,5k p/e i tex MX100 diskarna.

Detta är anledningen till att de bästa SSDerna är de "gamla". De håller, när väl firmware buggarna är fixade, mycket bättre än dagens som har väldigt mycket mindre skrivtolerans.

Permalänk
Skrivet av zeagan:

http://www.sweclockers.com/image/red/2015/03/27/3dnand.jpg?t=...

Är det bara jag som tycker att det ser lite lustigt ut när grafen heter Performance & Reliability, och den går stadigt utför

För den gamla plana tekniken, ja. Notera den blå färgen o att den 3D är grön!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

"SSD-enheter i 2,5-tumsformat med hela 10 terabyte lagringsutrymme."

Ja tack! Fan så underbart. Snart finns ingen anledning att alls ha hårddiskar längre.

Priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

10TB är skryt, för vem kommer betala 50kkr+ för 10TB?

Förmodligen en HEL del företag. Beroende på prestanda och hållbarhet.

Permalänk
Skrivet av heffaklumpmamma:

Det är nästan så att man blir misstänksam: mer utrymme, bättre prestanda OCH lägre pris.

Vad är haken, liksom?

NSA har kanske börjat med ett subventionsprogram?

Visa signatur

{Streacom F12C} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 4930K} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Evga 970 ACX} {Corsair AX1200i} {Dark Rock TF} {1,2 TB SSD} {6 TB HDD }

Permalänk
Medlem

10 TB SSD, wow.

#GiveMe

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Dagens 1TB kommer säkert att sjunka ner till lite mer rimliga nivåer när priserna har stabiliserat sig.
ingen som sagt att man måste lägga 30k på en 10TB.

Hade gärna bytt från 512GB till typ 2TB pcie ssd till min mbpr,

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

10TB är skryt, för vem kommer betala 50kkr+ för 10TB?

Visa köpte gladeligen SSD till sina SAN för 47kkr stycket och dessa var på 72GB! Det ryms ett antal SSD i ett SAN-rack. Investeringen betalade sig dessutom på tre månader. Den du

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv

Gött, ssd hårddiskar har stått still för länge nu. Förhoppningsvis kommer snart alla lite bättre laptops ha såna i sig och usb 3.1 hårddiskar med ssd blir populärare.

Sedan tycker jag att det räcker med en liten ssd (500GB) och en ramdrive på runt 50GB för att få det mesta inom husbehov att flyta på. Det var en kort period då entusiaster ersatte ramdrive med ssd, men den tiden är borta nu då ssd är alldeles för slö för ens behov.

Snutt som visar prestandavinsten med ramdrive emot ssd.
https://www.youtube.com/watch?v=j4wJlg53hlQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"SSD-enheter i 2,5-tumsformat med hela 10 terabyte lagringsutrymme."

Ja tack! Fan så underbart. Snart finns ingen anledning att alls ha hårddiskar längre.

Även om den kostar 100000 kr?
Så länge hårddiskar är billigare per GB finns det en anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Undrar hur länge de behåller datan, arkivegenskaperna är ju inte direkt bra hos någon typ av minne så stora ssder kan ju bli en total katastrof om de inte löst problemen med långtidsstabilitet när de är spänningslösa.

Satt faktiskt och funderade på just det där för någon vecka sedan. Lösningen jag hittills kommit fram till är ett uppladdningsbart batteri, som laddas ur när SSDn känner att datan är i fara.
Och att detta batteri sedan får hjälp av ett inbyggt knappcellsbatteri, som även när detta blir börjar bli urladdat, tänder en liten diod på SSD´n, som lyser och att man då har chansen att spännings-sätta SSD´n medans man byter batteriet, och låter det andra ladda upp sig.
Det stora problemet ligger i hur SSD´n skall känna av när datan börjar försvinna.

Känns som någon typ av timer vore det bästa, som är programmerad med cellernas (Cirka tid) innan det börjar gå åt pipan, och att denna aktiverar batteridriften.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:
Skrivet av ronnylov:

Även om den kostar 100000 kr?
Så länge hårddiskar är billigare per GB finns det en anledning.

Läste ni nyheten? Grejen är ju att man kan knö in "Mer minne per wafer", och det är wafers som kostar jävel, så även priset går ju ner när kapaciteten går upp.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Något jag har försökt banka in i folks huvud som anser att 16nm MLC (tänk MX100) är bättre än 3D NAND TLC. De har minst lika, troligen bättre tolerans i 3D NANDet.

Sen att MX disken fungerar är inget tvivel, men 3D TLC lär göra det då också med marginal

850 pro kör MLC 850 evo kör SLC en bit för att boosta prestandan.

MX disken ligger bra i pris och kör inte TLC (som fungerar ännu sämre på lägre nm). Men den kommer få sitt problem med läckström (om dom inte har en fix för det).

Skrivet av Luminous:

Jag köpte en 840 Pro precis innan swec nämnde att 850 kommer. Det var när 850 evo kom, jag har inte ens märkt att det finns en 850 pro.
Det var ju det här med att 830 och 840 evo hade prestanda problem med gamla orörda filer över tid, jag har för mig att 850 evo hade ett liknande problem samt att 850 (nån av dem) kunde faila med firmware uppdateringen. (jag är lite för lat för att kolla upp swec nyhetsfeed nu).
850 pro kanske är bra, men 850 evo låter för mig lite som att köpa en 840 evo. Du vet att det är något fel på den för att samsung har slarvat.

850 pro var det och det var när man gjorde det i windows (som man bör undvika göra FW).

Skrivet av Mr Andersson:

850 evo har inte samma problem.
Inget om det har kommit fram än i alla fall, och det var ganska längesedan som dem släpptes nu (4-5 månader?)
Och pga skandalen med 840 evo så skulle jag tro att många har haft stenkoll på sina 850 evo:s

Många har spekulerat att detta problemet inte kommer uppstå i 850 series pga att det är en helt ny teknik
Sen har dem gått upp ganska mycket i storleken på tekniken dem använder (19nm till 40nm)
Om jag fattat det rätt så var en av anledningarna till att 840 evo hade problem med degraderande prestanda relaterat till 19nm tekniken

Så om problemet finns så borde det ta betydligt längre tid innan man börjar få prestandabortfall
Troligtvis och förhoppningsvis länge nog för att det inte ska bli ett problem

Högre nm är bra för ssd:er livslängd. Men cellerna oavsett NM kommer läcka ström till slut. Bara det kommer ta bra mycket längre tid. TLC kommer kanske ersätta MLC på sikt just med 3D nand intågande.

Skrivet av zeagan:

http://www.sweclockers.com/image/red/2015/03/27/3dnand.jpg?t=...

Är det bara jag som tycker att det ser lite lustigt ut när grafen heter Performance & Reliability, och den går stadigt utför

Tror du läser den fel. Lägre nm är ökänt för att SDD:er ska böra läcka ström fortare och det var påtagligt när dom gick till 20 eller om det var 28 nm så tappa dom både prestanda och livslängd. Har plågat SDD:er länge detta problem.

Den gröna är 3Dnand. Sen är frågan om dom kommer köra med mindre än 40 nm i framtiden med 3dnand (då får det plats mer på kiseln och blir lite billigare för konsument).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

850 pro kör MLC 850 evo kör SLC en bit för att boosta prestandan.

MX disken ligger bra i pris och kör inte TLC (som fungerar ännu sämre på lägre nm). Men den kommer få sitt problem med läckström (om dom inte har en fix för det).

Nu var det 850 EVO och dens TLC jag syftade på. Men du har rätt att SSDn använder SLC cache för att snabba upp TLC minnet. Dock så bör du titta på de större 850 EVO disken prestanda efter cachen tagit slut.
http://www.anandtech.com/show/8747/samsung-ssd-850-evo-review...
500GB och 1TB modellen kan faktiskt med TLC prestera som 512GB MX100 disken i skrivning pga 3D NANDs korta programmeringstid.
Kombinera det med den större nm teknologin, och MX100 är faktiskt den som riskerar få läckström först påverkande.

Skrivet av Broken-arrow:

Högre nm är bra för ssd:er livslängd. Men cellerna oavsett NM kommer läcka ström till slut. Bara det kommer ta bra mycket längre tid. TLC kommer kanske ersätta MLC på sikt just med 3D nand intågande.

Tror du läser den fel. Lägre nm är ökänt för att SDD:er ska böra läcka ström fortare och det var påtagligt när dom gick till 20 eller om det var 28 nm så tappa dom både prestanda och livslängd. Har plågat SDD:er länge detta problem.

Den gröna är 3Dnand. Sen är frågan om dom kommer köra med mindre än 40 nm i framtiden med 3dnand (då får det plats mer på kiseln och blir lite billigare för konsument).

Man ratade ju MLC när det kom, och SLC skulle vara ända bra disken. Tills priset inte kunde konkurrera.
De 10TB artikeln handlar om är ju definitivt TLC läge, men det behöver ju inte vara illa med de marginalerna och snabbare programmeringstiderna. Frågan jag ställer mig... när kommer de våga sig på QLC?

Jag tror också 3D NAND kommer att göras på mindre nm, men det kommer att läggas på många lager först, då det är enklare när du väl har en bra grund. Det lär dock ge enorma "vinster" ekonomiskt sett om de kan gå ner till säg 30nm, med 32+ lager. Om man tyckte 2D NAND tjänade på att förminska, så snackar vi här 30 gånger mer vinst.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Nu var det 850 EVO och dens TLC jag syftade på. Men du har rätt att SSDn använder SLC cache för att snabba upp TLC minnet. Dock så bör du titta på de större 850 EVO disken prestanda efter cachen tagit slut.
http://www.anandtech.com/show/8747/samsung-ssd-850-evo-review...
500GB och 1TB modellen kan faktiskt med TLC prestera som 512GB MX100 disken i skrivning pga 3D NANDs korta programmeringstid.
Kombinera det med den större nm teknologin, och MX100 är faktiskt den som riskerar få läckström först påverkande.

Man ratade ju MLC när det kom, och SLC skulle vara ända bra disken. Tills priset inte kunde konkurrera.
De 10TB artikeln handlar om är ju definitivt TLC läge, men det behöver ju inte vara illa med de marginalerna och snabbare programmeringstiderna. Frågan jag ställer mig... när kommer de våga sig på QLC?

Jag tror också 3D NAND kommer att göras på mindre nm, men det kommer att läggas på många lager först, då det är enklare när du väl har en bra grund. Det lär dock ge enorma "vinster" ekonomiskt sett om de kan gå ner till säg 30nm, med 32+ lager. Om man tyckte 2D NAND tjänade på att förminska, så snackar vi här 30 gånger mer vinst.

Jag tror vi tycker hyfsat lika, men du missförstod nog mig.

"Men den kommer få sitt problem med läckström (om dom inte har en fix för det)." Syftade jag till MX100. MLC har visat sig fort fungera okej på 40nm och var billigare än SLC (vad jag vet skiljer det inte mycket mellan SLC och MLC i alla fall på 40nm). Var väl när dom gick ner till 28nm som MLC tappa rätt stora fördelar mot SLC. TLC lanserades för tidigt, passade inte bra på 2dnand. MLC funkar ju inte så bra nu när det gått ner till 16nm heller (kommer tappa laddning på sikt).

Ska man gå över till QLC (som är väl 4 eller 8 bitar per cell, har inte exakt koll), så bör man gå över till något pålitligare än bara 3dnand. Samsung kan ju våga sig på detta, för dom var ju först med TLC på SSD (men var ju inte så lyckat i efterhand). Känns nästan som man får gå tillbaks till 90nm 3dnand för QLC ens skulle vara realistiskt. Skulle snarare gissa på vi behöver något pålitligare än kisel eller göra en självläkande gate (hade inte varit helt omöjligt LG flex har ju förmågan att laga små repor på baksidan), men så klart en svårare och mer komplicerat i början. Men tror inte det vore omöjligt idé.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar