Permalänk
Medlem

Corsair H80 fungerar ej som det ska

Fick hjälp av en snubbe att koppla in vattenkylning till min processor. (Corsair H80) Fläkten till radiatorn fungerar endast med molexkontakten kopplad direkt till nätaggregatet. 3pin kopplad till CPU-FAN fungerar inte! Även testat sätta 3pin i andra FAN uttag men fläkten vägrar då att starta. Och med molexsladden så fungerar fläkten men känner inget flöde i slangarna.

Även då fläkten snurrar på och det lyser om själva pumpen så får jag upp (CPU-FAN error) när jag startar datorn (läst att det är vanligt att det händer när man har vattenkylning). Men tempen på CPU:n stiger hastigt upp mot 90 grader även fast bara bios är igång. Allt ser rätt kopplat ut men funkar inte som det ska. Vet inte hur jag ska lösa detta....

Permalänk

Alltså du ska ha pumpen kopplad till System Fan Headern, medans Radiatorfläktar ska sitta på moderkortets CPU Fan Headers eller Molex då det fungerar vilket som där, fast du kan ha valet att låta fläktarna styras utav värmen på CPUn. OBS! I BIOS måste du stänga av den typen utav funktion som reglerar spänningen/hastigheten på System Fan Headern. (Kan heta System Smart FAN Control te.x). Pumpen ska alltid ha 12v, dvs. matas med full spänning.

MVH.

//Dog

EDIT: Lite fel som rättats till.

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7

Permalänk
Medlem

En undran. Jag har kopplat in min H80 nu där jag kopplat fläktarna på radiotorn till CPU blocket. CPU blockets 3-pin kopplade jag till CPU FAN på mobo. Korrekt?
FYI så har jag 2 Gentle Typhoon i push-pull.

Funkade ej märkte jag. Fläktarna kickade aldrig igång.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| FD Define C TG | Asus Prime Z390-A | 9700K | H100i | Vengeance LP 16GB | MSI 3080 | RM750X |

| 970 Evo m2 500GB | 870 Evo 500GB | 4TB WD | LG 34GN850 | Sennheiser GAME One |

| PCMR |

Permalänk
Medlem

http://imgur.com/LVzY8Eq
Så ser det ut. Applicerade ett X med kylpasta på CPU och satte sedan dit blocket och fäste fast. I bios så klättrar dock temp från 30 till 57 efter 10 min. Är det bara att ta bort, rengöra och applicera på nytt?
Fläktar på rad är kopplade till CPU OPT och 3-pin från block är kopplad till CPU FAN.
Z97 Pro Gamer, i5 4690K, H80, AX850, 16GB RAM.
Tacksam för hjälp.

Dumpar lite bilder på hur det ser ut i bios.
http://imgur.com/a/RMsC9

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| FD Define C TG | Asus Prime Z390-A | 9700K | H100i | Vengeance LP 16GB | MSI 3080 | RM750X |

| 970 Evo m2 500GB | 870 Evo 500GB | 4TB WD | LG 34GN850 | Sennheiser GAME One |

| PCMR |

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Madowe:

Fick hjälp av en snubbe att koppla in vattenkylning till min processor. (Corsair H80) Fläkten till radiatorn fungerar endast med molexkontakten kopplad direkt till nätaggregatet. 3pin kopplad till CPU-FAN fungerar inte! Även testat sätta 3pin i andra FAN uttag men fläkten vägrar då att starta. Och med molexsladden så fungerar fläkten men känner inget flöde i slangarna.

Även då fläkten snurrar på och det lyser om själva pumpen så får jag upp (CPU-FAN error) när jag startar datorn (läst att det är vanligt att det händer när man har vattenkylning). Men tempen på CPU:n stiger hastigt upp mot 90 grader även fast bara bios är igång. Allt ser rätt kopplat ut men funkar inte som det ska. Vet inte hur jag ska lösa detta....

Hej Madowe,

Vilken version av H80 har du? Den där man kopplar in fläktarna direkt till pumpen/blocket eller den man kopplar de till fläktkontakter på moderkortet? Ifall de är den första så ska du koppla fläktarna till pumpen/blocket med de medföljande kablarna, sedan koppla ström till pumpen.

Är de den andra så ska kabeln från pumpen ska kopplas in på en fläktport på moderkortet sen ska fläktarna kopplas in till en annan fläktport, gärna CPU_FAN. Om du känner på pumpen medans datorn är igång och den är ikopplad, känner du att den vibrerar då? Kan du testa andra fläktar i moderkortets fläktportar och se ifall de fungerar?

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Skrivet av Najj:

En undran. Jag har kopplat in min H80 nu där jag kopplat fläktarna på radiotorn till CPU blocket. CPU blockets 3-pin kopplade jag till CPU FAN på mobo. Korrekt?
FYI så har jag 2 Gentle Typhoon i push-pull.

Funkade ej märkte jag. Fläktarna kickade aldrig igång.

Skickades från m.sweclockers.com

Hej Najj,

Så du har kopplat fläktarna direkt till pumpen och sen pumpen till en fläktport på moderkortet? Och de snurrar inte? Kan du testa fläktarna direkt i en fläktport?

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Hej Najj,

Så du har kopplat fläktarna direkt till pumpen och sen pumpen till en fläktport på moderkortet? Och de snurrar inte? Kan du testa fläktarna direkt i en fläktport?

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Har du en H80i

Korrekt. Testade att köra fläktarna till moderkortet direkt och då gick det. Problemet jag har nu är temps på CPU som kliver upp till 60+ i bios. Förstår inte riktigt hur man ska koppla allt. Ser ju ut som man ska koppla fläktar till block sedan 3-pin från block till mobo. Ska man koppla molex också?
Annars får jag testa att göra rent och köra ny kylpasta.
Edit. Har H80, inte H80i
Edit2. Ah, ser nu när jag läser mer vad du skrev till Madow. Jag måste koppla ström via molex till blocket/pumpen. Ska testa nu
Edit3. Hmm, kopplade ström till pump så den lyser iaf. Men ska jag koppla fläktarna på radiator till blocket?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| FD Define C TG | Asus Prime Z390-A | 9700K | H100i | Vengeance LP 16GB | MSI 3080 | RM750X |

| 970 Evo m2 500GB | 870 Evo 500GB | 4TB WD | LG 34GN850 | Sennheiser GAME One |

| PCMR |

Permalänk
Medlem

Kopplade fläktar till block och vände på radiatorn så slangarna kommer nedifrån rad och är ej vänd mot topp av chassi. Dock har jag höga temps i bios. Upp till 70 nu men fläktarna pumpade inte varm luft från radiatorn. Kan det vara så att den inte pumpar vattnet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| FD Define C TG | Asus Prime Z390-A | 9700K | H100i | Vengeance LP 16GB | MSI 3080 | RM750X |

| 970 Evo m2 500GB | 870 Evo 500GB | 4TB WD | LG 34GN850 | Sennheiser GAME One |

| PCMR |

Permalänk
Medlem

Slutresultat: Defekt pump, allt fungerar perfekt med luftkylare nu.
Blir att reklamera, trist.

Visa signatur

| FD Define C TG | Asus Prime Z390-A | 9700K | H100i | Vengeance LP 16GB | MSI 3080 | RM750X |

| 970 Evo m2 500GB | 870 Evo 500GB | 4TB WD | LG 34GN850 | Sennheiser GAME One |

| PCMR |

Permalänk
Medlem

Min H80 pump gav upp ikväll också. Sökte lite info om hur jag enklast skulle felsöka när jag fick upp cpu_fan error vid uppstart, snubblade in i den här tråden. Efter mycket om och men så har det visat sig att pumpen lagt av. Och på pumpen där det finns 3st lampor som indikerar vilket flöde man har på så lyser inte läge två alls hur mycket man än ställer om på knappen. Bara som kuriosa.. Har förövrigt också Schyte GT i P/P.

Efter allt strul man hört om H80 med reklamationer på löpande band, högljudda skrammlande pumpar osv så är det helt sjukt att Corsair inte drog tillbaka H80 kort efter säljstart. Den här produkten är faktiskt skit. Som ett lotteri, har du tur så får du en som funkar som det är tänkt, ett tag. När den funkar är den bra, men det verkar ha varit måndag fyra dagar i veckan på Corsairs produktion. Skulle aldrig chansat och köpt en H80.

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Najj:

Slutresultat: Defekt pump, allt fungerar perfekt med luftkylare nu.
Blir att reklamera, trist.

Skrivet av Blesk:

Min H80 pump gav upp ikväll också. Sökte lite info om hur jag enklast skulle felsöka när jag fick upp cpu_fan error vid uppstart, snubblade in i den här tråden. Efter mycket om och men så har det visat sig att pumpen lagt av. Och på pumpen där det finns 3st lampor som indikerar vilket flöde man har på så lyser inte läge två alls hur mycket man än ställer om på knappen. Bara som kuriosa.. Har förövrigt också Schyte GT i P/P.

Efter allt strul man hört om H80 med reklamationer på löpande band, högljudda skrammlande pumpar osv så är det helt sjukt att Corsair inte drog tillbaka H80 kort efter säljstart. Den här produkten är faktiskt skit. Som ett lotteri, har du tur så får du en som funkar som det är tänkt, ett tag. När den funkar är den bra, men det verkar ha varit måndag fyra dagar i veckan på Corsairs produktion. Skulle aldrig chansat och köpt en H80.

Hej Najj och Blesk,

Jag får börja med att ursäkta för allt krångel ni haft, jag hjälper er gärna att reklamera och byta ut era kylare. Skapa gärna en ticket på våran RMA-sida och återkom med era ticket-nummer så hjälper jag er att få nya.

http://corsair.force.com

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan