Vad har ni för prestanda i GTA V?

Permalänk
Skrivet av 2good4you:

En polsk sida från nowhere. Dom där siffrorna ser väldigt konstiga ut. 290X får typ samma siffror som Titan, och tack vare att det har lite mer minne än GTX 970 så går det att slå på MSAA 4x med om du verkligen maxxat allt. Jag testade självklart MSAA på GTX 970 i exakt samma inställningar i 1080p maxat och det laggade rejält.

290X kör det maxat med allt på max med 4x MSAA och mycket bra fps:

https://www.youtube.com/watch?v=ReVNkP7oAgE

Har du btw länkat fel video här? Med tanke på att han dels varken har allt på max, och dels inte har MSAA på alls.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av milo_:

Vet inte riktigt vad jag ska tro. Har läst om flertalet personer som rapporterar om liknande problem som din vän upplever, sedan var det en person som visade upp 110 FPS med ett 560 Ti i 1080p med allt på lägsta.

Har din vän möjligtvis glömt att stänga av funktionen "Ignore Suggested Limit"? Vore guld om du kunde kolla upp det med din vän, står och velar just ju om jag kan skaffa spelet eller inte. Tack.

Ja, Ignore är satt på on och det går fortfarande inte att spela ens i 720p. Senaste Officiella Drivern (släpptes igår).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Min vän sitter på ett 560ti, 897MB använt videominne i 800×600 med allt på lägsta. Inte spelbart med andra ord.

Vad räknas sin "inte spelbart"?

Jag fick 14 fps på ett Geforce GT 210 med 512 MB Vram, då tycker jag att ett 560 Ti ska orka lite mer

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

CPU: i5 2500K 4,5Ghz
GPU: Gigabyte GTX 980 G1
RAM: 8GB Corsair Vengeance
UPPLÖSNING: 2560x1600
GRAFIKINSTÄLLNINGAR: Very High/Ultra
FPS: 70-80
DRIVRUTIN: GeForce 350.12
ALLMÄNT OM GRAFIKEN:

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Måste ändå säga att ditt resultat verkar lovande med tanke på att jag själv har ett 670. Vill så gärna köpa det men är rädd att det ska börja rapporteras om buggar snart så väntar nog ett litet tag.

Tack! Med tanke på att folks datorer bara klarar high och jag kör very high ska man ju vara glad . Att dra ner shadows till medium är väldigt smart optimering måste jag säga . Dock shar man flera skuggval som jag aldrig sett tidgare . Soft/sharp Nvidia/amd shadows tog Nivida shadows som ser väldig bra ut.

Ingen skillnad mellan Medium och high shadows när man är nära dock blir skuggor som är långt bort lite suddigare med vem bryr sig när allt annat är på very high Rekommenderar samma inställningar för dig med 670 beroende på vilken cpu du har dock notera att 6 kärnor+ används för multiplayer men endast 4 i single så Hexacores har en fördel över quads.

Och ja btw smart att vänta gör inte samma misstag som oss. Tror detta är den största launchfailen i historien .

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Mjo, jag vet. Det var mest en motpol till alla Sidor på Internet länkade i denna tråd. Vissa säger att 970 utpresterar 290x, vissa att 970 är helt oanvändbart och att 290x klarar allt i spelet, osv.
Och jag konstaterar att man som tur är bara behöver bry sig om vad som sitter i ens egen burk

Det är väl bara en fråga om minne och texture inställningarna. Så länge du ligger under 3.5gb så kör 980 och 970 väldigt snarlikt. Om jag drar upp settings så att det försöker använda 3gb vram på mitt 2gb GTX670 så skulle det vara lika oanvändbart, lol.

http://www.guru3d.com/articles-pages/gta-v-pc-graphics-perfor...

På den sidan så listar dom hur mycket vram spelet ville ha när dom benchade den. Lätt att se trenden - 4gb (riktiga gb) krävs för 1440p+ och räcker inte ens till längre i 4K.

För dom som sitter i samma tankar som mig och svär över att GTA V gör exakt samma sak som GTA IV gjorde och "tvingar" mig att köpa nytt GTX970 eller GTX980 för att jag vill pumpa upp settings, så är min tanke att jag sitter på en 1080p IPS skärm nu och bara accepterar en bra 1440p 144hz IPS skärm för att ersätta den, vilket är kanske 6-8 månader bort i den takten och det priset dom kommer ut med... Så ett GTX970 räcker gott ett tag till. Visst har det kanske 1 års mindre levnadstid än GTX980 men då är det också 3000kr billigare.

290X är ett alternativ, men jag gillar inte nuvarande Radeon generation. För högljudda. 380/390 känns ännu avlägset och av dom priserna som smygit ut lär det vara minst lika dyrt som Geforce serien för kanske 10% mer prestanda som mest. AMD är ju inte korkade när dom prissätter. Även om serien är riktigt nice och spöar Nvidia... Ja då kollar man ju på nästa generation som alltid är ännu bättre

Bara några tankar om det. GTA 5, ännu ett jäkla spel som jag aldrig borde köpt, skulle hållt mig till GTA 2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av LuddeH98:

Nepp, fx presterar skit i många spel, och gta är inget undantag!

Läste lite tidigare inlägg och då såg jag en som länkade CPU benchmark i gta, och då låg ju fx i botten.... Vilket inte förvånade mig!

Jag vet hur dålig FX-seriens entråds-prestanda är men kom igen sådär dåligt kan det inte vara i 4.8GHz och som Range sa så finns det många med FX 8320/8350 som är nöjda med prestandan.
Jag tror det finns någon "gömd" inställning som påverkar CPU-prestanda som du borde kunna stänga av.
Har du provat att sänka till exempel "Distance Scaling"?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Jag vet hur dålig FX-seriens entråds-prestanda är men kom igen sådär dåligt kan det inte vara i 4.8GHz och som Range sa så finns det många med FX 8320/8350 som är nöjda med prestandan.
Jag tror det finns någon "gömd" inställning som påverkar CPU-prestanda som du borde kunna stänga av.
Har du provat att sänka till exempel "Distance Scaling"?

Det hjälper inte, att sätta ALLT på lägsta hjälper inte....

Asså det flyter på bra i 5 sekunder sen kommer det eN fps drop sen körs det fint osv...

Min laptop i signen har en i7 (quad med ht)processor 2ghz som antagligen bankar skiten ut min FX i detta spel, dock inte GPU:n

Ska pröva att ominstallera datorn när jag kmr hem, men CPU usage gå som en berg och dalbana, och i varje dal får jag fps drop! Ska ladda upp en bild sen på hur det ser ut!

Här har ni min CPU usage i BF4, samma sak i GTA V
Varje dal är en fps drop

Visa signatur

Stationär: | NZXT H440W | ASUS P8Z77-DELUXE | Core i7 3770k DELIDD @ 4,8 Ghz | 2X MSI GTX 980 SLI | Corsair Vengeance 32GB 1866MHz | EVGA Supernova G2 850W | Corsair H110i GTX 280mm |
Bärbar:| MacBook Pro 13" 2015 | Intel Core i7 5557U 3.1GHz | Intel HD Graphics 6100 | 16 GB RAM | 512GB PCI-SSD |

Permalänk
Skrivet av murklor:

Det är väl bara en fråga om minne och texture inställningarna. Så länge du ligger under 3.5gb så kör 980 och 970 väldigt snarlikt. Om jag drar upp settings så att det försöker använda 3gb vram på mitt 2gb GTX670 så skulle det vara lika oanvändbart, lol.

http://www.guru3d.com/articles-pages/gta-v-pc-graphics-perfor...

På den sidan så listar dom hur mycket vram spelet ville ha när dom benchade den. Lätt att se trenden - 4gb (riktiga gb) krävs för 1440p+ och räcker inte ens till längre i 4K.

Jag försökte pressa mitt Vram igår. Visserligen bara med skärm på 1920x1200. Med allt på max så orkar kortet helt enkelt inte med, i öppna utomhusscener är det nere på 30 fps. Och detta innan minnet slår i taket, så ja, jag är helt enkelt fundersam på om ett enkelt kort orkar nyttja hela sitt stympande minne.

Ska se om jag kan labba lite med DSR och lägre beräkningstunga settings ikväll, det kan bli spännande.

Känns iallafall som att 970 SLI inte är helt optimalt om spel fortsätter i denna utveckling. Men då lär vi snart få slut på Vram med alla dubbla prestandakort på 4GB också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Jag kör med ett 680 och en överkockad 2500k och använder inställningarna i Geforce Experience. Fungerar bra, fått nått enstaka lagg då och då bara.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk

När ni skriver ut vilken fps ni får i den här tråden - hur testar ni det? Är det via den inbyggda benchmarken, något specifikt uppdrag eller i något specifikt område?

Jag blir lite förvånad att folk skriver att de verkar ha en fps på minst 70fps med en Sandy/Ivy Bridge i7 parat med ett GTX 980 och inställningar satt till 2500x1600 och Very High / Ultra. Det scenariot upplever inte jag...

Jag kör det mesta på Very High / Ultra förutom Grass som är satt till Very High. Jag kör 1080p och med 2xMSAA (ej MFAA) och i området i bergen norr om Vinewood så kan det lätt droppa ner till 40-45fps under längre perioder. Det är inte CPU-beroende eftersom de där som max ligger på 60% på 8 trådar. GPUn lastas ner till 90% vid dessa tillfällen. Övriga ställen på kartan ger inte detta beteende.

Så min fråga angående fps igen. Hur har ni testat detta? Har ni testat era inställningar på lite mer krävande områden (tex i bergen norr om Vinewood)?

EDIT: Det är när jag kör med Grass på Ultra som det droppar ner till 40-45fps. Det är därför jag kör med Very High på Grass för att kunna närma mig 60fps i dessa områden.

Visa signatur

Intel Xeon E3-1240v2 | MSI B75MA-P45 | MSI GTX 980 4G Gaming 4GB | Seasonic X-850 850W | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600Mhz 24GB | Crucial BX100 500GB | Noctua NH-C12P SE14 |

Permalänk

Observera att Online mode är sjukt lättdrivet, får i genomsnitt dubbelt så hög fps än i story mode!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gojsenmojs:

Observera att Online mode är sjukt lättdrivet, får i genomsnitt dubbelt så hög fps än i story mode!

Märkte inte fps skillnad (kanske för att jag har 60Hz skärm) men jag märkte att Online mode flyter riktigt bra och för att ha det installerat på en mekanisk disk så tar det inte alltför lång tid att ladda upp spelet osv

Permalänk
Medlem

CPU: i7 3770K @ 4.5Ghz
GPU: GTX690 @ core+125, mem+250
RAM: 16Gb 2400Mhz
RES: 1080p
GFX: Very High, MSAA 2x
FPS: 57+ (oftast kring 65)

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Märkte inte fps skillnad (kanske för att jag har 60Hz skärm) men jag märkte att Online mode flyter riktigt bra och för att ha det installerat på en mekanisk disk så tar det inte alltför lång tid att ladda upp spelet osv

Hmm, jag kör på ~High med MSAA 8x och FXAA 4x och får ändå på Online runt 80-85 FPS! Men med samma inställningar i story mode ligger det och hackar runt 40 :/ En bra grej hade ju varit om det fanns Setting Profiles så man kunde byta snabbare mellan spellägena utan att starta om spelet varenda gång.
Håller med om att laddningstiderna är imponerande på Online!

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag och SweC-redaktionen som känner av "fryslagg" lite då och då i 2560x1080p (har jag) och crossfire (2x 290)

Permalänk
Skrivet av Gojsenmojs:

Observera att Online mode är sjukt lättdrivet, får i genomsnitt dubbelt så hög fps än i story mode!

Hm, jag har ingen skillnad.

Däremot så försvinner texturer när man kör "för fort" i onlineläget. Ibland försvinner marken under en tillochmed.

Har också EXTREM rubberbanding i onlineläget, men det måste bero på att vissa servar med folk som har kass lina.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gojsenmojs:

Hmm, jag kör på ~High med MSAA 8x och FXAA 4x och får ändå på Online runt 80-85 FPS! Men med samma inställningar i story mode ligger det och hackar runt 40 :/ En bra grej hade ju varit om det fanns Setting Profiles så man kunde byta snabbare mellan spellägena utan att starta om spelet varenda gång.
Håller med om att laddningstiderna är imponerande på Online!

Gjort jämförelser nu. Får ingen skillnad i fps i Story/Online, eller ja, kanske kan vara lite men inget jag märkte (hade fraps för att kolla fps). Kollade även vad det är för skillnad med MSAA och FXAA och jag tittade noga men det var ingen skillnad alls, inte ens om jag drog upp till högre MSAA, dock så sjönk fpsen drastiskt när jag satte på MSAA, även på 2X. Med MSAA 4X låg jag strax över 60fps hela tiden, kunde hoppa lite högre om inget hände, men med FXAA så låg den på snitt 80fps, detta med resten av inställningar på "max" detta inkluderar "Advanced Graphics" där skuggor och distance extenders är på högsta. Enligt videominne räknaren i GTA V så tar det ungefär 2.9-3GB VRAM, når inte ens 3.5GB även om jag drar upp MSAA, dock så är det ingen idé eftersom, som sagt så ser jag ingen skillnad. Det kan vara fel på spelet eller så är det helt enkelt för liten skillnad i just GTA mellan MSAA och FXAA. Så råder folk att köra FXAA för att få det mer lättdrivet men ändå riktigt snyggt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Gjort jämförelser nu. Får ingen skillnad i fps i Story/Online, eller ja, kanske kan vara lite men inget jag märkte (hade fraps för att kolla fps). Kollade även vad det är för skillnad med MSAA och FXAA och jag tittade noga men det var ingen skillnad alls, inte ens om jag drog upp till högre MSAA, dock så sjönk fpsen drastiskt när jag satte på MSAA, även på 2X. Med MSAA 4X låg jag strax över 60fps hela tiden, kunde hoppa lite högre om inget hände, men med FXAA så låg den på snitt 80fps, detta med resten av inställningar på "max" detta inkluderar "Advanced Graphics" där skuggor och distance extenders är på högsta. Enligt videominne räknaren i GTA V så tar det ungefär 2.9-3GB VRAM, når inte ens 3.5GB även om jag drar upp MSAA, dock så är det ingen idé eftersom, som sagt så ser jag ingen skillnad. Det kan vara fel på spelet eller så är det helt enkelt för liten skillnad i just GTA mellan MSAA och FXAA. Så råder folk att köra FXAA för att få det mer lättdrivet men ändå riktigt snyggt!

Vad har du för skärm?

Jag har bara spelat på min 65" TV än så länge och där märker jag enorm skillnad mellan FXAA och MSAA+TXAA

Visa signatur

Fractal Design R4 | Asus Z490 TUF Gaming plus wifi | I7 10700k | Corsair 16Gb DDR4 3000Mhz | Samsung 970 evo 1tb | MSI RTX 3070 Gaming X Trio | Skärm: Acer Predator XB271HU, LG CX 48" OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuddeH98:

Det hjälper inte, att sätta ALLT på lägsta hjälper inte....

Asså det flyter på bra i 5 sekunder sen kommer det eN fps drop sen körs det fint osv...

Min laptop i signen har en i7 (quad med ht)processor 2ghz som antagligen bankar skiten ut min FX i detta spel, dock inte GPU:n

Ska pröva att ominstallera datorn när jag kmr hem, men CPU usage gå som en berg och dalbana, och i varje dal får jag fps drop! Ska ladda upp en bild sen på hur det ser ut!

Här har ni min CPU usage i BF4, samma sak i GTA V
Varje dal är en fps drop
http://i.imgur.com/Yw3fVaz.png

Får du samma problem i BF4 är det helt klart något fel på din dator.
Har själv FX 8350 stock och får aldrig såna fps dippar i BF4.

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Gjort jämförelser nu. Får ingen skillnad i fps i Story/Online, eller ja, kanske kan vara lite men inget jag märkte (hade fraps för att kolla fps). Kollade även vad det är för skillnad med MSAA och FXAA och jag tittade noga men det var ingen skillnad alls, inte ens om jag drog upp till högre MSAA, dock så sjönk fpsen drastiskt när jag satte på MSAA, även på 2X. Med MSAA 4X låg jag strax över 60fps hela tiden, kunde hoppa lite högre om inget hände, men med FXAA så låg den på snitt 80fps, detta med resten av inställningar på "max" detta inkluderar "Advanced Graphics" där skuggor och distance extenders är på högsta. Enligt videominne räknaren i GTA V så tar det ungefär 2.9-3GB VRAM, når inte ens 3.5GB även om jag drar upp MSAA, dock så är det ingen idé eftersom, som sagt så ser jag ingen skillnad. Det kan vara fel på spelet eller så är det helt enkelt för liten skillnad i just GTA mellan MSAA och FXAA. Så råder folk att köra FXAA för att få det mer lättdrivet men ändå riktigt snyggt!

Kopplat ill min fråga nyss i den här tråden. Vad får du för fps när du kör med FXAA och maxar (ej MSAA) allt i både Graphics och Advanced Graphics när du beger dig upp på skogsvägarna i bergen direkt norr om Vinewood? Jag kan också maxa allt i bägge inställningsmenyerna med FXAA men i just det området droppar det konstant rätt rejält ner mot 40fps. I övriga områden får jag alltid >70-80fps. Jag försöker förstå om det är en bugg i spelet, om det är något i det området som är väldigt krävande eller om det är något i min setup som behöver tweakas.

Visa signatur

Intel Xeon E3-1240v2 | MSI B75MA-P45 | MSI GTX 980 4G Gaming 4GB | Seasonic X-850 850W | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600Mhz 24GB | Crucial BX100 500GB | Noctua NH-C12P SE14 |

Permalänk
Skrivet av Albinfiskare:

Hm, jag har ingen skillnad.

Däremot så försvinner texturer när man kör "för fort" i onlineläget. Ibland försvinner marken under en tillochmed.

Har också EXTREM rubberbanding i onlineläget, men det måste bero på att vissa servar med folk som har kass lina.

Det beror väl på grafikminnet? GTA använder galet mycket minne, även på normalinställningar. Hur mycket minne har ditt grafikkort? Kolla även GPU memory usage ingame

Har faktiskt inte upplevt rubberbanding en enda gång på PC jämfört med gamla PS3 där det var rubberbanding hela tiden. Kanske beror på att jag varit med folk med bra lina som du sa.

Skrivet av Friterad:

Gjort jämförelser nu. Får ingen skillnad i fps i Story/Online, eller ja, kanske kan vara lite men inget jag märkte (hade fraps för att kolla fps). Kollade även vad det är för skillnad med MSAA och FXAA och jag tittade noga men det var ingen skillnad alls, inte ens om jag drog upp till högre MSAA, dock så sjönk fpsen drastiskt när jag satte på MSAA, även på 2X. Med MSAA 4X låg jag strax över 60fps hela tiden, kunde hoppa lite högre om inget hände, men med FXAA så låg den på snitt 80fps, detta med resten av inställningar på "max" detta inkluderar "Advanced Graphics" där skuggor och distance extenders är på högsta. Enligt videominne räknaren i GTA V så tar det ungefär 2.9-3GB VRAM, når inte ens 3.5GB även om jag drar upp MSAA, dock så är det ingen idé eftersom, som sagt så ser jag ingen skillnad. Det kan vara fel på spelet eller så är det helt enkelt för liten skillnad i just GTA mellan MSAA och FXAA. Så råder folk att köra FXAA för att få det mer lättdrivet men ändå riktigt snyggt!

Jag har egentligen inte så höga krav på MSAA och FXAA eftersom jag gick från PS3 och kantutjämning var det enda jag led av. Men drog upp det till 8x för sakens skull, men märker ingen märkvärdig skillnad när jag sänker till 4x eller t.o.m. 2x. Är bara så himla glad för att ett av det roligaste spelen jag spelet äntligen ser bra ut!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av LuddeH98:

Det hjälper inte, att sätta ALLT på lägsta hjälper inte....

Asså det flyter på bra i 5 sekunder sen kommer det eN fps drop sen körs det fint osv...

Min laptop i signen har en i7 (quad med ht)processor 2ghz som antagligen bankar skiten ut min FX i detta spel, dock inte GPU:n

Ska pröva att ominstallera datorn när jag kmr hem, men CPU usage gå som en berg och dalbana, och i varje dal får jag fps drop! Ska ladda upp en bild sen på hur det ser ut!

Här har ni min CPU usage i BF4, samma sak i GTA V
Varje dal är en fps drop
http://i.imgur.com/Yw3fVaz.png

Överhettning?
Testa att dra ned på överklockningen lite.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

CPU: i7 2600k
GPU: MSI GTX 980
RAM: 16
UPPLÖSNING: 2560x1440
GRAFIKINSTÄLLNINGAR: Very High
FPS: Runt 90-sträcket
DRIVRUTIN: Senaste
ALLMÄNT OM GRAFIKEN: Flyter på förvånadsvärt bra!

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har inte läst igenom allas inlägg nu, men har vi någon som har suttit och testat igenom hur mycket prestandaförlust/förbättring de olika inställningarna gör?

Ofta brukar ju spel ha vissa inställningar som tar sjukt mycket prestanda men gör nästan ingen skillnad i praktiken.

Är det någon snäll själ som skulle vilja lista de olika inställningarna och hur mycket skillnad de gör / hur mycket prestanda de kräver?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Entusiast
Skrivet av WoG:

Har inte läst igenom allas inlägg nu, men har vi någon som har suttit och testat igenom hur mycket prestandaförlust/förbättring de olika inställningarna gör?

Ofta brukar ju spel ha vissa inställningar som tar sjukt mycket prestanda men gör nästan ingen skillnad i praktiken.

Är det någon snäll själ som skulle vilja lista de olika inställningarna och hur mycket skillnad de gör / hur mycket prestanda de kräver?

Har hört att high-res shadows ska ta en del och gräs-kvaliteten på "High" istället för "Normal" ökar FPS:en vid gräs-områden med runt 30-40FPS (Dock försvinner också nästan allt gräs så det är förståeligt).
Mer ingående än så kan inte jag bidra med just nu i alla fall.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Har inte läst igenom allas inlägg nu, men har vi någon som har suttit och testat igenom hur mycket prestandaförlust/förbättring de olika inställningarna gör?

Ofta brukar ju spel ha vissa inställningar som tar sjukt mycket prestanda men gör nästan ingen skillnad i praktiken.

Är det någon snäll själ som skulle vilja lista de olika inställningarna och hur mycket skillnad de gör / hur mycket prestanda de kräver?

Orkar någon göra det så lägger jag det inom spoiler i trådstarten eller om personen vill starta en ny tråd eftersom det är ett fristående ämne, på sätt och vis.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Överhettning?
Testa att dra ned på överklockningen lite.

Nej den går bara till 55c med min vattenkylning!

Hjälper inte att ställa den på stock heller

Har en CM seidon 120m med push/pull noctua 120 fläktar + en till t toppen som blåser in i den för att kyla allt annat i den som inte blir kylt lika lätt när man har vattenkylning. Har fixat mycket med kylpastan så jag fått den till bästa möjliga plats och placering, är "artic silver 5"

Visa signatur

Stationär: | NZXT H440W | ASUS P8Z77-DELUXE | Core i7 3770k DELIDD @ 4,8 Ghz | 2X MSI GTX 980 SLI | Corsair Vengeance 32GB 1866MHz | EVGA Supernova G2 850W | Corsair H110i GTX 280mm |
Bärbar:| MacBook Pro 13" 2015 | Intel Core i7 5557U 3.1GHz | Intel HD Graphics 6100 | 16 GB RAM | 512GB PCI-SSD |

Permalänk
Medlem

Skrev lite fel så skriver igen
GTX 670 average fps 50
Kör allt på very high förutom shadows som är på high och inte medium som jag skrev förra gången .
Texturer samt tesselation ligger också på normal

Tummen upp om du sitter med en Phenom IIX6 a den presterar riktigt bra. Smiskar nog stackars rivalen i7 920 i gta v

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Skrivet av Gojsenmojs:

Det beror väl på grafikminnet? GTA använder galet mycket minne, även på normalinställningar. Hur mycket minne har ditt grafikkort? Kolla även GPU memory usage ingame

Har faktiskt inte upplevt rubberbanding en enda gång på PC jämfört med gamla PS3 där det var rubberbanding hela tiden. Kanske beror på att jag varit med folk med bra lina som du sa.

Har 3gb på mitt 7970 ghz, och enligt msi afterburner så används runt 2100-2300mb av det. Har iof spelet på snigeldisk.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/