Permalänk

Lappen startar inte efter uppdatering

Jag har en hp compaq6715s med win8 installerat. Fick i morse meddelande om uppdatering av os, så jag lät lappen göra sin uppdatering som jag brukar. När den skulle göra omstart gjorde den det men skärmen förblev svart. När inget hänt efter 2 timmar stängde jag av den och satte på den manuellt. Men det verkar inte som att bios startar, eller så startar det men det kommer ingen bild.

Nån som har nåt tips på vad detta kan vara, och helst även tips på hur man tvingar igång den... För igång ska den oavsett om det går eller inte.

Hoppas på ett snart svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Går den igång överhuvudtaget?
Testat att ta bort batteriet och endast köra på nätdrift?

Permalänk

Den startar, alla lampor tänds, och fläkten går.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Men skärmen förblir svart, så svart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du testat att koppla in en extern skärm via vga anslutningen
Mest för att kolla om grafikkortet fungerar eller ej

Permalänk

Ja den säger att videosignal saknas (?) och så går den ner i viloläge

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Undrar just om det finns nåt sätt att skrämma igång den... Ack, ja.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vet du om datorn laddar operativsystemet?
Om så, kan du testa att aktivera den externa skärmen via tangentbordet.
Det är väl FN knappen och någon F tangent

Permalänk

Det verkar som at bios inte längre är med på "tåget"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Funderar på att plocka ut hd'n och lägga i docka och via kompis dator föra över till extern hdd för att åtminstone försöka rädda de filer som är viktigast. Vad beror det på att bios inte startar? Egentligen. Kan man råda bot på det, på nå't sätt? Ursäkta, jag är en medelmåtta på datorer...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Något kan ha gjort att biosen har blivit korrupt
Det finns ett cmos batteri på datorn som nollställer alla BIOS värden till default. http://h20564.www2.hp.com/hpsc/doc/public/display?docId=emr_n...

Permalänk

Ok nu har jag fått fatt i ett sånt batteri CR2032 i affären. Har stoppat i det efter konstens alla regler och skruvat ihop allt.
Sen startade jag datorn men skärmen är fortfarande svart fastän fläkten går osv.
Är det något jag glömt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nån som vet hur man resetar bios på en laptop Compaq 6715s

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Din dator vet jag inget om men för alla datorer gäller att har cmos batteriet varit urtaget tillräckligt länge så blir bios resettat. Någon timme borde räcka. Att det tar ett tag beror på att det kan finnas kondensator som håller med ström ett tag.

Permalänk
Medlem

Fick du bild från bios innan när allt fungerade eller gick direkt till Windowsloggan?

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Fick du bild från bios innan när allt fungerade eller gick direkt till Windowsloggan?

Jag fick bilden från bios men sen blev bilden svart. Tänkte att uppdateringfn kanske skulle ta ett tag så jag lät den stå på ett par timmar. När jag kom tillbaks var det lika svart så jag stängde av den och satte på den manuellt. Sen dess har biosbilden inte visat sig. Inget annat heller. OK när jag bytte batteriet i går kväll tog jag ut det gamla, tog med det till affären och köpte nya. Jag satte i det nya men det kommer ändå ingen biosbild. Kan jag ha missat nåt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

testa återställ bios

anslut nät adapter
när dator är avstängd håll ner win knappen + b knappen samtidigt tryck seadan på power knappen i en sekund . släpp sedan knapparna och vänta .kan ta en stund innan det händer nåt .
är osäker på vad det är för bios till denna dator så vet ej säkert om det är rätt för just dej .
http://support.hp.com/ee-en/document/c02693833

om det inte fungerar så kan man ladda ner senaste bios exe från hp . sen extraherar man exe filen så man kommer åt filerna .
sen döper man om bios filen och lägger på ett usb med fat32 .
sen stoppar man in usb i datorn (avstängd) och håller ner win+b och håller in power .

edit : för att ladda ner bios till din dator
http://h20565.www2.hp.com/hpsc/swd/public/readIndex?sp4ts.oid...
måste välja xp för att få fram bios download
Sen väljer du FreeDOS Bootable Media varianten och extraherar filen . finns instuktioner sen bland filerna
hoppas något hjälper .kolla upp så mycket du kan så det blir rätt för dej.rätt modell mm innan du gör något

Visa signatur

AMD FX-Series FX-8350 Black Edition | ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 | G.skill Ares 8GB DDR3 1600 | MSI R9 270x 2GB GAMING | Samsung 840 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stuckinsnow:

Jag har en hp compaq6715s med win8 installerat. Fick i morse meddelande om uppdatering av os, så jag lät lappen göra sin uppdatering som jag brukar. När den skulle göra omstart gjorde den det men skärmen förblev svart. När inget hänt efter 2 timmar stängde jag av den och satte på den manuellt. Men det verkar inte som att bios startar, eller så startar det men det kommer ingen bild.

Nån som har nåt tips på vad detta kan vara, och helst även tips på hur man tvingar igång den... För igång ska den oavsett om det går eller inte.

Hoppas på ett snart svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Har själv en Acer med windows 8 installerad på. Och precis som du har beskrivit med svartskärm, så när det ska till att göra en uppgradering till 8.1 så har det slutat med att jag har fått göra en fabriksåterställning i slutändan. Med allt vad det innebär.

Därefter jag kan använda datorn igen. Men då står jag fortfarande kvar på ruta noll. För förr eller senare så vill windows gör denna uppgradering. Med samma slut resultat som följd.

Har gått så långt nu, så jag funderrar på om det inte är lika bra att lägga Acern på hyllan och köpa en ny laptop. För att hålla på så här, med fabriksåterställningar i tid och otid. Det har jag varken tid eller ork till längre.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10