Fractal Design lanserar Define S

Permalänk
Medlem

Ja tack.
Ett särskilt tack för att det kommer en fönsterlös version. Jag är väldigt sugen på en sådan här och sedan smälla in en radiator (vilken jag ändå för tillfället bara har stående) i fronten.
Jag var lite inne på att gå från min gamle Define (R3) till Define (R5), men jag känner att den här fyller mina syften bättre.
En 360mm i fronten och en 140mm~ i botten kanske? Toppen håller jag gärna stängd pga ljudnivån.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av JonasT:

De är nästintill identiska storleksmässigt!

Så en väldigt massa lådvolym som inte används till något med andra ord?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Grymt imponerad av reklamfilmen väldigt snyggt gjort! Ser annars ut att vara ett jättefint chassi!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

känns ju som så jävla mycket chassi för pengarna! FD är ju fan grymma

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Qrush:

Det har man inte behövt på väldigt länge. Eller ja.. Har du bra luftflöde så behöver du inte kyla dina diskar.

Jo det är det jag menar - på den sidan hamnar diskarna där de får minimal till noll nytta av fläktarna.

Permalänk
Medlem

Älskart!

Tyvärr blir det nog ändå ett NZXT H440 för mig.

1. Du tar bort hela "ljudlös" funktionen ifall du monterar fläktar i toppen
2. Jag vill ha det i vitt, och antagligen är fronten i plast. Alltid svårt att matcha vit plast mot vitt stål på samma chassi + vit plast bleknar.

=/ Annars älskar jag Fractal =(

redigering: Det priset dock, sjukt nice pris!

Permalänk
Medlem

bästa pris 849kr och 949kr annars gör om gör rätt !

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/219892-fracta...

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av Zotamedu:

Så en väldigt massa lådvolym som inte används till något med andra ord?

Fast nu kan man ju fylla utrymmet med vattenkylning med ännu större längd än vad man kunde innan, vad är nackdelen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheMadPanda:

Fast nu kan man ju fylla utrymmet med vattenkylning med ännu större längd än vad man kunde innan, vad är nackdelen?

Andelen personer som har tänkt montera in såpass skrymmande kylning som det nu finns plats för måste väl ändå vara försvinnande liten? Varför inte istället korta ner chassit med lika mycket som burarna tog upp. Det skulle vara en helt unik produkt istället för detta som redans finns.

Ända sedan Fractals första Define chassi har jag hoppats de skulle göra detta kortare, kompakta tower chassi men fortfarande med stöd för fullstora ATX moderkort. För återigen, hur många kör egentligen med 8st 3,5" enheter i en persondator idag?

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av Kunzite:

Andelen personer som har tänkt montera in såpass skrymmande kylning som det nu finns plats för måste väl ändå vara försvinnande liten? Varför inte istället korta ner chassit med lika mycket som burarna tog upp. Det skulle vara en helt unik produkt istället för detta som redans finns.

Ända sedan Fractals första Define chassi har jag hoppats de skulle göra detta kortare, kompakta tower chassi men fortfarande med stöd för fullstora ATX moderkort. För återigen, hur många kör egentligen med 8st 3,5" enheter i en persondator idag?

Ja det är sant, det man skulle tappa är kylningsmöjligheterna i taket, men får man in en stor i fronten så bör det räcka för de flesta ändå, om man inte vill köra med en extern lösning..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

buuuuu, älskar define serien, men dom tog bort dom två viktigaste funktionerna för mig. dvd läsare och hårddiskplatser.
har 2st dvd brännare och 5st 3.5" hårddiskar.

Men dom tog inte bort dom två viktigaste funktionerna enligt dig i hela define serien

Vad gör du med dina 2st dvd brännare ?
En NAS kanske?
Filserver?
Eller större hårddiskar?

3st 3.5" och 2st 2.5" platser borde täcka allt i en maindator i nördens hem. Allt annat utöver är det finstilta.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av JonasT:

De är nästintill identiska storleksmässigt!

Hur är den mot R4?

Skrivet av Chrisism8:

Älskart!

Tyvärr blir det nog ändå ett NZXT H440 för mig.

1. Du tar bort hela "ljudlös" funktionen ifall du monterar fläktar i toppen
2. Jag vill ha det i vitt, och antagligen är fronten i plast. Alltid svårt att matcha vit plast mot vitt stål på samma chassi + vit plast bleknar.

=/ Annars älskar jag Fractal =(

redigering: Det priset dock, sjukt nice pris!

Har inte haft mitt R4 i solljus ändå är plåten åt det gula hållet och plasten kritvit i jämförelse Så här har "fel sak blekts".

Skrivet av Kunzite:

Andelen personer som har tänkt montera in såpass skrymmande kylning som det nu finns plats för måste väl ändå vara försvinnande liten? Varför inte istället korta ner chassit med lika mycket som burarna tog upp. Det skulle vara en helt unik produkt istället för detta som redans finns.

Ända sedan Fractals första Define chassi har jag hoppats de skulle göra detta kortare, kompakta tower chassi men fortfarande med stöd för fullstora ATX moderkort. För återigen, hur många kör egentligen med 8st 3,5" enheter i en persondator idag?

Finns ju define mini , vist inte jätte litet chassi, men mindre än R kusinerna och nya S då. Om man gillar utseendet på define serien, men vill ha mindre låda. Hade varit nice dock om det kommer ny version, som tidigare nämns.

Även node 605 vore kul om dom uppgraderar lite chassit är ju rätt gammalt nu (men kanske är tidsenligt än):)

Men bra att priset inte har gått upp mer efter R4. Vist inte så att det inte är värt pengarna, utan ska ju vara ett mellanchassi, med ett bra pris (kvalitén på tidigare chassin har ju inte motiverat över 700/800kr).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Men för fan Fractal fattar ni inte att vi vill ha en ny version av Define Mini? Är så jäkla trött på dom... Vi har väntat rätt många år nu!

Visa signatur

*L_A_N_N_Z_Y*

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men dom tog inte bort dom två viktigaste funktionerna enligt dig i hela define serien

Vad gör du med dina 2st dvd brännare ?
En NAS kanske?
Filserver?
Eller större hårddiskar?

3st 3.5" och 2st 2.5" platser borde täcka allt i en maindator i nördens hem. Allt annat utöver är det finstilta.

har en 8tb nas. men har en hel del film och bilder och spel på min dator utöver det. jag behöver det utrymmet. min nas är full också.

jag gillar att ha mina saker utbrända istället för att ha allt på en och samma hårddisk. det är enklare att rädda en dvd skiva än att en hel hårddisk dör ut

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Bara 3x 3.5" hdd? Well, då var detta chassit värdelöst för min del
Känns som ett värdelöst chassi om man inte just ska köra fet vattenkylning.
Tvekar att värmeutvecklingen är bra för hdd där bak dessutom.

Permalänk
Medlem

Wow. Ser riktigt riktigt bra ut! Hade varit roligt att göra ett vattenbygge i den där lådan

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Hur är den mot R4?

Har inte haft mitt R4 i solljus ändå är plåten åt det gula hållet och plasten kritvit i jämförelse Så här har "fel sak blekts".

Det där är så olika Men bra att veta vilket som är mest känsligt hos fractals define. Jag arbetar med vitvaror och ser blekeffekten på massa varor dagligen och oftast är det plasten som gulnar, men det är så olika

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Trodde poängen med att ta bort 5'25 skulle vara att utrymmet inte längre behövdes bakom utan att chassistorleken kunde krympas. Handen på hjärtat hur många kommer köra 360mm+ radiatorer tak och front, liksom?

En mATX-version där främre utrymmet kapats för mindre låda, det hade varit något.

Håller med men som tur är så finns det ju en version som har samma dimensioner och 5'25"-platsen kvar. Dessutom med samma stilrena (läs fantasilösa) design.

Har ärligt talat lite svårt att se målgruppen för det här chassiet. För extremöverklockare är det väl bara flytande kväve och skiten utspridd på arbetsbänken som gäller och för oss andra som inser att 4,5 GHz räcker till alla spel som finns (utom möjligen FSX) så duger det bra med en hyggligt kompetent luftkylare. Även om den inte används jätteofta längre så finns det ingen anledning att offra DVD-brännaren för att få in en 3x120-radiator i taket tycker jag. Däremot skulle jag kunna tänka mig att vara utan om jag får ett betydligt mindre chassi.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TheMadPanda:

Fast nu kan man ju fylla utrymmet med vattenkylning med ännu större längd än vad man kunde innan, vad är nackdelen?

Define har ju tidigare varit serien för lite tystare chassin. De har haft andra serier för maximal kylning. Det känns som att de nu lämnar en massa tom volym som gör noll nytta om man inte ska köra en radiator i fronten. Det finns ju redan plats för en radiator i toppen. Hur många kör två stora radiatorer? Personligen hade jag gärna blivit av med en decimeter på längden på till R4. Det hade stått lite bättre i datorhållaren och då hade man faktiskt kommit åt baksidan. Hur tjocka radiatorer har folk egentligen så de behöver så extremt mycket plats? Tycker att FD har en del intressanta idéer med det här chassit men att det verkar som att de inte tänkte igenom det hela vägen. Det här borde varit ett chassi i ARC-serien snarare än Define. Ett slimmat midi tower med Define-seriens formspråk och samma design med hårddiskarna på baksidan hade helt klart varit intressant.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Givet köp till allt-i-allo server om dom nu hade gjort det möjligt att köpa HDD-burar löst som man kunde skruva fast där fram. Vet inte om dom skulle tjänat på det men att ha 8 st (som på R5) + kanske 4 extra istället för 5.25 platserna + 3 på baksidan + 2 systemdiskar vore ju awesome.

Kanske blir att ta gamla burar från tidigare FD chassin och löda lite beroende på om det får plats.

Visa signatur

Fractal Design R6 | ASUS ROG STRIX z390-F | Intel i7 9700K | 32GB 3000Mhz Corsair CL15 | GeForce RTX 2080 TI OC | Asus PG278QR | Logitech G Pro X Superlight | Q-Pad MK-85

Permalänk
Medlem

Hmm, en låda som ligger rätt i tiden antar jag... Men som flera redan är inne på, så känns det lite antiklimaktiskt att plocka bort burarna och ersätta dem med mest tomrum
Visst nu kan man trycka in brutalt mycket vattenkylning i fronten, men för alla andra användare så lär det eka rätt tomt där.

En tanke slog mig: borde det inte gå att fixa så man kan sätta hårddiskar på INSIDAN på samma sätt som på baksidan nu?
Totalt sex 3.5" diskar skulle räcka rätt långt! (det skulle förstås blocka utrymmet för raddar i fronten, men det vill inte alla ha iallafall)

... Nån liten löstagbar hårddiskbur på insidan hade ju inte skadat heller egentligen. Dock lär väl inte tvärställda diskar få plats längre med de bakmonterade diskarna.

Rätt schysst presentation i vilket fall

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Yes!!! En riktig pärla!!! Varför kommer du nu och inte när jag köpte mitt sista chassit. Nu måste jag ju göra ett nytt system.. Ser verkligen fram emot en recension från Jonas..

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Inget chassi har direkt varigt lockande då man sitter med en R4. Men herregud vad läckert

Visa signatur

Byter komponenter för ofta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Luftflödet förbättras duktigt också, luften färdas fritt nu ju. Inte alla som kör vattenkylning.

Är ju bara att ta bort hårddiskburarna på en define R5 om man vill ha bättre flöde. Med define s så har man inte ens valet längre. Bara 3st 3.5" på ett såpass stort chassi är ingen höjdare i min bok helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Inväntar en ny Define Mini, hoppas det kommit en när det är dags för Skylake-S upgrade från trotjänaren 2500K.
Om inte blir det nog en Define S om den finns i vit.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk

Personligen hade jag hellre sett något i stil med s340, lite kortare på djupet och ha den undre avdelningen för hdds + nätagg. Men jämför man med r5 så är det ett steg i rätt väg :).

Visa signatur

i7 920 C0/C1, 12gb ddr3, GTX 1060.

Permalänk
Medlem

Kommer inte skaffa denna. Kommer inte bli en Fractal Design låda tills dom kan lära sig lägga power knappen i fronten i stället för toppen!!

Kan inte ha den on top för katten sover gärna på datorns top och när hon ska hoppa ner så vips datorn stängs ner..
Tack vare det har 2 av mina vanliga hårddiskar krashat totalt. kör endast SSD nu.

Optiskt läsare har jag endast för blueray spelare kolla BR filmer på.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem

Jag gillar den. Får nog bli en sån

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN!
Gör nu bara plats för 3,5" "under golvet" i lådan istället. Då kan man kapa en hel del på längden och ha den på skrivbordet utan att det blir skrymmande. Äkta tower då ju. Sedan det i mATX format.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrisism8:

Älskart!

Tyvärr blir det nog ändå ett NZXT H440 för mig.

1. Du tar bort hela "ljudlös" funktionen ifall du monterar fläktar i toppen
2. Jag vill ha det i vitt, och antagligen är fronten i plast. Alltid svårt att matcha vit plast mot vitt stål på samma chassi + vit plast bleknar.

=/ Annars älskar jag Fractal =(

redigering: Det priset dock, sjukt nice pris!

H440s front är också i plast även om det är en bra kvalite på plasten.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds