Misstagstråden (dela med er av era största misstag vid datorn)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Du sade aldrig till dom att kabeln var trasig?

han skulle ha sagt det precis när dom stog och tyckte dom var coola och sa att dom "hackade" drivrutinerna inge funkade xD

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Japp, hade varit klockrent.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Japp, hade varit klockrent.

Jag hatar när folk som kallar sig kunniga kommer och försöker fixa ngt och dom inte gör så avancerade saker som dom säger xD

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Kopplade in en gammal dator och sedan gick från 240w -> 120w på nätagget. Drog igång dator och det knäppte till i nätagget och proppen gick. Fixa proppen och byte tillbaks styrkan på nätagget. Gick fint men efter 5min så börjar det smattra och rycka ur nätagget, var bara att rycka ur strömmen och känna lukten av icke framgång

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk

Försökte få av original kylaren av ett geforce 256 sdr, den var fastlimmad på gpun med limkylpasta. Så jag tog i med en skruvmejsel o försökte bända bort den, då slant jag och råka rispa friskt i kretskortet. Grafikortet dog.

Det var faktiskt väldigt synd, då jag gillade grafikkortet, det är det första geforce kortet och det klarade halflife/cs i nästan acceptabel fps.

Permalänk
Medlem

Skulle byta chassi var huvudplanen.. Började med att jag tappade balansen och satte ner handen med hela min vikt ovanpå chassit.. vilket resulterade till ett snett chassi.. nåja inte hela världen tänkte jag.

Tog upp mitt gamla chassi och skulle börja röja ut komponenter. Det var ganska kallt den dagen så jag hade på mig mina yllestrumpor. Börjar med grafikkortet tänkte jag. I samma sekund jag nuddar kortet ser jag en liten blå blixt gå från mitt pekfinger till nån ytmonterad komponent.. Justfan, yllestrumpor på heltäckningsmatta är nog inte det optimala från ESD synpunkt. Grafikortet visade nu endast färger med grön ton

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Du sade aldrig till dom att kabeln var trasig?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jake93
han skulle ha sagt det precis när dom stog och tyckte dom var coola och sa att dom "hackade" drivrutinerna inge funkade xD

Det var för roande att se dem hålla på Tids nog lär de väl upptäcka felet, hoppas jag.

Permalänk

Är ganska ny med datorer så har inte haft så många chanser att sabba det totalt Men en gång har jag lyckas!

Jag hade satt in den nya processorfläkten och var skitglad! Hade även installerat om mitt Vista (har Win7 nu) så jag kände mig på glatt humör och ville gärna "städa" samt ha alla de senaste uppdateringarna. Så såg jag på en utav Driver Cdskivorna ett program som hette typ, Asus BIOS UPDATE. Yippieee! tänkte jag och installerade det med tanken "att ha det senaste Bios måste ju vara skitbra" (behövde det inte alls). Mitt under uppdateringen får programmet ett error och stängs av, huummm... tänker jag men fortsätter sedan med resten utan att tänka mer på det. Märkte såklart nästa gång jag starta om datorn att det inte alls funkade, bios ville inte alls samarbeta. Jag satt 2 dar och försökte resetta bios på alla tänkbara sätt men slutade med att jag köpte nytt Moderkort samt RAM minnen då jag inte kände för att lägga in kortet på reparation under några veckor.

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jake93
Jag hatar när folk som kallar sig kunniga kommer och försöker fixa ngt och dom inte gör så avancerade saker som dom säger xD

Ännu värre när de inte har någon aning om vad de gör men ändå låtsas om att de är superkunniga:P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1n1h0p
Ännu värre när de inte har någon aning om vad de gör men ändå låtsas om att de är superkunniga:P

Jag hadde innan en gammal dator som hadde ett speciellt ram minne (minns inte vad det heter) han sa att det var nätkretsar som höll igång datorn i två av dom fyra platserna men igentligen var det dammskydd och datorn går inte att starta utan dom eftersom att alla slots behövde vara igång om det skulla funka

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Agemman
ping www.nvidia.com

HAHAHAHA:D
Du borde se till så att rektorn eller vem det är som bestämmer över supporten ger han ett arbetsprov eller vad man ska kalla det för att se om han gör skäl för pengarna

Edit: caps

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Hm finns det verkligen en sån spärr? Den bör väl klicka fast automatiskt?
Jag minns inte riktigt hur jag gjorde när jag byggde min dator men jag tror att jag tryckte ner spärren för säkerhets skull när jag satte in grafikkortet..

Jo, det ska den, men jag hade inte "öppnat den" och det var däför det var så trögt.

Permalänk
Medlem

Hade monterat en helt ny orginal kylare (AM3) på en AM2 planka, veckan efter skulle jag byta kylare igen och knäpper loss allt som vanligt och sen börjar jag sakta vicka. vickar lite mer och inget händer. så ställer mig på chassits kanter med lådan liggandes och drar som jag vet inte vad, och pang säger det så flyger jag upp i luften och sprattlar i luften och skickar iväg chassit genom hela lägenheten, chassit och jag dundra simultant in i golvet respektive väggen. inte föränn jag reser mig märker jag att fläkten tagit med hela cpun upp och fastnat där medans jag mjukt landat på alla CPU-pins och samtidigt deformerat mitt chassi och gips vägg till oigenkännlighet.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scoorch
Hade monterat en helt ny orginal kylare (AM3) på en AM2 planka, veckan efter skulle jag byta kylare igen och knäpper loss allt som vanligt och sen börjar jag sakta vicka. vickar lite mer och inget händer. så ställer mig på chassits kanter med lådan liggandes och drar som jag vet inte vad, och pang säger det så flyger jag upp i luften och sprattlar i luften och skickar iväg chassit genom hela lägenheten, chassit och jag dundra simultant in i golvet respektive väggen. inte föränn jag reser mig märker jag att fläkten tagit med hela cpun upp och fastnat där medans jag mjukt landat på alla CPU-pins och samtidigt deformerat mitt chassi och gips vägg till oigenkännlighet.

ROFL, håller på att dö av skratt ;P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Agemman
Det var för roande att se dem hålla på Tids nog lär de väl upptäcka felet, hoppas jag.

Det är i läget de gett upp som man går fram och säger:
ELLER så böjer ni tillbaka pinnarna som är böjda pinnarna i vga kabeln...

Han hade säker blånekat till att det var felet även om det sig visat sig funka om han tror att Ping www.nvidia.com ska göra saken bättre

Permalänk
Medlem

Har inga skämt på lager ang kass montering, men lek OJA de har man gjort många ggr.

Rispat många nätverkskort, raserat ett å annat PSU, egen tillverkad kylning till Radeon 9800, funka kanon, men att använda kylanordning som fläktstöd var inte lika lyckat R.I.P

Mer kommer de å bli, livet är en lek

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk

Skulle formatera datorn och glömde att min externa satt i så den rök den med .. typ 50 blu ray filmer, musik och spel .. kul(k) !

Permalänk

min gamla s939 cpu på min epox bräda som jag har haft i en hiskeligt massa år gick väldigt varm så jag tänkte.....jag hade en häftig fläns+fläkt som jag köpte samtidigt som cpu´n... läger mitt gargantiska chieftec mesh på golvet och skrider till verket alla chassi kablar och ag kablar är urdragna och jag tar tag i flänsen.....UGH jag får med mig hela cpu+fläns ur ej öppnad sockel...thihih tänker jag och tar loss cpu´n från flänsen....smeta på rikligt med kylpasta(ja jag är en riktig klåpare) trycker ner cpun i socklen på med flänsen...awww den passar ju faan int! ja ja....tar och läger flänsen brevid burken och koplar in den gammla kylaren och alla kablar....trycker på datorn den sätter igång..bios pipper sen smäller det till.....mhuhuhuhahaha jag hade glömt kvar termometen till min häftiga icke passande kylare! det är historien om hur det gick till när min epox trotjänare blev stekt. som grädde på moset så 2 dagar senare stängde min tv av sig och luktade bränd plast...

hoppas nån orka läsa min lilla anekdot.

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk

installerade min vattenkylning i chassit, drog skruven rakt igenom radiotorn och POFF vatten i hela rummet, hade inga komponenter i så inget kom till skada, men blött blev det.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Avstängd

Det var en gång för 3 år sedan, när jag skulle göra rent in i min mammas dell-dator och råkade skruva loss processor-kylaren som jag visste inte att det var en processor kylare utan en vanlig fläkt för man kunde inte se kylar-flänsarna för att den var täckt med en sorts plast. Jag vred och vände och råkade ta ut både processor kylaren och själva prosessorn. Jag fick pannik och jag sa till mig själv "mamma kommer döda mig mamma kommer döda mig mamma kommer döda mig" hela tiden och bara försökte trycka in processorn i moderkortet men det var inte en intel processor utan en j.vla amd processor och som då jag råkade böja ett fåtal med pins och då var jag illa ute. Men tillslut så erkände jag till mamma att jag råkade ta sönder processorn men min mamma som då trodde HELA datorn var sönder alltså 8k åt skogen, men förklarade till henne att det var en del av datorn d.v.s komponent som tur då blev hon lugnare och sen dess har jag små hatat amd processorer.

Permalänk
Medlem

Detta hände för två eller tre år sedan. Flickvännens lillebror skulle ha en ny dator. Han gillar att spela spel men är inte särskilt intresserad av hårdvaran. Pappan i familjen ville därför beställa en dator från en lokal liten butik, därför att man "enkelt får personlig support". Jag lyckades övertala honom om att detta är rent strunt och att jag kunde plocka ihop en bättre dator för mindre pengar och dessutom installera allt mycket finare än vad de kunde.

Han gick med på det efter en stunds övertalan och skitsnack om traktens okunniga handlare (enligt mig), som gärna talade om modermodem och spöken i kretsarna. Men jag, kunde mycket bättre...

Ett antal veckor efter detta kommer sakerna och jag skulle minsann fixa ihop allt snygg och fint, naturligtvis med dem hängandes över axeln. Allt åker in fint, jag kopplar ihop allt rent och prydligt och talar om varför sakerna går in var och vad de gör där, väldigt pedagogisk känner jag mig.

Jag sätter på. Inget händer. Kollar genom ledningarna igen, allt inkopplat, sätter på igen... inget händer men nog fan surrar något. Samma procedur igen, denna gång låter jag det surra för att med hörseln hitta källan, som växer sig allt starkare och starkare. Till min totala fasa upptäcker jag att insulationen på 6-pinkabeln till grafikkortet SMÄLTER och ryker mitt framför mina ögon! Jag slänger mig över strömsladden och rycker ut den med ett häftigt ryck. I min skräck stöter jag till ett tangentbord så det åker i golvet och delar på sig (det gamla som tur är).

Jag hade lyckats kötta dit en 8-pin där en 6-pin kontakt skulle in. 8-pinnen har nämligen små glipor mellan sina kontakter så det går att göra utan någon vidare svårighet.

Inget tog skada dock, förutom 8-pin kabeln som vi slängde. Tacka gud för modulära agg:)

Men gissa om jag kände mig ödmjuk efter detta debakel. Och lärde mig att alltid kolla på kontakterna från ovan och inte från sidan:P

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

skulle ta loss en processorkylare på min datorkunskapslektion. skruvade loss fläkten och trycker ner "spärren" som håller fast flänsen. inte fan händer nåt. hänger mig på skiten utan att den lossnar( var ganska ny på datorer). jag ber tillslut läraren om hjälp som säger nåt sarkastiskt om att jag borde äta mer, han vägde väl 110- 120 kilo minst. han försöker men får inte loss den häller. i flera minuter så står han och försöker men lyckas inte. kan tilllägga att vi använde en skruvmejsel för att trycka ner spärren. han hänger sig tillslut på den och sen så smäller det. skruvmejseln halkade av spärren och han kör den genom både moderkort och chassi. alla börjar skratta och jag ligger och rullar på golvet och dör nästan av skratt. märkte efter en stund att han hade fastnat med handen i kylflänsen och hade ett lflertal långa och djupa skärsår. hämtade en annan lärare som fick köra han till akuten. visade sig sedan att någon hade superllimmat fast allt :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle22
Det var en gång för 3 år sedan, när jag skulle göra rent in i min mammas dell-dator och råkade skruva loss processor-kylaren som jag visste inte att det var en processor kylare utan en vanlig fläkt för man kunde inte se kylar-flänsarna för att den var täckt med en sorts plast. Jag vred och vände och råkade ta ut både processor kylaren och själva prosessorn. Jag fick pannik och jag sa till mig själv "mamma kommer döda mig mamma kommer döda mig mamma kommer döda mig" hela tiden och bara försökte trycka in processorn i moderkortet men det var inte en intel processor utan en j.vla amd processor och som då jag råkade böja ett fåtal med pins och då var jag illa ute. Men tillslut så erkände jag till mamma att jag råkade ta sönder processorn men min mamma som då trodde HELA datorn var sönder alltså 8k åt skogen, men förklarade till henne att det var en del av datorn d.v.s komponent som tur då blev hon lugnare och sen dess har jag små hatat amd processorer.

Anledningen varför jag vägrar köpa ytterligare en AMD processor, idiotidé att sätta såna lösa pin så, förstör en x2 4200+ x3800+ x2 6000+ och 2st tri-core phenoms bara för denna usla design, nej tack.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlosterKatten
Anledningen varför jag vägrar köpa ytterligare en AMD processor, idiotidé att sätta såna lösa pin så, förstör en x2 4200+ x3800+ x2 6000+ och 2st tri-core phenoms bara för denna usla design, nej tack.

Du vägrar köpa AMD bara för att du inte kan hantera processorns pins utan att förstöra dom? Sätter du processorn rätt är det inga problem och det är inte så att du ska ta ur processorn igen när den väl sitter där.

Det är som att säga att du vägrar köpa en Intel processor för att du inte får på stock kylaren.

Hanterings fel skulle jag säga.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlosterKatten
Anledningen varför jag vägrar köpa ytterligare en AMD processor, idiotidé att sätta såna lösa pin så, förstör en x2 4200+ x3800+ x2 6000+ och 2st tri-core phenoms bara för denna usla design, nej tack.

Plockar du av kylaren när datorn stått avstängd 5-6 timmar? Plocka av den direkt du stängt av när kylpastan inte hunnit stelna Kanske så du gör men då förstår jag inte hur du kan ha förstört så många proppar.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk

Lyckades fulmodda fast en kylare på min CPU som egentligen inte hade rätt fäste. Det ångrade jag när jag drog igång datorn sedan, och det efter två sekunder sade "poff". Kylaren hade halkat av när jag ställde lådan upp, och CPU:n brunnit - bara att köpa ny och skaffa rätt fäste till kylaren.

Har förstås också dragit en mejsel i moderkortet när jag skulle skruva fast en kylare, slet av en ledare någonstans och fick kassera det moderkortet.

Sedan har jag faktiskt lyckats med det mest idiotiska misstaget av alla. Jobbdatorn startade inte när jag kom tillbaka efter semestern, och jag provade allt - trodde jag. Tillkallade IT, och det första de gjorde var att kolla bakom skrivbordet, där städarna lyckats peta ur kontakten - ridå!

Visa signatur

__________
Rickenbacker

Permalänk

Har klarat mig undan de mest rejäla misstagen som tur är.

Första gången jag byggde en dator tog jag god tid på mig för att inte göra några tabbar. När alla kablar var i, alla moduler, diskar och skruvar, så skulle jag stänga luckan, hålla andan och trycka på startknappen.

Ingenting hände.

Så jag spenderade timmar med att felsöka. Jag lossade kablar och gjorde i stort sett hela bygget igen från grunden.

Var nära på att höra av mig till återförsäljaren innan jag upptäckte att strömbrytaren på nätagget var av. Facepalm á la multum.

Sen fick jag en fläkt som jag tyckte hade lite väl vassa blad. Jag tänkte inte mer på det utan monterade den bara, och den fick full ström genom molex. Sekunder senare blev datorn tyst och mycket död när en kabel till CPU-strömmen strimlades i fläkten. Aj.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk

Eller nej just det, ett större misstag har jag ju gjort. Jag hade en drös med IBM Deskstar-diskar på 40GB som jag hade lite strödata på. En av diskarna var för mig den viktigaste, på den hade jag all min musik (goa tider det) och en massa bilder och program. Dock dog disken en dag. Jag förstod inte varför, förrän jag tog ut disken och såg en liiiten bränd krets på kontrollerkortet på disken.

Så den fick ligga i bokhyllan ett tag medans jag funderade.

Då kom jag på idén att jag kunde ta en av de andra identiska diskarna jag hade liggandes, och ta kontrollerkortet från en av dem. Sagt och gjort, jag lossade på den ligga datakabeln på båda diskarna, skruvade bort chippen, bytte plats och stoppade tillbaka disken.

Det funkade!

Jag var snabb med att börja kopiera data från den disken till en annan. Euforisk över min geniala lösning märkte jag först inte hur det luktade bränt. Sekunder senare blev skärmen svart, chippet på disken brann upp och skivan i splittrades. Inte nog med det, för att den förde över data och dessutom kraschade så blev hela backup-disken korrupt.

Ännu en massiv facepalm.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Avstängd

Detta ingrepped skedde på en gammal dator som jag mest skulle ha för att leka med.

Har skruvat en hel del datorer och hade en hel hög med gamla pentium 3/4 burkar hemma, inte länge sedan, de var datorer från någon firma jag hade fått.

Öppnar alla datorer och inspekterar hårdvaran. Räknar ut hur jag ska kunna göra en bättre dator genom att ta det bästa från alla och sätta ihop.

Jag ska kolla på processorn i en dator och kylaren sitter som ett jävla berg. Jag lyfter av den där armen som håller fast hela kylflänsen men den släpper inte. Lyfter och sliter i kylaren men den vill verkligen inte lossna.

Då kommer jag på att jag kan ju lyfta av hela processorn istället(!). Armen, i plast, som håller fast processorn sitter lite under kylflänsen så jag drar den lite utåt bort ifrån så det ska gå att dra runt den. Den går av...

Skam den som ger sig tänker jag och hämtar verktygslådan. hittar inga bra tänger så jag tar en skruvmejsel och det är nästan så att jag lyckas bända upp armen med den, det är dock svårt eftersom det bara är den sista snutten längst ner som finns kvar.

Jag tar ett djupt andetag och håller händerna stadigt i mejseln, därefter använder jag all min muskelkraft för att få upp den. Mejseln vandrar från processor sockeln snett nedåt och igenom chassiets baksida.

Jag hade dödat den.

___

Har även lyckats få i ett RAM minne åt fel håll en gång. Den datorn brann

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Haha, detta gjorde jag innan man hade lite vanligt vett i skallen angående datorer.
Jag hade tänkt beställ ett par "lysande" ramminneskylare, skitsnygga, dom kunde lysa thermalright på 8 olika sätt, inte för att jag behövde kylning, utan för att dom va så sjukt snygga XD jaja, hade då ett par xms2 2x1Gb stickor, stängde först av datan, tog ut ett minne, och sedan funderade jag om ramminneskylarna verkligen får plats runt originalkylaren, till slut förstod jag vad jag behövde göra: ta bort kylaren självklart! jättebra ide, satte mig på sängkanten me minnet i handen o började sakta "böja" bort originalkylaren. Första minneskretsen gick bra, andra minneskretsen gick bra, men sedan hörde jag ett litet litet "knak" j*vlar tänkte jag, försökte se vad som va fel, men såg inget. fortsatte böja lite till, då sade det KNAK, ja hela minneskretsen satte ju självklart fast på kylaren! F*CK sa ja. hmmm, kanske går att avnända andå? Satte fast den på moderkortet o tryckte glad i hågen på start ja, de blinkade till lite grann, sedan lite längre, sen slutade de...
Hmmm, drog strömmen o tog ur minnet, de luktade då inte bra! Totalt brännt. Sen tänkte jag, SHIT!, moderkortet kanske inte mådde SÅÅÅÅ bra av ett trasigt ramminne? :S drog ur allt, resetade bios o startade datan. DEN FUNKA!! :D:D De va länge sen man va så glad av att en dator startade:P jaja, sen satt jag på min ena stackars ensamma xms2 1Gb sticka...
Beställde dock ett par dominator dagen efter, blev riktigt bra
de va min "lilla" datorbyggar fail hoppas ni Sweclockare inte gör samma idiotiska misstag

Visa signatur

"No keyboard detected! Press F1 to resume..."