Permalänk
Medlem

Skiter blod! [Seriös tråd]

Och nej jag har inga bilder tillgängliga, av flera skäl.

Till historia först:

Under vårterminen gick jag på en folkhögskola för att få hjälp med att förstå mitt funktionshinder samt få information så att jag kan få andra att göra detsamma. Under en dag så vart jag skitnödig, inte mer nödig än vad jag brukar vara heller (så det kändes normalt). När jag väl började (och jag tog inte något vidare i) så REV avföringen ändtarmen under "krystandet", tror inte ni kan tänka er smärtan - men ont gjorde det.

Av en ganska självklar känsla över att det fanns blod så lade jag inte så mycket tanke på det utan lät det läka innanför, med en viss försiktighet att trycka under läketiden och det gav inga problem.

Efter den perioden så har jag inte märkt av något alls, ingen irritation eller smärta än det lilla man har efter att ha sketet färdigt vilket var normalt för mig. Men nu när jag nyss var på toaletten från att ha sketet så märkte jag strax innan jag skulle spola att hela vattenytan var täckt med blod, vilket gav mig en liten osäker och besvärlig känsla. Jag har inte sketet ut blod på jätte länge och det känns lite osannolikt att såret att öppnats igen för det gör inte ont eller kliar/irriteras.

Är där något jag ska vara uppmärksam om? Jag kan ju tala med läkare men vill få lite information på förhand, sen så är det helg också och min husläkare jobbar inte då.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Är hela vattennytan täckt av blod mår din kropp inte bra.
Är det så mycket blod så kommer det nog inte från nåt litet sår i öppningen.

Åk till akuten såfort du kan eller ring åtminstonde dit och fråga vad du bör göra.

OT: lite kul att tråden hamnade under underhållning

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Underhållnig FTW! Men om du skiter såna mängder blod som jag föreställer mig efter att ha läst vad du skrev bör du gå till akuten.

Det jag nu undrar över är du har ett handikapp och går på högskola har med att göra att du skiter blod?:P

Permalänk
Avstängd

dethär är en av dom roligaste trådar jag sett på sweclockers.

Permalänk
Medlem

Har du konsulterat NetDoctor, eller ännu bättre... Vad fan väntar du på? Kissar du blod ur arslet, ursäkta min franska? Gå till farbror doktorn.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vilket sammanträffande, vi hade föreläsningar om anala sjukdomar igår...

Blod i avföring kan ha många orsaker. I ditt fall låter det som att det är helt klarrött blod och då betyder det att skadan/orsaken sitter långt ner i GI-kanalen.

Jag tänker inte skriva något mer om detta, dels för att det är för mycket och dels för att jag inte känner dig (dvs vet inget om dig) , så därför får farbror doktor på vc ta hand om dig, eller akuten, om du nu hellre vill dit.

Dock kan jag säga att det inte enbart är hemorrojder som kan leda till blödning, kan vara andra ytliga sjukdomar/tillstånd (fistlar och sprickor) till andra mer djupgående orsaker (polyper, cancer, ulcerös colit etc). http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=31...

Sammanfattning: Gå till en doktor, hur ska vi kunna veta vad det rör sig om?

Editerad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Är hela vattennytan täckt av blod mår din kropp inte bra.
Är det så mycket blod så kommer det nog inte från nåt litet sår i öppningen.

Åk till akuten såfort du kan eller ring åtminstonde dit och fråga vad du bör göra.

OT: lite kul att tråden hamnade under underhållning

Jag var trött när jag skrev tråden

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rose Brass
Hemorrojder...

Det var faktiskt min första tanke, men två av dem tre punkterna stämmer inte riktigt på mig. Det kliar inte eller irriteras och inget "slem" kommer heller ut.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Vilket sammanträffande, vi hade föreläsningar om anala sjukdomar igår...

Blod i avföring kan ha många orsaker. I ditt fall låter det som att det är helt klarrött blod och då betyder det att skadan/orsaken sitter långt ner i GI-kanalen.

Jag tänker inte skriva något mer om detta, dels för att det är för mycket och dels för att jag inte känner dig (dvs vet inget om dig) , så därför får farbror doktor på vc ta hand om dig, eller akuten, om du nu hellre vill dit.

Dock kan jag säga att det inte enbart är hemorrojder som kan leda till blödning, kan vara andra ytliga sjukdomar/tillstånd (fistlar och sprickor) till andra mer djupgående orsaker (polyper, cancer, ulcerös colit etc). http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=31...

Sammanfattning: Gå till en doktor, hur ska vi kunna veta vad det rör sig om?

Editerad.

Då ska jag kolla upp med en doktor när jag får chansen, jag känner inte inget konstigt i hålet vid detta tillfället så jag tror inte Hemorrojder är problemet.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Äter du fiberrik mat så testa att sluta med det under en period.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kuufukuji
Äter du fiberrik mat så testa att sluta med det under en period.

Nä jag är inte så förtjust i fiberrik mat men jag har börjat äta gröt varje eller varannan dag samt salta nötter.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kuufukuji
Äter du fiberrik mat så testa att sluta med det under en period.

Nu får du förklara hur du tänker att fiberrik mat skulle hänga ihop med blod i avföring.

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns inget givet forum för den här tråden, men vi försöker med Hobby, fritid och livsstil.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Nu får du förklara hur du tänker att fiberrik mat skulle hänga ihop med blod i avföring.

Kort sagt att vassa fibrer skrapar upp flimmerhåret och väggarna i tarmarna.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kuufukuji
Kort sagt att vassa fibrer skrapar upp flimmerhåret och väggarna i tarmarna.

Det duger inte på länga vägar som ett tillfredsställande svar Dra den långa förklaringen, för jag köper inte det argumentet.

Permalänk
Medlem

En närastående hade samma problem en gång, fast det var mckt allvarligt, det kom inte lite blod utan extremt mycket!

Det blev en lång sjukhus historia och mycket undersökningar.

Man misstänkte bla. cancer vilket var inte så lätt att höra.

Men vad hittades? Inget... absolut inget hittades, det var inga lätta undersökningar heller, utan väldigt smärtsamma. Och att läkaren kunde misstänka cancer utan att ha några bevis eller något va även väldigt konstigt.

Hon lider av magont väldigt ofta, men inget blod kommer längre, Detta hände var för runt 5 år sedan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
En närastående hade samma problem en gång, fast det var mckt allvarligt, det kom inte lite blod utan extremt mycket!

Det blev en lång sjukhus historia och mycket undersökningar.

Man misstänkte bla. cancer vilket var inte så lätt att höra.

Men vad hittades? Inget... absolut inget hittades, det var inga lätta undersökningar heller, utan väldigt smärtsamma. Och att läkaren kunde misstänka cancer utan att ha några bevis eller något va även väldigt konstigt.

Hon lider av magont väldigt ofta, men inget blod kommer längre, Detta hände var för runt 5 år sedan.

Nej, det var inte ett dugg konstigt att läkaren misstänkte cancer. Vill till och med påstå att det är tjänstefel om en läkare inte misstänker cancer, eller åtminstone har det som en diffdiagnos på en patient med anala blödningar. Anledningen, eller för din skull, beviset, är att många anala blödningar orsakas av just cancer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
.....är att många anala blödningar orsakas av just cancer.

Okej nu blev jag nojjig och vill att det ska bli måndag så fort som möjligt, nu vill jag få blodet kollat.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

CSM101:

Verkligen? Du kanske menar att det är vanligare än man tror, och inte att det står för en stor del av det?

Darkzy:

Kunde varit chrons sjukdom / ulcerös colit och problem med fistlar men då hade de sett fisteln, antagandes att de gjorde en koloskopi / magnetröntgen förtås.

037180:

Du skall definitivt kolla upp det hos läkaren. Kan vara en liten spricka bara, som jag förstod det blöder du ju inte mycket, men kan solklart vara värre också. (som CSM101 tidigare nämnt.) Är det en spricka så lär du bara få lite salva att smörja den med (om möjligt) och laxerande medicin för att förhindra förstoppning.

Hoppas du slipper koloskopi bara.

Lycka till

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 037180
Okej nu blev jag nojjig och vill att det ska bli måndag så fort som möjligt, nu vill jag få blodet kollat.

Var lugn, det är precis därför jag inte ville gå djupare i det hela. Som sagt, jag tror helt ärligt att det inte är cancer hos dig med tanke på det du berättat samt det att du inte uppfyller en del kriterier som många som får sådan cancer har (bland annat så är det tex bara ~5% under 50 år som får colorectal cancer).

Anledningen till att jag ändå vill att du ska till en lkare är för att denne kommer ge dig ett 2000%-ig säkrare svar än vad du kan få här.

Blod i avföring är något man ska kolla upp, och i vissa fall är det allvarliga orsaker, medan det i andra fall är helt sporadiskt blödande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88
CSM101:

Verkligen? Du kanske menar att det är vanligare än man tror, och inte att det står för en stor del av det?

Alltså, hur många fall av anal blödning som orsakas av just cancer längs GI är inget jag kan svara på, däremot så är colorectal cancer den tredje vanligaste cancerformen efter prostata- och bröstcancer i Sverige. Så det blir vad man tolkar in i många. Jag menade inte att majoriteten av anala blödningar orsakas av cancer, utan helt enkelt att många gör det.
Om tex 10% av alla anala blödningar orsakas av canecer i tjock/ändtarm så är det för mig många (OBS, var bara en fiktiv siffra!), så det är väl här det kan tolkas olika.

[QUOTE]
037180:

Du skall definitivt kolla upp det hos läkaren. Kan vara en liten spricka bara, som jag förstod det blöder du ju inte mycket, men kan solklart vara värre också. (som CSM101 tidigare nämnt.) Är det en spricka så lär du bara få lite salva att smörja den med (om möjligt) och laxerande medicin för att förhindra förstoppning.

[/QUOTE]Nja, riktigt så enkelt är det heller inte. Finns olika typer av fistlar och vissa av dem kräver operationer i omgångar för att patienten ska bli bra, och det kan ta upp till 6 månader innan full återhämtning. (OBS tror inte det är så i detta fallet!)
[QUOTE]
Hoppas du slipper koloskopi bara.
[/QUOTE]Nej, han ska hoppas på en koloskopi, visst, det är kanske obehagligt i en timme, dock så är det ruskigt säker undersökningsmetod (som man dessutom kan ta biopsier med och köra en cytologisk undersökning på eventuella misstänkta fynd).

Det kan verka som att jag snackar väldigt mycket om farliga tillstånd och sjukdomar, men tolka mig rätt här. Blod i avföring kan orsakas från allt från livshotande sjukdomar till helt ofarliga och ssporadiska saker.
Det är en helt uppsjö med tillstånd och att bara säga att det kan vara farliga saker är lika dumt som att säga att det är helt ofarligt. Det kan vara vad som helst, och därför ska TS undersökas. Dock kan jag redan nu säga att sannolikheten för att det ska röra sig om något mindre allvarligt är mycket, mycket större än att det ska vara något allvarligt.

Man måste vara medveten om att risken alltid finns för att det ska röra sig om något allvarligt, dock ska man inte snöa in sig på detta. Chansen finns också at tdet kan röra sig om något mindre farligt/helt ofarligt.

Edit:http://www.cancerfonden.se/templates/Information____54.aspx

"Blödningar i tarmen kan till exempel bero på fickbildningar i vänstra delen av tarmen, inflammation och sårbildning eller hemorrojder. "

Permalänk
Medlem

Måste bara knycka tråden lite och fråga... jag blöder typ själv ur rumpan ibland. Det kommer och går, brukar hålla i sig en vecka ungefär varje gång och kommer ~1gång per 2 månader. Alltså är det såhär för mig 1/8 av min tid, och det har varit såhär i... öhm, åtminstone 4 år, antagligen mer. Borde jag springa till doktorn tro? CSM101 verkar ju ha koll? Om jag klarat mig så länge utan att känna nått (inge magont eller besvär alls, inte ens ont under själva bajjandet, bara väldigt rött vatten efter besöket), är det okej då...?

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har också skitit blod några gånger.

Till slut lät jag min moster som är sjuksköterska undersöka mig och hon körde upp ett jävla rör i röven på mig. Hon hade svårt som fan att få in den, men när hon väl fått in det så sa hon att tarmen såg jättefin ut!

Inte förän hon drog ut röret såg hon att jag hade något litet sår längst framme i röven. Såg ut att varit en hemmorrojd eller nåt.

Sen har jag haft så det kommit blod i avföringen någon gång igen.
Kanske är en gång om året ungefär...

Men tydligen KAN det vara ändtarmscancer och är det det så ser läkaren det ganska enkelt.
Därför ska du gå till en läkare och få din anala oskuld tagen och bli undersökt!

Hoppas det går bra!

Permalänk
Medlem

Brukar någon ringa sjukvårdsupplysningen och ställa frågor om sin dator? Vad man än lider av, lär man få svaret "cancer" av minst en person om man frågar på ett datorforum.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kidd
Måste bara knycka tråden lite och fråga... jag blöder typ själv ur rumpan ibland. Det kommer och går, brukar hålla i sig en vecka ungefär varje gång och kommer ~1gång per 2 månader. Alltså är det såhär för mig 1/8 av min tid, och det har varit såhär i... öhm, åtminstone 4 år, antagligen mer. Borde jag springa till doktorn tro? CSM101 verkar ju ha koll? Om jag klarat mig så länge utan att känna nått (inge magont eller besvär alls, inte ens ont under själva bajjandet, bara väldigt rött vatten efter besöket), är det okej då...?

Det beror på att din pojkvän använder kondom och/eller att du äter P-piller, blodet är en allergisk reaktion på det. Prova att sluta med preventivmedlet så kommer blödandet att sluta.

Har du ingen pojkvän så får du skaffa dig det. Första bästa man med hår under armarna duger för att lösa ditt problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Det beror på att din pojkvän använder kondom och/eller att du äter P-piller, blodet är en allergisk reaktion på det. Prova att sluta med preventivmedlet så kommer blödandet att sluta.

Har du ingen pojkvän så får du skaffa dig det. Första bästa man med hår under armarna duger för att lösa ditt problem.

Tror varken kondom eller p-piller är något problem du, då jag aldrig ätit p-piller och jag inte varit med någon som jag använt kondom med (mer än kanske någon enkel grej nån gång, typ kanske 3ggr på alla dessa år...).

Och vad hade det där med skaffa pojkvän med det hela att göra...? o_Ox Har jag ju redan, för övrigt.

Permalänk
Avstängd

Ehm... jag antog att du skämtade om din mens då du sitter på ett forum med nästan enbart män.

Så, du menar att det faktiskt kommer blod ur ditt anus regelbundet? Det låter... ehm... konstigt.
Du är säker på att du är 100% människa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Det beror på att din pojkvän använder kondom och/eller att du äter P-piller, blodet är en allergisk reaktion på det. Prova att sluta med preventivmedlet så kommer blödandet att sluta.

Har du ingen pojkvän så får du skaffa dig det. Första bästa man med hår under armarna duger för att lösa ditt problem.

Vart hämtar du alla dom där slutsatser ifrån ?!?!?!?!

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomas_88
Vart hämtar du alla dom där slutsatser ifrån ?!?!?!?!

Det var ett dåligt skämtsvar på vad jag antog var ett skämt.

Mensen upphör när man blir gravid... så... äh, du fattar nog.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Det var ett dåligt skämtsvar på vad jag antog var ett skämt.

Mensen upphör när man blir gravid... så... äh, du fattar nog.

Ah... trodde nästan att du menade allvar

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomas_88
Ah... trodde nästan att du menade allvar

haha:D

Jag va inte riktigt med på vad han menade först heller.

Men jag antar att snubbarna i det här forumet bör skuta stoppa upp rivjärn i röven så kanske blödandet slutar.

Njä själv har de bara kommit blod när jag har pissat^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kidd
Måste bara knycka tråden lite och fråga... jag blöder typ själv ur rumpan ibland. Det kommer och går, brukar hålla i sig en vecka ungefär varje gång och kommer ~1gång per 2 månader. Alltså är det såhär för mig 1/8 av min tid, och det har varit såhär i... öhm, åtminstone 4 år, antagligen mer. Borde jag springa till doktorn tro? CSM101 verkar ju ha koll? Om jag klarat mig så länge utan att känna nått (inge magont eller besvär alls, inte ens ont under själva bajjandet, bara väldigt rött vatten efter besöket), är det okej då...?

Det ska inte komma blod i avföring. Eller, det kommer mikroskopiskt med blod hos alla, men när det blir makroskopiskt så är något fel. Sen hur allvarligt det är är en annan sak.
Samma saker gäller dig och colorectal cancer som TS och samma råd; uppsök en läkare. ATt blöda en vecka varannan månad i fyra är kan du inte sopa under mattan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Brukar någon ringa sjukvårdsupplysningen och ställa frågor om sin dator? Vad man än lider av, lär man få svaret "cancer" av minst en person om man frågar på ett datorforum.

Sanningen är att cancer nästan alltid är en diffdiagnos till majoriteten av sjukdomar.

Men visst, antar du vet bättre, så jag ska sluta ha cancer som diffdiagnos