Permalänk
Medlem

Nya Dell Studio 15/17

Någon som vet när denna kommer till sverige? Ganska stilrena tycker jag

http://www.dell.com/content/products/category.aspx/laptop_stu...
http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=4471

Permalänk
Hedersmedlem

Nu är de här.

Permalänk

Katastrof att LED-skärmen inte har högre upplösning....

Permalänk
Medlem

DELL har tagit hand om sin kritik på XPS. Till grunden samma dator men hörlursutgång vid sidan t.ex.

Billig med bluray nu. Och det verkar vara prima grafikkort

Permalänk
Medlem

Har länge kollat på XPS men saknat LED-skärmen. Härligt att en 15" har fått LED-skärm nu.

De jag tänkte på är grafiken jämfört med XPS. Hur står sig ATI-kortet i Studio modellen jämfört med Nvidia-kortet i XPS? Är de ganska jämnlika eller är det stor skillnad?

Såg också att det är Dells egna wireless n-kort. Någon skillnad mot Intels som sitter i XPS?

Visa signatur

STAY FRESH!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allix
Såg också att det är Dells egna wireless n-kort. Någon skillnad mot Intels som sitter i XPS?

Går ju att byta till Intels.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maVe
Går ju att byta till Intels.

Inte på webben vad jag ser. Men går troligen om man beställer via telefon. Tänkte på en sak, har de behållt aluminiumprofilen runt tangentbordet, eller är det plast?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaemz
Inte på webben vad jag ser. Men går troligen om man beställer via telefon. Tänkte på en sak, har de behållt aluminiumprofilen runt tangentbordet, eller är det plast?

Dell Wireless 1397-minikort (802.11 b/g) [Inkluderas i priset]

Dell Wireless 1510-minikort i halvstorlek (802.11n) [lägg till 192,50 kr eller 8:-/månad-1]

Intel WiFi Link 5300-minikort i halvstorlek (802.11 a/g/n) [lägg till 392,50 kr eller 16:-/månad-1]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allix
Har länge kollat på XPS men saknat LED-skärmen. Härligt att en 15" har fått LED-skärm nu.

De jag tänkte på är grafiken jämfört med XPS. Hur står sig ATI-kortet i Studio modellen jämfört med Nvidia-kortet i XPS? Är de ganska jämnlika eller är det stor skillnad?

Såg också att det är Dells egna wireless n-kort. Någon skillnad mot Intels som sitter i XPS?

radeon 3450 är märkbart sämre än 8600 gt
Källa: http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-...

Permalänk

så vad blir domen över Studio?? Dålig eller bra ?

Permalänk

Jag har beställt en Studio 15. Spelar inte öht så jag tror inte grafikkortet kommer att göra mig ledsen. Vill hellre ha en strömsnål dator som inte blir allt för varm. Hade nog beställt en XPS om det inte varit för att man får Studio 15 med LED-skärm. Tog 4 Gb RAM och en "långsam" HD på 250 Gb. Rabatterna är klena numera så den blev lika dyr som en XPS. Återkommer med en rapport när den levererats (runt den 16:e juli).

Permalänk
Medlem

Skulle verkligem köpt en om jag inte köpte en XPS i mars. Tyker att denna är väldigt prisvärd. Synd att den inte finns i 13tum-versonen.

Vore den perfekt student-datior isåfall kanske.

Permalänk
Medlem

Har skickat tillbaka min xps 1530 p.g.a vidvinkeln på min skärm som dom bytte 3 gånger ... så de får bli en Studio 15 med ledskärm (Heter väl så) lite sämre i spel men använder datorn mest till photoshop å videoredegering så man borde klara sig på ett ati 3450 .... ska va bättre vidvinkel på ledskärmarna vad ja läst ...

Micke

Visa signatur

amd 64 3200
3D connect AWi 9800SE
ViewSonic 171s

Permalänk

är den tekniska supporten för dell studio på engelska eller svenska ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fisherman89
är den tekniska supporten för dell studio på engelska eller svenska ?

Svenska.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Svenska.

har just nu en xps 1530 och kan lämna tillbaka den inom 14 dagar, undrar om jag ska köpa en dell studio istället.
Är grafikkortet tillräckligt bra för att klara av Hd filmer 1080p/720p och spel så BF2,CS,Pro evolution soccer 2008 m.m ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fisherman89
har just nu en xps 1530 och kan lämna tillbaka den inom 14 dagar, undrar om jag ska köpa en dell studio istället.
Är grafikkortet tillräckligt bra för att klara av Hd filmer 1080p/720p och spel så BF2,CS,Pro evolution soccer 2008 m.m ?

Tycker det är så kul när folk frågor om grafikkorten räcker till för CS, ett numer uråldrigt spel som aldrig har krävt något speciellt ifrån datorn

Permalänk
Medlem

Borde väl funka att spela upp HD filmer i 720/1080P spel vet ja inte ... men ja kunde spela en hel del spel på mitt tidigare ati x1600 på min HP å de här kortet borde ju inte vara sämre ...någon annan som vet lite mera ... ja har sökt lite på google men hittar lite dålig info om de bara ..

Micke

Visa signatur

amd 64 3200
3D connect AWi 9800SE
ViewSonic 171s

Permalänk
Medlem

Hur kan ni fråga om den klarar av 1080p?

Bluray finns väl bara med 1080p? Och denna dator kan man få med bluray.

Själv så tycker jag att ekvationen går lätt ut.

Permalänk
Medlem

Ati HD 3450 är de ett riktigt risigt kort eller funkar de hyfsat till spel typ BF2 eller är de endast till film de går att använda ... någon som kör me ett sådant grafikkort å kan svara .. vore trevligt ..

själv ska ja köra högupplöst film till min plasma samt redigera film samt foto ...

Micke

Visa signatur

amd 64 3200
3D connect AWi 9800SE
ViewSonic 171s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snoooz
Hur kan ni fråga om den klarar av 1080p?

Bluray finns väl bara med 1080p? Och denna dator kan man få med bluray.

Själv så tycker jag att ekvationen går lätt ut.

VÄÄÄÄÄÄÄÄLDIGT stor skillnad på att spela upp en film från en Blu-ray spelare än att köra den med decoder och skit som kräver extremt mycket mer av din dator.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
VÄÄÄÄÄÄÄÄLDIGT stor skillnad på att spela upp en film från en Blu-ray spelare än att köra den med decoder och skit som kräver extremt mycket mer av din dator.

Men är de tillräklig kraft i datorn så man kan köra ett demo HD klipp i 1080p utan att de hackar .. ... är de grafikkortet som får jobba då eller ... skapligt novis man är på detta

Micke

Visa signatur

amd 64 3200
3D connect AWi 9800SE
ViewSonic 171s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
VÄÄÄÄÄÄÄÄLDIGT stor skillnad på att spela upp en film från en Blu-ray spelare än att köra den med decoder och skit som kräver extremt mycket mer av din dator.

Skämtar du med mig? En Blu-Ray kräver lika mycket för att spelas upp som valfri x264-film. Nyare grafikkort kan avlasta det hela och det är på denna punkt x264 har legat efter, numera är det en hel del som encodar x264-material som kan accelereras av grafikkort så det krävs exakt lika mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Skämtar du med mig? En Blu-Ray kräver lika mycket för att spelas upp som valfri x264-film. Nyare grafikkort kan avlasta det hela och det är på denna punkt x264 har legat efter, numera är det en hel del som encodar x264-material som kan accelereras av grafikkort så det krävs exakt lika mycket.

Klarar ett ati kort av denna klass att spela upp HD .... har sökt på google utan framgång ...

MVH Mikael

Visa signatur

amd 64 3200
3D connect AWi 9800SE
ViewSonic 171s

Permalänk

Här är ATI's hemsida för ATI Radeon HD3000: http://ati.amd.com/products/hd3000seriesmob.html

"The latest Blu-ray and HD-DVD movies play smoothly at full 1080p resolution, and your CPU is free for other tasks thanks to the Unified Video Decoder."

Kortet är Class 3 på en skala 1-6 enligt Notebookcheck och ska klara 1080p utan större problem: http://www.notebookcheck.net/ATI-Mobility-Radeon-HD-3450.9593...

Har själv beställt en Studio 15. Klarar den inte att leva upp till specifikationerna så åker den tillbaka till Dell.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bredbandsjezuz
Här är ATI's hemsida för ATI Radeon HD3000: http://ati.amd.com/products/hd3000seriesmob.html

"The latest Blu-ray and HD-DVD movies play smoothly at full 1080p resolution, and your CPU is free for other tasks thanks to the Unified Video Decoder."

Kortet är Class 3 på en skala 1-6 enligt Notebookcheck och ska klara 1080p utan större problem: http://www.notebookcheck.net/ATI-Mobility-Radeon-HD-3450.9593...

Har själv beställt en Studio 15. Klarar den inte att leva upp till specifikationerna så åker den tillbaka till Dell.

Jo jag går ju i tankarna som du att göra de samma ... hittade du några rabattkoder ... vet inte hur mycket man ska lägga till vill i allafall ha LED skärmen ...

Micke

Visa signatur

amd 64 3200
3D connect AWi 9800SE
ViewSonic 171s

Permalänk

Tyvärr verkar det som att det bara är 5% rabatt i nuläget. LED-skärmen är väl det enda som påverkat mig att välja Studio före XPS. Klarar man sig utan den kan man få ungefär samma prestanda i ett smidigare format för samma pengar i en XPS. Just nu får man 9-cells batteri till XPS utan extra kostnad. Nästan så man blir sugen igen... Kommer LED-skärmen till XPS innan min returrätt utgått så skickar jag tillbaka Studion. Nån som testat att ringa till Dell Sverige och fråga efter LED-skärm till sin XPS?

Permalänk
Medlem

De var av den andledningen ja skickade tillbaka min xps ,, den skärmen som ja hade var betrakningsvinkeln bedrövlig från sidorna och uppifrån var de kanon men hade ja den på bordet var ja tvungen å ha skärmen stående i 90 grader eller nästan tillta den mot mig för de skulle se bra ut men färgerna ..fick 2 skärmar bytta sen gav ja upp....

Nu får prestandan på grafikkortet ge vika åt en bättre skärm ,, vilket ja kan ta för inget kul å sitta å reta sig på en taskig skärm när man nästan 8500 med rabatt ...

vet inte hur pass mycket tjockare Studio 15 är svårt när man inte har sett den live ..
Micke

Visa signatur

amd 64 3200
3D connect AWi 9800SE
ViewSonic 171s

Permalänk
Medlem

Alltså äntligen en massa likasinnade! Har väntat i evigheter på att XPS:en ska komma med en LED skärm, också helt plötsligt dyker studio upp från ingenstans känns det som. Blev ordentligt sugen när jag såg att den fanns med LED skärmen, dock besviken att det sitter ett sämre grafik kort i den, men jag tror att ATI kortet räcker till det mesta, förhoppningsvis. Vad tror ni?

Permalänk

Hade du 1440*900-skärmen Gneter? Jag har också varit ägare till en XPS ett kort tag och tyckte skärmen var utmärkt (en LG). Kan bero på att jag sitter med en drygt 3 år gammal budget-HP idag. Lämnade tillbaka XPS:en pga värme och vibrationer.

stålle: förhoppningsvis duger grafikkortet till för de av oss som inte är spelare. Jag surfar och kör Excel/Word. Behöver egentligen inte en speciellt vass dator men gillar fina skärmar!