Permalänk
Medlem

10000/1000/100/10 nätverkskort?

10000/1000/100/10 standarden kanske inte är klar men det skall finnas kort som klarar denna hastighet. Vilka kan du rekommendera? Samt vart man kan köpa dem och till vilket pris.

Tack för tipps och info!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Hedersmedlem

Köra 10 000 via TP-kabel är nog svårt, för att inte säga omöjligt* i dagsläget. Så det du letar efter är fiberkort.

Personligen har jag hittills inte sett ett enda kort som klarar 10 000Mbit/s som säljs till privatpersoner. Om du hittar något får du nog vara beredd på att det kostar massor.

*Nu menar jag givetvis för privatpersoner utan extrem specialutrustning.

Permalänk
Medlem

Kort och gott, precis som Palmie säger, håll dig till Gigabit.

Intel-korten är alldeles utmärkta.

Steget till 10 Gbps är enormt, prismässigt sett.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

enligt google så säljs dom bl.a. här :

http://www.mullet.se/category.html?category_id=15074

priserna börjar på 6555 (sextusen-femhundra-femtio-fem) kronor.

Får jag fråga varför du ska ha 10gbit? Klarar dina datorer av att skicka/skriva/läsa i den hastigheten ens ?

dessutom behöver du ju specialkablar till korten med.

Permalänk
Medlem

....Varför?

1Gbit kostar nada jämnfört med 10Gbit och flaskar dina diskar ändå, skulle de inte gör det kör teaming på fler portar.

10Gbit koppar är inte direkt ovanligt iaf, vad man använder beror på avståndet.

http://www.clickok.se/PartDetail.aspx?q=p:1130136;c:36171

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Jävlar vad dyrt. Får nog bli Link_aggregation i stället.

Varför? För att 1gbit är bara 125mbyte/s och det 1gbit nät brukar vara lite si sådär.

Jag håller på att planera min server som skall fungera som en NAS och jag kommer lätt komma över 125mbyte/s, det jag ser som flaskhals i min plan just nu är nätverkskopplingen från servern till min dator.

Tipps på bra 1000/100/10 kort uppskattas, som har bra stöd i vista och i opensolaris. Skall köra opensolaris +zfs på min NAS.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Som jag tidigare sa.

Intel kort.

T.ex. detta: http://www.dustinhome.se/pd_5010312922.aspx

Server korten är bättre (t.ex. lägre latencies) men tyvärr lite väl dyra för ett hemmabygge.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Jävlar vad dyrt. Får nog bli Link_aggregation i stället.

Varför? För att 1gbit är bara 125mbyte/s och det och ett 1gbit nät brukar vara svårt att maxa av olika anledningar.

Jag håller på att planera min server som skall fungera som en NAS och jag kommer lätt komma över 125mbyte/s, det jag ser som flaskhals i min plan just nu är nätverkskopplingen från servern till min dator.

Tipps på bra 1000/100/10 kort uppskattas, som har bra stöd i vista och i opensolaris. Skall köra opensolaris +zfs på min NAS.

Om du har problem att maxa Gigabithastigheter blir det inte bättre om du höjer taket mer.

Intel pro kort är att rekommendera, bör fungera i solaris (kolla upp deras hårdvarustöd sajt först). De stödjer även teaming, finns även modeller med fler portar på samma kort. Kom ihåg att köpa pci-e iaf.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Om du har problem att maxa Gigabithastigheter blir det inte bättre om du höjer taket mer.

Han hade ju INTE det.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Om du har problem att maxa Gigabithastigheter blir det inte bättre om du höjer taket mer.

Intel pro kort är att rekommendera, bör fungera i solaris (kolla upp deras hårdvarustöd sajt först). De stödjer även teaming, finns även modeller med fler portar på samma kort. Kom ihåg att köpa pci-e iaf.

Det var inte riktigt så jag menade. Mest läst endel reviews om lite folk som tycker det är svårt att maxa för några månader sedan, alltså att 1gbit/s i vissa nätverkskort inte går upp till 1gbit/s.. menar mer på att 1gbit nät flaskar snabbt.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Som jag tidigare sa.

Intel kort.

T.ex. detta: http://www.dustinhome.se/pd_5010312922.aspx

Server korten är bättre (t.ex. lägre latencies) men tyvärr lite väl dyra för ett hemmabygge.

Jo det där ser intressant ut! men det stödjer inte 1000/100/10 eller? å andra sidan ett 10gbit i datorn och ett i servern och det är klart, om drivare finns i både vista och opensolaris.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
Han hade ju INTE det.

Kommenterade på:
"Varför? För att 1gbit är bara 125mbyte/s och det och ett 1gbit nät brukar vara svårt att maxa av olika anledningar."

Har man problem att maxxa Gbit hjälper det inte att öka taket utan det beror på andra saker som protokoll, flaskhalsar osv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Det var inte riktigt så jag menade. Mest läst endel reviews om lite folk som tycker det är svårt att maxa för några månader sedan men.. menar mer på att 1gbit nät flaskar snabbt.

kr^pacman här på forumet har mätt upp 980Mbit på sin 3com l2 switch och om jag minns rätt intel nätverkskort, men det är med Iperf så samba eller vad man nu kör för att dela ut diskar på nätverket spelar ej in.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Det är ett gigabits kort som klarar av både 1000, 100 och 10 i half och full duplex (nåja... 1000 körs endast på full duplex).

Nu vet jag inte riktigt om man kan köra NIC teaming på OpenSolaris, så värt att kolla upp det i förväg om du hade tänkt köra flera gigabit kort samtidigt.

Observera att om du inte kopplar NAS-en direkt till den vanliga datorn med korsade kablar (hm... korten har kanske stöd för automatisk avskänning av kabeltyp så korsade kablar inte behövs? har inte testat det med mitt!) så kan switchar mellan också behöva klara NIC-teaming (läs: oftast dyrare switchar).

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Det är ett gigabits kort som klarar av både 1000, 100 och 10 i half och full duplex (nåja... 1000 körs endast på full duplex).

Nu vet jag inte riktigt om man kan köra NIC teaming på OpenSolaris, så värt att kolla upp det i förväg om du hade tänkt köra flera gigabit kort samtidigt.

Observera att om du inte kopplar NAS-en direkt till den vanliga datorn med korsade kablar (hm... korten har kanske stöd för automatisk avskänning av kabeltyp så korsade kablar inte behövs? har inte testat det med mitt!) så kan switchar mellan också behöva klara NIC-teaming (läs: oftast dyrare switchar).

Tack för infon!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Det är ett gigabits kort som klarar av både 1000, 100 och 10 i half och full duplex (nåja... 1000 körs endast på full duplex).

Nu vet jag inte riktigt om man kan köra NIC teaming på OpenSolaris, så värt att kolla upp det i förväg om du hade tänkt köra flera gigabit kort samtidigt.

Observera att om du inte kopplar NAS-en direkt till den vanliga datorn med korsade kablar (hm... korten har kanske stöd för automatisk avskänning av kabeltyp så korsade kablar inte behövs? har inte testat det med mitt!) så kan switchar mellan också behöva klara NIC-teaming (läs: oftast dyrare switchar).

Man har aldrig korsade kablar när det gäller Gigabit.

Billigaste lösningen om TS inte klarar sig med 125MB/s och bara behöver mer hastighet mellan 2 datorer är att köpa 2 Gbit kort till varje dator och lira teaming.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken typ av RAID konfiguration planerar du använda? 0+1, 1+0 eller någon annan liknande?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Man har aldrig korsade kablar när det gäller Gigabit.

Det stämmer inte riktigt.

Gigabit kräver också korsade kablar, dock så är deras korsning annorlunda än för 10/100 Mbps.

Men dem allra flesta gigabit korten bör ha stöd för auto-mdix, d.v.s. automatisk detektering om kabeln är korsad eller ej och fungerar utefter det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Vilken typ av RAID konfiguration planerar du använda? 0+1, 1+0 eller någon annan liknande?

Med tanke på att trådskaparen kommer köra ZFS så är det högst troligt att han kör med RAIDZ1 eller RAIDZ2. Med andra ord, en liten mer avancerad variant av RAID-5/RAID-6. Till skillnad från dem senare så upptäcker ZFS också av korrupt data och inte enbart S.M.A.R.T. fel. Den starkare veriferingen stryper dock antalet IOPS till endast samma som för en enda disk (d.v.s. den måste läsa från alla diskar för varje liten läs-förfrågan, till skillnad från endast en disk för RAID-5/RAID-6).

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Det stämmer inte riktigt.

Gigabit kräver också korsade kablar, dock så är deras korsning annorlunda än för 10/100 Mbps.

Men dem allra flesta gigabit korten bör ha stöd för auto-mdix, d.v.s. automatisk detektering om kabeln är korsad eller ej och fungerar utefter det.

Det är vad som stod i Ciscos CCNA material iaf. Oavsett om det är rätt eller ej är det lika bra att bara köra på raka kablar ändå.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Med tanke på att trådskaparen kommer köra ZFS så är det högst troligt att han kör med RAIDZ1 eller RAIDZ2. Med andra ord, en liten mer avancerad variant av RAID-5/RAID-6. Till skillnad från dem senare så upptäcker ZFS också av korrupt data och inte enbart S.M.A.R.T. fel. Den starkare veriferingen stryper dock antalet IOPS till endast samma som för en enda disk (d.v.s. den måste läsa från alla diskar för varje liten läs-förfrågan, till skillnad från endast en disk för RAID-5/RAID-6).

Läste lite slarvigt ser. Men i så fall blir det inte så rackarns lätt att toppa +125MB/sek. RAIDZ är inte sämre i prestanda än hårdvaruvarianten (vilken jag inte begränsade mig till än om jag missade ZFS detaljen), men jag blir ändå lite fundersam på vilken hårddiskkonfiguration trådskaparen avser eftersom han "lätt" toppar 125MB/sek. En typisk mindre RAIDZ1 eller 2 skulle väl hamna på omkring 40 - 60 MB, eller har jag fel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Vilken typ av RAID konfiguration planerar du använda? 0+1, 1+0 eller någon annan liknande?

zfs, raidz2 på 6 el 7 diskar, en en eller två till diskar för boot.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Det stämmer inte riktigt.

Gigabit kräver också korsade kablar, dock så är deras korsning annorlunda än för 10/100 Mbps.

Men dem allra flesta gigabit korten bör ha stöd för auto-mdix, d.v.s. automatisk detektering om kabeln är korsad eller ej och fungerar utefter det.

Med tanke på att trådskaparen kommer köra ZFS så är det högst troligt att han kör med RAIDZ1 eller RAIDZ2. Med andra ord, en liten mer avancerad variant av RAID-5/RAID-6. Till skillnad från dem senare så upptäcker ZFS också av korrupt data och inte enbart S.M.A.R.T. fel. Den starkare veriferingen stryper dock antalet IOPS till endast samma som för en enda disk (d.v.s. den måste läsa från alla diskar för varje liten läs-förfrågan, till skillnad från endast en disk för RAID-5/RAID-6).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Läste lite slarvigt ser. Men i så fall blir det inte så rackarns lätt att toppa +125MB/sek. RAIDZ är inte sämre i prestanda än hårdvaruvarianten (vilken jag inte begränsade mig till än om jag missade ZFS detaljen), men jag blir ändå lite fundersam på vilken hårddiskkonfiguration trådskaparen avser eftersom han "lätt" toppar 125MB/sek. En typisk mindre RAIDZ1 eller 2 skulle väl hamna på omkring 40 - 60 MB, eller har jag fel?

Japp, fast i många tester och info från folk som kör raidz så kommer det ofta lätt över 250mbyte/s i läs resp skriv hastighet.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Läste lite slarvigt ser. Men i så fall blir det inte så rackarns lätt att toppa +125MB/sek. RAIDZ är inte sämre i prestanda än hårdvaruvarianten (vilken jag inte begränsade mig till än om jag missade ZFS detaljen), men jag blir ändå lite fundersam på vilken hårddiskkonfiguration trådskaparen avser eftersom han "lätt" toppar 125MB/sek. En typisk mindre RAIDZ1 eller 2 skulle väl hamna på omkring 40 - 60 MB, eller har jag fel?

RAID-Z, eller ZFS i allmänhet, har den lilla otrevliga biten att den kan bottleneckas av processorn. Men å andra sidan, om man har massor av RAM, så kommer ZFS att vara oerhört aggressiv med att cacha filer i minnet och många bottlenecks försvinner (ingen verifering av data krävs).

För tillfället har jag själv massor av overhead nu när jag kör en RAIDZ-2 array med FreeBSD innuti VMware ESXi (både på nätverket och på diskarna själva) men tidigare när jag körde det utan virtualisering så har jag för mig att jag kom upp på 300MB/sek+ för läsning, benchmarkad direkt "på systemet", vilket är långt över den teoretiska gigabits gränsen.

Men... det visade sig vara oerhört svårt att konfigurera Samba för att "fylla ut" gigabitsnätet. Jag har för mig att i princip det bästa jag kom till var något runt 100 MB/sek.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
RAID-Z, eller ZFS i allmänhet, har den lilla otrevliga biten att den kan bottleneckas av processorn. Men å andra sidan, om man har massor av RAM, så kommer ZFS att vara oerhört aggressiv med att cacha filer i minnet och många bottlenecks försvinner (ingen verifering av data krävs).

För tillfället har jag själv massor av overhead nu när jag kör en RAIDZ-2 array med FreeBSD innuti VMware ESXi (både på nätverket och på diskarna själva) men tidigare när jag körde det utan virtualisering så har jag för mig att jag kom upp på 300MB/sek+ för läsning, benchmarkad direkt "på systemet", vilket är långt över den teoretiska gigabits gränsen.

Men... det visade sig vara oerhört svårt att konfigurera Samba för att "fylla ut" gigabitsnätet. Jag har för mig att i princip det bästa jag kom till var något runt 100 MB/sek.

CPU är viktigt, precis som minne som du nämner, skall köra ECC minne för säkerhet. Det sköna med filservern dock är ju att ingen liten cpu på något raidkort används utan en dedikerad cpu. Samt med zfs att det är mjukvaru raid och således kan mycket paja, iklusive moderkort och raidkontroller etc. Kör man HW raid så måste man ha samma oftast byta ut den trasiga hårdvaran med exakt samma för att få tillgång till sin data, så har jag uppfattat det.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
För tillfället har jag själv massor av overhead nu när jag kör en RAIDZ-2 array med FreeBSD innuti VMware ESXi (både på nätverket och på diskarna själva) men tidigare när jag körde det utan virtualisering så har jag för mig att jag kom upp på 300MB/sek+ för läsning, benchmarkad direkt "på systemet", vilket är långt över den teoretiska gigabits gränsen.

Intressant. Kommer du ihåg hur du testade? Hölls 300MB/sek konstant under längre tid?

...

Generellt ser jag också mest fördelar med mjukvaru-RAID, som den implementeras i BSD och Linux i alla fall, eftersom prestandan nu inte är ett problem och att säkerheten blir än bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Intressant. Kommer du ihåg hur du testade? Hölls 300MB/sek konstant under längre tid?

...

Generellt ser jag också mest fördelar med mjukvaru-RAID, som den implementeras i BSD och Linux i alla fall, eftersom prestandan nu inte är ett problem och att säkerheten blir än bättre.

Bonnie++ inställt på att arbeta med väldigt stora filer (multi-gigabyte så att ZFS's ARC inte skulle göra allt jobb)... och värdena avlästa för sequential reads så klart.

Skulle gärna vilja göra om testet utan ESXi men tyvärr är det lite problematiskt för mig att göra det i dagsläget.

Observera att målet för mig har aldrig varit att "toppa" prestandan på min ZFS array. Även 50 MB/sec är gott nog för mig då jag snarare använder min NAS-liknande lösning som långtidslagring än "superaktiv filserver".

ps. Skriv-prestandan var inget jag bekymrade mig om. Jag har för mig att den inte var så anmärkningsvärd hög, något i stil med 80 MB/sec. Filerna måste trots allt komma från någonstans och då bottleneckar min 10 Mbit anslutning långt före NAS-en själv!

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

jag har problem med min överföring,,

Om jag dra igång min client o skickar en fil låt säga 1 gb till min server.. så skickar jag i ca: 90-95mb/s...

Gör jag samma operation 10-15 min senare,, så ligger hastigheten på ca: 10-20mb/s !

"Samma villkor är gällande vi båda tillfällena"

HUR FAN KAN DETTA KOMMA SIG ?

Visa signatur

NEW ::i7 920 || GTX 295 1792MB || 1600MHz 6GB ||P6T Deluxe V2 || P182 || NH-U12P || TX 850W - LG - W3000H LCD MONITOR
--------
OLD :: X2 4400+ @ 2420Mhz x11 || Corsair TWINX2048-3200C2 @ 220Mhz || A lot of HDD-space ;) || A8N-SLI Premium || 6800GT Leadtek || OCZ 520 Modstream || - KÖPA ?

Permalänk

Link aggregation under OpenSolaris:
http://blogs.sun.com/seb/entry/using_new_networking_features_...

Själv testat, och det är mycket simpelt att gå igång må jag säga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ncc1701e
jag har problem med min överföring,,

Om jag dra igång min client o skickar en fil låt säga 1 gb till min server.. så skickar jag i ca: 90-95mb/s...

Gör jag samma operation 10-15 min senare,, så ligger hastigheten på ca: 10-20mb/s !

"Samma villkor är gällande vi båda tillfällena"

HUR FAN KAN DETTA KOMMA SIG ?

Vad för OS på servern och clienten?
Vad för filsystem på servern och hur ser disk konfigurationen ut?
Vad för program på servern och clienten? (Samba? "Windows XP"? "Windows Vista"? NFS? FTP?)
Vad säger mätvärdena om tester körs direkt på servern (d.v.s. skippar nätverksdelen)?

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

Server : w23k
-Intel PCI-E NIC
Client : Vista
- Inbyggt NIC.

Kör en RAID -5 "Promise SuperTrak EX8650 8P PCIe x8" 4x750gb på servern.
NTFS på båda systemen.

Jag skickar via "Windows egna nätverks så att säga" drag and drop.

EDIT.

RAID 5
---------------------------------------
HD Tune Pro: Promise ST EX8650 Benchmark

Read transfer rate
Transfer Rate Minimum : 131.4 MB/sec
Transfer Rate Maximum : 262.5 MB/sec
Transfer Rate Average : 206.9 MB/sec
Access Time : 11.3 ms
Burst Rate : 259.9 MB/sec
CPU Usage : 4.9%

Client
-----------------------------------------

HD Tune Pro: WDC WD1500HLFS-01G6U0 Benchmark

Read transfer rate
Transfer Rate Minimum : 71.7 MB/sec
Transfer Rate Maximum : 124.9 MB/sec
Transfer Rate Average : 103.5 MB/sec
Access Time : 7.0 ms
Burst Rate : 177.7 MB/sec
CPU Usage : 3.2%

Visa signatur

NEW ::i7 920 || GTX 295 1792MB || 1600MHz 6GB ||P6T Deluxe V2 || P182 || NH-U12P || TX 850W - LG - W3000H LCD MONITOR
--------
OLD :: X2 4400+ @ 2420Mhz x11 || Corsair TWINX2048-3200C2 @ 220Mhz || A lot of HDD-space ;) || A8N-SLI Premium || 6800GT Leadtek || OCZ 520 Modstream || - KÖPA ?

Permalänk
Medlem

Jag säljer 10GBit kort på blocket (nya)

Vet inte hur reglerna är med reklam.. men

HP NC510C PCIe 10 Gigabit Server Adapter

4995kr...

Självklart ska man ha 10gigabit!
1gbit är som plastlådorna till switchar grabbarna brukar rekommendera här.. bara skräp

Visa signatur

Chewbacca <3