Permalänk
Medlem

Tips för överklockning!

Hejsan!

Det var på tiden för mej att införskaffa lite nya datorkomponenter.
Jag väntade på att Core 2 Quad Q6600 processorn skulle sjunka i pris, vilket den lyckligtvis också gjorde. Sedan var det dags att skämma bort sej själv med lite nya "hi-tech" komponenter och annan hårdvara.

Men nu är det så att jag aldrig i hela mitt liv har överklockat något, men har på senaste tiden öppnat ögonen för det markabert mycket! Så, varför inte försöka sej på lite enkel överklockning när processorn, grafikkortet, ramminnena och resten av delarna anländer?

Det jag dock funderar över, även efter att ha läst nybörjarguiden samt överklocknings faq'n ett antal gånger, är var jag ska börja. Det spelar ingen roll hur många gånger jag läser, förstår ändå inte riktigt vad som menas. Lite hjälp och tips på hur och var jag ska börja vore toppen!

Köpte ett Fatal1ty moderkort (Abit Fatal1ty F-I90HD Xpress 1250),
Intel Core 2 Quad Q6600 (som sagt ovan),
Corsair XMS2-6400 TWIN2 Xtreme (1024x4MB),
MSI GeForce 8800GTS OC 575MHz GPU 640MB.

Köpte en http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=ZALCNPS...
för att underlätta lite för den arma processorn, eftersom det är processorn och ramminnena jag skall (försöka) överklocka, till en början.

Hur som helst. Lite basic hjälp innan överklocking sker vore helt underbart!
Och snälla, be mej inte läsa FAQ'n igen, för jag behöver hjälp via msn, telefon eller brev (svar på detta inlägg är välkomnat också dessutom!).
Ha en fortsatt trevlig morgon och/eller dag.

/nyfiken "överklockare".

Visa signatur

Ignoranta nonchalanter i kongregation samlas runt kväljningarnas sympati, bepara mig.

Permalänk

Tjenare!

Det är ganska lätt att få en god start inom överklockning. Det du skall främst inrikta dig på i BIOS är höjningen av FSB och Vcore. Ju högre FSB, desto snabbare processor, men i och med att den går snabbare blir även CPU:n mer hungrig på ström och därför ska du höja Vcore. (Volt)

Ganska enkel matematik. Sedan beroende på vilka minnen du har valt kan du välja att köra Divider 1:1, alltså, FSB:n du sätter på CPU:n blir i samma veva samma på minnena. Men sen finns även 2:3 etc, etc.

Ser nu att du har PC-6400. Eftersom jag inte kör C2D-system själv vet inte jag om man kan köra synkat (1:1)? Någon annan som kan svara på det? Isåfall ska du göra det, för det mår systemet bäst av.

Hoppas du har lärt dig något. Men allt det här stod väl i FAQ:en redan..

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kände precis som dig i början, spelade ingen roll hur många ggr. jag läste faq:en.
Laddar ner Manualen för ditt moderkort nu, ska se om jag kan hjälpa dig ytterligare....segt....nu ska vi se.
Ok, lite fjantig info om Fatal1ty

[color="red"]Läs igenom hela guiden innan du gör några överkockningar.[/color]
Först så kan det ju vara bra att veta hur du gör om din överklockning skulle misslyckas så att du inte kommer in i BIOS igen.
Längst ner på ditt moderkort har du 2 "pins" som det sitter en färgad plastbit, under den så står det CCMOS1, den plastbiten ska du flytta ett steg åt höger och sen tillbaka till sin uprsungliga plats igen, nu ska du kunna boota datorn med fabriksinställningar och kunna komma in i BIOS.

SoftMenu Setup
Här står informationen om din nuvarande processor, vilken hastighet den körs i och vilken volt som dina komponenter får. Dessa värden kan vara bra att skriva ner på ett papper innan du gör några överklockningar.
x - External clock eller FSB, FSB räknas som 266mhz på ditt moderkort eller 1066mhz (266x4=1066mhz enkel matte).
x - Multiple 9x (multipeln är den som du gångrar din FSB med 9x266 = 2394mhz ~2.4Ghz)
x - CPU Core Voltage - Detta ska du lägga på minnet, detta är den volt som din Processor får standard och som också måste ökas om du vill ha en högre klock på processorn.
x - DDR2 Voltage - När du ökar FSB eller External clock så ökas även minnes hastigheten, detta kräver att även dina minnen ska ha lite högre volt. Du kan också använda Dividers (mer om det senare)
x - NB(Northbridge) - Samma sak gäller även här, högre External clock desto mer volt.
x - SB(Southbridge) - och även här.
[color="red"]Börja med en liten överklock som du försöker få stabil, kolla temps i Windows och testa med olika testprogram innan du går på nästa steg i överklockningen[/color]

Advanced BIOS Features
- CPU Feature
x - Thermal Control [Enabled] Stäng av denna funktion, den sänker hastigheten på CPU-fläkten och det vill vi inte.
x - Limit CPUID MaxVal [Disabled], Denna har jag Enabled och jag faktiskt inte varför, kan lika gärna vara avstängd.
x - C1E Function [Enabled] stäng av denna funktion, vi inte är ute efter att spara ström.
x - Execute Disable Bit [Enabled]
x - Virtualization Technology [Enabled]
x - Eist Function [Enabled] stäng av denna funktion, den sänker hastigheten på din Processor när den inte arbetar och det vill vi inte för en stabil överklock. + att den bara e irriterande eftersom vi inte är ute efter att spara ström.

Advanced BIOS Features
Full Screen Logo Show [Enabled] Välj Disabled så att du kan se så att allt stämmer under start. (POST)

Advanced Chipset Features
Här kan du ändra minnens lästider, tex CAS Latency Time (tCL) kan du ändra till 4, detta kräver normalt mycket mera utav dina minnen och i sin tu också kräver mera volt. Jag rekommenderar dig till att låta dessa inställningar vara orörda eftersom det är ett helt annat kapitel i överklockning.

PC Health Status
Kolla hur varm din processor är, oklockad bör den inte vara varmare än 35-40grader C, är den svalare så e det bra, är den varmare så ber jag dig inte att överklocka innan du skaffat dig en bättre CPU-kylare.

Abit FanEQ Control
Välj disable på alla FanEQ instsällingar eftersom vi vill att alla fläktar ska snurra 100%.

Överklocka

[color="red"]Notera att alla överklockningar görs på egen risk, jag tar inte något som helst ansvar över om något går sönder, överklockning kräver att man ökar volten på sina komponenter och detta kan leda till förkortad livslängd och/eller korrupt filinformation, i värsta fall kan detta även leda till att dina komponenter går sönder.[/color]

- SoftMenu Setup
x - External Clock - 266Mhz
Börja med en liten överklockning på FSB och räkna på miniräknaren innan hur hög överklock du kommer att få, ökar du FSB (Extrnal Clock med 5Mhz 271Mhz så kommer du att få en överklock på CPU till 2439Mhz (Din multipel (x9) x External Clock (FSB 271Mhz) = processorhastigheten).
Kom ihåg nu att när du överklockar så kommer CPU behöva en högre volt, pröva att öka ett steg år gången innan du väljer det högsta direkt. Och mät noga Tempraturerna innan du gör några ytterligare överklockningar, kolla i BIOS och i windows med något mätprogram.
Länkar till olika mätprogram ->
CPU-Z : http://www.cpuid.com/cpuz.php
Visar dig din nuvarande informatin om Processor, Moderkort och minnen.
CoreTemp : http://www.thecoolest.zerobrains.com/CoreTemp/
Visar temparaturen över dina kärnor
Länkar till olika stabilitetstest ->
http://files.extremeoverclocking.com/browse.php?c=18
http://files.extremeoverclocking.com/browse.php?c=1

X -DRAM Spec. (CPU : DRAM)
Detta är förhållandet mellan CPU och Dina RAM-minnen.
DU har PC6400 minnen som normalt arbetar i 800Mhz, försök att hamna så nära 800Mhz som du kan utan att överklocka dina minnen, när du är nöjd med din överklockning på CPU och känner att den är stabil, då kan du först börja testa vad dina minnen klarar av.

Noteringar: Jag har säkert missat någon viktig information, men det kan säkert någon annan tillägga för jag ser det inte just nu.
Efter ett tag så kommer du märka att saker och ting börjar falla på plats, jag rekommenderar fortfarande att läsa den fina guiden som finns här på Swec's forum.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...

MVH
/Schatz

Visa signatur

(>^.^)> Datorn: B450 - Ryzen 7 3700X - GTX 1070 - 16GB 4000MHz <(^.^<)

Permalänk
Medlem

Tack så mycket, båda två, för era fina svar! Givetvis är det några saker som är oklar, men vad mer kan man begära när man aldrig har gett sej på något liknande förr? Nästan som att lära sej ett helt nytt språk. Fast detta är mycket mer intressant och underhållande kan jag lova!

Googlah höjde mina ögonbryn, en hel del.
Och det var nog mest för att jag inte förstod något alls det han skrev (A).
Men det du skrev, var säkert jättebra information för den som förstår. Men lite mera basicförklaringar behöver jag! ^-^

Schattiz betydligt längre svar innehöll mycket lärorik text med en hel del förklaringar varför och varför inte. Sådant uppskattar jag väldigt mycket, nu när jag snart skall leka med komponenter för över 14.000 kronor.
Vill helst vara på den säkra sidan, om ni förstår!

Det jag har fått höra av andra personer på t.ex mIRC eller liknande, är att jag inte bör överklocka RAM-minnen över 2.1 volt. Varför vet jag inte. Och som sagt från FAQ:n, så kan ingen säga hur långt jag kan sträcka mej, hur mycket jag kan överklocka. Visst, klart jag försöker hitta något ungerfärligt svar, så man inte överdriver. Det är dock ingen risk att jag skulle överdriva, eftersom jag är den mer försiktiga typen när det gäller stora summor pengar!

Eftersom jag köpte till en Zalman fläkt till processorn, som dessutom var varmt rekommenderad av köpare, så bör processorn klara sej lite bättre. Men en annan sak som fick mej att bita på naglarna och svettas var alla saker i BIOS jag skulle ändra. Jag skulle inte spara på ström, och det förstår jag varför, men då dök en annan fråga upp i mitt huvud...
Räcker verkligen ett nätaggregat på 550W till allt detta..?

"Börja med en liten överklockning på FSB och räkna på miniräknaren innan hur hög överklock du kommer att få, ökar du FSB (Extrnal Clock med 5Mhz 271Mhz så kommer du att få en överklock på CPU till 2439Mhz (Din multipel (x9) x External Clock (FSB 271Mhz) = processorhastigheten)."

--> Detta var inte logiskt för mej alls. Nog för att det var mycket nya ord och konstiga ekvationer samt uträkningar. Men vad menas med allt?
Så här har jag uppfattat det hela, men lova att inte idiotförklara mej!
"FSB ligger på 0 orginal, när processorn kommet. Sedan om jag ökar den med t.ex 10 Mhz så blir min nya hastighet 90 Mhz? Detta var kanske ett dåligt exempel, men allt skulle multipliceras med 9, och sedan fick jag ut ett nytt värde på överklockningen? Haha, jag tror att jag idiotförklarade mej själv nyss!

En fråga:
Ja, det stämmer att jag plockade i PC 6400 minnen (med heatsink tydligen). Detta för att jag läste här någonstans att de var mest överklockningsvänliga!
Om det var rykten eller ej, har jag själv ingen aning om. Men om det stämmer, kan jag lyckas komma upp i 1000 Mhz? Ökning från 800 orginal och till 1000?
Det vore toppen, med tanke på att jag ska köra vista och är lite orolig att 4GB minne inte kommer räcka i något år Får se.

Nu fick även jag slut på idéer. Jag sitter som ett stort frågetecken. Men allt bör ge med sej ju mer jag läser och försöker att förstå. Visst är det spännande att ens dator snart skall gå sönder! Kan knappt bärga mej

Visa signatur

Ignoranta nonchalanter i kongregation samlas runt kväljningarnas sympati, bepara mig.

Permalänk

Processorn har ju en vis default frekvens redan från början och i ditt fall så har den en multiplier på 9x och FSB på 266Mhz kombinerad original hastighet alltså ~2400mhz. Hur du väljer att sänka multipliern eller FSB är helt upp till dig.

Ang. 6400 (800mhz minnena): Ja dom är väldigt klockvänliga, men dom anpassar sig väldigt bra till många system och i många fall så behöver man igentligen inte mer boost för att nå upp till acceptabla hastigheter.

Innan du börjar klocka så se till på att ha koll på begreppen i BIOS så att du vet vad du ändrar på. Skulle de vara så allt skiter sig d.v.s i nästan alla fall då klockning pågår så får man svart skärm när man sparar och rebootar så är de bara att du tar till CMOS RESET funktionen som du säkert läst om. Sen är de bara att börja om på nytt.

Viktigt är också att ha koll på spänningen. Här kan allt från 0.1v till 1.0 eller mer innebära ökad klockning mellan ca 600mhz och kanske 1200mhz (2.4 t.om 3.6Ghz), en vanligt förekommande skala.

Sen finns även något som kallas för inbränning av minnen, processor. De handlar om att ge så mycket volt som möjligt men inte överdrivet så att processorn inte kan hantera värmen samtidigt. Nu är de inte bara spänning som ska ligga på utan också en utvald Mhz-frekvens som du vet i förväg är stabil.

Ex: Du har lyckats få upp den i 3300Mhz och kör med en spänning på 1.45v. Därefter vill du fortsätta och kommer upp i 3500Mhz men den vägrar bli stabil under load, då måste spänningen ökas och frekvensen sänkas. Nu kör du 3300Mhz återigen men spänningen ligger nu på 1.55 eller kanske 1.60v. Efter att ha loadat systemet med testprogram såsom TaT eller Orthos under kanske ~ 12-24h så kommer du märka att frekvensen går att öka ännu mer.
Om du nu skulle nå 3600Mhz så kan de bli så att du kan sänka spänningen utan att du behöver ändra frekvensen.
: De ligger en hel teknisk vetenskap bakom inbränning men de fungerar.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Din processor kör i standard 266 fsb x 9 = 2394mhz.
Då kör minnena i 266 fsb x 2 = 532mhz.

Dina minnen klarar en fsb på 400mhz, alltså dom kör i 800mhz totalt. Då ska du även klara 3.6ghz på processorn innan du börja gå över minnenas "högsta" hastighet.

Men du kan även sänka multipeln (som är x9 standard) till exempelvis x8 eller lägre om du vill. Kör du fsb på 400mhz x8 så har din processor hastighet på 3.2ghz som jag kör just nu, samma princip som min.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Jag har sagt det förr, men jag säger det igen!
Tack för alla svar! Det uppskattas enormt mycket!

Jag har läst en hel del och verkligen försökt. Men nu har jag faktiskt förstått en liten bit av mysteriumet! Låt mej få prova!

På datorbutiken står det att Q6600 har en FSB på 1066 Mhz.
Då räknade jag ut att multipliern måste vara omkring 2.251 för att det ska kunna bli 2400 Mhz. Därefter räknade jag ut på ett ungefär hur mycket jag bör höja FSB:n för att kunna överklocka till gränsen jag lagt upp.
Har tänkt först att gå upp till 2800 Mhz och sedan vidare mot 3000 Mhz. Eventuellt högre, om temperaturen tillåter.

Mitt scenario, som kanske inte stämmer? :
Ökar FSB:n med 267 Mhz så den hamnar på 1333 Mhz.
1333*2.251 = 3000.583 Mhz. Alltså 3 Ghz.
Jag tror det ska stämma, med tanke på att FSB:n är 1066 orginal.

Sedan hur jag skall göra med Vcore och allt detta, har jag ingen aning om! Men ett begrepp har ni faktiskt fått mej att förstå, tids nog!
Tack och bock till er som orkar med en nybörjare som mej.

Visa signatur

Ignoranta nonchalanter i kongregation samlas runt kväljningarnas sympati, bepara mig.

Permalänk
Medlem

Din fsb är 266mhz. Sen 266x4=1064mhz fsb. Men det är ofta (266) fsb'n man menar när man klockar och ska ändra.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Nu hänger jag inte med längre...

FSB:n är orginal 1066.
När jag ska överklocka Q6600 till 3.0 GHz så ökar jag FSB:n med 267 Mhz så den landar på 1333 istället. Därefter tar jag 1333 gånger 2.251, som är multipliern, och får då ett nytt värde på 3000 Mhz.

Det kan vara jag som missförstår dej, så jag ber om ursäkt ifall det är fallet.

Visa signatur

Ignoranta nonchalanter i kongregation samlas runt kväljningarnas sympati, bepara mig.

Permalänk

beep! wrong...

jag tar min egen e6600 som exempel och skriver i punkter för överskådlighet:
- rated fsb är 1066 men det kan du strunta totalt i. "verklig" fsb är 266 (dvs 1066/4).
- standardfrekvens är 2400. 2400/266=9. multipeln är med andra ord 9.
- vill jag överklocka kan jag höja fsb till exempelvis 300.
- frekvensen blir 300x9=2700.
- jag kan också ändra multipeln (max är dock 9) och fsb. exempel: 8x400=3200.
- när jag ökar fsb måste jag tänka på att det också påverkar frekvensen på minnet.
- för att räkna ut minneshastigheten används så kallade dividers. dessa kan vara till exempel 1:1, 3:2 eller 5:4.
- om vi har en fsb på 400 och kör divider 3:2 blir minnenas frekvens (400x3)/2=600.
- personligen kör jag fsb 400, multipel 9 och divider 1:1, vilket ger en cpu-frekvens på 3600 och en minnesfrekvens på 400 (här är det lätt att bli lite förvirrad eftersom minnesfrekvensen ofta anges dubbelt, dvs i det här fallet skulle man kunna säga att minnena kör i 800).
- det finns ett antal spänningar man kan ändra i bios. det är huvudsakligen spänningen till cpu (vcore), minnen (vdram), sydbrygga (vich) och nordbrygga (vmch). dessa kan behöva ökas för att en överklockning ska vara stabil (instabilitet märks genom att datorn vägrar starta, ger bsods eller annat konstigt beteende).

det var väl det enklaste. men det räcker inte. försök se hur allt hänger samman och läs flera trådar här på swec om klockning.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

sry nån hann före med svar

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Då är det som fuer_frei beskrev.
*Ber om ursäkt*.

Trodde att man skulle lita på "rated fsb", som tydligen låg på 1066.
Men då kanske det blir lite lättare att räkna ut!
Det med dividers förstod jag dock inte så bra, med tanke på att ni pratar så avancerat språk här på sweclockers! Som ett helt nytt språk, som sagt!

Visa signatur

Ignoranta nonchalanter i kongregation samlas runt kväljningarnas sympati, bepara mig.

Permalänk
Medlem

hehe, ja hatar när alla skriver samtidigt nu också. Men headcleaner förklara de snyggt tyckte ja.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Ja, det är faktiskt lite smått irriterande eftersom man får ett inlägg precis när man skrivit ett själv!
Men det gör inte så mycket, för det bevisar bara hur vänliga och hjälpsamma alla är! Så det tackar jag för.

Du förklarade också bra, så var inte orolig för det. Jag är bara lite trångsynt och vägrar överge mina egna små (oftast felaktiga) hypoteser. Men nu har jag lite mer insikt över hur det fungerade angående min Q6600.

Nästa steg jag bör lära mej är kanske allt angående "Vcore" och strömstyrkan så att allt flyter på någorlunda. Men som alltid så vet jag inte riktigt var jag ska börja. Så mycket begrepp och förkortningar på allt, så det blir lite svårt.

Visa signatur

Ignoranta nonchalanter i kongregation samlas runt kväljningarnas sympati, bepara mig.

Permalänk

De är inte begreppen som är svåra (dom kan man lära sig) utan vad som händer, förbättras när något ändras, vilken effekt får de osv. Men du kommer att lära dig så fort du har något att gå efter ex Headcleaner hade ett fint stegschema att gå efter.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Det kan mycket väl stämma, eftersom min nuvarande X2 3800+ ligger på 1.3v.
Begreppen kan man lära sej, det håller jag med om, men det är oftast tidskrävande när man är lite smått ivrig att sägga igång. Dock så kan det vara bra att förstå allt, vad man sysslar med innan man drar igång ett dyrt "projekt" som kan gå upp i rök.

Jag har liksom ingen uppfattning om hur mycket man bör höja t.ex volten efter att jag har lekt med FSB:en en aning. Om det räcker med 0.3-0.6 volt när jag har överklockat ca. 600 Mhz. Sådant har jag seriöst ingen blekaste aning om. Hur mycket och när det bör räcka. Men det är väl sådant man får prova sej fram på, antar jag? Dock föredrar jag att ha ett facit i handen, om det finns tillgängligt.

Menar du Heacleaners stegchema här i min egna lilla tråd, eller någon annan stans? När hon började prata om minnen och allt sådant så ville min hjärna bara lägga sej och sova igen. :I

Visa signatur

Ignoranta nonchalanter i kongregation samlas runt kväljningarnas sympati, bepara mig.

Permalänk
Medlem

hehe, det är nog det headcleaner skrev i den här tråden. Ska du klocka lite bara så kan de duga ha auto på volten. Jag körde det först men har satt manuellt nu, vet inte vilket som är bäst dock. Fast jag är mer otålig då jag ökade fsb me typ 50 varje hack när jag klockade första gången.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Jaha, så det finns en inställning så att den sköter strömförbrukningen automatiskt? Varför sa du inte det tidigare (A) eller missade jag kanske en viktig rad där det stod exakt det? Okej, du var mej en ivrig person du! Kanske inte är lika mycket "galen" att klocka, som du, men åtminstone höjer jag med 10-20 varje gång, om det inte duger.

Alla på mIRC säger att jag inte bör överklocka alls, med tanke på att jag köper så bra komponenter redan. Varför vore det liksom någon idé att överklocka, om den klarar sej ett tag? Ungefär så tänker dom. Visst, klart att man alltid vill ha en rapp dator som inte har några utförliga problem i program såsom Adobe Photoshop eller nya spel såsom Crysis.

Jag är dock fast bestämd på att överklocka processorn och RAM-minnen. Eventuellt 8800GTS kortet, om det behövs. Låter lite svårare, så jag avvaktar med det tills vidare. Det känns som att jag är omringad av frågor. Dumma frågor. Visst, jag är rejält orolig för att något ska gå fel. :/

Visa signatur

Ignoranta nonchalanter i kongregation samlas runt kväljningarnas sympati, bepara mig.

Permalänk
Medlem

Sålänge som man förstår vad som händer så brukar det oftast gå ganska bra, att FSB överklockar ALLT kan vara en bra regel att tänka på, så "lås" allt som du kan låsa, PCI på 33.33, PCI-E på 100 och stäng av allt som du inte använder, vet du inte vad det är så behöver du det inte var det någon som skrev nångång. (stämmer kanske inte till 100%)
Men som jag skrev i "guiden" så kan du stänga av strömförsörjande saker, som EIST och C1E, dessa sänker din processorhastighet när den inte arbetar och är helt onödigt eftersom det är en högre klock och inte en lägre du vill åt.

Berätta hur det har gått sen, om datorn inte har brunnit upp då

Visa signatur

(>^.^)> Datorn: B450 - Ryzen 7 3700X - GTX 1070 - 16GB 4000MHz <(^.^<)

Permalänk

Anledningen till att man vill klocka är för att man vill klocka så enkelt är de. Antingen lyssnar man på alla som sitter och mircar dagarna i ända och gör annat småkrafs ihop med en gammal 3000+ @ 1.8 - 2.7ghz eller vilken gammal cpu de nu kan vara. Men de är ju deras ensak och dom ser ju självklart en Q6600 som något väldigt bra och därmed behöver man inte göra så mycket mer. Eller så prövar man sina grejer och ser vad dom verkligen går för. Sen är man Brutalt mycket mer nöjd över att ha något klockat, speciellt 1Ghz+.

Antingen är de kul och intressant med klockning eller så får de vara.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schattiz
Sålänge som man förstår vad som händer så brukar det oftast gå ganska bra, att FSB överklockar ALLT kan vara en bra regel att tänka på, så "lås" allt som du kan låsa, PCI på 33.33, PCI-E på 100 och stäng av allt som du inte använder, vet du inte vad det är så behöver du det inte var det någon som skrev nångång. (stämmer kanske inte till 100%)
Men som jag skrev i "guiden" så kan du stänga av strömförsörjande saker, som EIST och C1E, dessa sänker din processorhastighet när den inte arbetar och är helt onödigt eftersom det är en högre klock och inte en lägre du vill åt.

Hur vet jag vad som GÅR att låsa, till en början? Det kanske låter dumt, men jag är sällan inuti BIOS och ser mej omkring. Senast igår var jag tvungen att kolla, för monitorn blev helt svart vid uppstart. Men väl i BIOS så finns det ohövligt mycket saker att välja mellan. Kan vara lite förvirrande för en person som mej, med inga som helst erfarenheter sedan tidigare. Men visst, jag ska försöka stänga ner det som går, och he på det som går. Jag tror att ditt första inlägg i denna tråd gav mycket bra svar på vad man kan stänga ner och inte! Får ta fram penna och papper igen!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Anledningen till att man vill klocka är för att man vill klocka så enkelt är de. Antingen lyssnar man på alla som sitter och mircar dagarna i ända och gör annat småkrafs ihop med en gammal 3000+ @ 1.8 - 2.7ghz eller vilken gammal cpu de nu kan vara. Men de är ju deras ensak och dom ser ju självklart en Q6600 som något väldigt bra och därmed behöver man inte göra så mycket mer. Eller så prövar man sina grejer och ser vad dom verkligen går för. Sen är man Brutalt mycket mer nöjd över att ha något klockat, speciellt 1Ghz+.

Antingen är de kul och intressant med klockning eller så får de vara.

Där sa du något!
Känslan att sitta på en överklockad processor och/eller eventuellt minnen samt grafikkort måste kännas mycket speciellt. Dock så har jag aldrig gjort det, så jag kan inte säga hur det känns ännu. Antar att det är toppen!

Visa signatur

Ignoranta nonchalanter i kongregation samlas runt kväljningarnas sympati, bepara mig.

Permalänk
Medlem

Lås PCI på 33.33, PCI-E på 100. Sen är det inte nåt mer som ska låsas.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DenyMe
Hur vet jag vad som GÅR att låsa, till en början? Det kanske låter dumt, men jag är sällan inuti BIOS och ser mej omkring. Senast igår var jag tvungen att kolla, för monitorn blev helt svart vid uppstart. Men väl i BIOS så finns det ohövligt mycket saker att välja mellan. Kan vara lite förvirrande för en person som mej, med inga som helst erfarenheter sedan tidigare. Men visst, jag ska försöka stänga ner det som går, och he på det som går. Jag tror att ditt första inlägg i denna tråd gav mycket bra svar på vad man kan stänga ner och inte! Får ta fram penna och papper igen!

Hmm, ja du, hittade inget i manualen till moderkortet så jag vet faktiskt inte, kan kanske vara så att den redan är låst.
Det ska stå något i stil med PCI [Auto], PCI-E [Auto].

Får väl anta att det redan är låst. Om ingen annan vet.

Visa signatur

(>^.^)> Datorn: B450 - Ryzen 7 3700X - GTX 1070 - 16GB 4000MHz <(^.^<)

Permalänk
Medlem

Ahaaa...

Jag hittade denna länk.
Kan den vara till någon användning eller är värdena inget att lita på?

http://www.extreme.outervision.com/tools.jsp#cpuoc

Välj Intel Core 2 Quad Q6600 om det inte redan är förinställt.
Om jag ökar FSB:n till 300 så att CPU:n får en hastighet på totalt 2700 Mhz, är då 1.45-1.55 i Vcore för snålt? :I

Visa signatur

Ignoranta nonchalanter i kongregation samlas runt kväljningarnas sympati, bepara mig.

Permalänk
Medlem

det verkar lite väl saftigt måste jag säga..
Testa med 1.35v, kanske lite mer men 1.45-1.55 e nog för mkt.

Visa signatur

(>^.^)> Datorn: B450 - Ryzen 7 3700X - GTX 1070 - 16GB 4000MHz <(^.^<)

Permalänk
Medlem

Om jag ökar FSB:n till 400 och får en total hastighet på 3600 Mhz då (OM det nu är möjligt på Q6600 ens) är det då mer måttligt att använda 1.55v?

Annars om jag behåller värdet 2700 och sänker Vcore till 1.35?

Visa signatur

Ignoranta nonchalanter i kongregation samlas runt kväljningarnas sympati, bepara mig.

Permalänk
Medlem

Ja testa att sänka till 1.35v, du märker ju ganska snart om den vill ha lite mer.

Detta är väldigt olika från cpu till cpu och moderkort till moderkort, men 1.55v vid 3600mhz låter rimligt.

qx6700 måste jag ge ca 1.575 vid 3.6Ghz.

Visa signatur

(>^.^)> Datorn: B450 - Ryzen 7 3700X - GTX 1070 - 16GB 4000MHz <(^.^<)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DenyMe
Jaha, så det finns en inställning så att den sköter strömförbrukningen automatiskt? Varför sa du inte det tidigare (A) eller missade jag kanske en viktig rad där det stod exakt det?

Om jag inte misstar mig nu så betyder "Auto" i det här fallet att den kör på standardvolten, inte att rekommendera om man vill klocka ordentligt.

Visa signatur

Antec P182B | GA-P35-DS4 rev2.1 F11 E2180 | Thermalright Ultra-120 Extreme | Corsair PC6400 2048mb CL4 | Sparkle 8800GTS 640Mb |Samsung Spinpoint T166 500Gb | Corsair Powersupply 520W | Creative Sound blaster Audigy SE

Asus Crosshair | AMD X2 3600+ Brisbane

Permalänk
Medlem

Nej men jag föreslog det bara om han skulle klocka lite. Jag körde på auto i 3.6ghz men var för instabilt. Ska dock tryck upp den i det igen om någon dag.

Bara ta de lugnt när du klockar, så går det nog bra.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mad_europen
Om jag inte misstar mig nu så betyder "Auto" i det här fallet att den kör på standardvolten, inte att rekommendera om man vill klocka ordentligt.

Ah, vilken tur att du nämde det! För annars hade jag nog kört på det även vid en mer seriös överklockning Tack!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schattiz
Ja testa att sänka till 1.35v, du märker ju ganska snart om den vill ha lite mer.

Detta är väldigt olika från cpu till cpu och moderkort till moderkort, men 1.55v vid 3600mhz låter rimligt.

qx6700 måste jag ge ca 1.575 vid 3.6Ghz.

Ah, jag är en mästare på att gissa, kan jag lova!
Jag har dessutom skrivit ner det mesta som du skrev längst upp i toppen! Vad som bör stängas av och låta vara på. Ska bara ligga och läsa på lite mer av detta senare i kväll, så att jag kan sluta vara orolig.

En mer seriös fråga dock:
Om man överklockar en aning och inte ger processorn nog mycket volt, vad kan hända? Beter den sej bara konstigt vid uppstart samt annorlunda "svängningar" vid laddningar? Hoppas bara inte att något kan brinna upp eller gå sönder...

en annan sak du skrev i toppen var "Längst ner på ditt moderkort har du 2 "pins" som det sitter en färgad plastbit, under den så står det CCMOS1, den plastbiten ska du flytta ett steg åt höger och sen tillbaka till sin uprsungliga plats igen, nu ska du kunna boota datorn med fabriksinställningar och kunna komma in i BIOS."

Var exakt sitter denna? Har försökt kolla på bilder av moderkortet, men lyckas inte hitta den med mitt otränade öga!
Tack och bock till er alla som hjälper!

Visa signatur

Ignoranta nonchalanter i kongregation samlas runt kväljningarnas sympati, bepara mig.