Anmäl dig till Roborock Challenge!

Zepto 6214W - Parity Check Error (e. 2:a reparation)

Permalänk

Zepto 6214W - Parity Check Error (e. 2:a reparation)

Jag har tidigare skrivit följande tråd:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...
Sedan dess har min bärbara dator från Zepto varit inne på lagning två gånger.

Första gången på grund av felet som beskrivs i tråden.
Andra gången på grund av att uttaget för den externa skärmen inte fungerade.

Nu har jag fått tillbaka datorn från Zepto (ca 2-3 månader sedan nu) där de säger att de har kört diverse tester, inklusive wow, i ett dygn, utan att få något fel. Vad händer när jag får hem den? Jo, samma fel igen: Parity check / Memory Parity Error! eller bristande grafik.

Vi skrev ett brev till Zepto, blev vidarebefodrade, fick ett svar och sedan dröjde det en hel månad innan vi fick något svar, och det fick vi när vi ringde. De sa sedan att de skulle skicka en adresslapp så att vi kunde skicka in datorn. Efter en vecka ringde vi och frågade om detta. Ingen information hade framkommit om att de skulle ha skickat oss en adresslapp.

De ber oss istället att "upprepa" felet. Så att Zepto kan framkalla det när de får in datorn. De påstår att de inte kan göra något åt det så länge de inte får någon bluescreen när de testar den. Det förstår jag.

Svårigheten är att detta fel är så slumpmässigt att det kommer precis när som helst! Jag kan spela i flera dagar utan att få ett enda fel, men rätt som det är får jag felet flera gånger per dag. Sedan går det en vecka och så kommer det igen. Det _går_ inte att framkalla!

Felet gäller i world of warcraft där jag just nu kör med lägsta inställningar. Den enda inställningen som inte går att rubba är "24-bit color 24-bit depth *-multisample" under färgdjup. Där har jag provat både 1,2 och 4 x multisample.

Har även fått andra fel som att den inte vaknar från viloläge, dubbel grafik vid booten, startar om sig ibland (ytterst sällan) utan anledning.

Jag undrar följande eftersom jag ser problemet som olösligt. :
Vad händer när mina resterade 6 månader av garantin har gått? När jag fått lämna in datorn ännu fler gånger? Och Zepto skickar tillbaka den och säger att allt är felfritt, när jag ändå kommer få samma fel och måste skicka tillbaka dem, om och om igen. Ska jag få börja betala för att aldrig få min dator fungerande?!

Pengarna tillbaka eller en annan model med fungerande hårdvarukonfiguration, Zepto!

Följande åtgärder har tagits:
Bytt drivrutiner på grafikkortet (alla zeptos egna inklusive fria drivrutiner kompatibla med zeptos modeller)
Kört Memtest
Flashat Bios till senaste versionen som släpptes 15:e Maj
Provat olika inställningar i World of Warcraft
Inaktiverat trådlöst nätverk lr. LAN
Kört 3Dmark grundinställningar utan låsning

Detta hittade jag på ett utländskt forum, då detta verkar ha varit väldigt vanligt på Dells bärbara innan de släppte en patch. Så som jag har förstått det händer detta enast på de bärbara som har Core Duo/ Core 2 Duo.
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=92036

Microsoft om problemet:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;31522...

Bild:

Visa signatur

Living in Spiritual Dimensions

Permalänk
Medlem

Man kan väl få pengarna tillbaka efter man har lämnat in nåt 2-3 gånger med liknande fel, vet inte hur lång tid det får gå dock.

Jag skulle lämna tillbaka om det går, sen köpa deras nyare modell istället. Eller ett annat märke.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Testa med drivrutinerna som finns att hämta här: ftp://ftp.zepto.dk/Trusted_Drivers/
De är specielt utprovade för att undvika de konflikter mellan varandra som detta problemet verkar bero på.

Permalänk

Jo, jag testade med de nya som låg där, och de som låg under 6214W. Båda resulterade i en helt svart skärm efter laddningen i XP. Fick gå in i felsäkert och återställa drivrutin båda gångerna. Nu kör jag versionen som låg på skivan eftersom det är den enda som verkar fungera ordentligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

intressant tråd! skall följas då jag funderar på att köpa en zepto laptop men om de inte klarara av att lösa kunders problem på ett bra sätt ska iaf jag fundera igen om deras datorer är något att köpa!

så fortsätt GÄRNA ev förändringar och hur zepto behandlar dig som kund!

faktiska köpare brukar vara de bästa recensenterna!

Visa signatur

markus

Permalänk
Medlem

Det har hänt mig en gång med den första 6214W jag hade (den blev stulen), men inte med den andra som jag har nu.Tror det hände under warcraft 3 (nåt custom game med extremt mycket som hände så det överhettades förmodligen).

Startar datorn om beror det nog på överhettning. Ladda ner speedfan och håll koll på dina temperaturer när du lirar, så kanske du får nåt svar där. Finns även dom som rensat fläkten med nån luft på burk (vet att JME data säljer sånt) och att det hjälpt

Som tur är verkar de löst dessa problemen med deras nya serier i alla fall då dom byggt om kylningen på t.ex. 6224W

Förresten: Kör du wow på extern skärm när det händer? Och i så fall, har du locket stängt?

Och sist men inte minst: Du skriver att du inte kan framkalla denna BSOD, men i den andra tråden du länkar till så skriver du att det händer när du ökar inställningarna till max i wow.

Permalänk

Oj, la inte märke till att jag skrivit det i den tråden.
Den gången var det så, satt och pillade hela dagarna och trodde att jag hade överkommit problemet genom att välja lägre färgdjup och lägga alla inställningarna till minsta möjliga. Däremot uppdaterade jag inte den tråden senare eftersom problemet återkom och jag vände mig direkt till Zepto.

Det underliga den här gången är att jag inte kan ändra färgdjupet förutom när det gäller multisample. Har kollat i invidiainställningar så att allt är program-hanterat med.. förstår inte varför.

Det spelar ingen roll om datorn är kall eller varm, det händer oavsett. Imorse tex hände det så fort jag loggade in i wow och skrev ett meddelande. Igår kväll hade jag suttit sen 19.00 och hade den sista bluescreenen 24.00 (4 därimellan). Slutade spela 02.30 och hade inte fått något tills dess. Hade då ändrat multisample till 2, trodde att det löst tills imorse.

Kör inte på extern skärm, kör på vanliga laptopskärmen. Däremot så kom problemet första gången när jag körde på externa sen jag fick tillbaka datorn, men sen det hände har jag bara använt laptopskärmen eftersom jag först trodde det var skärmen som ställde till det (hade laptoplocket uppfällt)

Det är klart att BSOD går att framkalla, men då måste jag ge ut kontouppgifter om wow så att de kan spela aktivt i 2-4 timmar, tror inte servicen har råd med det.

Förstår att servicen inte har så mycket annat att göra än att skicka tillbaka datorn om de inte framkallar något fel, men det är ju fel på datorn och det upphör inte. De bytte moderkort första gången och hela datorn andra gången... De lät wow stå och rulla och lyckades då inte få det här felet som tyvärr kommer helt utan anledning lite när som helst.

Tycker annars att datorn är underbar på alla sätt om jag bara fick bukt med frysningarna och BSOD... Jag var även deras första kund som drabbas av detta sa de.

Visa signatur

Permalänk

Alttså du skrev "De bytte moderkort första gången och hela datorn andra gången... " har de bytt ut hela datorn? Eller har jag fattat fel?

MvH

Permalänk

Ja, första gången sa de att de bytte ut moderkortet, men samma minnen (vet inte om det var mer de sparade). Andra gången beställde de en helt ny dator med samma mobo som jag hade på min.

Visa signatur

Permalänk

Men då kan det väl knappast vara fel på datorn?

Permalänk

Eeh, jo det är ju det det är. Det är ett fel som troligen beror på sammanställningen av den hårdvara som används i just 6214W, så det spelar ingen roll hur mycket de byter komponenter eftersom jag kommer få samma fel tills de antigen byter ut någon del mot en helt annan eller fixar en patch som Dell gjorde när felet uppkom på deras bärbara datorer.

Visa signatur

Permalänk

Tackar för upplysningen om hur zepto behadlar kunder som får problem.

Visa signatur

//Mikael
imike.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av micke_nkpg

Tycker du de värkar dåliga? har nyss beställt en 6624W och undar just hur bra suprten är.

MvH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av micke_nkpg

Dom har ju bytt ut datorn?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Dom har ju bytt ut datorn?

fortfarande inte löst problemet :/ så ser inte hur det ska glädja kunden... men förstår zepto lite med, byta datorn är ju så långt man kan gå. Nu är det väl att lägga till pengar o få nyare dator eller få pengar tillbaka kanske :/

Permalänk

Jo, det är ju det jag hävdar eftersom hårdvaran verkar vara problemet vill jag antingen få pengarna tillbaka eller att de arbetat för att lösa det här problemet som till exempel dell har gjort.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Himlaklar
Eeh, jo det är ju det det är. Det är ett fel som troligen beror på sammanställningen av den hårdvara som används i just 6214W, så det spelar ingen roll hur mycket de byter komponenter eftersom jag kommer få samma fel tills de antigen byter ut någon del mot en helt annan eller fixar en patch som Dell gjorde när felet uppkom på deras bärbara datorer.

Hoppas verkligen inte det är som du säger.
Har exakt samma problem som dig.
Har haft inne min på lagning två gånger.
Första gången hävdade dom att det inte var något fel , andra gången lade datorn av helt och då byttes moderkortet.
Detta var för två veckor sedan.
Mina problem beror helt och hållet på överhettning vi krävande applikationer och spel.

Har du någon koll på temperaturer vid spelande , min nådde ca 90 grader innan detta fel uppstod.

Visa signatur

Zepto Znote 6214W x 2.33 GHz Intel® Core™2 Duo T7600 x 80GB 7200rpm x 2048MB 667MHz DDR2 x Geforce Go 7600 512MB
"Assumption is the mother of all fuckups"

Permalänk
Medlem

Testa (som jag sa innan) att ladda ner SpeedFan, det är ett jätteenkelt gratisprogram där du kan se tempen på 9 olika ställen i din dator (iaf på en 6214W)

Permalänk

Okej, har laddat hem det och såhär ser temperaturerna ut: I Celsius.
Datorn i vila / stått på och spelat musik (batteri)
HD0: 39
Temp1: 44
Temp2: 70
Temp3: 60
Temp4: 71
Temp5: 63
Temp6: 71
Core 0: 32
Core 1: 32

Temp2-6 har ett brinnande tecken framför sig.

Men oavsett om det är överhettning så tycker jag fortfarande att problemet måste åtgärdas eftersom jag inte ens kan spela WoW på minsta möjliga inställningar. Okej om de inte klarade det maxade, men SÅ krävande är inte world of warcraft. Tror ju inte på att det är temperatur men vi får se
Kör 5-minuters-kollar medan jag spelar.

+5 min
Core 0+1 53 annars samma
+5 min
Core 0+1 67 , HD upp till 42
+ 5 min
Core 0+1 70, annars samma som innan
+ 5 min
Core0+1 74, annars samma
+5 min
Core0+1 77, annars samma

Slutade spela och lät datorn stå på. Efter 2 timmar började jag spela igen. Innan jag startade var temperaturen 50 C på Core0+1, efter 2 minuter av springande i WoW frös grafiken, ljud och sådant fortsatte. Så låt mig en gång för alla få påstå att det inte är överhettning som är orsaken

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej, det där ser helknäppt ut

Vid idle har min 6214W 20-35 grader på alla tempar utan core1 och core2 som har runt 30.

Vid tung belastning har core 1 å core 2 varit uppe i allra högst 70 grader, och de andra ligger då fortfarande på relativt normal nivå (kanske 40)

Permalänk
Medlem

Du kör inte AVG antivirus på datorn?

det har nämligen en vana att krocka med nvidias drivrutiner på 6214

det har även i dagarna kommit ut en ny bios 1.21

Permalänk

Nej jag kör inte AVG. (inget antivirus, har dock onlinescannat hos flera olika).
Jag har redan flashat bios till den senaste versionen eftersom jag hoppades på att problemet skulle lösas då.

Insats; så det är alltså ovanligt höga värden? De enda jag visste om var ju det som Gummigutta skrev om att hans 6214W började strula vid 90-gradersstrecket.

Nu när jag nyss startade (2min sedan) är det såhär:
HD0: 25
Temp1: 25
Temp2: 63
Temp3: 54
Temp4: 63
Temp5: 55
Temp6: 63
Core 0+1: 30

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Just nu har jag (precis satt på den):

40
44
47
36
44
35
44
c0: 39
c1: 39

Så mina varierar lite, men ligger oftast lågt. Dina verkar ligga aningen högre. På min är det framförallt core 1 och 2 som stiger till 60+ när jag spelar, dom andra ligger ganska stabilt.

Som jag sa innan så finns det många som rensat sin fläkt och för vissa har det hjälpt tror jag. Ta en titt här:

http://forum.notebookreview.com/forumdisplay.php?f=1032

Finns några trådar om det där nånstans.

Har du provat senaste biosen? Z1.18 tror jag det är (edit: såg visst precis att du har testat den)

Permalänk

Hoppas du inte sitter och spelar i sängen, det vet jag dödar datorer.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk

Nej jag sitter vid ett bord och har daton upphöjd för maximal kylning.
Fläkten ser ren ut men det kanske inte innebär att den är det? Ska kolla Zepto-forumet, tack för länken

Visa signatur

Permalänk
Medlem

32
42
35
27
35
26
35
c0: 25
c1: 27

Har datorn upphöjd när jag har den kopplad till min externa skärm. Detta är tempen efter en stunds slösurfande.
Så dina temps verkar ju ligga lite högt.

Visa signatur

Toshiba Satellite A300-1K5 :: C2D P8400 2.26 GHz :: Radeon HD3650 :: 4 Gb ram :: 640 Gb HDD :: Win 7 Pro x64

Permalänk

Är bara o konstatera Zepto är skitdatorer som inte går att få att fungera med de medlem som deras support kan ha till hands.

Visa signatur

//Mikael
imike.se

Permalänk

Efter att ha läst i forumet som insats länkade till har jag inte blivit särskillt mer förhoppningsfull om mitt problem. Kollade tråden som gällde överhettning och en annan om BSOD på Zepto....

Om jag visste idag hur dåliga Zeptos datorer vad skulle jag verkligen inte ha köpt en. Jag har lagt ut massor med pengar på en dator och kan inte ens köra "skitspel" på minsta inställningarna, det är nästan pinsamt dåligt.

Oj, jo då är de allt lite höga.. =/ hade du exakt samma modell med?
Hoppas de har nån lösning på problemet med kylningen, verkade ju inte finnas för fiffiga lösningar i Zepto-forumet.

Visa signatur

Permalänk

svårt för dem att bara testa att byta de minnena som sitter och och skicka tillbaka den till dig.
Jag är tämligen säker på att det är nån av minnena som är trasiga\dåliga de kan ställa till mycket problem på en dator tex problem som uppkommer ibland.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk

Jo, men jag har kört samma test på minnet som de kör på servicen, inget fel alls, har 1x 1gig. Har även bytt plats på minnet..

Verkar inte vara den enda med Zepto och WoW-problem:
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=101774

Visa signatur