Permalänk

Nagon fran Medison

Citat:

Ursprungligen inskrivet av whad
Någon från Medison kunde ju kommit hit och diskuterat.

Hej,

Till alla i detta forum angaende Medison Celebrity, Medison och undertecknad:

Forst av allt vill jag passa pa att tacka alla Er som har kopt en Medison Celebrity. Lovar att Ni inte kommer bli besvikna.

Alla som kommit in med fragor till bade var mail och Supporten via InfoCare hoppas vi Ni har fatt tillfredsstallande svar. Annars svarar vi garna igen om Ni aterkommer. Att InfoCare har sa langa vantetider och inte har sa manga som kan ta emot samtalen beror helt enkelt pa att efterfragan pa Medison Celebrity bokstavligen exploderat. Det ser ut att kunna bli en riktig 'folkdator'.

Till alla tvivlare vill jag meddela att jag ar ledsen att gora Er besvikna.
Det har ar ingen bluff, hur garna Ni vill fa det att verka som en bluff. Da skulle jag aldrig ha framtratt i media med namn, bild och foretagsnamn som forknippas starkt med mitt namn.

Medison ar ett registrerat aktiebolag i England av den enda anledningen att det runtom i varlden skulle se konstigt ut och verka skumt om vart foretag hette Medison AB. Daremot sa ar Medison Limited (engelskt aktiebolag) eller Medison Incorporated (amerikanskt aktiebolag) som namn i internatinella affarer inte lika konstigt. Vart foretag ar registrerat saledes som Medison Europe Limited i Storbritannien.

Att adresser och telefonnummer kanske inte stammer beror helt enkelt pa att jag bott och verkat i bland annat Silicon Valley, Californien, samt Sao Paulo, Brasilien, under flera ar. Gamla telefonnummer pa Eniro och Hitta.se galler inte langre. Att de inte ar uppdaterade kan undertecknad knappast klandras for.

I och med detta svar och inlagg hoppas vi pa Medison att vi skingrat de flesta tvivlen kring bolaget och produkten och personerna bakom som alla ar ytterst seriosa och plikttrogna svenskar.

For ovrigt har det inte legat i vart intresse att ge oss in i pagaende debatter i olika forum for att 'styra upp' eller debattera med manniskor, mer an i vart eget forum pa http://tech.groups.yahoo.com/group/medisoncelebrity/
Detta for att vi respekterar alla individers asikter och vi forstar dem som ar forsiktiga. Fortsatt vara det nar Ni handlar pa natet om Ni anser ett pris eller produkt verkar skumt.

Vi tackar Er for att ha last detta inlagg fran oss pa Medison. Ni ar valkomna att fortsatta stalla fragor till oss pa info@medisoncelebrity.com

Basta halsningar
/ Valdi Ivancic
CEO & President
Medison Europe Limited

Permalänk
Medlem

Detta mail ramlade in igår såg jag nu (hamnade i skräppostmappen):

<http://groups.yahoo.com>

This invitation expires in 30 days. Monday, 23 July 2007 - 7:33 PM UTC

valdi_ivancic@hotmail.com has invited you to join the medisoncelebrity group!

Hi,

You have been invited to the Medison Celebrity groups because you either baught a Medison Celebrity laptop or have had questions about the laptop.

This is a forum set up by the Medison company and everyone is welcome to discuss the laptop. We at Medison will do our best to answer any questions and make this forum the ultimate and coolest Celebrity forum on the net.

Welcome!

/ Valdi Ivancic
CEO & President
Medison Europe Limited

Join this group! <http://groups.yahoo.com/i?i=RuPDMIJCADxni5z2JKLLRq0i0vc&e=mat...>

Yahoo! Groups is a free service that allows you to stay in touch with friends and family or meet new people who share your interests. Yahoo! Groups values your privacy. It is a violation of our service rules for members to abuse this invitation feature. If you feel this has happened, please notify us <http://help.yahoo.com/help/us/groups/abuse/index.html> . You may also change your email preferences <http://groups.yahoo.com/s?tag=kzpBN7T5WcVBXtqEp2BRP8M5crU0vGf...> to stop receiving group invitations in the future. Your use of Yahoo! Groups is subject to our Terms of Service <http://docs.yahoo.com/info/terms/> .

EDIT: Gruppen skapades igår, ska gå in och se vad som står.

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klubban
Jag har precis samma tanke, väntar på de andra först!

Tror dock inte denna billiga klarar wow utan att uppgradera ram, sen är det tveksamt om grafikkretsen klarar det heller.

Men för en 400 får man ju 1gb mer minne..

Jo, mer minne är ju en självklarhet men med tanke på wows minimi spec så ska det nog gå bra... även om det inte funkar är jag glad ändå... 14" är i mina ögon perfekt att ösa omkring med

Visa signatur

The only bad thing about living outside the law, is that you no longer have it`s protection..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gusIII
Om det är en bluff är den välgjord i och med att snubben vart med i media osv.

Att använda en sedan tidigare känd person som frontfigur betyder inget för mig i varje fall. När helvetet brakar loss är det ju bara för honom att hävda att han trodde på idén. Samtidigt överförs en större summa till ett konto utomlands...

Har svårt att se hur någon skulle kunna få pengar tillbaka om det nu skulle vara en bluff. Det är som med orimligt billiga prylar som visar sig vara stöldgods. Du får inte en krona tillbaka.

Permalänk
Medlem

3 Expected delivery of the first Medison Celebrity Laptops
Dear members, We have had quite good sale of the Medison Celebrity laptop last couple of days. Hundreds of people in the Nordic countries are buyng the laptop..

Jag håller er uppdaterade med ny info om den är av värde från yahoo-gruppen.

EDIT: Behövs nog inte nu

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Valdi,
det var trevligt att du ville posta här.

Citat:

Vart foretag ar registrerat saledes som Medison Europe Limited i Storbritannien

Dock ställer jag mig litet frågande till varför ditt bolag har samma namn som Koreas ledande tillverkare av 3D-ultraljudssystem?

http://www.medison.com/eng/index.asp

De är för övrigt registrerade som _Medison_Limited_ i Storbritannien.

Visa signatur

9950X3D PRO X670-P WIFI Ripjaws M5 Neo RGB 96-6000c30 RTX5090 Gaming OC || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI Trident Z Neo 64-3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 7950X B650 GAMING PLUS WIFI 32-6000c32 RTX5080 TUF OC(450w) || 5900X(B2) B550-F 32-3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 3900X CH VIII Hero 32-3000c16 RTX2070 Super || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32-6400 1TB

Permalänk
Medlem

valdiivancic: Hur kommer det sig att datorerna kostar sisådär en femtedel av vad en mostsvarande dator kostar?

Jag menar, ni har ju åstadkommit något helt fantastiskt. Bättre priser än vad One laptop per child projektet lyckats med. Dom har ju ändå lagt ner ett par år av utveckling och samarbetar med dom allra största tillverkarna i hela världen direkt utan mellanhänder.

Och då ska man komma ihåg att eran dator har överlägsen specs.

Hoppas du vill reda ut frågetecknen, om en vecka eller två är du kanske inte anträffbar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Någon som orkar göra en traceroute över _var_ sidan är hostad.

Både medisoncelebrity.com och medison.se verkar ligga hos Surftown i Danmark.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mhe
valdiivancic: Hur kommer det sig att datorerna kostar sisådär en femtedel av vad en mostsvarande dator kostar?

Jag menar, ni har ju åstadkommit något helt fantastiskt. Bättre priser än vad One laptop per child projektet lyckats med. Dom har ju ändå lagt ner ett par år av utveckling och samarbetar med dom allra största tillverkarna i hela världen direkt utan mellanhänder.

Hoppas du vill reda ut frågetecknen, om en vecka eller två är du kanske inte anträffbar.

Precis! En grundlig genomgång om hur detta är möjligt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man blev ju rätt sugen att skaffa en, det enda jag har funderingar på är vad som händer om nu datorn skulle dyka upp men gå sönder efter en stund? Vad finns det för garanti? Blir man tvungen till att skicka iväg datorn till någon liten fabrik i brasilien och vara utan den i ett antal månader?

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk

Men hans innoativa idé med tangentbordet och hans starka förknippade namn i media kan ändå inte vara bluff!!

Visst var det det här tangentbordet han kom på? http://www.unitedkeys.com/ Som även Medison verkar stötta. Tack föresten Valdi att du ville skriva här..

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tangentbordet verkar inte finnas i verkligheten ännu ...

Visa signatur

9950X3D PRO X670-P WIFI Ripjaws M5 Neo RGB 96-6000c30 RTX5090 Gaming OC || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI Trident Z Neo 64-3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 7950X B650 GAMING PLUS WIFI 32-6000c32 RTX5080 TUF OC(450w) || 5900X(B2) B550-F 32-3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 3900X CH VIII Hero 32-3000c16 RTX2070 Super || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32-6400 1TB

Permalänk
Medlem

Men LOL. History repeats itself. Jag kommer inte att tycka synd om er om 4-6 veckor... Den svenska blåögdheten går inte av för hackor.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akke
Men LOL. History repeats itself. Jag kommer inte att tycka synd om er om 4-6 veckor... Den svenska blåögdheten går inte av för hackor.

Nja, tycker att det är lite för tidigt att skricka "vargen kommer!".

Det finns för många saker som pekar på att detta skulle vara the real deal faktist.

Man får la hoppas att detta är äkta, perfekt dator för skrivande och pluggande+ att man inte behöver vara så extremt vaksam över den pga priset.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem
Citat:

Man får la hoppas att detta är äkta, perfekt dator för skrivande och pluggande+ att man inte behöver vara så extremt vaksam över den pga priset.

Smart Scam isåfall, folk tycker nästan det är billigt att bli lurade

Annars hoppas förstås jag med att det är sant, men tyvärr tror jag inte det. Det vore mycket mer sannolikt att en sån här deal materialiserade sig i form av en trave kartonger på Lidl än genom förskottsbetalning med kort från en hemsnickrad sida.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Smart Scam isåfall, folk tycker nästan det är billigt att bli lurade

Annars hoppas förstås jag med att det är sant, men tyvärr tror jag inte det. Det vore mycket mer sannolikt att en sån här deal materialiserade sig i form av en trave kartonger på Lidl än genom förskottsbetalning med kort från en hemsnickrad sida.

Vi får allt se om 4-6 veckor om detta är scam eller icke.

De som har beställt och om de får sina datorer kanske skulle kunna vara så snälla och slänga upp en liten recension på den?

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem

valdiivancic, varför har ni en sådan ful hemsida?

Permalänk
Medlem

Även om det emot förmodan inte skulle vara en bluff så känns det som att det borde vara något skumt med det hela. Men som lord_tito säger, vi får se om 4-6 veckor.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

En annan sak som många har reflekterat över är att bara fraktkostnader borde göra priset omöjligt, tror dock inte många inser hur billigt det är att frakta gods idag, att skicka en container med gods till t.ex asien kostar runt tiotusen kronor. Jag behöver nog inte tillägga att en container rymmer rätt många laptops.

BTW.
OM detta nu inte är en bluff så kommer det kännas lite knappt att sätta in en 1gb sticka ram, med tanke på att ramet kostar 50% av vad datorn går på

Visa signatur

The only bad thing about living outside the law, is that you no longer have it`s protection..

Permalänk
Inaktiv

Men det står väl 150USD utan moms och frakt?

"Taxes, fees, shipping and handling and any applicable restocking charges are extra, and vary. ".

eller missförstår jag?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Melvin

BTW.
OM detta nu inte är en bluff så kommer det kännas lite knappt att sätta in en 1gb sticka ram, med tanke på att ramet kostar 50% av vad datorn går på

Man kanske kan köpa Ram minnen billigare hos andra försäljare?

Sen så undrar jag faktist lite om grafikkortet för det står det ju inte så hemkst mycket om (om det nu icke är bluff så är det iofs inget att klaga på pga priset).

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mhe

Hej igen,

Skriver ytterligare ett kort meddelande har pa swec men kommer av forstaeliga skal att ha fullt upp med att se till att alla som koper en Medison Celebrity ska hinna fa en efter utsatt tid (4-6 veckor). Framover kan Ni na mig via Medisons eget forum (namnt i tidigare meddelande) dit Ni alla ar valkomna.

Vi kan halla lagt pris pa Medison Celebrity bland annat av foljande anledningar:
- Vi saljer en standard dator som inte ar mer avancerad an vad en "vanlig" manniska kan tankas behova. Dvs, vi har skalat av mycket av det som manga betalar for men aldrig anvander om de koper en laptop fran nagon av vara konkurrenter. Om man vill kopa till extra utrustning sa kan man gora det via vara partners. Da far man vad man betalar for.

- Var marginal ar valdigt, valdigt liten. Vi vill att sa manga som mojligt ska ha en laptop. Darfor ska kunden inte behova betala mer an nodvandigt.

- Var organisation ar valdigt liten och vi har inte en massa personalkostnader, vilket gor att vi kan ligga lagt i pris. Vi ar dessutom ett modernt foretag med enkel struktur utan en massa byrakratiskt krangel.

- Varan spec bygger pa standardartiklar. Ju fler av dessa artiklar som producerats varlden over, desto billigare styckpris, till skillnad fran OLPC som tvingats utveckla allt fran borjan.

Vad betraffar hela projektet OLPC kan jag meddela att jag personligen under 90-talet satt med professor Seymour Papert som var fadern till iden om att en laptop inte skulle behova kosta mer an 100 dollar och att man skulle kunna erbjuda barn i fattiga lander den har typen av dator. Jag har foljt den utvecklingen och statt och hejjat pa, men da jag sett hur hela projektet skotts av herr Negroponte sa kan jag bara beklaga att de inte kommit langre och mycket tidigare. Vi pa Medison onskar dem verkligen lycka till. Vi vill dessutom lata Er alla veta att vi inte pa nagot vis ser oss som konkurrenter till just OLPC-projektet.

For ovrigt kan jag avslutningsvis meddela Er alla att United Keys tangentbord faktiskt existerar och finns att bestalla via www.unitedkeys.com

Basta halsningar
/ Valdi Ivancic

Permalänk
Medlem

Minnen är billiga! http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v502&o=produkt_pris_ink...

EDIT: Förklaringen låter ganska vettig...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Soon we'll make available a display key PC keyboard, with the 12 function keys enabled. This is a real production unit built by a top keyboard manufacturer. But it will also be our first ("pilot") run. As such, it will probably need software improvement (which is where you come in!). If you are technically strong, and a true "first adopter" by nature, we'd like you to bang around on it — and then provide feedback. It'll be priced accordingly, reflecting a huge discount vs. future products. Let us know your interest by filling out the form below.

Soon?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hoppas ingen går på den där rappakaljan.

Nu är det iaf svart på vitt att dom _inte_ ser det hela som ett reklam jippo för att locka framtida kunder.

Han menar på fullt allvar att det går att sälja en helt ny laptop för tusen spänn! Med moms!

Oavsett hur låga omkostnader man har så går man back om man säljer för under inköpspris, mycket basal matematik.

Permalänk

Valdiivanic har en poäng här.

OLPC-datorn är utvecklad för att kunna användas i områden med dålig strömförsörjning, i starkt solljus, kunna utstå smuts samt hanteras ovarsamt. Detta kräver givetvis speciell teknik.

Medison's dator istället, använder standard-standard-standard komponenter. . Den drar antagligen ca 10ggr mer el än en OLPC och att den därför har en fyra gånger snabbare processor(i MHz räknat) behöver ju därför inte innebära att t.ex. cpu'n är dyrare.

Så teoretiskt sett kanske detta kan vara möjligt? .. Är nästan lite sugen på att lägga en order

Permalänk
Medlem

Crosspostar samma som jag postat på tbg, idg, cint m.fl här så folk fattar att det är JÄVLIGT MYCKET som pekar på att något är fel. Ny information kommer i första hand postas hos Cint. http://www.cint.se/debatt/ShowPostFlat.aspx?PostID=62603

"Har luskat ut följande som jag skrivit på diverse forum och sammanfattar här:

Priset är för lågt, det täcker inte komponenterna, även om de har "egna fabriker" som de skriver.
I den tidigare artikeln på IDG så skrev de att datorn skulle kosta 3000 kr och inte skulle säljas direkt till privatpersoner utan genom distributörer.

V.I. (vet inte om det är ok att skriva ut namnet när det är publikt tillgängligt på detta sätt) är till synen spineln i det hela med registrerade domäner, enskillt firma, intervjuad o.s.v.

medisoncelebrity.com är registrerat på VI, på en adress i Huskvarna men han och den enskillda firman är bokförda/registrerade i Karlskrona. Domänen är registrerad med en hotmailadress och mobiltelefonnummret går till en JK i Malmö. Domänen är registrerad 11 April. Webhotellet är Surftown.

medison.se är skapad 2003 men uppdaterad 2007-03-29 av VI. Domänen verkar tidigare ha tillhört Medison Data AB som är i konkurs. Efter det så har följande info funnits på hemsidan i ett mellanskede: #1 Embarcadero, Suite 4100, San Francisco, CA 94111. Bägge dessa har VI varit inblandad i.

Adressen som står på medison.se är följande:
Medison Europe Limited
27 Ruffets Wood
Gravesend, Kent
DA12 5JQ England

Verkar vara en jäkla massa företag registrerade på den adressen för övrigt.

Sen slutligen, det viktigaste är: "The computer is shipped within 4-6 weeks". Som i alla liknande bedrägerier, tillräckligt lång tid för att de ska kunna håva in pengar och fixa iväg innan de börjar anklagas för bedrägerier av de första som betalade när det gått sju veckor...

Nån som orkar gräva vidare om de aktuella personerna? Finns ett par namn till i artiklarna."

----

"Har nu hittat vem det är som tillverkar datorn på bilden och specsen, det är Clevo Computer Company i Taiwan som är en OEM-tillverkare av bland annat bärbara datorer. Egna fabriker var det va? Dessutom skrev de väl att tillverkningen skulle vara i Brasilien... Modellen heter innan den OEM'as MobiNote M540V. Ska man kontakta dem och se om de har någon deal med Medison? http://www.clevo.com.tw/products/M540V.asp

För mig låter det helt otroligt att de för 1000 kr ska täcka in hårdvaran, uppmärkning, frakt först till England och sedan till Sverige (för det ingår). Frakt och distribution ska dessutom skötads av MK Electronics vilka knappast är speciellt billiga på sådant. Sen ska de även ha råd med ett års garantiservice av Infocare och Svensk support. Och så ska de gå med vinst också såklart. Jag kan verkligen inte fatta att IDG hjälper till med detta evetuella bedrägeri utan vidare undersökningar först. Pinsamt, men knappt första gången."

Permalänk
Medlem

Kom igen nu folket...

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk

som jag sa tidigare så kommer jag vänta med en beställning, tills någon kan bekräfta här att han / hon har fått en dator från detta företaget..
är detta företaget seriöst och utlovar det som påstår så tror jag de kan bli stort, rätt många av mina kompisar / kusiner har kollat på sidan och dom tror att det är bluff, men när någon här har fått sin dator då kommer jag göra en beställning på 3 laptopar sen kommer förmodligen typ 20 polare till mig också göra de..

VILL HA BEVIS ATT DETTA E SERIÖST!!!

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem

Ja här här ni då fragment från medison.se

http://web.archive.org/web/*/http://medison.se

Till den stora frågan, vad ska snubben säga om detta är en bluff?
Fly utomlands, Aldrig mera kunna göra affärer/(bluffer(?)), byta namn?

EDIT: TheNisse, slängde iväg ett mail till Clevo nu.
Ger mig inte förräns jag vet om det är sant eller ej!

Visa signatur