Permalänk

hm, verkar skumt detta..Om det skulle visa sig att det är sant kan dom max gå 10:- + på grejjerna. Som sagt vill väldigt gärna höra av er som beställt om ni får några burkar, som sagt betalningsättet fungerar nog så att man får kosingen tbax om det skulle vara ett fulingföreteg...men vet ej.

Visa signatur

..counting all the assholes in the room, well I'm defenitly not alone..

Permalänk
Medlem

Är ni smarta tar ni kontakt med InfoCare och kontrollerar om de utför någon service för dessa datorer!

Permalänk

försökte ringa infocare men hann inte komma fram för familjen skulle till ikea. sen är det ju inte så värst moderna komponenter i dom här datorerna, 256 mb ddr var väll ca 2-3 år sen det var modernt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Deathsearcher-> Tror du att de betalar så mycket när de köper in hårdvara från asien där de tillverkas av personer (nästan) utan lön och maskiner? Det är ju ett litet chip...

Priserna ar ju vad Intel kraver av alla som koper deras processorer. Finns pa deras webplats... Tror knappast att detta foretag far storre rabbatter an det.

*Kranglande dator bara amerikansk tangentbord - Ursakta*

Visa signatur

Most of one's life is one prolonged effort to prevent oneself from thinking. People intoxicate themselves with work so they won't see how they really are. - Aldous Huxley

Permalänk
Medlem

Det är dock, inte alls dyrt att uppgradera

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

hmm ^^ som alla andra blir jag sugen, men det känns ju som en bluff. :3

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Googlah
Hmm, här kan man också ta sig en titt att jämföra. Källa, One Laptop per Child (OLPC-projekt), http://laptop.org/

De klarar av att leverera en P2 433MHz laptop under 100$. Samma koncept som Medison-grabbarna..

Men länken ovan vet jag är sann. De säljer dock inte till privatpersoner vilket Medison här verkar börjat.

Ang. OLPC så har de väl inget vinstintresse?
Sen fick de inte ner priset helt (ännu): (wikipedia)

Citat:

Pricing is currently expected to start at around US$135–175 and the goal is to reach the US$100 mark in 2008

Sen är ju Medisondatorn betydligt vassare än OLPCn.

En annan dator som är aktuell är ju Asus EEEPC:
http://event.asus.com/eeepc/
http://www.asus.com/news_show.aspx?id=7317

Den som chockade alla med sitt pris på ~$250 (dvs. bra mer än denna) - och trotts det så har medison-datorn dyrare specifikationer.

Citat:

EeePC 701 Specification
Display:7"
CPU & Chipset: Intel mobile CPU & chipset
OS: Linux/ Microsoft Windows XP compatible
Communication: 10/100 Mbps Ethernet; 56K modem
WLAN: WiFi 802.11b/g
Graphic: Intel UMA
Memory: 512MB, DDR2-400
Storage: 4/ 8/ 16GB Flash
Webcam: 300K pixel video camera
Audio: Hi-Definition Audio CODEC; Built-in stereo speaker; Built-in microphone
Battery Life: 3hrs (4 cells: 5200mAh, 2S2P)
Dimension & Weight: 22.5 x 16.5 x 2.1~3.5cm, 0.89kg

vs.

Citat:

Intel® Celeron 1.5 GHz CPU
14" Widescreen X-bright LCD
256 MB Ram memory
40 GB Hard Drive
802.11g Wireless LAN
Optimized Linux operating system
Pre-installed office and multimedia applications

Bara batteriet på medison-datorn känns suspekt, ett 6cel batteri brukar ju gå på 600 kr bara det i butik. Sen med tanke på den enorma press som EEEPCn fått för att den är så billig så är det underligt att man (i alla fall jag) lyckats missa denna helt.

Jag har inriktat mig på EEEPCn men om denna skulle visa säga vara äkta också så kanske det blir en sådan istället. Perfekt som server osv. också. Varför köpa en ""funktionsrik"" router för 1000 kr när man får en bärbar som man kan köra smoothwall på (med ett extra USB-nätverkskort) för samma pengar (exkl. extra nätverkskortet då).

Permalänk
Medlem

Jag har länge undrat varför ingen säljer en billiga dator som duger för surf + ordbehandlning + musik utan att behöva kosta flera tusanlappar. Skit samma om det är teknik som är 3år gammal, det går iallafall att skriva på den och fungerar till det som säkert väldigt många skulle vilja ha en till enbart. Ända sättet är väl idag är väl att köpa en beg... Det vore kul om detta inte var bluf och det blev lite konkurrens.

Permalänk
Medlem

Girgoo, håller helt med; särskilt om vi pratar bärbara. Jag hade min (stationära) P2 233MHz som enda dator så länge som till 2004, och den fungerade utmärkt till office och surf osv. Spec:sen på datorn som diskuteras i tråden känns helt tillräckliga för allt som man med fördel använder en bärbar till.

Tänker också kolla och se om ni får era datorer, och i så fall kanske lägga in en beställning. Men tycker att ni är lite väl våghalsiga.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Avstängd

Med tanke på prestandan hos denna dator så verkar det inte som en bluff. Jag menar tänk efter lite och jämför med resten av bärbara datorer. Lite mer nogrannt.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Med tanke på prestandan hos denna dator så verkar det inte som en bluff. Jag menar tänk efter lite och jämför med resten av bärbara datorer. Lite mer nogrannt.

?
Ta OLPCn som tagit upp, den kostar lika mycket om inte mer - och där har man pressat priserna enormt (hela syftet med den) och det är inte ett vinstdrivande företag bakom.

Denna dator kommer från ett vinstdrivande(eller?) företag, är kraftfullare och har dyrare komponenter.

Oavsett om det är en bluff eller ej så är det löjligt billigt hur man än vrider på det - och löjligt billigt brukar innebära bluff.

Permalänk
Avstängd

Smells like "www.blew.se" http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=3...

Synd att det tar 4-6 veckor tills jag får ett gått skratt

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Smells like "www.blew.se" http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=3...

Synd att det tar 4-6 veckor tills jag får ett gått skratt

Ja visst låter det för bra för att vara sant, men det kan väl vara värt 1kkr att prova? Värre för dom i den tråden du länkade till som pröjsat 10-20kkr

Såg precis http://www.sweclockers.com/nyhet/6210-billig_linux-pc_hos_wal...

2kkr för en dator med mer fyra gånger mer ramminne och större disk.. inte helt pjåkigt.. men men det är inget som försvarar de 1038.50 kr som denna datorn kosta.

Får se vad som händer om 6 veckor.. jag skrattar nog också åt det då, trots att det blev sura pengar.. man ska inte ta saker och ting så hårt.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Ja visst låter det för bra för att vara sant, men det kan väl vara värt 1kkr att prova?

Jag skulle då ha svårt att acceptera att bli snuvad på 1000 kr. Inte det att det är så fasansfult mycket pengar för det är ju snarare att de fick pengarna, och inte att jag förlorade dem, som svider.
(sen tycker jag inte alls att det är värt 1000 kr att prova)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Jag skulle då ha svårt att acceptera att bli snuvad på 1000 kr. Inte det att det är så fasansfult mycket pengar för det är ju snarare att de fick pengarna, och inte att jag förlorade dem, som svider.
(sen tycker jag inte alls att det är värt 1000 kr att prova)

Håller med om det... faen jag skulle köpa snus för dem istället.

Detta verkar onekligen som en bluff. Nu när jag läst på lite mer.

Men tänk såhär... de kanske verkligen har ett visst antal datorer som de kommer att skicka ut? Vilket gör att fler nappar och beställer. Och eftersom det är så lång leveranstid utsatt så kommer kanske väldigt många hinna lägga en beställning. Fast vi får väl se om detta är bluff eller billigt.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd

Fan 1K är väl inte så svettigt?
Funderar själv på att lägga en order,som nån skrev det finns väl nått bra återbetalningskydd som visa kör med i värsta fall?
1000 spänn kommer man ju ändå tjäna in hundrafalt utan vidare i sitt liv om man är tillochmed en vanlig fabriksarbetare ju:-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Funderar själv på att lägga en order,som nån skrev det finns väl nått bra återbetalningskydd som visa kör med i värsta fall?

Jag antar att ni kontrollerar detta med VISA eller vad det nu är för betalning de har? Inte att de har ett kortavtal utan att ni faktiskt får pengarna tillbaks av VISA när företaget visar sig vara en bluff...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gz
Jag antar att ni kontrollerar detta med VISA eller vad det nu är för betalning de har? Inte att de har ett kortavtal utan att ni faktiskt får pengarna tillbaks av VISA när företaget visar sig vara en bluff...

Jag skulle tro att chansen att få tillbaka pengarna om de kontrollerar närmare är ganska liten, detta är såpass skumt att man borde misstänka bluff och då får man inte pengarna tillbaka vad jag vet.
Deras pengar tillbaka vid bluff fungerar inte som ett skydd man kan använda för att testa om det är en bluff eller inte
Men jag har inte läst visas regler som inte vet jag.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Från medison celebrities forum:

Dear members,

We have had quite good sale of the Medison Celebrity laptop last
couple of days. Hundreds of people in the Nordic countries are buyng
the laptop. We are more than proud to share that with all of you.

The first laptops will be delivered to the Scandinavian countries and
we expect it to be on August 14th, 2007.

We are also proud of our partnerships with RedHat, InfoCare, PowerMill
and MK Electronics. We will keep you updated on statistics and other
cool information coming up.

Om det nu är en bluff så lägger de ner mycket energi på det, jag som har köpt på ett kreditkort (jämfört med bankkort) har ända tills den sista augusti på mig att godkänna betalningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredl

Om det nu är en bluff så lägger de ner mycket energi på det, jag som har köpt på ett kreditkort (jämfört med bankkort) har ända tills den sista augusti på mig att godkänna betalningen.

Verkligen?
Om jag fick hundratusentals kronor skulle jag utan problem ta mig tiden att skriva ett par rader på ett forum.

Permalänk

ringde till infocare och enligt den info dom har så är företaget reko. men den tjej som jag snackade med fick sin info först igår.

Permalänk

Någon som ringt till VISA och verifierat att de är godkända?

Likväl finns det någon som varit i kontakt med InfoCare angående servicen?

Är som många andra sugen på en men för min del luktar det för mycket bluff än så länge.

EDIT: okej snabbare svar än så kunde jag inte räkna med =P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andy Mcdee
ringde till infocare och enligt den info dom har så är företaget reko. men den tjej som jag snackade med fick sin info först igår.

Det har hänt förut att Infocare tecknat avtal med skojare...

Permalänk

Vad skönt att det har blivit lite liv i tråden.
Skrev en tråd som hette medison först men ingen nappade.
Tänkte att någon mer "vågad" kunde beställa en först och recensera den först innan jag beställde hem några stycken.
Valdi Ivancic, heter en av killarna bakom datorn.
Ni kan även läsa om honom på google, då han lanserat tidningen Edison och även ett lcd-tangentbord.

Permalänk
Medlem

Finns en artikel om företaget på idg.se

http://www.idg.se/2.1085/1.115025

Permalänk
Medlem

Fan nu vart jag sugen, men eftersom jag inte har så bra ekonomiska förutsättningar så vill jag inte chansa, tycker det luktar lite bluff här.

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Medlem

Varför tror ni att priset är satt till just ca 1000kr?

Kommentarer som denna svarar väl på den frågan:

Citat:

1000 spänn kommer man ju ändå tjäna in hundrafalt utan vidare i sitt liv om man är tillochmed en vanlig fabriksarbetare ju:-)

Folk är så blåögda och naiva att de är beredda att lägga 1000kr för att se om det var en bluff eller inte. Bara för att de fått uppmärksamhet i IDG så betyder det inte att de är legitima. Vakna nu... De har en dator som är billigare och bättre än de OLPC som nu sprids till tredje världen. Låter det rimligt?...

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem

Detta måste vara bluff. Jag har tagit kontakt med Infocare också för att se att detta verkligen stämmer (inte för att det är någon garanti för att det är ok, men ändå).

Om det är ett schysst företag så är jag den första att ta tillbaka de fyra första orden i denna post.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Agile
Detta måste vara bluff. Jag har tagit kontakt med Infocare också för att se att detta verkligen stämmer (inte för att det är någon garanti för att det är ok, men ändå).

Om det är ett schysst företag så är jag den första att ta tillbaka de fyra första orden i denna post.

Vad svarade infocare till dig?

Håller med om bluff-stämpeln, e nästan för bra för att vara sant.

Permalänk
Medlem

Inget svar ännu tyvärr, återkommer så fort jag hör något.