Permalänk
Medlem

Beställde just för det priset hos megapart.com iallafall, får se hur det slutar

Permalänk
Medlem

Jag har fått mitt skickat från Multitronics iallafall. Känns skönt..

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem

Det vore intressant om headhunter hade tid att smita in i tråden igen och tydligöra lite vilka val respektive rättigheter vi som konsumenter har i detta läge? Är det upp till Återförsäljaren att påvisa att vi har fel eller ligger tyngden på oss att påvisa att vi har rätt?

Just osm det är nu har jag egentligen inte tid att läsa igenom konsumentlagar/distanslagar o dylikt, för mycket jobb på gång just nu. Hittar nån annan vänlig skäl nånting som är av intresse så vore det bra.

Jag är egentligen i det stora hela inte ute efter att få mina pengar tillbaka. Jag vill att företaget gör rätt för sig och agerar föredömligt. För OM det nu ÄR så att det inte är en ny revision men dom har fortfarande lagt upp den som en ny vara och sen be oss ändra ordern, anses det vara att dom omhandlat avtalen med oss, dvs dom har gjort en fuling? SÅdana frågor är jag intresserad av att få svar på.

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk
Medlem

Det här är ett väldigt trist tilltag av datorbutiken. Tyvärr så är jag inte sådär jätteöverraskad då datorbutiken är den butik som har varit otroligt mycket tjat fram och tillbaka de gånger jag handlat/försökt handla av dom.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Define Node 304 | Intel 2500k + Noctua U9B | MSI Z77IA-S01 | Corsair 8GB VENGEANCE | ASUS GTX770 DCUII | FSP 650W 80+ Gold | Intel 320 SSD 120 GB | WD 2TB Green x2

Permalänk

Jag ska nog mer eller mindre ta och kopiera yanagis mejl och skicka iväg till db. Ju mer tryck desto bättre. Lägger nog till en länk till denna tråd.

Permalänk

Yanagi, lägg in din fråga under Övrigt > Konsumenträtt och adressera den till datorbutiken i titeln.
Datorbutiken brukar svara på frågor där.

Ska bli intressant att se deras svar.

//

Permalänk
Medlem

Ska ringa och klaga till DB imorgon....eller idag om man ska vara teknisk. Ganska trött på att låta såna här saker hända utan att verkligen slåss om det. Ibland är det värt att protestera. Om de inte gör något åt saken så kan man alltid testa och ringa konsumentombudsmannen. Väldigt dåligt hanterat av DB...tror inte på den "nya versionen" av kortet alls när inte ens Gigabyte har det på sin hemsida...

Permalänk
Medlem

Tack so it goes. Är på väg till jobbet så kommer försöka hinna skriva allting där. Kommer uppdatera vad som händer

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk
Medlem

Har någon koll på hur länge man måste vänta på sina pengar ifall man vill ha dem tillbaka???

Permalänk
Medlem

Nu har jag lagt upp en tråd under Övrigt -> Konsumenträtt

Ni hittar den på: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Ni andra som sitter i samma båt som mig och hantverkaren, var vänliga kom in och ge eran version av hur ni upplever hela händelsen så DB får det uppmärksammat att detta är inte en så isolerad händelse som dom kanske har en bild av att det är.

Om ingen säger nånting så vet dom ju inte. VI får iallafall ge dom en chans att göra rätt för sig

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk
Medlem

Citat från tidigare inlägg i tråden:

-headcleaner:

"det pris som gällde vid köpavtalets ingående är det som gäller. säljaren kan inte ändra priset retroaktivt vare sig neråt eller uppåt utan att omförhandla avtalet med dig."

"de kan inte förändra avtalsvillkor ensidigt efter att avtalet ingåtts. och det gäller inte bara priset utan även andra saker som leveranssätt osv. så länge det inte finns någon typ av friskrivningsklausul som ger dem rätt att ensidigt ändra villkoren. är en sådan klausul alltför långtgående kan den dock, med förmodligen ganska stor framgång, angripas med hjälp av §36 AvtL.

edit: dessutom ser man särskilt strikt på avtalsvillkor när avtalsparterna är obalanserade (konsument kontra företag)."

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem

Japp jag är helt med på det subrosa. Det som gör det hela till en gråzon är att dom redan "bett" oss att omförhandla avtalet då dom bad oss göra om beställningen, och vi som då gjort det har isådanafall teoretiskt sätt omförhandlat avtalet.

Jag undrar bara hur konsumentlagen ser på det.

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk

läste just DB:s köpvillkor och de innehåller ett antal friskrivningar, däribland Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning under rubriken Beställning. skulle det vara så att DB talar sanning och det aktuella kortet faktiskt har utgått och ersatts med en ny revision så har de inte gjort något fel. förutsatt att anledningen till avbeställningarna var att kortet tog slut naturligtvis.

vidare förbehåller de sig så kallade tryckfel och skulle kunna hävda att det lägre priset var ett misstag. men det verkar ju inte vara aktuellt.

om däremot yanagi har rätt och det hela handlar om damage control, dvs att man förutsett förlust och därför tagit bort era beställningar, så ser det mindre bra ut. då har DB brutit avtalet. eventuellt skulle någon av bedrägeri- och oredlighetsbestämmelserna i BrB 9 kap bli tillämpliga. observera eventuellt.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Väldigt tack till headcleaner för förklaringen till hur det ligger till. Som jag har skrivit i den andra tråden så vill jag helst att dem lägger fram bevis för den nya revisionen då det känns väldigt luddigt att dom fått en ny revision då tillverkaren själva inte gått ut med någon sådan information än. Vi får avvakta och se vad datorbutiken svarar oss.

Till headcleaner: Anser du det vara lönt att driva ärendet vidare till konsumentombudsman om DB ej är medgörliga att lägga fram bevis på den eventuella revisionsändringen?

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk
Medlem

Även jag har fyllt på i konsumenträttstråden, och ni som fått nämda kort från db nyligen skulle ju kunna skriva vilken revision det är så får vi se om db kan visa upp någon nyare revision till sitt försvar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
läste just DB:s köpvillkor och de innehåller ett antal friskrivningar, däribland Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning under rubriken Beställning. skulle det vara så att DB talar sanning och det aktuella kortet faktiskt har utgått och ersatts med en ny revision så har de inte gjort något fel. förutsatt att anledningen till avbeställningarna var att kortet tog slut naturligtvis.

Men kortet är ju inte slutsålt, precis samma modell finns i lager nu med samma modellbeteckning från tilverkaren! Nya revisioner brukar ha mer att göra med produktionseffektiviseringar och rent kosmetiska skillnader som knappast har något med en slutförsäljning av en viss modell att göra.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yanagi
Till headcleaner: Anser du det vara lönt att driva ärendet vidare till konsumentombudsman om DB ej är medgörliga att lägga fram bevis på den eventuella revisionsändringen?

konsumentombudsmannen driver självständigt ärenden som rör marknadsföring, avtalsvillkor, prisinformation eller farliga produkter. vill du göra en anmälan så hittar du info på Konsumentverkets hemsida.

han driver dock inte brottmål av typen bedrägeri eller liknande. i så fall får du stämma DB själv eller göra en polisanmälan så att det blir upp till allmän åklagare att ta ställning till om fortsatt utredning ska göras.

att stämma dom själv skulle dock vara som att skjuta sig i huvudet. risken att förlora bedömer jag som mycket stor och även om du vinner är vinsten mycket liten ekonomiskt sett.

däremot skulle du kunna vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) och höra om de kan ta upp fall av denna typ. jag vill iofs minnas att de har en nedre gräns för vad tvistens värde måste vara. runt 2000 kr om inte minnet sviker mig.

edit: Milky Way: det har du säkert rätt i. jag tar ingen ställning till sånt. jag bara förklarade de juridiska aspekterna.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Det värsta med lagar är att dom är skrivna på sådant sätt att det lämnar mycket utrymme för tolkning. I värsta fall är förmodligen lagen på deras sida även om det rör sig om en revisionsändring, men det ska jag låta vara osagt iom att headhunter är bra mycket mer insatt i lagen än vad jag är.

Jag vill passa på att tacka er som har skrivit i konsument tråden och vi får hoppas på att DB åtminstonde ger sin version av det inträffade.

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk
Medlem

Tror det är ganska kört, eller jag vet att det är ganska kört för er.

Det är bara god sed att sälja för det priset man lovat ut, ingen lag som gäller tyvärr.

F.ö ringde jag runt till 4 butiker och beställde från 3 igår för att få det här grymma kortet. Slut _överallt_.

Visa signatur

Thermaltake Tai-Chi Supertower, Gigabyte p35-DS4, E6850@ 4.05ghz 1:1(2.0) just nu, med Scythe Infinity, Msi 8800GTS 512mb @ 770c/1925s/1130m, 2x1gb Crucial Ballistix pc8000 (4-4-4-4), Be Quiet! Straight Power 650w, X-Fi Xtrememusic, LG-245WP (Rev 2.) <> http://www.garaget.org/?car=55839

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SILEN
Det är bara god sed att sälja för det priset man lovat ut, ingen lag som gäller tyvärr.

Det ska finnas lagstadgat faktiskt. Pengarna har ju dessutom dragits från vissa(?). Är ordern lagd och bekräftat ska det gälla.

Permalänk
Medlem

Något som också bör nämnas är ju att det inte bara är DB som gjorde så här. Minst ett tiotal andra butiker följde exakt samma mönster.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bulan880
Något som också bör nämnas är ju att det inte bara är DB som gjorde så här. Minst ett tiotal andra butiker följde exakt samma mönster.

Olaglig kartellbildning kanske

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Subrosa
Olaglig kartellbildning kanske

Haha, ja varför inte, jag tror vi har något stort här!

Nä men seriöst så ställer jag mig fortfarande frågan till varför de ens hade denna priskrasch för att ett dygn senare höja till över ordinarie.

Permalänk

Nu visar min Dq6 status som "leveransklar". Vågar inte hoppas något än men om db har ändrat sig så tycker jag det är storsinnt!

Permalänk
Medlem

Hoj Boys

Jag gick precis in och kollade på min order som ligger hos Db och de verkar som att dom till sist tänker leverara GIGP35-DQ6 till priset av 1249kr. Den står även som leveransklar.
Tror att någon har dragit öronen åt sig??

Konsumentmakt mohhhaaaaa

Visa signatur

Elgordo

Permalänk

Fick faktiskt precis ett telefonsamtal från datorbutiken, där dom klargjorde sitt misstag, berättade hur det låg till och erbjöd sen DQ6an till det låga priset jag hade beställt för. Eftersom jag var nyvaken kopplade jag inte allt han sa, nått om att leverantören hade satt ut fel pris, ledningen på semster osv :P.
Så efter strulet måste jag säga att dom har skött det rätt snyggt och jag antar att det kommer bli lika för alla andra som beställde sina DQ6or.

Permalänk
Medlem

Alla som beställde sina från datorbutiken ja, *SUCK*.

Visa signatur

Thermaltake Tai-Chi Supertower, Gigabyte p35-DS4, E6850@ 4.05ghz 1:1(2.0) just nu, med Scythe Infinity, Msi 8800GTS 512mb @ 770c/1925s/1130m, 2x1gb Crucial Ballistix pc8000 (4-4-4-4), Be Quiet! Straight Power 650w, X-Fi Xtrememusic, LG-245WP (Rev 2.) <> http://www.garaget.org/?car=55839

Permalänk
Medlem

Fick också precis ett telefonsamtal från DB, där dom erbjöd DQ6 för det sänkta priset, igen. Han som ringde sa något om att det hade blivit fel i deras databas, och för att inte göra oss missnöjda så erbjöds DQ6 till det sänkta priset, igen. Jag hade till och med bytt ut DQ6-kortet mot ett DS4, när det stod att det hade utgått, men erbjudandet stod kvar.

Sen vet jag ju inte hur mycket sanning det var i att det blev fel i deras databas, det var ju fler sidor som sänkte priset, kanske kom det här erbjudandet som något svar på kritiken som dom har fått sen incidenten.

Visa signatur

Machine. Unexpectedly, I’d invented a time

Permalänk

Hej allihopa!

Efter att ha satt mig in i detta ärende kan konstateras att vi inte är ensamma, utan i gott sällskap med ett 10-tal andra butiker fått ett felaktigt pris i en prisfeed från en leverantör vilket slagit igenom på utpriserna. Jag gissar att vi är den i särklass största butiken som drabbats av detta då alla diskussioner sätter just oss i absolut fokus, klart glädjande och något vi skall förvalta lika väl som vi gjort tidigare under året.

Som redan konstaterats kommer vi att leverera till bekräftat pris, och de som ändå väljer att avstå erbjuds en fraktfri leverans till kommande ordertillfälle. Detta gäller även de som redan hunnit avbeställa efter besked att artikeln utgått.

Jag vill ändå kort förklara vad som blivit fel, även om detta delvis framgått tidigare. Helt korrekt fick vi (och andra) fel pris på artikeln, vilket renderade ett stort antal ordrar till ett pris långt under vårt netto. För att stoppa detta lät vi produkten utgå, till förmån för en korrekt prissatt version 2 av samma artikel. Att det gjordes på detta sätt beror på att stora delar av organisationen, däribland jag själv, är på semester och man gjorde helt enkelt så gott man kunde i en akut situation.

Jag har nu bara att beklaga det inträffade, be alla drabbade kunder om ursäkt för att det behövde bli en höna av denna fjäder, och hoppas vi nu hanterat det inträffade på sätt ni alla är nöjda med. Jag kommer även att tillse att alla nödvändiga åtgärder vidtas för att den situation likt denna inte skall behöva uppstå igen, och kan inte nog understryka hur allvarligt jag och ledningen ser på det inträffade efter att vi sedan årsskiftet känt att de problem vi tidigare haft lösts, och vi återfått ert förtroende på sätt som tydligt märks både på forumet, i hur många som valt att återvända till oss, och hur många som talar om oss i termer som "mitt förstahandsval".

Tack för att ni via detta forum uppmärksammade mig på problemet, och för att återfå lite balans hoppas jag ni som beställt från andra än oss berättar hur de valt att lösa saken, tack!

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se