Processor kraft för 1080p uppspelning

Permalänk

Processor kraft för 1080p uppspelning

Jag har:
en processor på 2 GHz enkelkärnig,
ett nvidia 8600 grafikkort och
1500 MB ram.

Då jag försöker spela upp högupplösta filmer hackar sig bilden fram.
Det jag undrar är om processorn är viktig för uppspelningen kvalitet eller om grafikkkortet i princip skulle kunna beräkna allt själv och man därför inte behöver en så stark processor.

Om det nu är så att man behöver mycket processor kraft krävs det ju att jag uppgraderar processorn. Måste man tänka på något annat än vilken socket man har för att det ska fungera att uppgradera eller gäller det också diverse tekniker. Till exempel om jag vill ha ett tvåkärnigt grafikkort måste moderkortet stödja något speciellt för att det ska funka eller räcker det med att socketerna stämmer?

Tack på förhand för att ni hjälper en sann n00b.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Om du använder rätt uppspelningsprogram kan ditt grafikkort avlasta processorn. Såvitt jag vet är det bara PowerDVD som fixar det för tillfället.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Antar att du kör Win XP? Börja med att installera senaste drivrutinerna från Nvidia. Dom har nyligen uppdaterats med hårdvarustöd för HD-uppspelning på just 8600.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem

Min dator (se sign) klarar av 720p hur enkelt som helst. Men den klarar inte av 1080p filmer. Börjar lagga samt ljudet börjar gå före. videon hinner inte med.

Permalänk

Jag kör windows vista och med power dvd hackar det ändå. Finns det några viktiga inställningar man behöver ändra för att det ska flyta? Jag har också de senaste drivrutinerna.

Permalänk
Medlem

Vad för 2Ghz processor är det du har? samt hastigheter på minnen etc?

Jag kan säga att min dator inte klarada av 720p förän jag överclockade den från orginal på cpu 1.8ghz till 2.25Ghz och minnena från 400 till 500Mhz.

Permalänk
Medlem

Har du ingen form av avlastning från grafikkort behöver du en K8 kärna på ca 2.2-2.4GHz för att kunna köra all 1080p film. Har man fler än dubbla kärnor eller fler processorer får man skaffa sig en flertrådad decoder vilket det är dåligt med idag. Grafikkorten är väl det man kan ta hjälp av idag med hjälp av rätt uppspelningsprogram.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk

Jag har ingen aning om hastigheterna på minnen och processor. Om jag inte får power dvd att funka optimalt behöver jag alltså köpa en starkare processor.

Mitt moderkort ska stödja "AMD Athlon 64 X2 (up to 4800+) and Sempron (up to 3200+) processors". Socketen är 939. Alltså kan jag då skaffa en Athlon 64 X2 processor med fler än en kärna?

Permalänk
Medlem

Ja, du har ju själv skrivit att du kan ha en X2 4800+.

Jag tror att en 4800 är äckligt dyr till socket 939, kolla upp priserna noga, kanske lika bra att byta moderkort samtidigt.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Har du ingen form av avlastning från grafikkort behöver du en K8 kärna på ca 2.2-2.4GHz för att kunna köra all 1080p film. Har man fler än dubbla kärnor eller fler processorer får man skaffa sig en flertrådad decoder vilket det är dåligt med idag. Grafikkorten är väl det man kan ta hjälp av idag med hjälp av rätt uppspelningsprogram.

Det var intresant för mig att veta, har ju just nu 2250Mhz på cpu (k8 kärna) men kan ej se på 1080p för det klarar inte av det just på gränsen kan man säga, videon liksom inte helt lagar men den går segt så den hamnar efter.

Jag har gjort ett kort test med att ha haft cpu på 2.4 - 2.5Ghz och verkat vara stabilt. Men har inte testat det utförligt. Kanske borde testa igen så jag kan eventuellt titta på 1080p video utan att behöva själv här köpa något nytt. Har inga pengar dock att köpa med

Permalänk
Medlem

Min barton 2500+ klarade 720p ^_^ dock clockad till 2.3 ghz.
Min nuvarande verkar dock inte ha några problem med 1080p clockad till 3700+ @ 2.75 ghz ~ enkelkärnig 5600+

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk

I Powerdvd flyter 720p utmärkt för mig medan det lagar lite för 1080p .wmv filer.
För .ts filer lagar det jätte mycket på 1080p. Det konstiga är bara att då det lagar ligger inte min processor och räknar i 100% av kapaciteten. Om den räknade några tiotal procentenheter mer skulle det kanske gå felfritt.
Någon som kan föklara varför den inte räknar maximalt?

Permalänk
Medlem

skaffa dig en http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=313936 opteron 165
å klocka den så högt som möjligt

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nighthog
Det var intresant för mig att veta, har ju just nu 2250Mhz på cpu (k8 kärna) men kan ej se på 1080p för det klarar inte av det just på gränsen kan man säga, videon liksom inte helt lagar men den går segt så den hamnar efter.

Jag har gjort ett kort test med att ha haft cpu på 2.4 - 2.5Ghz och verkat vara stabilt. Men har inte testat det utförligt. Kanske borde testa igen så jag kan eventuellt titta på 1080p video utan att behöva själv här köpa något nytt. Har inga pengar dock att köpa med

Din Winchester borde ju klara 2.4-2.6Ghz stabilt, dom flesta brukar klara det, även högre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av elessareldarion
I Powerdvd flyter 720p utmärkt för mig medan det lagar lite för 1080p .wmv filer.
För .ts filer lagar det jätte mycket på 1080p. Det konstiga är bara att då det lagar ligger inte min processor och räknar i 100% av kapaciteten. Om den räknade några tiotal procentenheter mer skulle det kanske gå felfritt.
Någon som kan föklara varför den inte räknar maximalt?

Tips är väl att köra .wmv filer i Windows Media Player där risken för lagg är minst då det är bäst optimerat. VLC brukar ju vara extremt bra annars vad gäller processoranvändning, men .wmv är faktiskt media player bättre.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Hedersmedlem

Lägg in den senaste drivrutinen till ditt grafikkort så skall det lösa dina problem om du kör Vista vill säga

Läs gärna detta: http://www.tomshardware.com/2007/10/26/avivo_hd_vs_purevideo/

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag verkar klara 1080p med min venice i 2GHz iaf. Har dock bara testat 2 filmer än. VLC fixade dock inte det, men körde jag CoreAVC med ZoomPlayer så gick det faktiskt galant. CPU-användning är dock rätt hög ändå, typ mellan 50%-100%. Antagligen är det precis på gränsen i de tyngsta scenerna, men jag märkte inte ens av nåt lagg en enstaka gång iaf.

Så det går så länge man har rätt codecs.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Finns fortfarande processorer till s939 som säljs. Köpte min x2 4200+ för 700 kr. Har klockat upp den från 2200MHz till 2750MHz. Dock så har jag inte prövat att spela upp en 1080p film än. Provade det med min 3200+ tidigare men tordes inte klocka den, och då hackade den.

...så det blir till för mig att testa

Visa signatur

9700k, Z390 Strix, 32 gb, RTX3080, 970 PRO m.2, Custom Vattenkylt, Vitlackat Define S

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RooDoo
Finns fortfarande processorer till s939 som säljs. Köpte min x2 4200+ för 700 kr. Har klockat upp den från 2200MHz till 2750MHz. Dock så har jag inte prövat att spela upp en 1080p film än. Provade det med min 3200+ tidigare men tordes inte klocka den, och då hackade den.

...så det blir till för mig att testa

Har du ett bra grafikkort då?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Nja.. Det är ett gammalt Sapphire Ati X800GTO som jag också klockat upp lite. Det är den stora flaskhalsen på min dator. Jag hoppas mer på att processorn ska dra det stora lasset.

Visa signatur

9700k, Z390 Strix, 32 gb, RTX3080, 970 PRO m.2, Custom Vattenkylt, Vitlackat Define S

Permalänk
Medlem

Hej små vänner,
Era 1080p problem har inte med processor att göra utan codec. Problemet ligger oftast i att man använder vlc eller någon codec som inte fungerar så bra. Därför kan jag varmt rekommendera att använda Media Player Classic (MPC) så ni kan välja codec.
------------------------

För att göra det enkelt:
1. Installera FFDShow, avmarkera alla mediaspelare förutom MPC om det ingår några alls. Installera MPC separat om inte.

2. För .mkv "containers" använd Matroska Media Splitter.

3. För allt som har med ljud att göra är det bästa AC3.

Länkar:
FFDShow, Matroska, MPC: http://www.x264.nl/
AC3: http://ac3filter.net/

Om det fortfarande laggar så sägs CoreAVC 1.1 Pro (which decodes x264 and includes haali media splitter) använda minst resurser, men då måste man se till att ändra i MPC så att FFDShow använder AVC istället för sin egen h264 decoder.

CoreAVC hittar du här http://www.megaupload.com/?d=G0C1BE50

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kyre
Hej små vänner,
Era 1080p problem har inte med processor att göra utan codec. Problemet ligger oftast i att man använder vlc eller någon codec som inte fungerar så bra. Därför kan jag varmt rekommendera att använda Media Player Classic (MPC) så ni kan välja codec.
------------------------

För att göra det enkelt:
1. Installera FFDShow, avmarkera alla mediaspelare förutom MPC om det ingår några alls. Installera MPC separat om inte.

2. För .mkv "containers" använd Matroska Media Splitter.

3. För allt som har med ljud att göra är det bästa AC3.

Länkar:
FFDShow, Matroska, MPC: http://www.x264.nl/
AC3: http://ac3filter.net/

Om det fortfarande laggar så sägs CoreAVC 1.1 Pro (which decodes x264 and includes haali media splitter) använda minst resurser, men då måste man se till att ändra i MPC så att FFDShow använder AVC istället för sin egen h264 decoder.

CoreAVC hittar du här http://www.megaupload.com/?d=G0C1BE50

Kör både VLC och MPC och varierar, det är för det mesta ingen skillad där VLC alltid har låg processoranvändning. Det krävs trots allt processorkraft av en miss mängd för att klara av att decoda film, och det ligger generellt som en 2.2-2.4Ghz K8 kärna.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

precis har provat både Classic media player och VLC och 1080 flyter lika bra på min dator trots att jag har en dålig processer i hög clock. tror dock att min 3700+ sparkar arslet ur en 4600+, eller snarare vet att den gör det. eftersom min 3700+ rullar i 2.75 GHZ.

så killen ovanför vet vad han pratar om. jag som har en så kass processor borde iaf känna skillnaden mellan programmen, men båda spolar framåt/bakåt lika bra.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Problemen kan ju ha med olika saker att göra. Men i mitt fall så råkade jag med några filmer ut för att VLC och andra codecs vägrade nå upp till rätt fps men ett byte av codecs i MPC fixade synchningen.
Det syns såklart mest skillnad när man är nära gränsen för vad datorn klarar av, som killen ovan. Dagens dualcores klarar lätt komprimerad 1080p. Men i hans fall skulle det nog räcka om han installerade PowerDVD codecs, men CoreVLC brukar kunna lösa de flesta problem annars.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Jag hade problem att spela upp 1080p med min 3200+ venice på s939 med 6600GT, klockade prollen från 2GHz-2.4GHz, nu flyter det bra i zoomplayer med endast dess inbyggda codecs som man fick välja då man installerade det, 1080p trailers i quicktime flyter lite sämre men det går...

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch