Gigabyte 8800GT 512 Zalman i lagär!

Permalänk
Medlem

Ta och ändra lite i biosen, ställ ner 2D läge till 30% och flasha om.
Kortet i övrigt är helt OK, med möjlighet att "voltmodda" med mjukvara, (chip på kortet) så var inte rädda för att köpa det

Eller styr fläkten med "Rivatuner"... Funkar...

R.

Visa signatur

AMD X2-6400+@3.4Ghz|Gigabyte 8800Gt@ 700/1715/950|2Gb Corsair DDR2 800Mhz Cl4|AsusM2A-WM Hdmi.

Permalänk
Medlem

Ja det funkar för dig ja Ricky_SE men det funkar då inte för varken mig eller Knoxz... Knoxz kan du inte flasha om ditt?

Permalänk
Medlem

Har läst lite på andra forum, och det verkar som om alla "nyare" 8800Gt kort med "custom fan" är "bantade" på temp/fläktstyrning för att spara "några spänn" i tillverkningskostnader

Saknas det något "chip" på era kort..? Funkar era kort med "Gamers hud"..? (eller saknas det chippet med?)

SNÅLT av tillverkarna....

R.

Visa signatur

AMD X2-6400+@3.4Ghz|Gigabyte 8800Gt@ 700/1715/950|2Gb Corsair DDR2 800Mhz Cl4|AsusM2A-WM Hdmi.

Permalänk
Medlem

Jag har inte testat Gamers Hud alls.
Men ditt kort har väl också customfan och för dig funkar väl fläktstyrningen eller har du inte samma kort som oss iaf?

Permalänk
Medlem

Mitt är ju Ver:1 Första eller andra modellen...

R.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Heter ditt kort också Rev 1.0? För det gör mitt.. står så på kartongen med.

Permalänk
Medlem

Står inget på kartongen om Rev 1.0, men på pcb:n...

Kolla vad Gpuz 0.1.6 visar på sensors sidan, fan speed=30% ?

Starta något "stressprogram" o kolla på GpuZ samtidigt, min fläkt ökar upp vid 60* men visar ändå 30% ?

R.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slusk
Ja det funkar för dig ja Ricky_SE men det funkar då inte för varken mig eller Knoxz... Knoxz kan du inte flasha om ditt?

Näää .. Du först

Har tänkt att flasha om kortet om det är den lösningen vi kommer få som svar, vill inte testflasha innan...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ricky_SE
Har läst lite på andra forum, och det verkar som om alla "nyare" 8800Gt kort med "custom fan" är "bantade" på temp/fläktstyrning för att spara "några spänn" i tillverkningskostnader

Saknas det något "chip" på era kort..? Funkar era kort med "Gamers hud"..? (eller saknas det chippet med?)

SNÅLT av tillverkarna....

R.

De där med att de sparat in på temp/fläktstyrnings chipen är det rena spekulationer från dem på forumen eller är det bekräftat av tillverkarna???

Mitt kort kan juh iaf visa tempen så det chippet bör juh vara kvar iaf..

Ja mitt kort har Gamers Hud chipet, det med klistermärket på..

//Knoxz

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Tror jag har annan bios verre än er med "nya" modellen...

R.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Där din står på automatic Speed, där står mitt på Dynamic Speed.

Permalänk
Medlem
Citat:

Där din står på automatic Speed, där står mitt på Dynamic Speed.

Om det är det enda som skiljer BIOSen åt så är det väll kanske bara att kryssa i Automatic Speed istället och sedan trycka OK/Save. Sedan spara den modifierade BIOSen och seda flasha kortet med det? Eller är det andra saker som skiljer med (förutom bios version) ??

Jag kör Vista x64 å Nibitor funkar inte med det... kan inte se mitt BIOS.

//Knoxz

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Jag har lite andra "värden" i "automatic speed" än du har i din bios, tror jag ?
Det enda som kan skilja annars är ju "memory timings" om det sitter Samsung minnen på kortet... skulle vara intressant att jämföra Qimonda/Samsung timings. Slappare timings på Samsung ?

Någon som kan ladda upp en kopia av sitt GB-Samsung bios ?

R.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja bara berätta hur jag får ut en kopia på det så ska jag fixca det när jag kommer hem från jobbet.
Går det att få ut det i vanlig text tro eller blir det alltid en fil?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja bara berätta hur jag får ut en kopia på det så ska jag fixca det när jag kommer hem från jobbet.
Går det att få ut det i vanlig text tro eller blir det alltid en fil?

Nbitor eller GpuZ, blir en .rom fil eller .bin

R.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

nytt mail.

Har fått nytt mail från gigabyte nu.

Hej,
Det jag fått reda på hittills är att det inte finns någon fläktkontroll på
detta kort. Fläkten snurrar med andra ord på 100% hela tiden. Däremot skall
fläkten vara en tystgående Zalman-modell, så det skall inte vara överdrivet
högljutt - men det beror ju på vad man jämför med. Det kommer ju definitivt
låta mer än våra fläktlösa kort - finns dock inget sådant för 8800GT just
nu. Eftersom jag inte testat kortet själv kan jag dock inte uttala mig om
exakt hur tyst fläkten är... eller om kortet du fått är ovanligt högljutt.
Möjligen kan återförsäljaren hjälpa dig med att avgöra om ditt kort är
defekt på något sätt.

Med Vänliga Hälsningar
Urban Skytt

GIGABYTE Support SE
Tel: 08 - 771 59 69
E-mail: support@giga-byte.se

Jag frågade nu även om det skulle gå genom att flasha om bioset och köra 2D på 30% så får se vad det blir för svar på det.

Permalänk
Medlem

Vaf**n, har de tatt bort fläkt kontrollen.. utan att meddela detta nånstans, typ hemsidan så att man som konsument kan få reda på det och då välja ett annat kort. Funkar juh på SAMMA? kort med den gamla kylaren. Har de ändrat hårdvaran på nya revisioner så tycker man juh att de måste skriva de aktuella ändringarna per revision, iaf om de är direkt märkbara för användaren.

Tystgående Zalmanfläkt.. Visst sure.. den låter bara MER än en standard fläkt gör i 2D/idle/ 30-40% hastighet.

Då väntar vi på mitt svar till mitt mail som var lite annorlunda och längre utformat, kanke jag får ett annorlunda utformat svar..

Så skriver han att du skall kolla med butiken där du köpt det om varan kan vara defekt.. ÄR 100% Fläkt en defekt då eller? ska försäljaren avgöra detta eller?!

*EDIT Ovan*

Nibitor funkar inte i Vista x64.. gör GPU-Z det? i sådana fall kan jag lägga upp kopia nånstans efter jobbet jag med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja verkligen jävligt underligt om dom nu har bantat kortet utan att ha sagt något om det. Borde ju kunna stå någonstans...
Men undra varför det funkar för Ricky_SE, kan det vara nått med att den versionen han hade var den som hade problem med hängningar och därför dom boostade upp fläkten just för att kyla minnena bättre eller är jag bara ute och cyklar nu?

Permalänk
Medlem

Har precis beställt ett 8800GT. Jag ser att man ska ha PCI-E 2.0 men kan man köra ett 8800GT i PCI-e 16x (vanliga). Tror jag har det men om nån snäll människa kan googla upp "Asus P5B-deluxe" och kolla själv annars.

Men som sagt.. Går det isåfall att köra ett 8800GT i vanliga PCI-E 16x ?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Alltså, min fläkt startar på 30% utan tvekan... och ökar upp vid 60*

MEN, jag har andra modellen av detta kort, med Gamla Zalman och sänkt

Minneshastighet till 920Mhz. På första modellen var det 950Mhz, och på senaste modellen (HP8?) 920Mhz.

Dåligt av Gigabyte att inte skriva om detta på hemsidan...

R.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Electrix
Har precis beställt ett 8800GT. Jag ser att man ska ha PCI-E 2.0 men kan man köra ett 8800GT i PCI-e 16x (vanliga). Tror jag har det men om nån snäll människa kan googla upp "Asus P5B-deluxe" och kolla själv annars.

Men som sagt.. Går det isåfall att köra ett 8800GT i vanliga PCI-E 16x ?

Ja det går att köra detta kort på en PCI-E 16 port.

Citat:

Ja du kan köra med en vanlig PCI-E slot.

Alltså, min fläkt startar på 30% utan tvekan... och ökar upp vid 60*

MEN, jag har andra modellen av detta kort, med Gamla Zalman och sänkt

Minneshastighet till 920Mhz. På första modellen var det 950Mhz, och på senaste modellen (HP8?) 920Mhz.

Dåligt av Gigabyte att inte skriva om detta på hemsidan...

R.

Alltså Ricky_SE jag trodde att du hade den stora fläkten som vi hade. Har för mig att du skrev det förut att du hade den stora som åär helt i koppar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har lite andra "värden" i "automatic speed" än du har i din bios, tror jag ?
Det enda som kan skilja annars är ju "memory timings" om det sitter Samsung minnen på kortet... skulle vara intressant att jämföra Qimonda/Samsung timings. Slappare timings på Samsung ?

Någon som kan ladda upp en kopia av sitt GB-Samsung bios ?

R.

Här är en länk till mitt BIOS fr mitt kort med Samsungminnen och den senare Zalmanfläkten

http://www.ftp.nu/files/8334/

Funderar på att fixa till fläktens hastighet i det å sedan flasha om kortet.. might be worth a try..

//Knoxz som ännu inte fått mailsvar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har då inget pci-kort att ta till ifall det skulle skita sig med flashningen men ska väl inte vara nån större fara det...
Funderar med på att flasha om skiten, bara ställa om den till 30% när den körs i 2D sen vanligt i 3D.

Permalänk
Medlem

Ähh va inte så chicken... flasha nurå..

Så gör jag sen (om du lyckas)....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har jämfört din bios med min, och jag har andra värden på temperaturerna i "fan speed ic"... min ökar vid 60* och din vid 74* annars samma minnes timing...

R.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Knoxz ta och flasha skiten nu och säg hur det går för dig

Äh jag kan testa.. Med vilket program flashar man grafikkortet?

Alltså nu vart jag förvånad...
Tankade hem GPU-Z och i det står det att fläkten bara går i 30%.
Enligt gigabyte själva och enligt mig ska den gå i 100% vilka har rätt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Har jämfört din bios med min, och jag har andra värden på temperaturerna i "fan speed ic"... min ökar vid 60* och din vid 74* annars samma minnes timing...

R.

Sitter å jämför lite mellan din screenshot å mitt Bios i Nibitor.

Ditt biosdatum: 20/12 -07... mitt 26/12 -07.... dvs 6 dagar senare bara.

Product: G92 Board - 039300004 ... Där har vi samma, kan det betyda exakt samma kort/PCB/Chip eller?

Slusk:

Guide för grafikkortsflashning, läs en bit ner om Nvflash..
"Seek and you shall find" - Ett gammalt Sweclockers ordspråk

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=2...

Edit*
Står 30% på min fläkt med i GPU-Z, även i Rivatuner.. men om så är fallet.. Borde juh fläkten låta mindre än en standard fläkt i 30%... så jag tror med all säkerhet att det är fel.

Lycka till

//Knoxz

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu ska jag gå och lägga mig men får ta det i morgon om inte du har lust att göra det...

Okey det är redan kört jag har ingen diskettstation inkopplad i datorn
Kan inte du testa knoxz?

Men jag får testa i morgon... snor hem en diskettstation från jobbet, ska bara leta på någon fräsh diskett också, mina är väl 10år gamla och inte en gnutta magnet kvar på dom

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu ska jag gå och lägga mig men får ta det i morgon om inte du har lust att göra det...

Okey det är redan kört jag har ingen diskettstation inkopplad i datorn
Kan inte du testa knoxz?

Har tyvärr inte heller nån diskettstation, har dock ett USB minne som kan funka om jag får nån bootsektor på den.. USB minnet är dock upptaget denna vecka av frugan så de får iaf vänta tills helgen.

Om du skall flasha, ändra i "Fanspeed IC" rutan.. så den blir lika som Rickys screenshot. Automatic speed istället för dynamisk och sätt tempen som han har..

Vill sig inte det kan man kanske ändra fanspeds 2D läget till 40% eller nått..där det står 100% nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har sökt lite på nätet sen sist, och det verkar vara många som har samma erfarenheter som ni två. Ingenting om flashning dock, så det vågar jag inte uttala mig om. Men det lutar åt att jag står över det här kortet, tyvärr.

Leadtek har dock ett kort som ser nästan precis likadant ut:

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=LT8800GT-...

Någon som har någon erfarenhet av detta kort? Jag hittade bara en recension,

http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&articID=678 ,

där de säger att kortet inte är jättetyst, men ändå tystare än konkurrenterna. Samt svalare och något överklockat från början, då.

Permalänk
Medlem

men det dåliga med det Leadtek kortet som du länkar till Godshmith är ju att enligt bilderna på det så är det inga kylflänsar på minnena alls.

Kan det vara bra i längden at köra minnena okylda?

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12