Gigabyte 8800GT 512 Zalman i lagär!

Permalänk
Medlem

Gigabyte har väldigt låg temp på "idle" eftersom det går i "2D läge" då, 450Mhz core och 700Mhz minne... smart... vet inte om några andra tillverkare har olika 2D/3D lägen..?

R.

Visa signatur

AMD X2-6400+@3.4Ghz|Gigabyte 8800Gt@ 700/1715/950|2Gb Corsair DDR2 800Mhz Cl4|AsusM2A-WM Hdmi.

Permalänk
Medlem

Kör endast 3D just nu... 702/1674/1936....

Rivatuner visar i Idle : Core Temp 43c, Ambient Temp 31c..

EVEREST visar i Idle : GPU 35c, GPU Minne 35c, GPU Omgivning 31c...

Vilken stämmer bäst?? Båda använder ADT7473 Sensor.. Men ger olika temp på GPU:n ??

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Jag har haft vanliga 8800gt med den lilla fläkt och har nu Gigabyt 8800Gt med Zalmans kylfläns, det sistnämnda låter mest. Dock så går det inte att ändar fläkthastigheten, det går bara inte! Har gjort det på flera kort förut med det här vägrar. Söker man på problemet på Google så finns det många mer som inte är nöjda med fläkten.

Ser man skillnaden på 2D och 3D hastigheten i RivaTuner? Alla program jag har visar samma hastighet när man jobbar i Vista som när man spelar vilket är lite irriterande.

Angående vilket temperatur program som fungerar bäst så skulle jag tro att det är RivaTuner. Dock så speller ca 7 grader hit och dit väldigt lite roll på ett grafikkort

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Hmmm, skumt, för mitt "Zalman" kort reglerar ju fläkthastigheten efter tempen...
Hörs knappt på "tomgång"...
Men alla "Gb Zalman" har väl samma 3D läge= 700/1715/1940 eller..?

R.

Visa signatur

AMD X2-6400+@3.4Ghz|Gigabyte 8800Gt@ 700/1715/950|2Gb Corsair DDR2 800Mhz Cl4|AsusM2A-WM Hdmi.

Permalänk
Medlem

Lite konstigt att vissa säger att det låter ganska tyst och att man kan reglera fläkten, medan andra säger tvärtom...

Visa signatur

E2160 @ 2,9 ghz | GA-P35-DS3 | Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 | mm.

Permalänk
Medlem

Har inte hunnit med att installera mitt kort... Tro det eller ej så har jag det ligger på köksbordet och jag har hängt upp gardiner och städat sen jag kom hem från jobbet istället för att installera det
Men nu så ska det hängas in i burken!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slusk
Har inte hunnit med att installera mitt kort... Tro det eller ej så har jag det ligger på köksbordet och jag har hängt upp gardiner och städat sen jag kom hem från jobbet istället för att installera det
Men nu så ska det hängas in i burken!

Comments om ljudet osv tack.

Visa signatur

E2160 @ 2,9 ghz | GA-P35-DS3 | Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 | mm.

Permalänk
Medlem

yes ska börja meka nu.. gör en lite recension.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ricky_SE
Hmmm, skumt, för mitt "Zalman" kort reglerar ju fläkthastigheten efter tempen...
Hörs knappt på "tomgång"...
Men alla "Gb Zalman" har väl samma 3D läge= 700/1715/1940 eller..?

R.

Vid vilken temp ändrar din fläkt farten då?

702/1674/1836(918) har mitt kort som 3D läge iaf.. Om man kollar med Rivatuners Hardware Monitoring...Är väll den som visar korrekta värden.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Jag har precis satt igång datorn med nya kortet i och kan säga att det låter mera idle i windows än vad mitt hd2600XT gjorde i full-load

Men ska undersöka lite mera rivatuner och sånt nu tänkte jag.
Men en sak som jag inte hittat eftersom det är första gången jag har ett nvidia kort. Jag har en Sony LCD-tv också inkopplad till datorn via dvi-hdmi. Jag kör med dualview på dom.
Men vart ställer man in så att filmen kommer direkt upp på fullscreen när man kör igång en film som man kunde göra i catalyst?

****Edit****

Kan säga så här att kortet är inte speciellt tyst.
Har kollat runt i rivatuner och lite så och sen även på nätet. Det är inget fel på kortet att den inte kan reglera fläkten, det är bara så att zalmanfläkten inte har något sånt inbyggt
Så om man vill ändra volten på fläkten får man så snällt göra det manuelt

*** edit igen ****
Kom och tänka på en sak. Det står ju att Zalman-fläkten inte kan kontrollera hastigheten på sig. Har det verkligen med fläkten att göra så det inte har nått med själva pcbn som saknar något för att kunna styra det?

Någom som har lyckats att styra fläkten på nått sätt förutom via fläktsytning ala zalman, utan kanske via moderkortet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knoxz
Vid vilken temp ändrar din fläkt farten då? Mitt kort har aldrig ökat över 30%, å tempen har iaf nått 60c..

702/1674/1836(918) har mitt kort som 3D läge iaf.. Om man kollar med Rivatuners Hardware Monitoring...Är väll den som visar korrekta värden.

Kolla i biosen om du verkligen har 1674 shaders...
Min fläkt går efter dessa "reglerna"...

Konstigt att det bara verkar vara jag som har "fläktstyrning"...
OBS! kolla i N-tune att fläkten står på "auto" och INTE "fixed"...

R.

Visa signatur

AMD X2-6400+@3.4Ghz|Gigabyte 8800Gt@ 700/1715/950|2Gb Corsair DDR2 800Mhz Cl4|AsusM2A-WM Hdmi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ricky_SE
Kolla i biosen om du verkligen har 1674 shaders...
Min fläkt går efter dessa "reglerna"...
http://img225.imageshack.us/img225/8459/gigabyteng3.th.jpg
Konstigt att det bara verkar vara jag som har "fläktstyrning"...
OBS! kolla i N-tune att fläkten står på "auto" och INTE "fixed"...

R.

Vilken fläkt har du på ditt grafikkort?
Det finns ju 2st olika zalman kylare till grafikkortet.

Jag har den som är rund och gjord i koppar denna:
http://www.ixbt.com/short/images/gv-nx88t512hp_.jpg

Är det den du har eller har du den som är mera spretig?

Kollade nu och vi har inte samma bios.
Jag har fixed på mina temps... Vågar man ändra, måste man flasha om grafikkortet med det andra bioset sen då eller?

Permalänk
Medlem

Hmm, jag har Den första modellen av fläkt, den spretiga...
Men den "nya" biosen... med lägre minneshastighet 920Mhz den första verren hade 950Mhz på minnet men hängde sig i en del spel...alltså ver.2 av kortet...

Mitt kort har reglerat fläkten "out of the box"... men som sagt kolla N-tune, INTE "fixed speed" på fläkten... kör med .6921 drivers

R.

Visa signatur

AMD X2-6400+@3.4Ghz|Gigabyte 8800Gt@ 700/1715/950|2Gb Corsair DDR2 800Mhz Cl4|AsusM2A-WM Hdmi.

Permalänk
Medlem

Nej jag har inte fixed på Ntune.
Ska nog fan ta och skicka ett flame-mail till gigabyte och fråga vafan dom har skickat för skit till mig

Eller ännu bättre om dom har nått svensktnummer man kan nå dom på...

När du ändå verkar vara lite aktiv här just nu, hur ställer man in i forceware att filmer skall komma upp direkt på fullscreen på tvn när man kör igång en film?

Permalänk
Medlem

Har någon mer sett att det sitter en anslutning för ljud på kortet, vid "tv out".
Till HDMI via adapter..? står inget i min manual om det...

R.

Visa signatur

AMD X2-6400+@3.4Ghz|Gigabyte 8800Gt@ 700/1715/950|2Gb Corsair DDR2 800Mhz Cl4|AsusM2A-WM Hdmi.

Permalänk
Medlem

Jag har dvi-hdmi.
Det har funkat i alla världsliga tider på ATi och min kompis kör även så på din laptop som har nvidia kort.

Verkar skumt om det inte ska gå att göra.. har för mig att det heter nått med overlay eller nått sånt.

Permalänk
Medlem

Har någon testat att reglera fläkten med en Fan Mate 2?

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHZ | 2048 DDR2 800MHZ | LeadTek 8800GT 512MB w/ Zalman VF900 | Gigabyte P35 DS4 | Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Music | Corsair 520W | Antec P182 Gun Metal

Permalänk
Medlem

men det är väl hårdvaru-reglering det handlar om?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hullet
Har någon testat att reglera fläkten med en Fan Mate 2?

Tror kortet har 2-pins anslutning och Fanmate2 kräver 3 pins.. de flesta fläktar verkar ha 3pins... Finns 2-pin -> 3-pin adaptrar.. vet inte om de funkar men de bör de väll?

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Jag studerade bilder igår på detta kort när det gäller dom 2 olika fläktarna.
Den som är mera spretig (VF700?) som är i CU/ALU har 3pins kontakt men VF830 har bara 2pins kontakt. Vet inte om det sitter 3pinskontakt på själva PCBn men vad jag kan se så är det bara 2pins där med.
Alltså betyder det väl att hur man än gör, byter fläkt eller flashar om kortet så lär man aldrig kunna få tempstyrd fläkt på detta kort?

Och antar att det inte går att fixa via ntune heller så man tar ut det via en moderkorts kontakt heller? Vet inte om det var i denna tråd eller nån annan om att det skulle bara funka om man hade nvidia krets på moderkortet.

Ska man bli tvungen att stå ut med detta mycket irriterande ljud?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slusk
Jag studerade bilder igår på detta kort när det gäller dom 2 olika fläktarna.
Den som är mera spretig (VF700?) som är i CU/ALU har 3pins kontakt men VF830 har bara 2pins kontakt. Vet inte om det sitter 3pinskontakt på själva PCBn men vad jag kan se så är det bara 2pins där med.
Alltså betyder det väl att hur man än gör, byter fläkt eller flashar om kortet så lär man aldrig kunna få tempstyrd fläkt på detta kort?

Ska man bli tvungen att stå ut med detta mycket irriterande ljud?

Den gamla modellen med VF700 verkar också ha 2pins fläkt om man kollar noga.. kolla här: http://hwt.dk/images/literature/9126/HPIM4144.jpg och http://hwt.dk/images/literature/9126/HPIM4143.jpg
2st kablar... 2pins kontakt..

Måste juh kunna köpa en 2pin --> 3pin adapter och strypa Volten till fläkten med en fanmate..eller?

Adapter 2pin -> 3pin http://www.okit.se/html/adapterkabel_3-pins_till_2-pins_konta...

Fanmate2 för 3pins fläktar...Stryper väll Volten?!
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ZALFM

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Tror att det fungerar, man jag vägrar att ha en sådan utanför lådan! Ta bort fläkten och sätt dit en 120 mm så blir det tyst + bättre temperatur, 10 grader lägre på allt i load.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Till nästa fråga... Vad är detta???? Ser ut som en till 2 pins anslutning?! Har en sån på mitt kort med den Nya fläkten VF830 med..

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Det där har inget att göra med ljudet ut via hdmi eller är det bara ati som kan göra så?

Knoxz har du 2 eller 3st kablar till din fläkt?
Skrev ett mail till gigabyte igår och frågade men dom har ju inte ens hunnit läsa det

Rätt irriterande att man ska behöva ändra volten manuellt så sätter man sig och spelar och glömmer att muffa på skiten till max igen så blir det svinvamt och pajar

Permalänk
Medlem

Jag har 2st kablar till min fläkt... Hålle rmed, irriterande att man måste ändra volten manuellt med nån regulator.. Och skulle man i framtiden byta kylanordning så finns det inget sätt att styra den atomatiskt efter tempen ändå.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Köp en Akasa fläktkontroller (vet om att pixmania sålde sådana för 120kr för ett par månader sedan) och sen en förlängningskabel till fläkten. En fanmate funkar ju inte alls smidigt till grafikkortet om man ska ändra hastighet...

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knoxz
Till nästa fråga... Vad är detta???? Ser ut som en till 2 pins anslutning?! Har en sån på mitt kort med den Nya fläkten VF830 med..

http://xs224.xs.to/xs224/08073/fan-2pin613.jpg

Ryktas på en del forum att det är för "audio out" genom Hdmi adapter... ska väl komma i "framtida" drivrutiner... (finns det stift för detta i Dvi?)

MYCKET skumt att jag verkar vara den enda (?) som har fungerande tempstyrning på kortet...
Ska ju räcka med 2 kablar, den tredje är ju bara till rpm avläsning.
Någon som vill testa att flasha med min bios..?
Är på jakt efter bios ver.3 med Samsung minnen.

R

Visa signatur

AMD X2-6400+@3.4Ghz|Gigabyte 8800Gt@ 700/1715/950|2Gb Corsair DDR2 800Mhz Cl4|AsusM2A-WM Hdmi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ricky_SE
Ryktas på en del forum att det är för "audio out" genom Hdmi adapter... ska väl komma i "framtida" drivrutiner... (finns det stift för detta i Dvi?)

MYCKET skumt att jag verkar vara den enda (?) som har fungerande tempstyrning på kortet...
Ska ju räcka med 2 kablar, den tredje är ju bara till rpm avläsning.
Någon som vill testa att flasha med min bios..?
Är på jakt efter bios ver.3 med Samsung minnen.

R

Har du också den stora koppar fläkten från zalman vid namn VF830?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slusk
Har du också den stora koppar fläkten från zalman vid namn VF830?

Har den på bilden... Gigabyte har ju ett "volt chip" på kortet som kan styras med mjukvara, "Gamers hud" kanske det har något att göra med fläktstyrningen. Går ju att öka V-core o.s.v med det.. kortet går att klocka mycket mera med det installerat...

R.

Visa signatur

AMD X2-6400+@3.4Ghz|Gigabyte 8800Gt@ 700/1715/950|2Gb Corsair DDR2 800Mhz Cl4|AsusM2A-WM Hdmi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ricky_SE
MYCKET skumt att jag verkar vara den enda (?) som har fungerande tempstyrning på kortet...
Ska ju räcka med 2 kablar, den tredje är ju bara till rpm avläsning.
Någon som vill testa att flasha med min bios..?
Är på jakt efter bios ver.3 med Samsung minnen.

R

Kan du alltså styra fläkten hur du vill snabbare/långsammare med nån mjukvara? Typ rivatuner eller nått? Eller går det bara atomatiskt efter temperaturen?..

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |