Muskampen 2025: Segraren korad!

Bytte från ett nv till atikort

Permalänk
Medlem

Bytte från ett nv till atikort

Hade tidigare ett nvidia 8800gts och köpte ett ATI HD4870, och nu när jag kör spel så får jag konstiga grafikbuggar, jag har testat med halflife2 och Fallout 3, liknande buggar i båda.
http://bayimg.com/PalMDAabn
http://bayimg.com/PaLMEAabn

Jag har testat att installera om fallout 3, avinstallerat nvidiadrivers (samt tagit bort kvarvarande filer) och testat att installera om directx.

Tempen på kortet ligger på runt 75 grader vid load.

Vad finns det kvar att testa?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

75 grader? Varmt varmt!

Du kan testa och köra något program i stil med ATITrayTools som har en benchmark som testar efter artifakter för att se om ditt grafikkort inte går lite för varmt.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem

Tackar, återkommer strax när jag testat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mistard
75 grader? Varmt varmt!

Du kan testa och köra något program i stil med ATITrayTools som har en benchmark som testar efter artifakter för att se om ditt grafikkort inte går lite för varmt.

det är fan inte varmt heller över 100 e varmt

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lunxer
Tackar, återkommer strax när jag testat.

Defekta grafikkort är sällsynt både från ATI och nVidia, dock händer det men jag tror inte att det är felet. Jag rekommenderar en ominstallation av windows. Hjälper inte det så testa med andra drivrutiner.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Jag testade att dra igång fläkten på kortet som fan, för att hålla tempen under 50 grader, men fortfarande samma fel. Så temperaturen verkar inte vara problemet.

2good4you:
Vad finns det för andra drivrutiner att testa? jag kör 8.10 nu, under xp, finns det nån betadriver?
EDIT: testade 8.11 betan, nästan värre..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

När du tog bort gamla drivers, körde du typ drivercleaner? Gärna i windows safemode?

Är windows fullt uppdaterat?
Vilken version av .NET har du i windows. De över 2.0 kan bete sig lite buggigt och tyvärr använder ccc .NET.

Annars är en ominstallation av windows alltid att rekomendera när du byter hårdvara som grafikkort.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Jag testade att installera om Windows (xp med sp3) men jag kan inte testa om jag får samma fel i fallout, för jag kan inte installera mitt ljudkort (!?)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

MEN FÖR I HELVETE! Varför har det blivit så jävla svårt för swecare att erkänna att det ofta är hårdvarufel på ATI 48xx korten när sådana här fel uppstår?

Känns liksom som att "neej, vi måste dölja detta!! det är precis lika mycket fel på nv/ati kort men ati säljer mer så därför är det fler trådar om det!!" Ja, det kanske stämmer. Men likförbannat är korten defekta även om procenten defekta kort från nvidia och ati är lika hög. Det förändrar ju inte defektheten?

Skicka in kortet på RMA så får du ett nytt som förhoppsningsvis funkar!

Permalänk
Medlem

tannat: Japp, körde en cleaner, och har testat att ta bort alla versioner av .NET och installerat 2.0, men inget hjälper.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
MEN FÖR I HELVETE! Varför har det blivit så jävla svårt för swecare att erkänna att det ofta är hårdvarufel på ATI 48xx korten när sådana här fel uppstår?

Känns liksom som att "neej, vi måste dölja detta!! det är precis lika mycket fel på nv/ati kort men ati säljer mer så därför är det fler trådar om det!!" Ja, det kanske stämmer. Men likförbannat är korten defekta även om procenten defekta kort från nvidia och ati är lika hög. Det förändrar ju inte defektheten?

Skicka in kortet på RMA så får du ett nytt som förhoppningsvis funkar!

Det verkar inte bättre än att jag får göra det, inget jag gör verkar göra nån skillnad.

Blev ett riktigt struligt köp detta, fick vänta en extra vecka för att posten sorterade mitt paket fel två gånger.

Bah :/

Tack alla som försökt hjälpa mig dock

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Be om att få ett nytt kort.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad snackar du om? Det är klart att det alltid kan vara hårdvarufel men att RMA:a är struligt och att tipsa om saker som man kan kolla först är väl bara hjälpsamt? Du låter som att det är en konspiration så fort inte folk skriker hårdvarufel med en gång. Vi får väl anta att OP ville ha tips om saker som man kan testa innan man RMA:ar eller möjligtvis om det inte finns något mer att testa innan RMA. Dessutom är du OT och din privata vendetta rinner över i fel tråd.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Hd5870@1052/1331

Permalänk
Avstängd
Citat:

Är du helt klar i skallen just nu? Varför måste folk påstå att det är hårdvarufel hela tiden? Varför kan det inte vara mjukvara?

Citat:

Det är lika mycket fel på Nvidia-kort och AMD-kort, och antalet fel är få i jämförelse med antalet kort som sålts, så det TROLIGASTE är att det är ett mjukvarurelaterat fel eller konflikt med annan hårdvara, exempelvis med nätagget.

Citat:

ingen VILL skicka in sitt kort på RMA då det kan ta veckor att få ett nytt. Först försöker man utesluta så mycket man kan, SEN skickar man inte det på RMA om det mot all förmodan inte skulle fungera efter ordentligt felsökning.

Mitt HD4870 crashade i Crysis och bråkade i flera andra spel, när 8.10 släpptes så fungerade allt perfekt. Vänta på 8.11 innan du reklamerar.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN

Mitt HD4870 crashade i Crysis och bråkade i flera andra spel, när 8.10 släpptes så fungerade allt perfekt. Vänta på 8.11 innan du reklamerar.

Testade 8.11 betan, ingen som helst skillnad.

Sen blir jag ju rätt fundersam på varför jag inte kan installera ljudkortet (ett integrerat ALC888) i min nyinstallation, dualbootar tillbaks till gamla och där funkar ljudkortet utan problem.

Ska testa att sätta i mitt 8800 senare och se om ljudkortet vill fungera i nyinstallationen.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Vad händer när du försöker installera kortet?

Se om du kan formatera datorn och sen installera grafikkort och ljudkort.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad händer när du försöker installera kortet?

När jag installerar så verkar allt vara frid och fröjd, men enheten står kvar i enhetshanteraren som "PCI card" eller nått liknande, och inget ljudkort finns på systemet.

Citat:

Se om du kan formatera datorn och sen installera grafikkort och ljudkort.

Det är precis vad jag gjort, och då kan jag inte installera ljudkortet, och utan ljudkort så kan jag inte kolla efter defekter i grafiken, då fallout inte vill starta utan ljudkort.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Hmm..

HD48** har ett integrerat ljudkort, om du kan ansluta datorn till en TV med inbyggda högtalare kan du få ljud från grafikkortet och då kan du kolla efter grafikfel.

Säker på att du har rätt drivare till ljudkortet? testa en annan PCI-slot.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av tannat

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
Vad snackar du om? Det är klart att det alltid kan vara hårdvarufel men att RMA:a är struligt och att tipsa om saker som man kan kolla först är väl bara hjälpsamt? Du låter som att det är en konspiration så fort inte folk skriker hårdvarufel med en gång. Vi får väl anta att OP ville ha tips om saker som man kan testa innan man RMA:ar eller möjligtvis om det inte finns något mer att testa innan RMA. Dessutom är du OT och din privata vendetta rinner över i fel tråd.

När man börjar hysta ur sig saker som att det beror på överhettning när kortet är 75 grader varmt, eller att "ominstallation av operativsystemet bör alltid göras när man byter t.ex. grafikkort" och fortsätter med andra tips hit och dit, men inte en käft öppnar munnen om RMA även fast det är helt uppenbart att kortet är defekt!

Citat:

Är du helt klar i skallen just nu? Varför måste folk påstå att det är hårdvarufel hela tiden? Varför kan det inte vara mjukvara?

Det är lika mycket fel på Nvidia-kort och AMD-kort, och antalet fel är få i jämförelse med antalet kort som sålts, så det TROLIGASTE är att det är ett mjukvarurelaterat fel eller konflikt med annan hårdvara, exempelvis med nätagget.

ingen VILL skicka in sitt kort på RMA då det kan ta veckor att få ett nytt. Först försöker man utesluta så mycket man kan, SEN skickar man inte det på RMA om det mot all förmodan inte skulle fungera efter ordentligt felsökning.

Han har redan uteslutit mjukvarufel, ändå fortsätter ni prata på i samma stil som att det självklart beror på mjukvara, ingen nämner hårdvarufel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Erkänna? Har man någon kännedom om datorer så vet man att defekta komponenter kommer från alla aktörer. nVidia har dessutom haft betydligt fler kvalitetsbrister och har fått betala enorma summor för att kompensera detta. Det är bland annat därför dom fått minska på företagets anställda och tänka i många nya banor för att överleva. Konkurrensen från AMD's ATI grafikprocessorer har också varit ett hot, vilket du inte verkar inse med världens konstiga trådar och dumt beteénde:

http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=81438...

Du verkar heller inte ha kompentensen att utesluta mjukvarufel, därför fortsätter medlemmar att skriva. Kompetens överhuvudtaget när det är relaterat till datorer verkar saknas när du i din tråd vill ha ett grafikkort för max 1500kr som skall klara dom tyngsta spelen. Aldrig någonsin tidigare har grafikkort från både ATi och nVidia varit så kraftfulla per krona.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

När man börjar hysta ur sig saker som att det beror på överhettning när kortet är 75 grader varmt, eller att "ominstallation av operativsystemet bör alltid göras när man byter t.ex. grafikkort" och fortsätter med andra tips hit och dit, men inte en käft öppnar munnen om RMA även fast det är helt uppenbart att kortet är defekt!

Han har redan uteslutit mjukvarufel, ändå fortsätter ni prata på i samma stil som att det självklart beror på mjukvara, ingen nämner hårdvarufel.

Menar du att man ska skicka in ett kort så fort det är blir något fel? Du tycker inte att man ska försöka hjälpa en person innan han RMAr det? Hur är det uppenbart att kortet är defekt? Jag menar du börjar gapa redan som inlägg nr 8 i tråden. Så du menar att av de 4 personer som skrivit i tråden innan du gapat har hunnit få tillräckligt mycket feedback?

Permalänk
Medlem
Citat:

Hmm..

HD48** har ett integrerat ljudkort, om du kan ansluta datorn till en TV med inbyggda högtalare kan du få ljud från grafikkortet och då kan du kolla efter grafikfel.

Säker på att du har rätt drivare till ljudkortet? testa en annan PCI-slot.

Det räcker väl att aktivera det så spelet hittar ett ljudkort. Han behöver inte själva ljudet.

Permalänk

Det finns en anledning till varför inte ljudet funkar och det stavas: sp3. Den buggfix som heter kb888111 fungerar bara till sp2, och behöver avinstalleras ifall man har lagt in sp3 om man haft sp2 innan. Har man sp3 från början eller har avinstallerat den från sp2 så får man leta upp ett sätt o lägga in buggfixen så att den passar sp3. Det här gäller alltså hdaudio, det sitter tex på ati kort, samt är en av världens mest använda integrerade ljudkretsar.

Sättet o lägga in den verkar kunna va att härja i regedit. Sök på google, återkom gärna o upplys för jag har en dator med samma fel.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600, Aorus x570 elite, Asrock rx 5700 challenger, Corsair 32GB 3200MHz (2x16), asus strix, Be qiet dark base pro, 1000GB MX500, Be quiet dark Power pro 11 550W, UGST ultrastar 1000GB, Samsung s27a850t, Windows 10 pro 64bit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Snälla, du blandar bort korten för att få ihop dina konspirationsteorier, inget illa ment:-)

Det var original postaren som undrade över temperatur. Trådsvararna avfärdade det eftersom det inte var troligt. Jag sade dessutom att ominstallation var att rekomendera när man byter grafikkortsfabrikat inte "grafikkort". Alltså typ mellan Nvidia och ATI, det har med drivers att göra. Jag skulle ge samma tips om du bytte från ett p35 till ett p45 moderkort.

Att det var helt uppenbart att kortet var defekt från början får stå för dig. Med min begränsade kunskap är det inte fullt uppenbart än så länge, men har inget hjälp skall han RMA:a, självklart.

Om vi skall göra dig till lags och bara skrika RMA med en gång, hur stor hjälp tror du det här forumet hade varit då?

Visa signatur

Hd5870@1052/1331

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zånkt
Det räcker väl att aktivera det så spelet hittar ett ljudkort. Han behöver inte själva ljudet.

Det är såklart rätt, jag som inte tänker ordentligt

tSp: När uteslöt vi mjukvarufel?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem i warhammer online med mitt 4870x2 och 8.10 drivarna, för mig verkar det som 8.11 beta drivarna fixadedet för mig, för jag har inte stött på det sen dess. Så jag tror på mjukvaru fel snarare än hårdvara.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Weikav Stars75 // Mouse: Redragon M686 // Display 1: Philips 34M2C6500 // // Display 2: Dell S3422DWG // Cam: Nikon D7500 //