Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Inaktiv

Det skiljer bara några år på när Linux respektive Windows dök upp och 'linux-anhängare' är glada att de lyckas komma upp i "this important milestone" (1%) medan windows har 88%.. ("on client devices")

Kanske lite provocerande inlägg i forumet men nån anledning måste det ju finnas till att normalt folk inte använder Linux. Sen om det är önskvärt eller inte att Svensson kör Linux istället för Windows är ju en annan sak.

Ska Linux användas av den 'nördigare' procenten av befolkningen eller finns det tankar och möjlighet att ta mer av marknaden från t.ex. windows?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EwlSpirit
Det skiljer bara några år på när Linux respektive Windows dök upp och 'linux-anhängare' är glada att de lyckas komma upp i "this important milestone" (1%) medan windows har 88%.. ("on client devices")

Hm, jag tror du verkligen snubblat på siffrorna här. Räknar du Linux som färdigt när det endast experimentellt gick att boota kärnan på typ en IBM standard PC? 1994 hade Linux kärnan nått version 1.0, alltså vad som skulle kunna ses som en stabil version. Detta är strax innan Windows 95 släpps. Den enda rättvisa jämförelsen här vore i så fall att påminna om att Windows 1.01 släpptes 1985. Dessutom har vi en skillnad i att Windows var en framgångsrik företagsverksamhet medan Linux 1994 inte hade nått någon acceptans utom i de inre kretsarna av geeks.

Det var faktiskt inte förrän 1998/99 som Linux började ta form och för första gången kunde lanseras med kompletta skrivbordsmiljöer som nått upp till 1.0 status, nämligen Gnome och KDE. Det är också först i det här tidsskedet som företagsvärlden börjar visa seriöst intresse, främst då IBM.

Redan med 3.11 hade Windows nått ungefär den andel av PC marknaden det har idag och deras andel kom att öka ytterligare och vissa uppskattar att dess topp nåddes vid 97,5 % någon gång kring 2002. 2002/2003 var också åren när Gnome nådde 2.0 och KDE 3.0, något som började göra dem till verkliga alternativ. För Windows har trenden varit stabilt nedåtgående, hela 10 % på en marknad som för övrigt är skadad i grunden och fortfarande inte tillåter fri konkurrens på lika villkor.

Så visst låter det lite klatschigt ifall du slänger upp några siffror med mycket frikostiga marginaler av historisk korrekthet, men när du analyserar förutsättningarna och vad som i verkligheten händer på marknaden är dessa små förskjutningar en sedan länge pågående trend. Det är inte en tillfällig fluktuation.

Apple gjorde ifrån ett katastrofalt lågvattenmärke några smarta val: uppfinn inte hjulet igen, ta det väl fungerande BSD och välj det som grund, utveckla det därifrån vidare och satsa på en bättre grafisk miljö än Windows med sin egen väl igenkända design. Så i stort är det Apple som tagit mest, men det är också ett sedan länge existerande och fungerande företag. Linux är egentligen inte med som en spelare förrän 2002 och bygger samtidigt mest på en spontan växt, i alla fall när det gäller skrivbordet. Linux har hittills alltid byggt på att användare måste överge ett redan inarbetat operativsystem; undantagen är få och gäller i så fall Unix användare som med lite justeringar i tänket kunde ta till sig Linux ganska enkelt. Inte förrän under de senaste åren har jag börjat stöta på användare som "växt upp" med Linux som sitt huvudsakliga operativsystem (barn till etablerade Linux användare t ex och dessa lär bli fler; för första gången i PC historien börjar det finnas val som är relativt lättillgängliga).

Var lite noggrannare när ni diskuterar om ni över huvudtaget ska ha någon nytta av kommunikationen.

Permalänk
Medlem

Det finns två anledningar till Windows stora andel, det har varit förinstallerat på nästan alla märkesdatorer och att spelmarknaden har följt windows.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Hm, jag tror du verkligen snubblat på siffrorna här. Räknar du Linux som färdigt när det endast experimentellt gick att boota kärnan på typ en IBM standard PC? 1994 hade Linux kärnan nått version 1.0, alltså vad som skulle kunna ses som en stabil version. Detta är strax innan Windows 95 släpps. Den enda rättvisa jämförelsen här vore i så fall att påminna om att Windows 1.01 släpptes 1985. Dessutom har vi en skillnad i att Windows var en framgångsrik företagsverksamhet medan Linux 1994 inte hade nått någon acceptans utom i de inre kretsarna av geeks.

Det var faktiskt inte förrän 1998/99 som Linux började ta form och för första gången kunde lanseras med kompletta skrivbordsmiljöer som nått upp till 1.0 status, nämligen Gnome och KDE. Det är också först i det här tidsskedet som företagsvärlden börjar visa seriöst intresse, främst då IBM.

Redan med 3.11 hade Windows nått ungefär den andel av PC marknaden det har idag och deras andel kom att öka ytterligare och vissa uppskattar att dess topp nåddes vid 97,5 % någon gång kring 2002. 2002/2003 var också åren när Gnome nådde 2.0 och KDE 3.0, något som började göra dem till verkliga alternativ. För Windows har trenden varit stabilt nedåtgående, hela 10 % på en marknad som för övrigt är skadad i grunden och fortfarande inte tillåter fri konkurrens på lika villkor.

Så visst låter det lite klatschigt ifall du slänger upp några siffror med mycket frikostiga marginaler av historisk korrekthet, men när du analyserar förutsättningarna och vad som i verkligheten händer på marknaden är dessa små förskjutningar en sedan länge pågående trend. Det är inte en tillfällig fluktuation.

Apple gjorde ifrån ett katastrofalt lågvattenmärke några smarta val: uppfinn inte hjulet igen, ta det väl fungerande BSD och välj det som grund, utveckla det därifrån vidare och satsa på en bättre grafisk miljö än Windows med sin egen väl igenkända design. Så i stort är det Apple som tagit mest, men det är också ett sedan länge existerande och fungerande företag. Linux är egentligen inte med som en spelare förrän 2002 och bygger samtidigt mest på en spontan växt, i alla fall när det gäller skrivbordet. Linux har hittills alltid byggt på att användare måste överge ett redan inarbetat operativsystem; undantagen är få och gäller i så fall Unix användare som med lite justeringar i tänket kunde ta till sig Linux ganska enkelt. Inte förrän under de senaste åren har jag börjat stöta på användare som "växt upp" med Linux som sitt huvudsakliga operativsystem (barn till etablerade Linux användare t ex och dessa lär bli fler; för första gången i PC historien börjar det finnas val som är relativt lättillgängliga).

Var lite noggrannare när ni diskuterar om ni över huvudtaget ska ha någon nytta av kommunikationen.

Bra skrivet Även om jag är lite "partisk" och tycker precis som du, så tycker en annan del av mig att det är härligt att lästa genomtänkt text, inte bara något tomt ur luften utan argument med substans. Fint jobb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Om du vill och om du kan så kan du få linux att starta på 10 sekunder på din Eee PC. Du kan få den att visa ungefärlig batteritid istället för exakt. Windows visar 7 timmar på min Eee PC 901. Men klockan ljuger, batteriet håller inte så länge.

Standardprogram som officepaketet som är designat för windows går att köra igenom wine vilket du förmodligen inte visste. Eller så kör du OpenOffice som är minst lika bra men gratis.

Jag använder linux på min bärbara. Jag gillar linux för att det är gratis och det levererar vad det lovar. Jag kan ändra och pilla hur mycket jag vill utan några som helst restriktioner.
Windows Vista kör jag på min stationära pågrund av mitt spelande
På min Eee PC så kör jag lite allt möjligt. Testar olika distar osv.

1. Hur gör man om det ska starta så snabbt?
2. Jag vet hur länge batteriet varar bättre än en mätare, linux är inte bättre på det, felet är att Asus batteridesign inte kan ge annan information än volt.
3. Jag känner till Wine men det är omständigt och Open Office provade jag men layouten är ju som Office 98 och helt oanvändbart.
4. Office kan också vara gratis.
5. Jag har inga som helst restriktioner i Windows? Där är det enkelt att tweaka med enkla välutvecklade gui:n?
6. Jag spelar på min Eee PC, eller nja, inte ofta men linux hämmar en där, det är en restriktion.

Men jag förstår vad du menar men om Linux växer så har vi tre operativsystem som ska ha de senaste programmen och några kommer till det medan andra kommer till ett annat, Windows ska förbli standard tycker jag för enkelhetens skull, så att program/spel utvecklar så kunna göra bra grejer. Linux ska vara och förbli ett alternativ.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
XP med nLite är ju inget mot valfriheten i Linux!

Ehh, jo, det ger möjligheten att köra allt och med bättre prestanda.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice

Så du påstår att om man vill skräddarsy ett system så är XP mer konfigurerbart än Linux?

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra med konkurrens så det är bara bra om windows tappar mot de övriga. Det är ganska ofattbart att windows har 88% andel egentligen och Linux bara 1%. Själv kör jag Linux Mint (ska byta till Mandriva har jag tänkt), OpenSolaris samt olika versioner av Windows och även om Windows står för minst halva tiden vid datorn så skulle jag absolut inte vilja vara utan alternativen.

Men för bara drygt ett år sedan körde jag inget annat än Windows. Men när jag upptäckte att ubuntu faktiskt funkade bra så fortsatte det den vägen. Byggde en filserver av en gammal dator med ubuntu server, men tyckte den var för strömslukande och långsam. Köpte en liten Linksys NSLU2 och körde SlugOS Linux för att köra backuper över internet. Upptäckte OpenSolaris och ZFS så det blev en ny filserver körandes detta. Så det är fint att det även finns alternativ till Linux, såsom OpenSolaris eller FreeBSD om nu Linux skulle växa sig för stort...

Permalänk
Medlem
Citat:

3. Jag känner till Wine men det är omständigt och Open Office provade jag men layouten är ju som Office 98 och helt oanvändbart.
Jag installerade ubuntu till min sambo för någon månad sedan. jag fick installera wine genom pakethanteraren och sedan fungerade det att dubbelklicka på valfri.exe. out of the box, hur kan det vara omständigt?
Visserligen kan det krångla också, men det brukar vara löst lätt.
den stora skillnaden mellan krånglande program, mellan operativsystem är i min mening att i linux så går det att lösa. i windows är det ohyggligt mycket svårare.
det är inte helt sant skulle jag vilja påstå.
5. Jag har inga som helst restriktioner i Windows? Där är det enkelt att tweaka med enkla välutvecklade gui:n?
jo, du har restriktioner. men eftersom du inte upplever några så är det lite poänglöst att argumentera på det. jag kan nämna att jag mer ofta än inte stöter på att man inte får installera osignerade drivrutiner i vista. det är ett långt steg i fel riktning i min mening.
6. Jag spelar på min Eee PC, eller nja, inte ofta men linux hämmar en där, det är en restriktion.
det är mer hårdvaran som restrikterar dig där, än OS:et. eee är ingen monsterdator precis.

Men jag förstår vad du menar men om Linux växer så har vi tre operativsystem som ska ha de senaste programmen och några kommer till det medan andra kommer till ett annat.
nej.
olika OS gör olika saker olika bra. Mac var länge dominerande på ritning och grafisk design. linux/opensource är dominerande på servermarknaden och windows dominerar på dumma användare. okay, det var lite OT men det enda som jag vill ha av windowsvärlden till linux är native versioner av de spel jag spelar. fast å andra sidan så kanske det bara behövs öppnare baskod då de flesta fungerar i wine, ibland bättre än i windows.
Men jag behöver inte ha t.ex. MS office till linux, den lilla skillnaden i funktionalitet som finns mellan MS office och open/staroffice har jag inget behov av, och troligtvis inte du heller.
Jag vet inte heller riktigt vilka program som du behöver som utvecklas exklusivt för windows. visserligen finns det många inom företagsvärlden, men för en vanlig användare kan jag faktiskt inte komma på något förutom MS program.

Windows ska förbli standard tycker jag för enkelhetens skull, så att program/spel utvecklar så kunna göra bra grejer. Linux ska vara och förbli ett alternativ.
program/spelutveckare skulle förmodligen vilja att du använde linux istället då många gör det. utveckling till windows är delvis svårare enligt vad jag har fått berättat från de utvecklare jag känner, och definitivt dyrare. och det blir inte bättre för att det utvecklas till windows. den "bästa" webbläsaren är inte utveckad exklusivt för windows, den "bästa" mediespelaren är inte utvecklad exklusivt för windows, etc.

Å andra sidan så kommer det kvitta mer och mer vad du har för OS då program/spel blir mer webbaserade. och OS:et går lite samma väg till mötes, med tunna klienter.

Men min åsikt i det hela är att låt windows vara windows och låt linux vara linux. att göra linux till windows och windows till mac os känns inte som en bra väg att gå. Sen är det upp till var och en att välja vad de vill.
Jag rekommenderar ingen att installera linux längre, det är helt enkelt för mycket besvär och argumenterande mot en vägg. Även om väldigt många skulle få ett bättre OS för vardagsanvändning.

"Va fan ä C:"
"Det finns inget C: i linux. linux har en mappstruktur som fungerar."
"Jaha. hur fan hittar jag mina filmer då?"
Nästan alla som använder windows gör sin egen mappstruktur, eller lägger saker lite här och där. i linux har du dina saker i din hemmapp. och det fungerar väldigt bra om man tänker efter. och du kan dela upp din hårddisk så att de inte försvinner om du behöver installera om. ominstallation i windows betyder att dina inställningar är borta, och om du hade något på windowspartitionen så är det borta det med (om formatering behövs, givetvis).

det roliga är att windows försöker få in en filstruktur i vista och win 7, men användare är för vana vid att det inte finns någon.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Har det otroligt svårt att tänka mig att 10% har Mac men bara 1% Linux, iaf. inte i Sverige. No way.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Citat:

Valfriheten är fortfarande OTROLIGT mycket större i Linux, det kan du inte säga emot. Eftersom det är open source är det möjligt att ändra ALLT, och det finns ingen anledning av någon av skaparna att försöka hindra dig ifrån att ändra ALLT. Att man inte gör det på samma sätt du är van vid personligen är inte ett argument mot det.

Det verkar helt enkelt som att du letade efter ett bättre WINDOWS när du installerade Linux, vilket gör det ganska svårt att argumentera här. Linux är riktigt bra på många saker. Att köra windowsprogram är inte, och ska inte behöva, vara en av dem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Det verkar helt enkelt som att du letade efter ett bättre WINDOWS när du installerade Linux, vilket gör det ganska svårt att argumentera här. Linux är riktigt bra på många saker. Att köra windowsprogram är inte, och ska inte behöva, vara en av dem.

Det är just det som är problemet med alla. Det är som att ha kört bil innan men man köper en MC och förväntar sig att den ska bete sig exakt likadant. Skit bakom spakarna helt enkelt.

Permalänk
Citat:

1. Hur gör man om det ska starta så snabbt?
2. Jag vet hur länge batteriet varar bättre än en mätare, linux är inte bättre på det, felet är att Asus batteridesign inte kan ge annan information än volt.

Men jag förstår vad du menar men om Linux växer så har vi tre operativsystem som ska ha de senaste programmen och några kommer till det medan andra kommer till ett annat, Windows ska förbli standard tycker jag för enkelhetens skull, så att program/spel utvecklar så kunna göra bra grejer. Linux ska vara och förbli ett alternativ.

Vill du inte använda Linux är det ingen som tvingar dig. Låt inte dörren träffa dig på vägen ut.

Permalänk

Drog in ubuntu i min laptop för snart ett halvår sedan och blev direkt helt frälst! Jag känner mig nu helt främmande i en windowsmiljö och håller på att konvertera alla datorer i mitt hemnätverk till linux. Problemet är ju just spelandet, men det är någonting jag faktiskt kan offra till viss del för en komplett linuxmiljö här hemma

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Och detta grundar du på?

Hmm. Nä. sarkasm funkar verkligen inte i skrift alla gånger.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Hmm. Nä. sarkasm funkar verkligen inte i skrift alla gånger.

Nej, det gör ju inte det.