Hasch kan legaliseras i Köpenhamn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Text

Jättebra skrivet! Du förmedlar allt så mycket bättre än vad jag kan.

En del av varför jag är för en legalisering är av principskäl, men den största delen är just för att man inte kan vinna ett war on drugs. Att acceptera detta faktum och satsa på en skadereduceringspolicy är det bästa man kan göra.

För er som är emot en legalisering, snälla läs här - http://sv.wikipedia.org/wiki/Skadereduktion

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Derox - du förstår uppenbarligen ingenting.
Nej, jag kan inte bevisa att jag inte har en flygande enhörning bakom mig. Men jag behöver inte göra det. Hur är det relevant vad som är majoritetsåsikten? Hur är det menat att en person ska kunna bevisa att någonting INTE finns? (i det här fallet att det inte är fysiskt beroendeframkallande).

Uppenbarligen missade du genomgången i skolan på hur bevisning läggs upp, man tillämpade ju den dagligen i kemin och dylikt.

Hur du bevisar att det inte är fysiskt beroendeframkallande? Förmodligen genom att genomföra en vetenskaplig undersökning som visar att det inte finns något samband mellan ett fysiskt beroende och random drog. Det viktiga är att det är de som vill bryta upp lagen som har bevisbördan.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Så, det är väl snarare de som förespråkar en legalisering som ska bevisa att det inte är fysiskt beroendeframkallande. Eller är det någon sorts omvänd bevisföring.

Ja det är ofta omvänd bevisföring på saker som kan resultera i personskador och/eller vara hälsofarliga. Detta med motiveringen att det är dumt att chansa.

Hittar man en konstig svamp på en utomlandssemester med sina polare så är inte vanlig bevisföring som gäller, där den som påstår att svampen kan vara livsfarlig att äta som måste bevisa sin ståndpunkt innan de skall börja förtära svampen och eventuellt ge den till minderåriga.
Just droger och mediciner så är det mycket omvänd bevisföring i landet, läkemedelsföretag måste göra experiment som tyder på att deras medicin inte är för farlig.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person

Det är skillnad mellan att subventionera knark och att subventionera sjukvård...

Ditt argument är lika dumt som "om staten ska stå för sjukvården så borde väl staten ge människor cancer också?".

Intressant tolkning av inlägget. Jag frågade varför ska staten stå för dessa kostnader (vilket den rimligtvis inte borde då ni som förespråkar en legalisering anser att det ska bygga på individens frihet osv).

Man har ju i andra länder bjudit vissa grupper på preparaten, varför stannar man där? Då bryter man ju mot likställighetsprincipen. Följdaktligen borde ju alla få en förbrukning av alla droger och sen får man alltså sälja av det man själv inte behöver. Eller?

Så, varför ska staten ta hand om alla de kostnaderna som uppkommer av ditt fria val? Eller är det så pass att det här talet om frihet bara gäller i vissa specifika fall?

Känns lika givande som att stånga huvudet i en vägg det här. Det här talet om "frihet" som många hävdar är huvudargumentet, vad är då argumentet för att staten ska ta kostnaden för följderna?

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Jättebra skrivet! Du förmedlar allt så mycket bättre än vad jag kan.

En del av varför jag är för en legalisering är av principskäl, men den största delen är just för att man inte kan vinna ett war on drugs. Att acceptera detta faktum och satsa på en skadereduceringspolicy är det bästa man kan göra.

För er som är emot en legalisering, snälla läs här - http://sv.wikipedia.org/wiki/Skadereduktion

det roliga är att det står att det kan leda till ökad konsumtion vilket man inte vill

wikipedia. inte precis så källkritisk där precis.
Jag är mer intresserad av publicerade artiklar (det är erkända forskarlag som publicerar i vetenskapliga skrifter)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av unfhampus
det roliga är att det står att det kan leda till ökad konsumtion vilket man inte vill

Man får väl göra en kostnadskalkyl där man väger nackdelar och fördelar dvs vad kostar droghandel/maffia (om det råder förbud) och vad kostar ökningen (om det ökar alltså) av skador pga drogmissbruk (om det är lagligt). Sen får man in lite skatter också om det är lagligt så det får man ta med också.

Lite extra undervisning i grundskolan skulle iofs inte skada heller. Riktig kunskap då och ingen skräckpropaganda.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av unfhampus
wikipedia. inte precis så källkritisk där precis.
Jag är mer intresserad av publicerade artiklar (det är erkända forskarlag som publicerar i vetenskapliga skrifter) som visar att cannabis inte är fysiskt beroendeframkallande, hit intill har ingen kunna visa på en sådan. Fram till att det uppvisas kommer jag behöva anta att det är en social myt.

Wikipedia funkar ganska bra faktiskt. Lite just för att vem som helst kan redigera det och diskutera det. Sen länkar artiklarna till bl a forskningsrapporter också. Bra utgångspunkt iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av unfhampus
det roliga är att det står att det kan leda till ökad konsumtion vilket man inte vill

wikipedia. inte precis så källkritisk där precis.
Jag är mer intresserad av publicerade artiklar (det är erkända forskarlag som publicerar i vetenskapliga skrifter) som visar att cannabis inte är fysiskt beroendeframkallande, hit intill har ingen kunna visa på en sådan. Fram till att det uppvisas kommer jag behöva anta att det är en social myt.

Jag gav er den länken för att den bättre förklarar min ståndpunkt i det hela. Jag förstår verkligen inte varför du är så insnöad i vare sig cannabis är fysiskt beroendeframkallande eller inte, det är fullständigt irrelevant i diskussionen. Som vanligt hänvisar jag till Portugal som har dekriminaliserat alla droger. Det har visats bli en succé. Hela pappret kan du läsa här. Pappret kommer från Cato Institute som inte är kopplad till någon regering.

Statistiken ljuger inte. Brukandet av alla droger (alkohol, cannabis, kokain, LSD, hallucinogena svampar, ecstasy, heroin och amfetaminer) har minskat. Antalet döda från opiater som heroin har halverats. Eftersom att det inte är olagligt att köpa dessa droger så råder det noll efterfrågan för internetdroger (methedrone, mephedrone, DXM) som leder till att så många svenska tonåringar dör.

Dekriminaliseringen har även lett till att virus som sprids med hjälp av droger som konsumeras intravenöst (HIV tex.) har minskat.

Citat:

""The majority of EU states have rates that are double and triple the rate of post decriminalization in Portugal."

Citat:

"There is no serious political push in Portugal to return to a criminalization framework."

Citat:

"In certain key demographic segments, drug usage has decreased in absolute terms in the decriminalization framework, even as usage across the EU continues to increase, including in those states that continue to take the hardest line in criminalizing drug possession and usage."

Faktumet kvarstår att i länder där det råder hårda straff mot droger så förekommer det inte bara mera missbruk, utan även mera kostnad för alla som bor där och mera risk för överförandet av sjukdomar och virus. Inte nog med det, men man fortsätter att stödja dessa knarkkrig och drogkarteller kring världen där tusentals om inte hundratusentals dör. Hur man kan fortfarande propagera för hårda straff emot droger är beyond me.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Jag gav er den länken för att den bättre förklarar min ståndpunkt i det hela. Jag förstår verkligen inte varför du är så insnöad i vare sig cannabis är fysiskt beroendeframkallande eller inte, det är fullständigt irrelevant i diskussionen. Som vanligt hänvisar jag till Portugal som har dekriminaliserat alla droger. Det har visats bli en succé. Hela pappret kan du läsa här. Pappret kommer från Cato Institute som inte är kopplad till någon regering.

Statistiken ljuger inte. Brukandet av alla droger (alkohol, cannabis, kokain, LSD, hallucinogena svampar, ecstasy, heroin och amfetaminer) har minskat. Antalet döda från opiater som heroin har halverats. Eftersom att det inte är olagligt att köpa dessa droger så råder det noll efterfrågan för internetdroger (methedrone, mephedrone, DXM) som leder till att så många svenska tonåringar dör.

Dekriminaliseringen har även lett till att virus som sprids med hjälp av droger som konsumeras intravenöst (HIV tex.) har minskat.

Faktumet kvarstår att i länder där det råder hårda straff mot droger så förekommer det inte bara mera missbruk, utan även mera kostnad för alla som bor där och mera risk för överförandet av sjukdomar och virus. Inte nog med det, men man fortsätter att stödja dessa knarkkrig och drogkarteller kring världen där tusentals om inte hundratusentals dör. Hur man kan fortfarande propagera för hårda straff emot droger är beyond me.

Mycket trevligt! Förstår nu varför du vill legalisera alla droger.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Jag gav er den länken för att den bättre förklarar min ståndpunkt i det hela. Jag förstår verkligen inte varför du är så insnöad i vare sig cannabis är fysiskt beroendeframkallande eller inte, det är fullständigt irrelevant i diskussionen. Som vanligt hänvisar jag till Portugal som har dekriminaliserat alla droger. Det har visats bli en succé. Hela pappret kan du läsa här. Pappret kommer från Cato Institute som inte är kopplad till någon regering.

Statistiken ljuger inte. Brukandet av alla droger (alkohol, cannabis, kokain, LSD, hallucinogena svampar, ecstasy, heroin och amfetaminer) har minskat. Antalet döda från opiater som heroin har halverats. Eftersom att det inte är olagligt att köpa dessa droger så råder det noll efterfrågan för internetdroger (methedrone, mephedrone, DXM) som leder till att så många svenska tonåringar dör.

Dekriminaliseringen har även lett till att virus som sprids med hjälp av droger som konsumeras intravenöst (HIV tex.) har minskat.

Faktumet kvarstår att i länder där det råder hårda straff mot droger så förekommer det inte bara mera missbruk, utan även mera kostnad för alla som bor där och mera risk för överförandet av sjukdomar och virus. Inte nog med det, men man fortsätter att stödja dessa knarkkrig och drogkarteller kring världen där tusentals om inte hundratusentals dör. Hur man kan fortfarande propagera för hårda straff emot droger är beyond me.

Har läst igenom en del andra dokument på sidan du länkar, varför förespråkar du då att samhället ska ta hand om de problem som uppkommer?

Sen förstår jag inte hur legalisering minskar problemen med intravenösa droger och t.ex. STDs.

Varför fortsätter man då att propagera för längre straff för mördare, då det ger en jättekostnad för samhället.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Som vanligt hänvisar jag till Portugal som har dekriminaliserat alla droger. Det har visats bli en succé. Hela pappret kan du läsa här. Pappret kommer från Cato Institute som inte är kopplad till någon regering.

Statistiken ljuger inte.

Nej men den misstolkas/missbrukas.

T.ex. vilka slutsatser kan man dra om samma politik skulle föras i Sverige av denna information?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
I Portugal tex., är alla droger i små kvantiteter dekriminaliserade. Dvs det är bara langarna som löper risk att åka in i fängelse. Detta har lett till att brukandet av alla droger gått ner, inkl alkohol. Antalet cannabisrökare har gått ner från 10% i 2001, till 6%

Ledtråd: Om man pratar om minskning/ökning så är utgångsläget väldigt avgörande.
Om miljön i sverige går mot att bli som miljön i portugal, så kan man ju enligt statistiken anta att andelen drogmissbrukare kommer bli densamma. Obs med miljö syftade jag inte enbart på drogpolitik, då självklart andra faktorer påverkar. (skulle gissa arbetslöshet & utanförskap är en stor faktor)

Alltså det är helt fel att jämföra med länder som hade en stora drogproblem och se på deras lösning och vad det resulterade i för minskning/ökning, och spekulera i hur denna lösning skulle fungera i länder med mindre drogproblem. (då prata om minskning/ökning)

*edit*
Det är just därför jag tycker om att danskarna skall testa, då vi får vettig statistik att se på.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Har läst igenom en del andra dokument på sidan du länkar, varför förespråkar du då att samhället ska ta hand om de problem som uppkommer?

Sen förstår jag inte hur legalisering minskar problemen med intravenösa droger och t.ex. STDs.

Varför fortsätter man då att propagera för längre straff för mördare, då det ger en jättekostnad för samhället.

En i genomsnittlig heroinist idag kostar samhället ungefär 2 miljoner kronor per år i läkarvård osv. Rehabilitering för denne kostar samhället 200.000 kronor per år. Det gynnar därför alla att rehabilitera, det är billigare.

En legalisering hade minskat problemen med STD's genom att det tex., hade funnits sprutrum, rena nålar och renare droger. Och som du kan läsa så missbrukas ju det mindre droger, dvs färre människor missbrukar droger intravenöst.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
En i genomsnittlig heroinist idag kostar samhället ungefär 2 miljoner kronor per år i läkarvård osv. Rehabilitering för denne kostar samhället 200.000 kronor per år. Det gynnar därför alla att rehabilitera, det är billigare.

En legalisering hade minskat problemen med STD's genom att det tex., hade funnits sprutrum, rena nålar och renare droger. Och som du kan läsa så missbrukas ju det mindre droger, dvs färre människor missbrukar droger intravenöst.

Varför ska samhället betala den kostnaden? Det är ju det jag vänder mig mot. Andra "sjukdomsdrabbade" får betala själva, varför ska dessa vara undantagna?

Det gynnar ju därför samhället att de som nyttjar själva betalar.

Varför ska staten ge ett sådant stöd? Är det inte bättre med preventina metoder än reaktiva vilket det här är...

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Är det inte bättre med preventina metoder än reaktiva vilket det här är...

Nej tydligen inte eftersom all drogmissbruk i EU och världen blir bara mer och mer och det är ytterst få länder som lyckas hålla missbruket i schack, let alone minska det. Dom länder som har det värst är ju faktiskt dom länder som har hårdast straff emot det.

Angående det här med att staten betalar och så. Jag håller med dig, att rent principiellt så är det fel att låta andra betala ens eget misstag, men jag kan heller inte komma på något annat sätt att få det att fungera. Jag vill själv att staten ska ha så liten roll i allt som möjligt liksom, men som sagt så vetifan hur man hade fått det att fungera annars. Det handlar ju egentligen om att rädda liv och göra så att så få människor fastnar i missbruk som möjligt.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Nej tydligen inte eftersom all drogmissbruk i EU och världen blir bara mer och mer och det är ytterst få länder som lyckas hålla missbruket i schack, let alone minska det. Dom länder som har det värst är ju faktiskt dom länder som har hårdast straff emot det.

Angående det här med att staten betalar och så. Jag håller med dig, att rent principiellt så är det fel att låta andra betala ens eget misstag, men jag kan heller inte komma på något annat sätt att få det att fungera. Jag vill själv att staten ska ha så liten roll i allt som möjligt liksom, men som sagt så vetifan hur man hade fått det att fungera annars. Det handlar ju egentligen om att rädda liv och göra så att så få människor fastnar i missbruk som möjligt.

Det är här det blir intressant. Du säger först att väldigt få länder lyckas med sin "taktik", hur har det fungerat i Portugal och Holland samt vilka nivåer låg man på tidigare, och har det bara betytt en normalisering gentemot EU i övrigt?

Så, varför ska staten betala, det bästa torde väl snarare vara att OD händer så blir kostnaden för samhället mindre, rent krasst. Du förstår varför jag hakar upp mig på dina poster, först talar du om liberala tankar, ta eget ansvar för att när (inte om) det går åt helvete så får pappa staten ta över.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Det är här det blir intressant. Du säger först att väldigt få länder lyckas med sin "taktik", hur har det fungerat i Portugal och Holland samt vilka nivåer låg man på tidigare, och har det bara betytt en normalisering gentemot EU i övrigt?

Så, varför ska staten betala, det bästa torde väl snarare vara att OD händer så blir kostnaden för samhället mindre, rent krasst. Du förstår varför jag hakar upp mig på dina poster, först talar du om liberala tankar, ta eget ansvar för att när (inte om) det går åt helvete så får pappa staten ta över.

Portugal har ju lyckats sänka all missbruk över hela bandet så det är inte bara en normalisering vi talar om. Även en normalisering vore en bedrift om man jämför med vad som händer i övriga EU-länder. Om du tog tiden att läsa länken och sett över statistiken hade du förstått mycket bättre än vad jag kan förmedla här.

Hur hade du velat sköta det? Alla bevis tyder på att status quo inte fungerar. Missbruk ökar överallt, trots alla stränga lagar. Här har Portugal kört på en helt ny taktik som fungerar jättebra för dom och jag ser ingen anledning varför det inte hade fungerat i Sverige heller. Jag hade jättegärna hört en lösning på problemet om du nu är så insatt.

Jag har kommit med länkar, statistik och bra argument gång på gång som visar att en dekriminalisering hade gynnat ALLA, men det enda du, gång på gång påpekar är att du vägrar betala. Visa lite flexibilitet. Hur kan du ignorera faktan att inte nog med att folk knarkar mindre, men det är något som deras regering är nöjda med? Dom vill alltså inte byta tillbaks. Säger inte det något?!

Och som sagt, principiellt håller jag med dig om att man inte ska kunna springa iväg till pappa staten, men nu är det så att hur mycket jag än velat att alla individer kunde agera rationellt så har Zartax här på forumet övertygat mig om att det inte stämmer. Hur mycket jag än velat ha min drömvärld där alla individer är fria och rationella så kommer det inte hända, förrän om ett bra tag.

Det är därför jag inte kommer på en bättre plan än att köra på dekriminalisering/legalisering, hjälpa folk på traven tills kunskapen och rationaliteten kring droger ökar sakta med säkert.

Jag tror inte att situationen kommer bli bättre av att göra lagarna strängare eller att inte göra något alls.

Måste tyvärr gå och sova nu för övrigt, så svar på inlägg får du imorgon! God natt!

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk

BAra för att det funkar i något land betyder det inte att det kommer funka i ett annat land som har en annan kultur, en annan ursprung m.m.

Vi tar USA och Kanada som exempel
De har samma vapen lagar har de

I USA dör det över 10000 människor varje år på grund ut av vapen
I Kanada dör det 30 personer varje år ut av fallande träd och det är fler som dör ut av det än ut av vapen

Sen är det fortfarande
Om man ska vara liberal så ska man sedan inte försepårka om att staten ska betala när något går fel

För övrigt är uttrycket "sköt ditt och skit i andra" ett högst osolidariskt om inte oetiskt ställningstagande. Hur långt skall man dra det?

Liknelserna mot alkohol kan man förstå. Att försvara allt marijuanabruk genom att säga att alkolism är värre är orimligt. Det är samma sak som att försvara misshandel för att mord är värre. Man dör ju inte!?

Liknelse:
Om du antar att det idag skulle vara lagligt att mörda folk (Säg att det är en gammal kulturell grej och väldigt samhällsaccepterat).
Däremot att misshandla folk är olagligt.

Det du föreslår här nu då, är att lagliggöra misshandeln för att det är orättvist att man straffas för misshandeln men inte för mordet?

Jag hade hellre sett ett arbete med att informera folk om hur jävligt mord är och att försöka dra ner på morden för att sedan illegalisera det också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av unfhampus
BAra för att det funkar i något land betyder det inte att det kommer funka i ett annat land som har en annan kultur, en annan ursprung m.m.

Vi tar USA och Kanada som exempel
De har samma vapen lagar har de

I USA dör det över 10000 människor varje år på grund ut av vapen
I Kanada dör det 30 personer varje år ut av fallande träd och det är fler som dör ut av det än ut av vapen

Sen är det fortfarande
Om man ska vara liberal så ska man sedan inte försepårka om att staten ska betala när något går fel

För övrigt är uttrycket "sköt ditt och skit i andra" ett högst osolidariskt om inte oetiskt ställningstagande. Hur långt skall man dra det?

Liknelserna mot alkohol kan man förstå. Att försvara allt marijuanabruk genom att säga att alkolism är värre är orimligt. Det är samma sak som att försvara misshandel för att mord är värre. Man dör ju inte!?

Liknelse:
Om du antar att det idag skulle vara lagligt att mörda folk (Säg att det är en gammal kulturell grej och väldigt samhällsaccepterat).
Däremot att misshandla folk är olagligt.

Det du föreslår här nu då, är att lagliggöra misshandeln för att det är orättvist att man straffas för misshandeln men inte för mordet?

Jag hade hellre sett ett arbete med att informera folk om hur jävligt mord är och att försöka dra ner på morden för att sedan illegalisera det också.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Argumentationsfel kanske? Du är ju helt ute och cyklar.

Visa signatur

kärlek.

Permalänk
Medlem

Jag håller med unfhampus. Bara för att man har problem med en typ av brott så blir ju inte problemen med företeelsen mindre bara för att brottet legaliseras. Jag menar om vi nu hade många villainbrott i någon stad så blir det ju inte mindre problem med inbrotten bara för att man legaliserar det i den staden för att minska brottsstatistiken...

Eller jo kanske, alla villaägare flyttar därifrån och husen får rivas så är problemet löst. Då flyttar villainbrottstjuvarna också därifrån. Vi slipper alltså problemet. Jättebra! Synd bara att de stackars oskyldiga villaägarna ska drabbas...

Kanske inte är en så dum ide´ trots allt ändå? Tillåt alla droger i en viss stad så kanske alla knarkare flyttar dit, alla som vill slippa knarkare flyttar långt därifrån och alla blir nöjda och glada? Men det är ju synd om dom som gillade den staden utan knarkare som nu inte längre kan bo och trivas där...

Lagar som tillåter vissa individers frihet på bekostnad av den stora massan kanske inte är så bra ändå? Själv hade jag gärna sluppit alkisar också så för min del gör det inget om man förbjuder alla droger, inklusive alkohol. Problemet är att den stora massan gillar att kunna dricka alkohol så jag får stå ut med detta ändå. Men jag förstår inte varför man ska börja med flera droger när det inte är till någon glädje för allmänheten egentligen?

Permalänk
Medlem

"Statistiska centralbyrån, SCB, har genomfört undersökningar i den vuxna befolkningen 16-80 år 1997 och 2002. I den första hade 7% någon gång använt narkotika, i den senare 10%. Storstäder, särskilt Stockholm hade högre prevalens (24%). Andelarna män som någon gång använt cannabis var 1997 9% och 2002 14%. För kvinnorna var andelarna 5% och 7%. Andelarna som använt cannabis de senaste 12 månaderna var 1997 0,8% och 2002 1,3%.

En nationell folkhälsoenkät i åldrarna 18-84 år visade 2004 att 15% av männen och 8% bland kvinnorna någon gång använt cannabis. Under det senaste året hade 3% av männen och 1,5% av kvinnorna använt cannabis."

Så, runt 1% ungefär i Sverige. Portugal hade vad, 10% innan och nu 6%? Frågan man bör ställa sig är då, om vi legaliserar cannabis, kommer vi gå från 1% till 0.6% eller från 1% till 6%? Inte helt självklart anser jag.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Hedersmedlem

Alltså, ronnylov och unfhampus, ni kan väl inte på fullt allvar mena att drogbruk på något vis går att jämföra med mord, misshandel och villainbrott?? Det ena är våld mot andra människor och deras egendom.. det andra är personlig berusning för underhållningsändamål, något som halva landet gör varje helg.

Varför inte dra en liknelse med bilar när ni ändå håller på?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av unfhampus
BAra för att det funkar i något land betyder det inte att det kommer funka i ett annat land som har en annan kultur, en annan ursprung m.m.

Vi tar USA och Kanada som exempel
De har samma vapen lagar har de

I USA dör det över 10000 människor varje år på grund ut av vapen
I Kanada dör det 30 personer varje år ut av fallande träd och det är fler som dör ut av det än ut av vapen

Sen är det fortfarande
Om man ska vara liberal så ska man sedan inte försepårka om att staten ska betala när något går fel

För övrigt är uttrycket "sköt ditt och skit i andra" ett högst osolidariskt om inte oetiskt ställningstagande. Hur långt skall man dra det?

Liknelserna mot alkohol kan man förstå. Att försvara allt marijuanabruk genom att säga att alkolism är värre är orimligt. Det är samma sak som att försvara misshandel för att mord är värre. Man dör ju inte!?

Liknelse:
Om du antar att det idag skulle vara lagligt att mörda folk (Säg att det är en gammal kulturell grej och väldigt samhällsaccepterat).
Däremot att misshandla folk är olagligt.

Det du föreslår här nu då, är att lagliggöra misshandeln för att det är orättvist att man straffas för misshandeln men inte för mordet?

Jag hade hellre sett ett arbete med att informera folk om hur jävligt mord är och att försöka dra ner på morden för att sedan illegalisera det också.

Precis som Mattias nämnde så gör du argumentationsfel efter argumentationsfel. Det är jävligt fult gjort mot oss andra som vill diskutera med dig.

Om du nu vill ta upp antalet döda av fallande träd i Kanada så gör det i en annan tråd. Kom med relevanta fakta istället!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
"Statistiska centralbyrån, SCB, har genomfört undersökningar i den vuxna befolkningen 16-80 år 1997 och 2002. I den första hade 7% någon gång använt narkotika, i den senare 10%. Storstäder, särskilt Stockholm hade högre prevalens (24%). Andelarna män som någon gång använt cannabis var 1997 9% och 2002 14%. För kvinnorna var andelarna 5% och 7%. Andelarna som använt cannabis de senaste 12 månaderna var 1997 0,8% och 2002 1,3%.

En nationell folkhälsoenkät i åldrarna 18-84 år visade 2004 att 15% av männen och 8% bland kvinnorna någon gång använt cannabis. Under det senaste året hade 3% av männen och 1,5% av kvinnorna använt cannabis."

Så, runt 1% ungefär i Sverige. Portugal hade vad, 10% innan och nu 6%? Frågan man bör ställa sig är då, om vi legaliserar cannabis, kommer vi gå från 1% till 0.6% eller från 1% till 6%? Inte helt självklart anser jag.

Bra poäng där. Iofs så vet vi ju inte förrän vi testat det och det enda vi kan göra nu är att titta på andra länder som testar det. Danmark kan inte vara speciellt långt ifrån oss kulturellt så man kan ju kolla vad som sker där.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Precis som Mattias nämnde så gör du argumentationsfel efter argumentationsfel. Det är jävligt fult gjort mot oss andra som vill diskutera med dig.

För att inte tala om faktuellt fel.
Kanada har hårdare vapenlagar än vad USA i regel har. (det varierar lite från stat till stat) De har även färre handeldvapen.

Dessutom är skillnaden inte ens i närheten av så stor som han skriver. Att jämföra ett land som är en tiondel så stort som ett annat i absoluta antal är missvisande.

Pinsamt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Alltså, ronnylov och unfhampus, ni kan väl inte på fullt allvar mena att drogbruk på något vis går att jämföra med mord, misshandel och villainbrott?? Det ena är våld mot andra människor och deras egendom.. det andra är personlig berusning för underhållningsändamål, något som halva landet gör varje helg.

Varför inte dra en liknelse med bilar när ni ändå håller på?

Droger orsakar brottslighet. Se bara hur det gick för den tyska lastbilschaffisen som var drogpåverkad och blockerade R40 nästan ett dygn. Det var ju rena turen han inte dödade någon med sin lastbil. Det är en ganska stor mängd brott som begås på fyllan som annars kanske inte skulle ha hänt om de inte vore påverkade. Droger orsakar våld mot andra människor och deras egendom...

OK, en liknelse med bilar. Varför inte tillåta fri hastighet på våra vägar? Tänk vilken frihet att kunna få åka hur fort man vill! Det är något vissa vill göra för deras personliga underhållssyfte. Men visst, det kommer kanske att mångdubbla antalet dödade i trafiken (säkert många oskyldiga som drabbas som blir överkörda). Jag skulle inte vilja att mina barn blir överkörda av drogfyllon lika lite som överkörda av fartdårar.

Jag är emot fri fart på våra vägar, likaväl som jag är emot fria droger. Handlingen i sig, att droga sig eller köra för fort är inte i avsikt att skada andra utan det sker ofta i "personligt underhållningssyfte". Men trots det skadas många av dess följdverkningar.

Nu vet jag att det i och för sig är lagligt att dricka alkohol och olagligt att köra bil när man gjort det och det är olagligt att köra bil drogpåverkad och skulle kunna vara lagligt att använda andra droger än alkohol om man inte kör bil. Men en liten del klarar inte av att sköta detta och kör ändå bil påverkade. Detta orsakar stort lidande för de som drabbas av olyckor. Visst många dör av trafiken även av olyckor med nyktra opåverkade förare och trots det är det inte förbjudet att köra bil. Så det blir ju fråga om riskanalys.

Är "nyttan" med att legalisera droger större än risken att människor och egendom skadas på grund av eventuellt ökande användning av droger? Är nyttan med biltrafik större än risken för skador på människor och egendom? Svaren är väl inte självklara. Personligen tycker jag droger är en helt onödig grej och att de har större nackdelar än fördelar för samhället. Nu hävdar ju en del att användning av droger inte skulle öka bara för att det blir legaliserat och i så fall spelar det ju ingen roll. Men själv tvivlar jag på att användningen av droger skulle minska om man legaliserade det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Jag frågade varför ska staten stå för dessa kostnader (vilket den rimligtvis inte borde då ni som förespråkar en legalisering anser att det ska bygga på individens frihet osv).

Vad i helvete?!
Har du läst mina inlägg? Jag har varit RIKTIGT tydlig med att så absolut inte är fallet. Sluta förnedra dig själv genom att påstå osanningar om mig.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Vad i helvete?!
Har du läst mina inlägg? Jag har varit RIKTIGT tydlig med att så absolut inte är fallet. Sluta förnedra dig själv genom att påstå osanningar om mig.

Har du läst igenom vad jag försöker säga? Varför ska staten stå för fiolerna? Individens val och frihet borde ju självklart vara bundet till konsekvenserna, eller ska staten alltid ta ett ansvar oavsett hur dumma gärningar vi begår?

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Har du läst igenom vad jag försöker säga? Varför ska staten stå för fiolerna? Individens val och frihet borde ju självklart vara bundet till konsekvenserna, eller ska staten alltid ta ett ansvar oavsett hur dumma gärningar vi begår?

Fast det hjälper ju inte missbrukarna att de få stå för kulorna, det dömer ju dom istället till fattigdom. Missbrukare som redan är barskrapade och knappast kan få ett jobb behöver få komma på fötterna. Vad är hela meningen med rehabilitering om inte dom får en chans att repa sig efter dom blivit ren? Man dömer ju effektivt de som inte är tillräckligt viljestarka att sluta på egen hand till döden.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Har du läst igenom vad jag försöker säga? Varför ska staten stå för fiolerna? Individens val och frihet borde ju självklart vara bundet till konsekvenserna, eller ska staten alltid ta ett ansvar oavsett hur dumma gärningar vi begår?

Det kostar mer att lagföra och fängelseförvara en missbrukare än vad det kostar att rehabilitera honom inom vården, så det du argumenterar för är i själva verket hårdare hantering av droganvändare (inkluderat alla utan missbruksproblem) till en högre kostnad för samhället. Logiken lyser med sin frånvaro.

Ifall vi skall ha en socialistisk eller marknadsmässig sjukvårdsfinansiering är för övrigt en sidodiskussion så det skriker om det. Du får gärna propagera för ett privatförsäkringssystem där tjock-märta får ta kostnaden av varje dammsugare hon smäller i sig, men gör det i en annan tråd. Vårt nuvarande system har som utgångspunkt att hjälpa människor oavsett varför de sitter i skiten. Med denna rimmar det illa att förvärra deras problem genom att driva dem i händerna på kriminella med tyngre droger, fler hälsoproblem och högre brottslighet som följd.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Diceman3k
Fast det hjälper ju inte missbrukarna att de få stå för kulorna, det dömer ju dom istället till fattigdom. Missbrukare som redan är barskrapade och knappast kan få ett jobb behöver få komma på fötterna. Vad är hela meningen med rehabilitering om inte dom får en chans att repa sig efter dom blivit ren? Man dömer ju effektivt de som inte är tillräckligt viljestarka att sluta på egen hand till döden.

Först talas om ett utökat personligt ansvar för sin kropp och knopp, utifrån den legalisering som debatteras för, men helst utan att ta konsekvenserna. Det är här jag tappar bort er, varför ska samhället stå för kostnaderna som istället skulle kunna tas in via försäkringar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Det kostar mer att lagföra och fängelseförvara en missbrukare än vad det kostar att rehabilitera honom inom vården, så det du argumenterar för är i själva verket hårdare hantering av droganvändare (inkluderat alla utan missbruksproblem) till en högre kostnad för samhället. Logiken lyser med sin frånvaro.

Ifall vi skall ha en socialistisk eller marknadsmässig sjukvårdsfinansiering är för övrigt en sidodiskussion så det skriker om det. Du får gärna propagera för ett privatförsäkringssystem där tjock-märta får ta kostnaden av varje dammsugare hon smäller i sig, men gör det i en annan tråd. Vårt nuvarande system har som utgångspunkt att hjälpa människor oavsett varför de sitter i skiten. Med denna rimmar det illa att förvärra deras problem genom att driva dem i händerna på kriminella med tyngre droger, fler hälsoproblem och högre brottslighet som följd.

Så, du förespråkar bara en liberalisering av droglagstiftning, men inget utökat ansvar. Man ska bara få rättigheter, men inga som helst skyldigheter?

Och med tanke på nuvarande situation inom vården där inte ens akuta sjukdomsfall får vård vad talar för att en missbrukare ska få det? Förhoppningsvis så gör man ju en prioritering där sjukdomsfall > rehab.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Först talas om ett utökat personligt ansvar för sin kropp och knopp, utifrån den legalisering som debatteras för, men helst utan att ta konsekvenserna. Det är här jag tappar bort er, varför ska samhället stå för kostnaderna som istället skulle kunna tas in via försäkringar.

Så, du förespråkar bara en liberalisering av droglagstiftning, men inget utökat ansvar. Man ska bara få rättigheter, men inga som helst skyldigheter?

Och med tanke på nuvarande situation inom vården där inte ens akuta sjukdomsfall får vård vad talar för att en missbrukare ska få det? Förhoppningsvis så gör man ju en prioritering där sjukdomsfall > rehab.

Vad du hänger upp dig på struntsaker egentligen?

Vet du, alkohol (etanol) är lagligt men ändå är det samhället som får betala vid missbruk och rehabilitering. Eller finns det privata försäkringar för sånt här? Andra droger likaså, lagliga som illegala. Rätta mig gärna om jag har fel för jag gillar inte att sprida osanningar.

Men om samhällets konstnader (inkl skatter som kan tas in på drogerna) och missbruket minskar av en total legalisering så måste det ändå vara bättre för samhället.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Först talas om ett utökat personligt ansvar för sin kropp och knopp, utifrån den legalisering som debatteras för, men helst utan att ta konsekvenserna. Det är här jag tappar bort er, varför ska samhället stå för kostnaderna som istället skulle kunna tas in via försäkringar.

Så, du förespråkar bara en liberalisering av droglagstiftning, men inget utökat ansvar. Man ska bara få rättigheter, men inga som helst skyldigheter?

Jag förespråkar att man gör det som ger bäst resultat för samhället såväl som individen. Du förespråkar att man av ren princip gör ingetdera.

[QUOTE]Och med tanke på nuvarande situation inom vården där inte ens akuta sjukdomsfall får vård vad talar för att en missbrukare ska få det? [/QUOTE]Det är väldigt olika delar av vården du talar om, missbruksrehab binder inte upp några hjärnkirurger eller narkosläkare..
[QUOTE]Förhoppningsvis så gör man ju en prioritering där sjukdomsfall > rehab. [/QUOTE]Det är sedan urminnes tider grundprincipen för all läkekonst, att prioritera efter medicinskt behov, inte att moralisera eller favorisera. En missbrukare med hjärtstillestånd får med andra ord högre prioritet än en benbruten byrådirektör.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion