Udda CoD4-problem - vanvettet nära!

Permalänk

Udda CoD4-problem - vanvettet nära!

Hej!
Ska fatta mig kort. Har ett problem i CoD4.

Beskrinving:
Ett "hack" var 3-4e sekund. Om jag går rakt fram rycks jag antingen framåt eller bakåt som om servern försökte "rätta till" var jag är. Allt har en väldigt fördröjning. Kan t ex sluta skjuta men få en "kill" en halv sekund efter. Har bra ping enligt scoreboard.

Detta händer bara ibland och håller i sig oavsett server. Har aldrig haft problem förrut. Problemet kom när jag tog upp spelet igen efter en tids uppehåll. Kickas även ibland av punkbuster för "corrupt file/memory" (men väääldigt sällan).

Möjliga anledningar:
ISP - problemet sker ofta under "primetime" dvs på kvällen och det kan vara belastning på nätet. Har comhem "upp till 24/1" där jag får ut 23,5 ned och 0.98 upp. Testade även bredbandskollen medan det knasade i spelet och har då fått så lågt som 0,5 ned! Skall kontakta comhem.
Korrupt Installation - har ominstallerat två gånger men ingen skillnad.
Gigabit switch - installerade denna rätt nyligen, men även utan denna "mellanhand" så funkar inte spelet som det ska.
Datorn - är inte helt säker på hur mycket cod4 jag lirat sen jag skaffade ny burk i början av sommaren men det kan vara så att det är den som knasar. TF2 har även betett sig såhär när jag testade det direkt efter att CoD4 jävlade sig. Vill även nämna att Mirror's Edge kraschar ned datorn totalt ibland (låter BSCHTTT!!! från högtalarna sen fryser det sig).

Har inga problem med spelet i SP, andra spel osv (förrutom just ME)...

Behöver hjälp! Konsoll-kommandon för att få info, liknande fall, egna erfarenheter etc. Det GÅR INTE att spela när det är såhär och jag vill verkligen spela!

Permalänk
Medlem

Punkbuster är åt helvete i cod4 just nu så du vet
Det bidrar nog
Men det att mirrors edge crashar beror nog på något fel i systemet
explorer.exe har crashat kanske du hunnit se?

Permalänk
Medlem

Har du gått över till trådlöst? Hade det problemet trots utmärkt signal och ping. Fick byta till lina igen.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk

Nope, har alltid haft lina.

Blomkungen: har sökt runt som fan på problemet och har faktiskt sett en del som sagt att pb kanske är boven.

Jag körde precis memtest (från bootbar skiva) och blev förvånad då datorn rebootar när testet nått 50%... vad innebär det egentligen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Nope, har alltid haft lina.

Blomkungen: har sökt runt som fan på problemet och har faktiskt sett en del som sagt att pb kanske är boven.

Jag körde precis memtest (från bootbar skiva) och blev förvånad då datorn rebootar när testet nått 50%... vad innebär det egentligen?

Det kan mycket väl vara felet om pb kickar dig för corrupt memory, prova att köra memtest med dina minnesstickor en och en för att komma fram till vilken som felar och kör sedan utan den i några veckor och se om problemet försvinner.

Permalänk

Låter som nått med punkbuster :/

Annars kan du ju alltid prova med en annan config.

här har du stevy's -> http://www.sk-gaming.com/dl/file/5793ecefa5332450

Permalänk
Medlem

Man blir konstant kickad av pb när man clirar cod 4, så ere, tyvärr.

Jag har blivigt kickad för det mesta (cheating hacking osv, även då jag inte gör det, alla av pb å inte av admin)

Permalänk
Medlem

Men vänta nu, du säger att när du får problem i spelet så har du 0.5mbit av Combort? Då känns det väl ganska självklart att det är linan som strular. Felet du beskriver i COD4 är det som händer när man laggar. Testa starta om modemet och ring Combort.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Säkert nåt minne som är kasst.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Pröva uppgradera PB manuellt helt enkelt!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk

Körde memtest 3.4 (ist för 3.5). Båda följde med på samma skiva.
3.4 rapporterade inga fel.

Inga andra spel knasar och inte heller CoD4 i SP. Kan minnet verkligen bete sig så annorlunda beroende på spel?

aMpari:
Jo, jag har också dragit den slutsatsen. Men det känns också som att punkbuster, datorn eller nått annat mjukvarufel kan orsaka krångel på min ände temporärt och försämra mina hastigheter. Som sagt, inte alltid som linan dimpar ned utan ibland får jag max.

Jag ska nu:
uppgradera PB manuellt (igen, gjorde det med förra installationen)
testa länkade config
ringa comhem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av starshine
Låter som nått med punkbuster :/

Annars kan du ju alltid prova med en annan config.

här har du stevy's -> http://www.sk-gaming.com/dl/file/5793ecefa5332450

LOL Fanboy

Permalänk

Hade liknande problem, visade sig att när man hade datorn på sleep och sen startade COD 4 så gick det väldigt dåligt....

Visa signatur

Hellre fråga och se dum än att inte fråga och förbli dum.

🖥️: Ryzen 9 5900x, MSI X470 GAMING PRO MAX, Gigabyte 2070,
Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18, Fractal Design R5, 2x 1080p 1x 1440p

Permalänk
Medlem

Trodde redan du uppdaterat PB, det är ju lixom första åtgärd vid dessa problem.

Permalänk

Har du testat att instalera den nyaste patchen?

Permalänk

ComHem ska skicka tekniker.
Configgen ändrade nada.
PB-update fungerade inte (igen).

Tiimmey: har senaste.

På cod-fronten intet nytt...

Permalänk
Avstängd

Ladda ner ett program som heter pbsetup.exe

Ladda ner från www.evenbalance.com/index.php?page=pbsetup.php

1. Välj add game (i menyn)
2. Välj spelet i listan
3. Välj knappen add game
4. Klicka på Check for Updates i menyn

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Jag hade liknade lagg efter jag bytt processor. Det visade vara en inställning. Testa att ändra maxfps:en i spelet med \com_maxfps x , där x som standard har värdet 85.

Permalänk

Vad visar din lagometer ? I mina öron låter det som du har lagg eller packet loss på din lina.

Visa signatur

Logitech G PowerPlay Wireless Charging System med Logitech G502 X PLUS - BLACK
Headset Logitech G 935 Keyboard Logitech G910 skärm:ASUS 27" ROG SWIFT PG278Q+ LG49G95TSSRXEN Motherboard ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming WiFi CPU: Intel Core i7-13700KF GPU: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom 24GB disk: Samsung 980 PRO 1TB M.2 NVMe x2Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz PSU:Corsair RM1000e 1000W

Permalänk

Hade exakt samma problem ett tag. Det försvann efter ett tag. Är inte säker men det kan ha löst sig efter en OS installatioin. Har inte upplevt det problemet efter det iaf.

Det skulle ju kunna ha med nätverks drivarna att göra.. det är ju inte en omöjlighet. det är väl det ända tipse jag kan komma på nu.

// T

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
Men vänta nu, du säger att när du får problem i spelet så har du 0.5mbit av Combort? Då känns det väl ganska självklart att det är linan som strular. Felet du beskriver i COD4 är det som händer när man laggar. Testa starta om modemet och ring Combort.

Men vänta nu? Du menar att problemet är att han har 0.5 Mbits comhem?

Då känns det väl ganska självklart att det är du som inte har en aning vad du pratar om.

Det du inte förstår är att 0.5Mbit är c:a 50KB/s och CoD4 använder sig av c:a 5KB/s dvs 10% av hans lina.

Testa sluta skriva saker du inte har kunskap om och ring 118118

(försökte få det så likt som möjligt )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Men vänta nu? Du menar att problemet är att han har 0.5 Mbits comhem?

Då känns det väl ganska självklart att det är du som inte har en aning vad du pratar om.

Det du inte förstår är att 0.5Mbit är c:a 50KB/s och CoD4 använder sig av c:a 5KB/s dvs 10% av hans lina.

Testa sluta skriva saker du inte har kunskap om och ring 118118

(försökte få det så likt som möjligt )

En byte består utav 8 bittar en megabyte/s är 8megabit/s

DVS att 0.5megabit/s är ca 0.0625megabyte/s

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Men vänta nu? Du menar att problemet är att han har 0.5 Mbits comhem?

Då känns det väl ganska självklart att det är du som inte har en aning vad du pratar om.

Det du inte förstår är att 0.5Mbit är c:a 50KB/s och CoD4 använder sig av c:a 5KB/s dvs 10% av hans lina.

Testa sluta skriva saker du inte har kunskap om och ring 118118

(försökte få det så likt som möjligt )

Ehum, du har heller ingen aning vad du pratar om. 0,5 Mbit = 62,5 Kbyte/s då 1 byte är 8 bit. Dvs. 0,5/8 = 0,0625 Mbyte/s = 62,5 Kbyte/s.

Btw, hur i getostens namn kan CoD4 endast kräva 5 Kbyte/s? Källa?

Så ring 118118 du med nästa gång!

Visa signatur

|| Q9300 @ 3,2 Ghz 427,5 x 7,5) || Corsair DDR2 XMS 4x1Gb 855Mhz || 2x Asus 8800GTS 512Mb SLI @ 750/1850/1050 || Raptor 150Gb 10k rpm || Seagate 500Gb || Antec TruePower Quattro 1000W || Creative X-Fi XtremeGamer ||Samsung 226BW || Altec Lansing ADA-995 || Logitech G15 || Logitech G5 || QPAD 4mm Large || Dual boot; WinXP 32-bit SP3 & Win7 32-bit ||

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MePhiSteX
Ehum, du har heller ingen aning vad du pratar om. 0,5 Mbit = 62,5 Kbyte/s då 1 byte är 8 bit. Dvs. 0,5/8 = 0,0625 Mbyte/s = 62,5 Kbyte/s.

Btw, hur i getostens namn kan CoD4 endast kräva 5 Kbyte/s? Källa?

Så ring 118118 du med nästa gång!

*suck*

Jag pratar om verkligheten, vad 0.5Mbit är i verkligheten. Inte vad 0.5Mbit är i rådata vilket du aldrig mäter. Jag skrev för den delen c:a! Så om du når upp till 52KB/s eller 55KB/s kan kvitta. 62.5 Lär du aldrig ladda ner i vilket fall som.

Källa på att COD4 använder 5KB/s? Ingen. Men du kan ju börja med att nämna ett enda spel i världen som använder mycket mer, så går vi därifrån.

Mycket möjligt att det använder 6KB/s eller 8KB/s men som sagt så var det c:a, och vilken skillnad gör det?

Ska vi försöka lira på 56K och optimera för det så kanske vi kan börja dra in på toleranserna, men i detta läget så är det ologiskt då jag endast försöker förklara att han har totalt fel och att det inte är en anslutning på 0.5Mbit som ställer till det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jensih
En byte består utav 8 bittar en megabyte/s är 8megabit/s

DVS att 0.5megabit/s är ca 0.0625megabyte/s

Se uppåt för lite världsförankring

Permalänk
Medlem

Hade oxå samma problem dock ej cod.
Men stänga ned pnkbstrA.exe samt B i aktivitetshanteraren innan man startade spel så fanns inte detta ryck var 3 sekund.
Å mitt spel spelas väl ännu med modem för vissa (Rtcw)så en 24bit lina är inte det fel på då!

Iaf för mig tjoha till om det funkar för dig oxå.

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Men vänta nu? Du menar att problemet är att han har 0.5 Mbits comhem?

Då känns det väl ganska självklart att det är du som inte har en aning vad du pratar om.

Det du inte förstår är att 0.5Mbit är c:a 50KB/s och CoD4 använder sig av c:a 5KB/s dvs 10% av hans lina.

Testa sluta skriva saker du inte har kunskap om och ring 118118

(försökte få det så likt som möjligt )

Stödjer din tes till 100% 0.5mb eller 100mb spelar ingen roll, de blir samma ping ändå

Tror de är så enkelt som att din routing till master servern förtillfället inte är optimal.

Kör en Traceroute

Citat:

Ursprungligen inskrivet av infocus
Hade oxå samma problem dock ej cod.
Men stänga ned pnkbstrA.exe samt B i aktivitetshanteraren innan man startade spel så fanns inte detta ryck var 3 sekund.
Å mitt spel spelas väl ännu med modem för vissa (Rtcw)så en 24bit lina är inte det fel på då!

Iaf för mig tjoha till om det funkar för dig oxå.

Själv lirat RtCW i ca 7 år. Grejen med pnkbstrA å B va ett tillägg till ET:QW (uppdatering), alltså inget som behövdes för gamla wolfen. (tror sista uppdateringen till PB för rtcw kom 2004). De går inte att stänga ner processerna i nyare spel (samt ET), gör du de blir du kickad

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

stämmer man kan inte stänga ned dom när man spelar.
Men innan man startar spelet så stänger man ned Pnkstr A samt B om dom är igång, då slapp man rycket vart 3-4 sekund. ( dom startar ju upp med spelet sen ändå)

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk

Jag hade exakt samma problem som dig för ett tag sedan. Men jag undersökte det inte så noggrant, utan det löste sig själv på något mirakulöst sätt. Lycka till hur som helst!

Permalänk

Fick ett SMS från ComHem häromdagen. De säger att de åtgärdade felet jag rapporterade; har inte haft problem sen dess men inte lirat så mycket.

Även ominstallerat och uppdaterat PB manuellt igen.

Permalänk

http://pici.se/pictures/large/EDOBmzblW.jpg

Sådär ser det ut när jag får hacket.

Vad gör mätaren därnere (fick med den i en config).