Köpråd - tyst dator för c:a 6 tusen kr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndersFriberg
@Tuppel: Sitter i vårdsvängen förmodar jag! Samma här. därför sent inlägg häromdan. Rackarns med nya förslagen. Har ju läst så mycket om olika alternativ som jag vägt fram och tillbaka och nu kommer du med nya!

- Nytt moderkort. Vad är det för skillnad mot M4A78 Pro?
- Fetare grafikkort. Undringen var egentligen om jag borde nöja mig med ett av de billiga fyrkärniga som heter 620 0ch 630 eller köra på den trekärniga 720 som du tipsade om i somras. Är den nya i listan värt de extra hundrana?
- Fläktkontroller. Är det oavsett jag nappar på begagnade grafiken eller inte? Fick dessutom intrycket att den begagnade var för DDR3-minnen.
- Kraftpaket. Du har downsizat till 400W.
- Grafikkort. Med buntband!! Får läsa lite mer om det kortet.

Ovanstående kan jag ju ta reda på själv och gör det väl också efterhand men det är väldigt hjälpande för mig med den här nätdialogen och dina snabba svar.

Tack!

Moderkortet; skillnaden är DDR3 och nytt chipset/integrerat grafikkort. Annars är det nog hyfsat lika moderkort.

Angående processor så har denna fyrkärniga (905e) en värmeutveckling på 65W, det kan jämföras med X3 720 och X4 620/630 som har 95W. Alla är kompetenta processorer.

Eftersom det handlar om tyst dator är fläktkontroller bra att ha (oavsett grafikkort). Angående det begagnade grafikkortet läste jag på Prisjakts omdömessida att det gick upp i över 100ºc i spel, något jag läst förut också.

Det begagnade moderkortet är för DDR3, korrekt. Precis som mina två senaste paket. DDR3 är strömsnålare än DDR2 och priset på DDR2 har skjutit i höjden, till det nästintill absurda om man jämför med DDR3.

Downsizingen till 400W berodde på att jag slängde in lite extra godis (fläktkontroller, DDR3, X4 905e osv.), vilket gjorde det hela lite dyrare. Alla konfigurationer som nämnts i tråden klarar sig på 400W.

Exempel på system som drar 343W i load: Core i7 965, Asus P6T Deluxe, 6GB 1866MHz, WD VelociRaptor 1000 rpm, Nvidia GTX275 (legitreviews.com)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuppel
Angående processor så har denna fyrkärniga (905e) en värmeutveckling på 65W, det kan jämföras med X3 720 och X4 620/630 som har 95W. Alla är kompetenta processorer.

Det finns oxå en energisnål X3'a på 65W med beteckning "AMD Phenom II X3 705e", den går i 2.5GHz precis som 905e, enligt prisjakt.se är det inte ngn av de större butikerna som har den men den kostar t.ex. 1 129:- på JME Data.

Med en 65W processor är det inte lite overkill med en 3e-parts-kylare? Är inte den boxade fläkten tillräckligt, jag antar att alla moderna moderkort kan justera fläkthastigheten efter temperaturen via bios? Det borde hju räcka förutsatt att man inte maxar processorn hela tiden, om man t.ex. använder idle-time för seti eller liknande. Den del som är svårast att kyla tyst är nog ändå grafikkortet.

Permalänk

@Tuppel: jo eller hur! DDr-minnen verkar ju verkligen ha rakat i höjden. Inledde hela min session häromdan med att göra prisjämförelser för nu och då med din gamla lista och trodde jag skulle komma undan några hundra billigare med prissänkningar på processor och moderkort tills jag kom till ram-minnena som plötsli kostade 200 mer än i somras. Antar att det är ett delskäl till ditt förslag med att gå över till AM3, att det knappt skiljer något i pris men däremot i prestanda.

Det med pici kopplar jag men i ditt första svar på första sidan har du mycket snitsigt fått in hela kundkorgen i svaret. Kanske tacksammare att ha det i egen flik förvisso men ändå...hur gör du?

Visa signatur

ASUS M4A785TD-V EVO | AMD Phenom II X4 905e | Antec LifeStyle Solo | Noctua NF-S12B ULN - 700/500 rpm | Corsair 400CXEU | 4GB Corsair XMS3 | Linux Mint LMDE 4.
(Ja, det börjar bli en gammal rigg)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndersFriberg
@Tuppel: jo eller hur! DDr-minnen verkar ju verkligen ha rakat i höjden. Inledde hela min session häromdan med att göra prisjämförelser för nu och då med din gamla lista och trodde jag skulle komma undan några hundra billigare med prissänkningar på processor och moderkort tills jag kom till ram-minnena som plötsli kostade 200 mer än i somras. Antar att det är ett delskäl till ditt förslag med att gå över till AM3, att det knappt skiljer något i pris men däremot i prestanda.

Det med pici kopplar jag men i ditt första svar på första sidan har du mycket snitsigt fått in hela kundkorgen i svaret. Kanske tacksammare att ha det i egen flik förvisso men ändå...hur gör du?

Precis, övergången till DDR3/AM3 beror på den nästintill obefintliga prisskillnaden som råder nu.

Du tar direktlänken till bilden och skriver [ IMG]http://pici.se/xxx.jpg[/IMG] (utan mellanslaget), fungerar på i princip alla forum.

Permalänk

Aaajk! Tack!

Visa signatur

ASUS M4A785TD-V EVO | AMD Phenom II X4 905e | Antec LifeStyle Solo | Noctua NF-S12B ULN - 700/500 rpm | Corsair 400CXEU | 4GB Corsair XMS3 | Linux Mint LMDE 4.
(Ja, det börjar bli en gammal rigg)

Permalänk

@fqvarfort: Joo... 705e verkar ju väldigt prisvärd också. Enligt den här recensionen ( http://www.legitreviews.com/article/1046/14/ ) verkar det som att de skulle gå ganska jämt vid mina behov. Kanske just ljudarbetet skulle gynnas av 905:an?

Det är väl nästan den sista frågan jag har innan jag går till affären med min önskelista. Ubuntubetan till 9.10 med ext4 har kommit ut! Klickar också några sista klick på PSU-sidor. Corsair som Tuppel tipsar om verkar vara väldigt uppskattad och stabil men läser att den kan skena iväg i ljud när man kommer över 300W men kommer jag att göra det? Alternativ kunde vara Nexus value 430 eller Antec Sonata eller? (antec solo med inbyggd psu http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6027&page=9 )

Slutligen: Jag bor på landet och retar mig på att under hösten och vintern svajar ledningarna. Detta leder ibland till 1 sekund långa strömavbrott vilket räcker för att datorn ska däcka. Finns det ingen möjlighet att bygga till ett fem minuters batteri som gör att man slipper detta problem och dessutom får möjlighet att stänga ner maskinen korrekt om man står inför ett längre avbrott?

Än en gång, tack för all hjälp!

Visa signatur

ASUS M4A785TD-V EVO | AMD Phenom II X4 905e | Antec LifeStyle Solo | Noctua NF-S12B ULN - 700/500 rpm | Corsair 400CXEU | 4GB Corsair XMS3 | Linux Mint LMDE 4.
(Ja, det börjar bli en gammal rigg)

Permalänk

Det finns batteripack som man kan koppla mellan dator och eluttag, de kommer i varianderande form och kostar från 500-600 kronor och uppåt.

Betecknas UPS (uninterruptible power supply).

Det finns en kategori som heter UPS på www.prisjakt.nu (http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1293). Där framgår på många produkter hur många watt respektive UPS klarar av och hur länge den klarar att driva ett system.

Jag har själv ingen erfarenhet av en UPS så jag lämnar frågan vidare till ngn som vet, annars är UPS det du ska googla efter.

Permalänk

Ajaj! Tack!

Visa signatur

ASUS M4A785TD-V EVO | AMD Phenom II X4 905e | Antec LifeStyle Solo | Noctua NF-S12B ULN - 700/500 rpm | Corsair 400CXEU | 4GB Corsair XMS3 | Linux Mint LMDE 4.
(Ja, det börjar bli en gammal rigg)

Permalänk

WTF. Skulle verkligen önska en second opinion från Tuppel angående 705e &905e samt om det kan vara lönt att köpa antec sonata som är solo med inbyggt nätagg ( https://www.inet.se/datorkomponenter/datorlaador/antec-sonata... ) innan jag kliver in i butiken. Solon kommer tydligen inte in förrän om 3 veckor. Viserligen har jag inte kommit till skott på 3 månader men när man är på väg så kliar det ju i fingrarna...

MVH
Anders

Visa signatur

ASUS M4A785TD-V EVO | AMD Phenom II X4 905e | Antec LifeStyle Solo | Noctua NF-S12B ULN - 700/500 rpm | Corsair 400CXEU | 4GB Corsair XMS3 | Linux Mint LMDE 4.
(Ja, det börjar bli en gammal rigg)

Permalänk
Medlem

Här kommer jag, flygande som ett skott!

Jag låter dig själv bestämma angående processor. Skillnaden är ungefär 450-500 kr, värmeutvecklingen är densamma, utvecklingen går efter principen fler kärnor är bättre. Praktisk skillnad idag? Den finns, men är inte jättestor. Känn efter i plånboken Anders, du blir nog nöjd oavsett.

Solo och Sonata är ju inte helt lika. Solon har ju gummibandsupphängning av hårddiskarna medan Sonatan har silikonkuddar i metallvaggor. Sonatan har 2x 120 mm medan Solo har 1x 120 mm + 2x 92 mm, större fläktar är ju bättre. Mitt Sonata 2 (dvs. inte den nuvarande) blev jag inte imponerad av, särskilt inte nätaggregatet som brann upp vid första starten. Hur tyst är egentligen Earthwatts-nätagget (det i Sonatan)? Kolla upp, för det sitter bara en 80 mm i det (jämfört med 120 mm i Corsair). Flera omdömen på Prisjakt menar att Earthwatts-nätagget låter en hel del under belastning, vilket ett Corsair inte gör.

Permalänk
Medlem

Är det jättesvårt att programera ett program/spel för t.ex. 4 kärnor?

Permalänk

Aij! Snabb initerade svar som alltid. Återkommer ikvälll!

Visa signatur

ASUS M4A785TD-V EVO | AMD Phenom II X4 905e | Antec LifeStyle Solo | Noctua NF-S12B ULN - 700/500 rpm | Corsair 400CXEU | 4GB Corsair XMS3 | Linux Mint LMDE 4.
(Ja, det börjar bli en gammal rigg)

Permalänk

Det blir en Solo och den kommer inte i lager förrän om 20 dagar så jag klickar runt så länge. Inte lönt att beställa förrän det drar ihop sig.
Fick en idé. Eftersom jag nu bestämt mig för att köra med riktigt "grafikkort" är det kanske bättre att skaffa ett moderkort utan integrerad grafik. Det känns ju som att betala för nånting två gånger och dessutom en sak till som kan strula. Misstänker starkt att det var grafikkretsen som ställde till det på mitt förra moderkort. Hur som helst. Klickade runt och hittade denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=467025 En del säger ju att det viktigaste i hela burken är moderkortet. Tänker att den kostar ungefär lika mycket som den förra tuppel tipsade om http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=462580 men eftersom den saknar grafikkrets kunde krutet tänkas ligga någon annanstans. Det står att den är bra till o.c. Antar att det betyder overclocking vilket jag ju struntar fullständigt i.

Viss kritik har riktats mot att den inte har pcie x4 vilket jag inte anar om det drabbar mig. Har jämfört korten på asus hemsida och läser bland annat:
2 x PCIe 2.0 x16 , support ATI CrossFireX™ technology (at one x16 or dual x8 link)
2 x PCIe x1
2 x PCI 2.2
Vad är pci 2.2? Kan jag köra mitt delta 66?

785:an har också dvi,d-sub och hdmiportar vilket 79:an inte verkar ha. Men nån utgång till skärmen borde den ju ha? Eller, det är klart att den inte måste. Det sitter ju ingen grafikkrets på kortet. Det är tydligen för sent för mig. Godnatt.

Visa signatur

ASUS M4A785TD-V EVO | AMD Phenom II X4 905e | Antec LifeStyle Solo | Noctua NF-S12B ULN - 700/500 rpm | Corsair 400CXEU | 4GB Corsair XMS3 | Linux Mint LMDE 4.
(Ja, det börjar bli en gammal rigg)

Permalänk

Aij!
Payday och äntligen dags att komma till skott med beställningen. Fractal design ramlade ju in med ett väl uppskattat chassi den här månaden så nu undrar jag om jag kanske ska nappa på det eller hålla mig till grundplanen med Antec. Ville någon råda mig om ovanstående moderkortsfråga skulle jag bli glad med. Annrs siktar jag på Tuppels skiss generellt.

Visa signatur

ASUS M4A785TD-V EVO | AMD Phenom II X4 905e | Antec LifeStyle Solo | Noctua NF-S12B ULN - 700/500 rpm | Corsair 400CXEU | 4GB Corsair XMS3 | Linux Mint LMDE 4.
(Ja, det börjar bli en gammal rigg)

Permalänk

En billig Athlon II 620/630 skulle nog fungera utmärkt för trådskaparens behov (är rätt effektsnåla med en TDP på 95W).

Att till att börja med köra på den inbyggda grafikkretsen, på ett moderkort med en sådan, verkar också vara ett bra alternativ. Detta då trådskaparen verkar klara sig utmärkt med detta i dagsläget och då nyare inbygga grafikkretsar är enormt mycket kraftfullare än en som har några år på nacken. Det går ju alldeles utmärkt att vid ett senare tillfälle köpa ett separat grafikkort om det inbyggda inte räcker till.
Det finns ett antal moderkort med inbyggda grafikkretsar som klarar äldre och enklare spel utan problem och dessutom klarar av att avkoda HD material.

Antec Solo är ett mycket trevligt chassi som innehåller många bra detaljer om man vill bygga tyst (stumma dämpade sidor, gummiupphängning för hårddisk).

Corsair CX400 och VX450 är båda tystlåtna, effektiva och kraftfulla aggregat som lätt klarar de angivna komponenterna (och mer därtill)

OCZ Vendetta är en relativt billig, men ändå både rätt tyst och mycket effektiv kylare.

Kör på separat ljudkort, ditt gamla blir bra.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndersFriberg
Det blir en Solo och den kommer inte i lager förrän om 20 dagar så jag klickar runt så länge. Inte lönt att beställa förrän det drar ihop sig.
Fick en idé. Eftersom jag nu bestämt mig för att köra med riktigt "grafikkort" är det kanske bättre att skaffa ett moderkort utan integrerad grafik. Det känns ju som att betala för nånting två gånger och dessutom en sak till som kan strula. Misstänker starkt att det var grafikkretsen som ställde till det på mitt förra moderkort. Hur som helst. Klickade runt och hittade denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=467025 En del säger ju att det viktigaste i hela burken är moderkortet. Tänker att den kostar ungefär lika mycket som den förra tuppel tipsade om http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=462580 men eftersom den saknar grafikkrets kunde krutet tänkas ligga någon annanstans. Det står att den är bra till o.c. Antar att det betyder overclocking vilket jag ju struntar fullständigt i.

Viss kritik har riktats mot att den inte har pcie x4 vilket jag inte anar om det drabbar mig. Har jämfört korten på asus hemsida och läser bland annat:
2 x PCIe 2.0 x16 , support ATI CrossFireX™ technology (at one x16 or dual x8 link)
2 x PCIe x1
2 x PCI 2.2
Vad är pci 2.2? Kan jag köra mitt delta 66?

785:an har också dvi,d-sub och hdmiportar vilket 79:an inte verkar ha. Men nån utgång till skärmen borde den ju ha? Eller, det är klart att den inte måste. Det sitter ju ingen grafikkrets på kortet. Det är tydligen för sent för mig. Godnatt.

När det gäller val av moderkort är det helt enkelt så att du ska välja om du vill ha integrerad grafik eller Crossfire. En kompis till mig har ett Asus M4A785TD-V EVO som fungerar mycket bra med en Athlon II X4 620 och den integrerade grafiken. Det verkar ju som att du inte har något behov av någon extrem grafikprestanda, så då kan du ju testa med det integrerade kortet i 785G, och om inte det räcker så köper du ett externt kort senare. Det ska inte vara något problem med att det är ett integrerat kort också, för det stänger av sig när du sätter i ett externt.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Angående grafikkortet, ett tag sen jag körde linux men låter som om Nvidia fortfarande har mycket bättre drivrutiner för Linux än ATI.
Bör ju vara värt att kolla upp, men ett Nvidia kort ger gissningsvis mindre problem under Linux, eller snarare fungerade 3d acceleration

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Då ska jag försöka summera ihop allting och täcka alla alternativ.

Med Fractal Design Define R2 har jag lyckats dumpa priset avsevärt. De medföljande fläktarna behöver inte bytas ut och fläktkontroller med tre kanaler ingår. Tyvärr ett par veckors väntetid.

Moderkortet: Tillräckligt diskuterat, eller hur?

Processorn: Svalaste varianten av Phenom II X4. Den är inte särskilt prisvärd prestandamässigt men har endast 65W värmeutveckling. För att få mer prestanda, men med högre värmeutveckling är den ny[om]lanserade Phenom II X4 925 på 2,8GHz ett utmärkt val med 95W värmeutveckling, samma som Athlon II X4 630 men kraftfullare eftersom den har mer cache. 170 kr dyrare än Athlon II X4 630, men billigare än Phenom II X4 905e. Sedan finns alltid alternativet att undervolta och alternativt underklocka X4 925 för att få ner värmeutvecklingen.

Processorkylaren: Overkill för 905e – men ack så tyst det kan bli, klarar av alla processorer på marknaden.

Minnena: Inte mycket att säga om.

Nätaggregatet: REJÄLT overkill för systemet, men framtidssäkert med mer effekt. Corsair CX400W räcker mer än väl till även om du skaffar ett separat grafikkort. Helt upp till dig och din plånbok.

Hårddisk: Senaste från Samsung, skall vara riktigt snabb och verkar enligt en recension generellt hålla lite bättre ljudnivå än Western Digital som jag valt förut. Finns även 1TB för 721 kr som är mycket mer prisvärt utrymmesmässigt, dina lagringsbehov har vi inte pratat om så mycket. Med det lägre priset har du ju också råd med SSD, men kanske roligare att spara de där två tusenlapparna det kostar.

Extra chassifläkt: Upp till dig om du vill ha. Mer luft = lägre temperaturer och högre ljudnivå, de är tysta även på full hastighet (1000 rpm). Sitter den i fronten behöver du inte ta bort någon täckplatta, alltså blir det inte så mycket mer ljud.

DVD-brännare: Ta en med SATA som finns i lager om du behöver.

Grafikkort platsar ju helt klart in i budgeten nu om du vill ha.

Permalänk

@WrongTarget, lbs 129: CPU: Jo. De där 620/630 verkar ju prisvärda. Lutar nog ändå åt 705/905
Mobo: Det jag velat om är om ett moderkort med integrerad grafik blir mycket varmare än ett löst med kylfläns på. Vore skönt att "göra rätt från början"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndersFriberg
Fick en idé. Eftersom jag nu bestämt mig för att köra med riktigt "grafikkort" är det kanske bättre att skaffa ett moderkort utan integrerad grafik. Det känns ju som att betala för nånting två gånger och dessutom en sak till som kan strula. Misstänker[/B]

Chassi: Bra att höra att du boostar Solo. Det är väl den eller fractallådan det står mellan.
Power: Alla verkar supporta corsair så det blir väl en sån.
Tack för hjälp.

@lideri:
tack för varningen. Kollade det för någon månad sedan och tyckte det verkade lugnt men jag vet ju inget om grafikrutiner så detaljerna har liksom ramlat ur de mest lättillgängliga minnesbankerna. Det var något med Catalyst 9.6 och det verkade lugnt.

@Tuppel:

Chassi:Har sett på gallerier och andra trådar att du skaffat en define r2 för eget bruk så jag gissar att du är nöjd och att den är tyst. Skumt att den är så billig..? Har du nån hum på rak arm vad som är bättre/sämre/lika bra/annorlunda gentemot Antec Solo (förutom att man slipper byta ut fläktar och att det finns fläktkontroll)? Det ylas ju en del både på forumet och recensionen här på swec om att gpu:n blir varm. Kan gpu betyda både inbyggd krets och vanligt grafikkort? Instinkten och föraningen säger Solo men det kan ju vara för att jag ställt in mig på det sedan tidigare. Hur är din setup?

Moderkort: Färdigdiskuterat? Ha! Knappt börjat. Nej, men det är väl den vanliga visan, hur varm blir en grafikkrets på ett moderkort och spelar det någon roll? Rätt övertygad om att det blir lika bra i prestanda och bra mycket billigare med ditt mobotips än m4a79 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=467025 med grafikkort http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=469940 som jag yrade om längre upp i tråden.

Nätagg: Om det är 400 eller 450W kvittar ju så länge jag inte är i närheten av att maxa det. Bägge borde ju ha lika lång livslängd så det som är tystast och har högst effektivitet borde väl vara bra! Finns ett som heter 450 HX med om man prompt ska skrapa fram ännu mer valproblem. Det har fått brons i effektivitet och är modulärt vad det nu kan innebära. Verkar ha med kablaget att göra. Värt en extra 150? ...Fast finns inte på Inet så då får det nog vara.

Hårddisk: Har jag. 1 TB WD. Har tydligen skrivit 1GB i min presentation. SSD om ett år eller så till operativen.

RAM: Håller med. Bring it on.

Processorkylare: Big is beautiful.

Processor: Nej. Inte den prisvärdaste kanske men det beror ju på hur man räknar. Alternativet skulle väl vara 705e. När jag kollade testerna förstod jag det som att det för min del i värsta fall skulle vara så att 705an fräckt nog skulle vara lite snabbare. Det baserades då på att den har en kärna mindre som slåss om samma cache. Fast jag har verkligen inte satt mig in i det här med vilka program som är bäst på att använda flera kärnor. Instinkten säger 905 dock. Underklocka och undervolta vill jag inte ge mig på även om tanken slagit mig.Har kopiöst dålig datorkarma.

Extra chassifläkt: Ja, blir det en define R2 är ju du den stora experten på området. Vid Antec Solo lutar jag mig mot ditt förra tips.

Läsare/Brännare: Finnes.

Grafikkort: Se Moderkort. Antingen eller.

Tack för hjälp!!

Visa signatur

ASUS M4A785TD-V EVO | AMD Phenom II X4 905e | Antec LifeStyle Solo | Noctua NF-S12B ULN - 700/500 rpm | Corsair 400CXEU | 4GB Corsair XMS3 | Linux Mint LMDE 4.
(Ja, det börjar bli en gammal rigg)

Permalänk
Medlem

Chassi: Billigheten är inte så skum egentligen, konstruktionen är simpel och byggd i plåt och de har valt att inte låtsas vara prestige. Jag ska dock säga att jag tänkt samma sak om varför det är så billigt, men konstruktionen är som sagt simpel (inget negativt i det, absolut inte). Det enda som egentligen talar för Solo är hårddiskupphängningen med gummibandnånting, Define R2 kör på mjuuuka gummibussningar man kör skruvar genom - fungerar bra enligt mig. Define R2 har stabila chassisidor (bitumentyngda) och bra inre utrymmen trots nätt storlek. Båda hämtar luft från sidoventilationen i framänden. Define R2 har många lufthål, men de är ju täckta så det kan jag inte se med någon nackdel. Jag kan endast kolla på bilder av Solo, men jag kan inte se något annat än hårddiskupphängninen som talar för den.

Moderkort: Integrerad krets har ingenting att sätta emot ett HD4670, eller HD4770 som är ett bra fläktutrustad alternativ, i spel. Bäst integrerad prestanda ger moderkort med 790GX. Värme? Jag önskar att jag kunde svara på den frågan. Har ju bara väldigt svårt att tro att det skulle generera mer värme än ett separat grafikkort, även om det är strömsnålt. Sidnotis: Ett separat passivt skulle må bäst av fläkt i sidan (på Define R2) som drar ut varmluften.

Nätagg: Modulärt på mitt HX är att samtliga kablar utom ATX 24-pin, 8-pin och 4-pin är löstagbara, antagligen samma på HX450W. Det har varit skillnad i tillverkare mellan HX, VX, TX och så vidare förut (Corsair tillverkar inget), hur det är nu vet jag inte. Kvalitet är dock i topp på alla.

Hårddisk: Hoppsan, din ursprungliga post var så länge sen att jag inte kollat på länge!

Processor: Det låter som du har det klart för dig, jag har inte fördjupat mig i 705e vs 905e.

Extra chassifläkt: Mitt Define R2 är fullsmockat med strömhungriga busar, går inte att jämföra våra kylbehov - eller ljudnivå. Men som jag var lite inne på, en fläktstyrd Fractal Design-fläkt gör ingen direkt skada.

Permalänk

Efter många om och ännu fler men blir det Tuppels linje rätt över verkar det. Men av någon anledning har flera komponenter stigit. Allra värst minnena upp emot 200 spänn på 2 veckor. Skumt. Kolla gärna här och säg vad som saknas eller vad jag borde tänka på.

Här är tuppels grundplåt:

Moderkort: blev integrerat eftersom det verkar vara tillräckligt bra och dessutom svalare. (Men jag är fortfarande liiiite sugen på det andra alternativet.)

Kylpasta: vad är det för skillnad?

OS: Kör Ubuntu och har XP redan.

Hårddisk: har jag också.

Chassi: Kommer imorgon. Fractal Design, Define R2

Nätagg: Borde väl räcka med 400W? Är 450 månne mer power och därför mindre ansträngt=tystare?

Fläktar: Kommer med 2 i chassit. Borde väl räcka? Knappast energikrävande grejer i burken.

Processorkylare: Också på g.

Tack för all hjälp!

Visa signatur

ASUS M4A785TD-V EVO | AMD Phenom II X4 905e | Antec LifeStyle Solo | Noctua NF-S12B ULN - 700/500 rpm | Corsair 400CXEU | 4GB Corsair XMS3 | Linux Mint LMDE 4.
(Ja, det börjar bli en gammal rigg)

Permalänk
Medlem

Inte ens med HD4670 kommer du komma upp i 50 % av CX400W kapacitet, den är helt knäpptyst då (20 dB(A) enligt Anandtech), den är tystare än VX450W på låg belastning - vid 50 % får VX450W ett marginellt övertag.

Skrapade bort ett par hundralappar åt dig genom att kolla på Misco.se:

Permalänk

Misco.
Det var mysko.

Ja. Det skiljer sig ju faktiskt.
Du verkar vara god vän av corsairminnen. Kollade runt på andra märken. Är det någon skillnad utöver hållbarhet och garanti?

Visa signatur

ASUS M4A785TD-V EVO | AMD Phenom II X4 905e | Antec LifeStyle Solo | Noctua NF-S12B ULN - 700/500 rpm | Corsair 400CXEU | 4GB Corsair XMS3 | Linux Mint LMDE 4.
(Ja, det börjar bli en gammal rigg)

Permalänk
Medlem

Men billiga och pålitliga är de i alla fall!

Corsair är lite som Toyota, det brukar fungera utan krusiduller. Kingston ska väl också vara relativt idiotsäkert från det jag snappat upp från Kompletts kundomdömen. Asus moderkort brukar tycka om de flesta minnen.

Edit: Memory QVL (Qualified Vendors List) för M4A785TD-V EVO, total idiotsäkerhet om du köper något från denna lista: http://dlsvr04.asus.com/pub/ASUS/mb/socketAM3/M4A785TD-V_EVO/...

Permalänk

A-data då? Fast Toyota vill ju alla ha. Med dragkrok.

Visa signatur

ASUS M4A785TD-V EVO | AMD Phenom II X4 905e | Antec LifeStyle Solo | Noctua NF-S12B ULN - 700/500 rpm | Corsair 400CXEU | 4GB Corsair XMS3 | Linux Mint LMDE 4.
(Ja, det börjar bli en gammal rigg)

Permalänk
Medlem

Vet inte mycket om A-data, du har denna 1333MHz med i QVL.

A-Data AD31333002GOU

Permalänk
Medlem

Men Corsair är väl snarare som BMW då, nästan bäst och funkar bra. Bra grejer och du tar inte direkt nån risk

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk

Strul åt höger och vänster.
cChassit tillbakaskickat. Ännu en fråga uppstår på vägen.
PWM-fläktar? Typ den här coolermastern istället för Nexus eller fractal silent? Verkar som jag hoppar över 92mms fläktarna. Tror det är overkill. Eller skonar det innandömet i längden att fläkta på lite extra?
Åsikter?

MVH
Anders

Visa signatur

ASUS M4A785TD-V EVO | AMD Phenom II X4 905e | Antec LifeStyle Solo | Noctua NF-S12B ULN - 700/500 rpm | Corsair 400CXEU | 4GB Corsair XMS3 | Linux Mint LMDE 4.
(Ja, det börjar bli en gammal rigg)

Permalänk
Medlem

Tuppels senast nämnda paket ser finfint ut. Du behöver knappast köpa extra fläktar, de två som följer med R2-chassit är tysta och kyler tillräckligt.

Som nämnts tidigare i tråden så är kylare till processorn overkill, men fördelen är att det blir tystare. Jag tror ärligt talat inte att du kommer höra mer än möjligen en lågfrekvent mygga från inuti R2-chassit, men myggor kan vara störande.

Jag ska själv köpa ett R2-chassi, bara hört bra saker om dem - ljudnivån bl. a. Varför fick du skicka tillbaka den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av groznij
Tuppels senast nämnda paket ser finfint ut. Du behöver knappast köpa extra fläktar, de två som följer med R2-chassit är tysta och kyler tillräckligt.

Som nämnts tidigare i tråden så är kylare till processorn overkill, men fördelen är att det blir tystare. Jag tror ärligt talat inte att du kommer höra mer än möjligen en lågfrekvent mygga från inuti R2-chassit, men myggor kan vara störande.

Jag ska själv köpa ett R2-chassi, bara hört bra saker om dem - ljudnivån bl. a. Varför fick du skicka tillbaka den?

Jag vet ungefär allt om Anders köp så jag passar på att svara.

Han skickade tillbaka Fractal Design-chassit för att han inte stod ut med stanken (trots vädring).

Processorkylaren har han, han köpte min Scythe Ninja Rev B.

---

Kan tyvärr inte svara på din fläktfråga Anders. Jag har ingen erfarenhet av vare sig Cooler Master eller PVM.

Angående fler fläktar så kan du ju köra trial and error. Kör med enbart 120 mm först och sen om det blir för varmt kan du köpa 92 mm. Datorkomponenter trivs bättre i det långa loppet när de har det kallt, det kan jag inte neka.