Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nioreh83
Det var nånstans jag läste att det inte var hundra bra att få så blank yta. Runt 800 nånstans kunde man gärna stanna för att kylpastan skulle fungera som det var tänkt. Får man en sådär fin yta funkar det kanske bättre utan kylpasta.

Är redan nämnt tidigare i tråden. Någon sa något kallsvetsning, om man är utan kylpasta vid spegelblank yta, och som du säger så tappar pastan sin funktion när ytan är spegelblank.

Sen finns det vissa som spekulerar i vilken hålighet (800 t.ex.) som gör att kylpastan funkar bäst. Alltså storleken på "kornen" i pastan.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

funkar denna som rengöringsmedel?

Visa signatur

The game is done when the game is done!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azur879
[B] funkar denna som rengöringsmedel?/B]

Funkar nog utmärkt! Det lär innehålla ungefär samma som biltemas elektronikrengöring, vilket jag själv använt mig av mkt.

För att citera den jag tror är högst utbildad inom kemi på denna sida (iaf när han är färdigutbildad?), Zotamedu: "... kolväte som kolväte."

Visa signatur

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Alright! Tack för svaret.

Tog loss en processor från en av mina äldre datorer för att kolla lite, visade sig att den inte hade haft så bra kontakt.

Väldigt informativ tråd Scienta, många tack!

Visa signatur

The game is done when the game is done!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azur879
Alright! Tack för svaret.

Väldigt informativ tråd Scienta, många tack!

Härligt att höra att någon får användning utav den

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Testade att lappa min gamla e4300 nu. Ytan blev egentligen inte speciellt bra då jag inte hade tillräckligt med papper men resultatet blev helt "okej" ändå.

Detta är med en Noctua NH-U12F med två 60~CFM fläktar.

Stock hastighet/spänning: load 55c (!)
2.8 ghz med stockspänning: load 73c (!!!)
Jag visste alltså redan att min IHS var totalt jävla urusel.

Efter (en dålig) lappning:
2.8 ghz med stockspänning: load 47c.

Load-temperaturen gick alltså ner med 26c!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ophe
Testade att lappa min gamla e4300 nu. Ytan blev egentligen inte speciellt bra då jag inte hade tillräckligt med papper men resultatet blev helt "okej" ändå.

Detta är med en Noctua NH-U12F med två 60~CFM fläktar.

Stock hastighet/spänning: load 55c (!)
2.8 ghz med stockspänning: load 73c (!!!)
Jag visste alltså redan att min IHS var totalt jävla urusel.

Efter (en dålig) lappning:
2.8 ghz med stockspänning: load 47c.

Load-temperaturen gick alltså ner med 26c!

Låter som om kylaren hade taskig kontakt ifrån början? Värre än vanligt alltså.

Men man får gratulera till en bevisad temp-sänkning

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scienta
Låter som om kylaren hade taskig kontakt ifrån början? Värre än vanligt alltså.

Men man får gratulera till en bevisad temp-sänkning

Jag kollade med rakblad innan jag började slipa och IHS'en var rejält konkav medan kylaren mer eller mindre var helt rak. Riktigt dålig kontakt alltså.

Jag hade inte ens papper nog att slipa ner hela, så just nu är det en fin kopparram runt medan mitten knappt är slipad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ophe
Jag kollade med rakblad innan jag började slipa och IHS'en var rejält konkav medan kylaren mer eller mindre var helt rak. Riktigt dålig kontakt alltså.

Jag hade inte ens papper nog att slipa ner hela, så just nu är det en fin kopparram runt medan mitten knappt är slipad

Hähä, du får köpa mer och fortsätta

Visa signatur

Permalänk

jätte bra guide, men jag vill påpeka att detta är slipning och inte lappning.

För att reda ut begreppen:

Jag jobbar med lappning av kugghjul på jobbet (hos lastbilstillverkaren Scania) , och det som guiden beskriver är faktiskt tekniskt sett en slipning/polering. Om du verkligen vill få ytorna att matcha varandra ska du ha ett slipmedel (t.ex. autosol eller liknande) och sedan ha det mellan dom ytorna du vill lappa och sedan gnida dom mot varandra.
Detta får ytorna att matcha varandra perfekt som ett unikt par, dock kan detta ställa till med problem då man byter kylare eller processor då dessa inte matchar längre. Därför är det bättre som det i guidens står att slipa ytorna plana,raka och jämna. Då kan du byta kylare utan att vara orolig för att det inte matchar, så länge processor och kylare är slipade till samma specifikationer så behövs ingen parning.

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swedish Chef
jätte bra guide, men jag vill påpeka att detta är slipning och inte lappning.

För att reda ut begreppen:

Jag jobbar med lappning av kugghjul på jobbet (hos lastbilstillverkaren Scania) , och det som guiden beskriver är faktiskt tekniskt sett en slipning/polering. Om du verkligen vill få ytorna att matcha varandra ska du ha ett slipmedel (t.ex. autosol eller liknande) och sedan ha det mellan dom ytorna du vill lappa och sedan gnida dom mot varandra.
Detta får ytorna att matcha varandra perfekt som ett unikt par, dock kan detta ställa till med problem då man byter kylare eller processor då dessa inte matchar längre. Därför är det bättre som det i guidens står att slipa ytorna plana,raka och jämna. Då kan du byta kylare utan att vara orolig för att det inte matchar, så länge processor och kylare är slipade till samma specifikationer så behövs ingen parning.

Hm, detta är nog värt att skriva med i guiden. Dock är begreppet så vida känt som just "lappa" att det troligen inte är någon idé att ändra benämningen på proceduren. Jag ska lägga in ditt ord i guiden snarast!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sådär, nu är FAQ:en uppdaterad med din utredning av begrepp!

Tyckte själv att det du beskrev kan vara något att eventuellt ge sig på i framtiden. En "riktig" lappning. Skulle vara kul att jämföra resultatet med "vanlig" och det sättet du beskriver det på.

Visa signatur

Permalänk

För den som är mer intresserad av teknisk benämning på processen så är lappning en Skavningsprocess och Slipning är en Skärandeprocess.

Alla små korn på slippappret är ju som små knivar som skär bort lite material i taget.

Medlet man har mellan två ytor som skavs samman har man för att skavningen ska gå fortare, man kan skava torrt också, men det tar så lång tid och är så ineffektivt att det inte ens är värt att testa...
Man nöter helt enkelt materialen mot varandra (som när du får skoskav typ..).
Medlet (ofta kallat lappmedel), underlättar även bortforsling av restprodukten du får i form av ett fint pulver som binds med lappmedlet.
Vår blandning på jobbet heter Isolap och är en tjock olja som vi blandar med kiselkarbid. För den som är intresserad av någon liter eller så i stockholmsområdet så kan ja ordna en flaska om det skulle finnas intresse att pröva den metoden med det medlet.

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swedish Chef
Text

Högst intressant! Hade jag befunnit mig nära våran kära huvudstad hade jag varit intresserad direkt! Dock befinner jag mig en bit därifrån.

Skulle verkligen vilja se en jämförelse mellan denna metod och den som jag beskriver i min FAQ

Visa signatur

Permalänk

För att se om ytorna har bra kontakt så kan man blanda olja med något lämpligt pulver så det blir som smör typ (man kan ju om man har kylpasta över även använda det), sen smetar man helt sonika ett tunt jämt lager över HELA ytan på antingen processor eller kylare och för samman dessa som om de skulle vara monterade. Se till att ha lite tryck som det faktiskt är när det är hopskruvat. Tag sedan isär och titta på den ytan du smetade massan på, där det inte är kvar lika mycket smet är det kontakt!

Visa signatur

Citera för lättare svar!

Permalänk
Inaktiv

Bra guide! Eventuellt gör jag ett försök med min i7'a imorrn. Ska kolla rakheten en gång till (konkav som f*n) och sedan göra ett impulsivt beslut och använda våtslippapperna jag köpte för några veckor sedan.

Något jag undrar om det finns någon risk för att det som slipats bort vid lappningen kan komma in mellan plastskyddet och CPU? Som jag fattat ska våtslippapperet ge ett mer eller mindre dammfri slipning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Bra guide! Eventuellt gör jag ett försök med min i7'a imorrn. Ska kolla rakheten en gång till (konkav som f*n) och sedan göra ett impulsivt beslut och använda våtslippapperna jag köpte för några veckor sedan.

Något jag undrar om det finns någon risk för att det som slipats bort vid lappningen kan komma in mellan plastskyddet och CPU? Som jag fattat ska våtslippapperet ge ett mer eller mindre dammfri slipning.

Om du fuktar pappret lätt så kommer ju alla "rester" att fastna i vattnet, så det är ingen risk.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Om du fuktar pappret lätt så kommer ju alla "rester" att fastna i vattnet, så det är ingen risk.

Vad bra!

Blev lite otålig så började redan för en timme sedan. Kontrollmätte innan och ja, den var ojämn. Tid tar det och kopparn har börjat synas i hörnen iallafall. Resultatet bör lätt bli värt det iallafall. Hade det inte varit för att jag fick ett så pass bra ex (förutom temperaturer/IHS) så hade jag skickat tillbaks den.

Tack återigen för en bra guide!

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad bra!

Blev lite otålig så började redan för en timme sedan. Kontrollmätte innan och ja, den var ojämn. Tid tar det och kopparn har börjat synas i hörnen iallafall. Resultatet bör lätt bli värt det iallafall. Hade det inte varit för att jag fick ett så pass bra ex (förutom temperaturer/IHS) så hade jag skickat tillbaks den.

Tack återigen för en bra guide!

Vi får hoppas att det blir ett lyckat resultat Se till att återkomma med slutsatsen, det viktigaste av allt

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Vi får hoppas att det blir ett lyckat resultat Se till att återkomma med slutsatsen, det viktigaste av allt

Börjar bli klar nu. Lite silvrigt kvar (ojämnare IHS får man leta efter). Oroar mig lite för huruvida den kommer fungera bara, det har kommit en del damm runt IHS. Bör märkas om entimme ifall det blir dedikerad foldning eller nyckelring..

EDIT: Nu har jag hunnit testa och systemet startar iallafall. Ska jämföra temperaturer under kvällen för att se hur det blivit.

EDIT2: Efter att ha konstaterat att jag dumt nog inte testade temperaturerna och sparade resultaten innan har jag bara Windows SMP-klienten att gå på. Vid 3,2GHz med HT och Turbo av får jag nu 58 grader max. Innan fick jag 64 grader. Provkörde även LinX och hamnade på 62 grader. Spänning både före och efter var 1,10V i BIOS.

Rätt skaplig temperatursänkning om man ser till dels den förhållandevis låga klockningen samt den låga spänningen. Ska prova 4GHz innan, har inte gått innan pga för höga temperaturer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Börjar bli klar nu. Lite silvrigt kvar (ojämnare IHS får man leta efter). Oroar mig lite för huruvida den kommer fungera bara, det har kommit en del damm runt IHS. Bör märkas om entimme ifall det blir dedikerad foldning eller nyckelring..

EDIT: Nu har jag hunnit testa och systemet startar iallafall. Ska jämföra temperaturer under kvällen för att se hur det blivit.

EDIT2: Efter att ha konstaterat att jag dumt nog inte testade temperaturerna och sparade resultaten innan har jag bara Windows SMP-klienten att gå på. Vid 3,2GHz med HT och Turbo av får jag nu 58 grader max. Innan fick jag 64 grader. Provkörde även LinX och hamnade på 62 grader. Spänning både före och efter var 1,10V i BIOS.

Rätt skaplig temperatursänkning om man ser till dels den förhållandevis låga klockningen samt den låga spänningen. Ska prova 4GHz innan, har inte gått innan pga för höga temperaturer.

Härligt att veta att det blev skillnad iaf Det är det viktigaste, att det blir någon skillnad alls för annars har man ju suttit förgäves kan kännas. Ingen dålig sänkning därtill.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Härligt att veta att det blev skillnad iaf Det är det viktigaste, att det blir någon skillnad alls för annars har man ju suttit förgäves kan kännas. Ingen dålig sänkning därtill.

Precis, tror det blev runt 8 timmar totalt så känns i efterhand som att hela dagen blev bortkastad. Men resultatet är bra så...

Jag slutade redan vid 800 papper så det är inte direkt spegelblankt. Fick slut på grövre papper så jag har lite silvrigt kvar i ett hörn. Inget som påverkar kylförmågan men rent estetiskt ser det inte så tilltalande ut. Jag gör eventuellt klart jobbet framöver om jag känner mig taggad.

Skönast är nog att jag inte satt och slet med detta i åtta timmar och hade en död CPU när jag var klar. Det hade varit riktigt jobbigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Precis, tror det blev runt 8 timmar totalt så känns i efterhand som att hela dagen blev bortkastad. Men resultatet är bra så...

Jag slutade redan vid 800 papper så det är inte direkt spegelblankt. Fick slut på grövre papper så jag har lite silvrigt kvar i ett hörn. Inget som påverkar kylförmågan men rent estetiskt ser det inte så tilltalande ut. Jag gör eventuellt klart jobbet framöver om jag känner mig taggad.

Skönast är nog att jag inte satt och slet med detta i åtta timmar och hade en död CPU när jag var klar. Det hade varit riktigt jobbigt.

De ggr jag har lappat CPU har jag fått för mig att det är rätt svårt att göra ett ordentligt misstag Är man någorlunda försiktig så går det bra ändå.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

De ggr jag har lappat CPU har jag fått för mig att det är rätt svårt att göra ett ordentligt misstag Är man någorlunda försiktig så går det bra ändå.

Hehe jo. Men det känns ändå lite olustigt när man släpar 2800kronors processorn över slippapperet.

Före.

Så här såg det ut någon timme...

Tillslut började kopparen att framträda.

Inte mycket kvar nu.

Rengjord och monterad. Ser repigare ut än vad den egentligen är. Notera att jag inte fick fram kopparen på hela, det grövre papperet tog slut och jag lessnade. Kommer troligen åtgärdas framöver.

Permalänk
Medlem
Citat:

Rengjord och monterad. Ser repigare ut än vad den egentligen är. Notera att jag inte fick fram kopparen på hela, det grövre papperet tog slut och jag lessnade. Kommer troligen åtgärdas framöver.

Gör egentligen inte så mkt. En del guider säger att man ska använda 800 som finaste papper. Du har fått ett bra resultat, det spegelblanka är enbart för "show-off" och gör egentligen mer skada än nytta.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Gör egentligen inte så mkt. En del guider säger att man ska använda 800 som finaste papper. Du har fått ett bra resultat, det spegelblanka är enbart för "show-off" och gör egentligen mer skada än nytta.

Okej.
Rätt nöjd med resultatet nu iallafall. Foldningen har sjunkit till acceptabla 70 grader nu. Hade 75-78 grader på varmaste kärnan innan lappning.

Permalänk
Medlem

Någon som vet ungefär hur mycket material som man avlägsnar vid en lappning? Lär väl vara några hundradelar på vardera cpu och kylare men är det någon som vet mer exakt hur långt det är in till kopparn? Lappade min i7 och NH-D14 igår men måste förmodligen modifiera fästet nu för att få bra tryck på cpun igen. Noctuans fäste monterar ju den på en bestämd höjd över moderkortet.

Funderar på att lägga den två tiondelar lägre än nu men vet inte om det är tillräckligt eller rent av för mycket?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av era909
Någon som vet ungefär hur mycket material som man avlägsnar vid en lappning? Lär väl vara några hundradelar på vardera cpu och kylare men är det någon som vet mer exakt hur långt det är in till kopparn? Lappade min i7 och NH-D14 igår men måste förmodligen modifiera fästet nu för att få bra tryck på cpun igen. Noctuans fäste monterar ju den på en bestämd höjd över moderkortet.

Funderar på att lägga den två tiondelar lägre än nu men vet inte om det är tillräckligt eller rent av för mycket?

http://www.sweclockers.com/album/?id=4331 - Lexusscorpion beskriver att han slipade bort 0.4mm ifrån sin kylare när han lappade den.

Du kan säkert se till att ge ett lite hårdare tryck än vad det var "orginal" då detta troligen enbart är bättre för kontakten mellan komponenterna. T.ex. som att vissa av oss som har TRUE har ett mynt mellan kylare och fäste för att öka trycket (jag själv har det).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmmz... tror inte jag tog bort lika mycket på min men det kanske är mer än man tror. 0.5mm lägre kanske blir bra då, eller rent av ännu mer? Knepigt, vill ju inte riskera att skada cpun med för högt tryck.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av era909
Hmmz... tror inte jag tog bort lika mycket på min men det kanske är mer än man tror. 0.5mm lägre kanske blir bra då, eller rent av ännu mer? Knepigt, vill ju inte riskera att skada cpun med för högt tryck.

Pröva med 0.5mm och se om du blir nöjd med resultatet! Annars är det ju bara att ta bort lite till "better safe then sorry"

Visa signatur