Många buggfixar i Catalyst 9.9

Permalänk
Medlem

Har eran VPU recovery med försvunnit och hela interfacet bytts ut? eller hände det mig när jag bytte till Windows 7?

såhär ser det ut för mig och hittar inte VPU Recovery:

http://img177.imageshack.us/img177/5063/ccct.jpg

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Inaktiv

Verkar som om mitt tips gick genom då Vart lite fundersam när jag såg att 9.9 var släppta 09/09/09 och sweclockers inte hade skrivit om det än! (lol? Driver version 9.9 released on 9/9/09 kan det vara ett sammanband?)

Dock så märker jag ingen prestanda skillnad men varje gång nya drivisar kommer så är jag som en 6 åring på julaftons morgon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av atego
Har eran VPU recovery med försvunnit och hela interfacet bytts ut? eller hände det mig när jag bytte till Windows 7?

såhär ser det ut för mig och hittar inte VPU Recovery:

http://img177.imageshack.us/img177/5063/ccct.jpg

VPU recovery försvann väl i Vista typ SP1 eller ngt när windows egna drivrutiner sköter det själv.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Öh? Praktiskt taget alla kort stöds.

Men långt ifrån alla och långt ifrån lika smärtfritt, optimala kortet under Linux lär visst vara X800XT har jag hört, till skillnad från Nvidia där allt från NV30 och framåt stöds direkt i Forceware.

Framförallt är stödet svagt för nyare Linux-kärnor och nyare Xorg-versioner, vilket drabbar i princip alla distar eftersom utvecklingen är så snabb. Dessutom är det en mängd, ofta föråldrade, libbar som måste finnas också. Många gånger har man för nya versioner och då fungerar det inte heller.

Men det värsta är att det inte går att kompilera drivrutinen mot aktuell dist, det är en fast binär, vilket de facto gör stödet mycket begränsat.

Man får bygga sin dist runt Catalyst-drivrutinen, istället för tvärtom att man installerar drivrutinen på sin aktuella dist. Mycket handpåläggning = EJ nybörjarvänligt. Mycket illa.

Nvidias Forceware kan man kompilera mot vilken Linux-version som helst, det fungerar lika bra varje gång. Till stor del beror det på att Nvidia är smarta nog att ha alla beroenden redan uppfyllda i själva drivrutinen. Det enda man behöver är en helt normal kompileringsmiljö och valfri version av Xorg.

Citat:

Att avinstallera drivrutiner gör man när man tar ut hårdvaran och inte har några planer på att någonsin sätta in den igen, typ när du uppgraderar eller byter mellan vendors. Ska du bara in med en ny drivrutin ska du inte avinstallera. Det normala är att bara att installera rakt över. Du behöver inte ens starta om datorn numera. Att hålla på avinstallera i onödan skapar bara problem och tar dessutom mer tid med omstarter och sånt.

Agree.

Citat:

Och du har provat eller?

Nej, men det står i artikeln.

Citat:

Njae, riktigt så enkelt är det inte. Inte denna gång i alla fall. För att installera DX11 måste man köra ett skript som slår på beta uppdateringar via Windows Update, och sen kan man få in dom komponenterna den vägen. Står dokumenterat i SDKn iofs, men det räcker inte att bara köra redisten. Antar att det blir annorlunda så fort dom tar bort "beta" markeringen på det Windows Update paketet, men i dagsläget måste man alltså pilla lite.

Men i vilket fall som helst, att uppdatera DirectX lär inte göra någon skillnad för prestandan. Det är mest nya komponenter som inget spel ändå använder än.

Ja, installerar man SDKs av vilken sort det vara månde så måste man såklart läsa readme-filerna annars gör SDK:t ingen nytta alls.

I övrigt så är det väl mest demosarna som är spännande i SDKt, att kunna se hur saker är tänkta att fungera. Det går att köra de rena DX11-effekterna även på ett kort utan DX11-stöd, men då blir det i mjukvara och fpsen blir såklart inte speciellt hög. Men man kan se hur det skall se ut.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
VPU recovery försvann väl i Vista typ SP1 eller ngt när windows egna drivrutiner sköter det själv.

okej tackar så mycket!

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

huh?? Drivarna kan inte installeras??? Klagar om att mitt grafikkort inte stöds??? Det här är ju första gången det händer

Här är en bild:

Efter att setupen har packat upp filerna och installeringen kommer fram får jag det här

Några förslag?

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaman
huh?? Drivarna kan inte installeras??? Klagar om att mitt grafikkort inte stöds??? Det här är ju första gången det händer

Här är en bild:

Efter att setupen har packat upp filerna och installeringen kommer fram får jag det här

http://pici.se/pictures/DUZUOCQJX.jpg

Några förslag?

Alltså har du avinstallerat via kontrollpanelen före? Om du inte gjort det så gör det. Annars om du gjort det redan kör Driver Sweeper låt den rensa allt med ATi och nvidia (om du haft ngt sådan graffe tidigare i installationen), starta om datorn och testa. Om inte det går låt windows update installera Ati drivrutiner åt dig. Sen testar du igen.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Jag brukar alltid avinstallera via kontrollpanelen först. Det är ju liksom inte första gången jag installerar drivrutiner till grafikkortet. Jag körde Driver Sweeper i felsäkert läge och det hittade massa ATi relaterade filer så jag tog bort dem också.

Tack för tipset men jag har löst nu problemet Det var en klantig miss från min sida då jag tog hem 32bitars versionen istället för 64bitars. Nu ska jag härifrån och får skämmas lite :D.

EDIT: Märker att HDMI levererar klarare ljud och aningen skarpare bild än förr. Kanske ren inbillning men så upplever jag det iaf.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem

Kan man sätta igång gpu skalning med nyaste drivrutinerna i windows 7? Har ju fått köra 9.2 drivers för att kunna sätta igång skiten och sen uppgradera där man inte kan ändra alls.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

Angående diskussionen tidigare i tråden, visst fungerar DX11 på Vista. Det fungerar fint för mig med Catalyst 9.9 och HD4850. Jag har full hårdvaruacceleration som synes, så det är DX11 på HD4850 ...

Man måste som sagt installera Platform Update for Windows Vista Beta scriptet, och sen köra en Windows Update följt av omstart. Sen installerar man DX Augusti SDK, och vips så har man DX11 på Vista

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Japp jag hittade också det, om man har lite att göra kan man pilla med det.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snyft
Kan man sätta igång gpu skalning med nyaste drivrutinerna i windows 7? Har ju fått köra 9.2 drivers för att kunna sätta igång skiten och sen uppgradera där man inte kan ändra alls.

Desktop & Displays, skärmen längst nere till vänster, en liten svart triangel på den, configure, adjustments.

Ansluter man till en TV via HDMI får man lite fler alternativ, och en overscan-slider som inte finns när man är ansluten till en dataskärm.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Men långt ifrån alla och långt ifrån lika smärtfritt, optimala kortet under Linux lär visst vara X800XT har jag hört, till skillnad från Nvidia där allt från NV30 och framåt stöds direkt i Forceware.

Framförallt är stödet svagt för nyare Linux-kärnor och nyare Xorg-versioner, vilket drabbar i princip alla distar eftersom utvecklingen är så snabb. Dessutom är det en mängd, ofta föråldrade, libbar som måste finnas också. Många gånger har man för nya versioner och då fungerar det inte heller.

Men det värsta är att det inte går att kompilera drivrutinen mot aktuell dist, det är en fast binär, vilket de facto gör stödet mycket begränsat.

Man får bygga sin dist runt Catalyst-drivrutinen, istället för tvärtom att man installerar drivrutinen på sin aktuella dist. Mycket handpåläggning = EJ nybörjarvänligt. Mycket illa.

Nvidias Forceware kan man kompilera mot vilken Linux-version som helst, det fungerar lika bra varje gång. Till stor del beror det på att Nvidia är smarta nog att ha alla beroenden redan uppfyllda i själva drivrutinen. Det enda man behöver är en helt normal kompileringsmiljö och valfri version av Xorg

stödet hos ati kort är väl rätt bra hos xorg? det är sedan RV770 (HD4000 serien) som inget har hänt.

http://www.gentoo.org/doc/en/ati-faq.xml

Visa signatur

Asus UX32VD-R4002V

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lithen
stödet hos ati kort är väl rätt bra hos xorg? det är sedan RV770 (HD4000 serien) som inget har hänt.

http://www.gentoo.org/doc/en/ati-faq.xml

För äldre kort, ja, hyfsat. För HD4***, tvärdåligt, vilket är extra graverande eftersom det är AMDs mest sålda serie i mannaminne ....

HD4*** går igång med en gammal Xorg, men ingen som håller sig uppdaterad med sin dist kör ju med en gammal Xorg så .. fail ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jag har märkt att overscan slider inte är aktiverad om man har valt en upplösning som pixelmapppar med min TV.

Om jag väljer 1280x720 så fungerar overscan slider, men väjler jag 1360x768 i upplösning som är den rätta upplösningen för min Sony KDL-37S4000 så är slidern inaktiv.

Men det är inget problem för mig, jag har perfekt bild med 1360x768.

Visa signatur

janee

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Sen ATI började med 9.x-serien av Catalyst har det fungerat fint att bara installera den nya Catalyst över den gamla och inte göra någonting annat. Det har aldrig buggat för mig, så byter du inte från ett Nvidia-kort så strunta helt enkelt i att ta bort de gamla drivrutinerna.

Jag har nog gjort så sen 2007...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janee
Det var inte möjligt att hitta menyn för inställningen av överscan för TVn som var kopplad via HDMI i CCC 9.8 men nu fungerar det bra i CCC 9.9.

Eh den inställningen finns i 9.8

Desktops & Displays --> Höger klicka på display ikonen --> Configure ---> Scaling Options

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheytan
Eh den inställningen finns i 9.8

Desktops & Displays --> Höger klicka på display ikonen --> Configure ---> Scaling Options

Jag vet att det fungerade för andra men det fanns ingen Scaling Options att välja för mig i CCC 9.8, men Scaling Options fanns att välja i 9.7 och 9.9 så det var tydligen en bugg i 9.8 som drabbade mig.

Visa signatur

janee

Permalänk

The sims har vel floppat ut rätt rejält numera?

Det var ju för tusan roligt vid 2000 talets början

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag fick en del problem vid installation av 9.9 när jag skulle spela generals. Detta var dock för att något gick snett i installationen av drivisarna, så CCC hade klockat mitt kort lite väl högt och fläkten justerade sig inte automatiskt. Läskigt

Fixade till det och nu känns det väl ungefär som att fylla 19, inget speciellt alltså.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Laddar du ner DirectX SDK för Augusti så får du garanterat med DX11-filerna, plus att du får en massa DX11-demos som kan vara kul att köra. SDKn fungerar även på Vista, ja

...

Ja, installerar man SDKs av vilken sort det vara månde så måste man såklart läsa readme-filerna annars gör SDK:t ingen nytta alls.

I övrigt så är det väl mest demosarna som är spännande i SDKt, att kunna se hur saker är tänkta att fungera. Det går att köra de rena DX11-effekterna även på ett kort utan DX11-stöd, men då blir det i mjukvara och fpsen blir såklart inte speciellt hög. Men man kan se hur det skall se ut.

Um...

SDK = Software Development Kit

Även om det finns godis där inne för vanliga användare så är det egentligen inte tänkt att vara installerat på "vanliga" system. Det finns mycket mer irrelevanta delar än relevanta för icke-utvecklare.

Debug-versioner av drivrutinerna (som förvisso, av prestandaskäl, inte är aktiverade/valda som standard), symboler, header-filer och biblioteksfiler som används vid länkning, hela API-dokumentationen, o.s.v.

Totalt motsvarar det (beroende på vad man kryssar i) 1+ GB i diskutrymme.

SDK-n gör i vanlig mening ingen "nytta" om man inte utvecklar DirectX-applikationer.

Om man absolut vill ha DirectX 11 till Vista så bör man helt enkelt vänta på att Microsoft ska släppa det "på riktigt", speciellt med tanke på Mars 2009 SDK-n innehåller en Technical Preview och inte den slutliga versionen (om nu Microsoft inte redan har en "riktig" version ute).

Sist men inte minst... installerar man utvecklarverktyg som denna på ens dator så har man också avsagt sig rätten att klaga på att spel X, Y eller Z helt plötsligt börjar fungera dåligt.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Um...

SDK = Software Development Kit

Även om det finns godis där inne för vanliga användare så är det egentligen inte tänkt att vara installerat på "vanliga" system. Det finns mycket mer irrelevanta delar än relevanta för icke-utvecklare.

Debug-versioner av drivrutinerna (som förvisso, av prestandaskäl, inte är aktiverade/valda som standard), symboler, header-filer och biblioteksfiler som används vid länkning, hela API-dokumentationen, o.s.v.

Totalt motsvarar det (beroende på vad man kryssar i) 1+ GB i diskutrymme.

SDK-n gör i vanlig mening ingen "nytta" om man inte utvecklar DirectX-applikationer.

Om man absolut vill ha DirectX 11 till Vista så bör man helt enkelt vänta på att Microsoft ska släppa det "på riktigt", speciellt med tanke på Mars 2009 SDK-n innehåller en Technical Preview och inte den slutliga versionen (om nu Microsoft inte redan har en "riktig" version ute).

Sist men inte minst... installerar man utvecklarverktyg som denna på ens dator så har man också avsagt sig rätten att klaga på att spel X, Y eller Z helt plötsligt börjar fungera dåligt.

Eh, vem bryr sig om 1GB hit eller dit när "alla" sitter på Terabyte-diskar, som vi gör idag.

Som jag sa var det roligaste med SDKt demosarna, och de har även en amatör glädje av.

Och vad menar du med "vanliga system", vi är inga kontorsnissar härinne, det här är ett forum för entusiaster. Inte många härinne som har "vanliga system". OM man vill ha både hängslen och livrem så ska man inte överklocka heller

OCH, nu var det Augusti SDKt vi pratade om och med tanke på att Win 7 är RTM sedan rätt länge så är det nog den alldeles skarpa DX11 som finns i SDKt. Bara tillgänglig lite tidigare på det här sättet.

Dessutom, jag har aldrig haft problem med något spel på någon utvecklingsdator som haft fulla Visual Studio osv osv osv spelen fungerar precis lika bra som på en "vanlig" dator. Skräms inte i onödan.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hjälpsam

Nu är som sagt debuggläget av default för directX SDK, men jag valde ändå att avinstallera, var lite för mycket krångel att få igång DX11, med tanke på att det snart kommer den vanliga vägen.
Desutom har tydligen folk med icke engelsk Vista, extra stora svårigheter att få dx11 att fungera, enligt en del forum.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Nu är som sagt debuggläget av default för directX SDK, men jag valde ändå att avinstallera, var lite för mycket krångel att få igång DX11, med tanke på att det snart kommer den vanliga vägen.
Desutom har tydligen folk med icke engelsk Vista, extra stora svårigheter att få dx11 att fungera, enligt en del forum.

Tja, det krävs ju att man är tillräckligt intresserad. Som sagt har man ändå ingen speciell nytta av det ännu. Det intressanta är mer själva grejen att det går dvs att man inte kommer att bli tvungen att köpa Windows 7 om man har Vista bara för att spela nya spel på HD58**/GT300.

Jag avvaktar gärna med att köpa Windows 7, jag tycker att det egentligen är väldigt likt Vista som jag har och att det känns onödigt att lägga ut extra pengar där.

Men jag kommer antagligen att installera 180-dagars testversionen av Windows Server 2008 R2 och tweaka den till Windows 7. 180 dagar bör räcka mer än väl för att bestämma sig

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jag som formaterade o la in 9.8 igår kväll, känns lite typiskt att en ny drivis ska komma idag.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
Jag som formaterade o la in 9.8 igår kväll, känns lite typiskt att en ny drivis ska komma idag.

Bara att installera 9.9 rakt över, vad tar det? Någon minut. Inte SÅ jobbigt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
Jag som formaterade o la in 9.8 igår kväll, känns lite typiskt att en ny drivis ska komma idag.

Det gjorde dom inte.

dom släppte 9.9 9/9/09.
Dvs 4 dar sen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Eh, vem bryr sig om 1GB hit eller dit när "alla" sitter på Terabyte-diskar, som vi gör idag.

Du menar... vem bryr sig om 1 GB hit eller dit för alla icke-enthusiaster som inte sitter på SSD-n?

(obs, obs, obs! humor varning på icke-enthusiast-biten; självklart behöver man inte vara en vanlig Svensson bara för att man tycker att SSD-n fortfarande är pengarsugande iglar)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Som jag sa var det roligaste med SDKt demosarna, och de har även en amatör glädje av.

Nåja, låt oss bara säga att vad som är roligast med SDK-t skiljer sig mellan vad vi tycker. Själv föredrar jag dokumentationen och de filer som krävs för att kompilera DirectX applikationer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Och vad menar du med "vanliga system", vi är inga kontorsnissar härinne, det här är ett forum för entusiaster. Inte många härinne som har "vanliga system". OM man vill ha både hängslen och livrem så ska man inte överklocka heller

"Vanliga system" syftas här på "icke utvecklar-system".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
OCH, nu var det Augusti SDKt vi pratade om och med tanke på att Win 7 är RTM sedan rätt länge så är det nog den alldeles skarpa DX11 som finns i SDKt. Bara tillgänglig lite tidigare på det här sättet.

Aha! Ny version är uppe!

Men en snabb blick på changelogen säger att OS komponenterna för DirectX 11 installeras inte automatiskt.

Detta är vad man vill ha för att få DirectX 11 på Vista: http://support.microsoft.com/kb/971644

Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Dessutom, jag har aldrig haft problem med något spel på någon utvecklingsdator som haft fulla Visual Studio osv osv osv spelen fungerar precis lika bra som på en "vanlig" dator. Skräms inte i onödan.

Lyckligtvis är debug-versionen inte vald som standard.

Det är ovanligt, men händer (speciellt för spel utanför gruppen där de absolut populäraste titlarna ligger), att man får grafikartifakter och/eller crash-to-desktop på debug-versionen när extra validering är påslagen (tekniskt sett krachar inte programmet utan enbart skriker efter en debugger).

Jag säger inte att detta paket är direkt "farligt" att installera. I sitt grundutförande så påverkar DirectX SDK-n mycket litet systemet i övrigt och man bör aldrig få några problem. Men aktiverar man faktiskt det som ingår i paketet så ökar också risken för problem. Dock är det sällan långt ifrån lika "farligt" som vissa profileringsverktyg och/eller kernel-debuggers. Någon som kommer ihåg den gamla goda vännen SoftICE?

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Detta är vad man vill ha för att få DirectX 11 på Vista: http://support.microsoft.com/kb/971644

Exakt. Du har ju min screenshot tidigare i tråden som bevisar att jag efter att ha gjort som det står där de facto har full hårdvaruacceleration i DX11 på DX11-demos med mitt HD4850
(dvs D3D11 är den aktiva komponenten, och det är hårdvarurenderare, DXDIAG visar också DX11 för systemet. På Vista)

I övrigt, börjar man mecka ordentligt med utveckling på sin dator är det klart att det kan bli problem. Något som är rätt smart är att köra hela Visual Studio-kitet, om man kör det, i en virtuell maskin så behöver man inte "smutsa ner" sin dator någonting alls med skum kod. Man kan tom spara hela sin "utvecklings-installation" som en image, och flytta runt mellan olika datorer om man vill. Smidigt. Med modern hårdvara fungerar allting absolut tillräckligt snabbt i en virtuell maskin, ända fram tills att man behöver köra något hårdvaruaccelererat. Men tom det börjar få visst stöd dvs D3D även genom den virtuella maskinen(men med lite sämre prestanda såklart).

edit. jag vet, det är uselt att kalla sig entusiast utan att köra minst raid-0 över SSD som systemdisk men men

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Nej, men det står i artikeln.

Då får du lov att plocka fram citatet, för jag hittar verkligen inga sådana påståenden där. Låter mer som din personliga tolkning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Jag har nog gjort så sen 2007...

Jag har nog gjort så sen år 2000 åtminstone, om inte tidigare också. I gamla Windows 98/ME så fick man i princip installera om windows så fort man bytte någon hårdvara, men folk verkar hantera drivrutiner som om dom fortfarande satt på det OS:et. Det är bara dumt. Finns inga fördelar med att avinstallera en drivrutin.