Världens långsammaste PC?

Permalänk
Avstängd

Världens långsammaste PC?

På mitt sommarjobbs skrot hittade jag en raritet. En Toshiba T1000 som anses vara den första riktigt bärbara IBM-kompatibla PC. Den kom 1987 och hade PCs "originalprocessor" 8088 (egentligen en licenstillverkad kopia, 80C88 från NEC) och betingar en hastighet på 4,772 MHz.

Den har alltså samma klockfrekvens som IBM PC från 1981 och tillhör därför den långsammaste PC-dator som någonsin tillverkats, med ett undantag: Den första sovjetiska PC-kompatibla datorn som kom 1986 hade en "piratad" 8088 med klockfrekvensen 3,5 MHz.

Nåväl, jag bestämde mig _givetvis_ för att se över klockningsmöjligheterna.

Här är en bild på underverket:

Fakta:
CPU: 80C88 @ 4,772 MHz (original)
RAM: 640 kB
Floppy: 3,5" 720 kB
Hårddisk: ingen, däremot finns ytterligare batteribackupat 640 kB RAM som används som "hårddisk".
OS: MS-DOS 2.11 i ROM
Grafik: CGA, 320*200, 640*200 samt textläge 80*25 tecken.

På en riktig PC kan man minsann inte ändra multiplar eller "FSB" i BIOS, utan man måste plocka fram lödkolven och byta klockkristall.

Normalt för en 8088 är att en kristal på 14,316 MHz används, och processorns klocksignal genereras genom att dela frekvensen med 3. Lustigt nog används samma kristall på många moderna moderkort (åtminstone fram till Pentium II och 440BX-moderkort), men då används PLL-kretsar (phase locked loop) för att skapa högre frekvenser till systemet (33, 66, 100 MHz, etc).

Så, jag lödde loss kristallen och ersatte den med en kontakt, så jag lätt kan pröva mig fram med olika kristaller. 20 MHz (dvs 6,67 MHz CPU) fungerar fint. Antagligen fungerar 24 MHz också bra (8 MHz), men har ingen sådan liggandes. Däremot har jag komradiokristaller oom 31, 36 och 37 MHz. Tyvärr går då processorn på "undertoner", så att datorn visseligen fungerar, men går i det närmaste normal takt.

Men än mer roligt är förstås mina 2 MHz-kristaller. Även dessa fungerar fint, och processorn går då i 666 kHz (0,67 MHz). Kan detta månne vara den långsammaste takt som någon PC gått i?

Jag prövade även med en 32,768 kHz klockkristall, men då går datorn i stället på övertoner, återigen med "nästan" normal hastighet. Synd, eftersom kockningen annars vore 10,9 kHz!

Jag ska nu rota fram kristaller på runt 1 MHz, och eventuellt bygga en egen frekvensgenerator för ännu lägre mål.

En bild på kristallbytet. Originalkristallen ligger brevid (på IC-kretsen).

Edit: Så, har jag månne, om inte världens, men sweclockers långsammaste PC?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Fräckt. Synd att du inte kan bencha den(?).

Visa signatur

Ja, jag har också hård vara.
Är du inte dum, har du inte otur när du tänker är du troligtvis totalt hjärndöd.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smolk
Fräckt. Synd att du inte kan bencha den(?).

Det finns äldre benchprogram som fungerar utmärkt på denna dator, men det finns ett problem. Klockans klocka kommer också från klockkristallen ( ), så den går för fort eller för långsamt med andra kristaller. Detta gör att benchprogrammens egna referens flyttas på ett sådant sätt att exakt samma hastighet alltid raporrteras, oavsätt hur snabb (eller långsam) datorn är.

Jag har dock "benchat" den med ett eget program och tidtagarur. Inget uppseendeväckande egentligen, datorns hastighet blir exakt (ny frekvens)/(gammal frekvens).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

hehe 24h h super pi ;D

Visa signatur

AMD athlon 64 3000+ venice @2,5ghz 1,49 vcore l TT big typhoon l Gainward geforce 6600gt l DFI Lanparty UT nf4 sli-d l Twinmos speed premium PC3500 2x512MB CL2.5 Winbond BH-5 217mhz@248mhz 3,6v l TT xaser tsunami l Tagan 480 w l seagate barracuda 250 gb

Permalänk
Hedersmedlem

Har en likadan (t1000) hemma, och den är i drift! Det är en enda dator som vill prata med en cnc-maskin (som även den är lastgammal, tom äldre än t1000), så den har fått ha kvar det jobbet.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qaztaz
Har en likadan (t1000) hemma, och den är i drift! Det är en enda dator som vill prata med en cnc-maskin (som även den är lastgammal, tom äldre än t1000), så den har fått ha kvar det jobbet.

Japp, ett mycket gott val. Jag har sett massvis med 8088-or och 286-or ute på arbetsplatser som sköter robotar, printrar, CNC-maskiner, laserpräglingsmaskiner, och allsköns produktionskontroll och övervakning.

Av någon anledning så är det många apparater och maskiner som inte vill prata med nyare UARTer etc, även om man kör DOS. Jag har en EPROM-brännare som fnyser åt allt nyare än 386. Jag vet inte riktigt vad det beror på, om signalerna har lägre spänning eller kvalité på nyare burkar eller något annat. Men en sak vet jag; hos mig finns flera "arbetstillfällen" för 8088or och 286or för överskådlig framtid. 64 bitar och fräsiga OS i all ära, men vill man ha uptime och hårda tag, ja då står dagens datorer handfallna.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Hedersmedlem

Haha, underbart! Rota nu fram en på 28,632MHz och kör den 100% klockad

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Glömsk

Kul tråd, ger lite perspektiv på begreppet prestanda. Lite om sånna här dokumentärer man kan se från fattiga länder i afrika.

Vad finns det för kompilatorer för exempelvis C till en sån här? Skulle vara kul att utveckla lite på.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Haha, underbart! Rota nu fram en på 28,632MHz och kör den 100% klockad

Det är faktiskt inte helt omöjligt. Jag har klockat datorer och miniräknare både 100 och 200% förr, dock ingen PC.

Jag har haft svårigheter att hitta datablad för just rätt 80C88, men jag bedömmer att åtminstone 8 MHz inte torde vara några problem. Minnet är antagligen 100 eller 250 ns (har inte bemödat mig att kolla upp) och "resten" kan säkert "övertalas" att gå fortare.

Jag ska införskaffa kristaller på 24 och 27 MHz och testa (och 1 MHz för att nå 333 kHz - fast målet måste ju vara 4,77 kHz - en tusendel av original ).

Jag har även en Tandy 200, en TSR80-kompatibel dator från 1984 som är precis lika bärbar som denna (och fullt jämförbar med dagens, med en vikt på 2,05 kg) som har en 8085-processor (inkompatibel med x86) om 4,9 MHz. Denna är överklockad till 8,4 MHz. Det mest fantastiska är att den faktiskt startar på 36 MHz (över 7 ggr klockning!), men den är väldigt instabil och obstinat då. Eftersom den också har batteridrivet "hard-RAM" så blir filsystemet snabbt korrupt i dessa ofantliga hastigheter.

Edit:
Psionicist: Allt som fungerar i DOS fungerar i princip på denna dator. Det finns gott om C och C++-kompilatorer, Pascal-kompilatorer, och inte minst QuickBasic, som fungerar utmärkt. Vissa program kan kräva en startdiskett med en nyare DOS-version. v2.11 är i äldsta laget, och man bör köra minst MS-DOS 3.3 för att garantera att alla obskyra DOS-interrupter finns och fungerar. Med DOS 3.3 och uppåt kan man i princip köra vad som helst (som Windows 1.0, t.ex. ).
Både Borlands och Microsoft icke-windowsbaserade utvecklingsplattformar fungerar (Turbo C, T-CPP, Quick-C, Fortran, Pascal, TurboBasic, QuickBasic, GW-BASIC, lisp, Visual Basic 1.00, m.fl). Många fungerar säkert även med DOS 2.11 (QuickBasic 4.5 t.ex - kör det just nu (i 667 kHz!)).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Det är faktiskt inte helt omöjligt. Jag har klockat datorer och miniräknare både 100 och 200% förr, dock ingen PC.

haha! kan du komma över och klocka min gamla nokia 3210 mobil då? snake hackar lite grann (på högsta hastighet)

Permalänk
Medlem

Old School \m/

Permalänk
Medlem

Som Oli säger. Old school! \o/

Permalänk
Medlem

Varför börjar du modda en sån dator? Spara den och sälj den som en raritet om en 50 år och bli rik på det!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd

vad använder du för operativsystem på den där datorn?

Permalänk
Hedersmedlem

Bra jobbat MBY!

Påminner mig lite om min första överklockning. Farsan och jag skulle försöka skrämma upp min 386DX25 en aning vilket skulle göra med ett kristallbyte. Dessvärre vändes den nya kristallen fel vilket gjorde att den gick sönder mer eller mindre direkt. Den nya klockfrekvensen blev hisnande 16mhz och det fick jag leva med ett tag tills farsan fick tag i en ny kristall på 53mhz vilket gav en klockfrekvens på 26.5mhz. Nån vidare prestandavinst blev det knappast, men den blev ju lite snabbare i alla fall.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Varför börjar du modda en sån dator? Spara den och sälj den som en raritet om en 50 år och bli rik på det!

Det är ju inte direkt så att den inte kan återställas till urspungligt läge. Ingen oåterkallerlig mod, mao.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maez
vad använder du för operativsystem på den där datorn?

DOS 2.11 i ROM. Kan botas i valfritt 16-bitars OS, dvs vilken DOS-version som helst, tidiga varianter av OS/2, minix, unix, windows 1.00, CP/M m.fl.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Om det är intressant så har jag skapat ett eget lite benchmark program i C++. Dock så krävs det att man kör dos och jag vet ej exakt vilken version av dos. Har ändast kört det i dos consoll i windows men det borde fungera i rent DOS läge också.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GurkGager
Om det är intressant så har jag skapat ett eget lite benchmark program i C++. Dock så krävs det att man kör dos och jag vet ej exakt vilken version av dos. Har ändast kört det i dos consoll i windows men det borde fungera i rent DOS läge också.

Tack, men jag är sjävförsörjande på testprogram. Dock fungerar det inte här av orsaker jag redan talat om; klockans hastighet är avhängig processorns dito.

För att ett testprogram ska vara värdefullt är det också viktigt att det är kalibrerat efter någon standardmaskin. Så med mina program; de har IBM PC som basindex = 100, ungefär som konsumentprisindex. Ett annat program, för nyare datorer, har ett Duron 600-system (av en speciell konfiguration, bootad i DOS) som basindex 100.

Edit: Däremot får du jättegärna posta programmet ändå, kan vara kul att kika på.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Denna är överklockad till 8,4 MHz. Det mest fantastiska är att den faktiskt startar på 36 MHz (över 7 ggr klockning!),

kanske är något för procentuell oc i SMPC05 jag menar du äter ju croctale 168% från förra året

Visa signatur

__________________
|| Abit AN7 || XP-M 2400+@2.4Ghz || OCZ EL DDR PC-3200 Platinum Limited Edition 2x512MB || Leadtek 5900xt @ 595/790 R.I.P. || Leadtek 6800NU @ 432/830|| ||Antec PLUSVIEW1000AMG || Antec Trueblue 480W || Hyundai L90D+ || Asus DRW-1608P ||

Permalänk
Medlem

Kan vi få se en fullständing kompilering av Gnome, tack? Jag vill minnas att vi har haft något liknande mähä liggandes någonstans, fast den var nog ett fartmonster om man jämför med den där. Den lär ha legat på åtminstone en 33Mhz..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icetec
Kan vi få se en fullständing kompilering av Gnome, tack? Jag vill minnas att vi har haft något liknande mähä liggandes någonstans, fast den var nog ett fartmonster om man jämför med den där. Den lär ha legat på åtminstone en 33Mhz..

Näe. Gnome vill nog inte kompileras till 16-bitarskod, men teoretisk är det möjligt. En generell dator kan givetvis göra detta, så om man hade en 32-bitarsemulator så går det!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Näe. Gnome vill nog inte kompileras till 16-bitarskod, men teoretisk är det möjligt. En generell dator kan givetvis göra detta, så om man hade en 32-bitarsemulator så går det!

Nä, det är nog sant. Men sen så hade nog du varit död innan det hade varit klart Men någon form av jämförelse mellan åtminstone en 486 kanske hade varit möjligt, så man kan få en bild av hur långsam den egentligen är?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icetec
Nä, det är nog sant. Men sen så hade nog du varit död innan det hade varit klart Men någon form av jämförelse mellan åtminstone en 486 kanske hade varit möjligt, så man kan få en bild av hur långsam den egentligen är?

Jodå, en sådan jämförelse är enkel. Utgå från en vanlig IBM PC och jämför med en 486. T1000 är exakt lika snabb som en IBM PC vad systemet CPU-minne beträffar. Möjligen finns skillnader i CGA-prestanda för grafiken.

Jag kan ta fram en jämförelse även med modernare datorer om du vill. Kort sagt kan jag säga att i originalhastighet är T1000 ungefär 1/17000 så snabb som min primärdator (XP2200+).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska installera Windows XP Pro på den iaf! xD

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Jodå, en sådan jämförelse är enkel. Utgå från en vanlig IBM PC och jämför med en 486. T1000 är exakt lika snabb som en IBM PC vad systemet CPU-minne beträffar. Möjligen finns skillnader i CGA-prestanda för grafiken.

Jag kan ta fram en jämförelse även med modernare datorer om du vill. Kort sagt kan jag säga att i originalhastighet är T1000 ungefär 1/17000 så snabb som min primärdator (XP2200+).

Jo, en jämförelse skulle vara intressant att se Jag försökte leta på Google, men hittade ingenting relevant.

Permalänk
Avstängd

Jag ska pröva att köra memtest86 på den när jag kommer hem. Jag har för mig att memtest86 kör x86-16-kod, men är inte säker (kör det 32-bitarskod kan det bara köras på 386 och högre).

Memtest är visseligen inget benchmarkprogram, men testar minnets hastighet.

Edit: Om någon till nöds skulle undra över strömförbrukningen så är den ungefär 500 mA @ 9 volt, altså 4,5 watt. Säg den moderna PC som är så strömsnål?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Memtest86 tror jag nog är 32 bitars, har hört att athlon 64 inte är bakåtkompatibel ner till 16 bitar, enbart vad jag har hört dock.

Visa signatur

MSI K8N Neo2 plat, 3200+ Winchester,
TwinMOS Speed Premium PC3500 512MB CL2.5 Winbond BH-5, 40 Gb IBM, 120 Gb WD, T7600gt, Antec truepower 550W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeefy
Memtest86 tror jag nog är 32 bitars, har hört att athlon 64 inte är bakåtkompatibel ner till 16 bitar, enbart vad jag har hört dock.

Det har jag svårt att tro eftersom IA86-32 är en "extension" av IA86-16. Eftersom AMD64 har de vanliga 32 bitars processorregistrerna (EAX, EBX, etc) - mot användaren sett (egentligen är det ju en register-renaming teknik som används) - så torde AX, BX o.dyl finnas där likväl. Annars skulle konstiga saker hända. Dels skulle datorn ha svårt att boota. CPU måste nämligen kunna byta från x86 realläge till x86 skyddat dito, och sedan till AMD64 (RAX, RBX...).

Men det är lätt att kontrollera. Kör man CMD.EXE och sedan COMMAND.COM och det funkar, så kan datorn hantera 16-bitarsregister, åtminstone över HAL i Windows. Man kan pröva att köra godtyckligt 16-bitarsprogram. Ännu bätte: Boota med en DOS-diskett. Funkar det, så fungerar 16-bitarskod hur bra som helst (sedan hur det sköts i CPU utan användarens insyn är en annan sak).

Däremot har jag hört att Microsoft har problem med WOW16 (Windows on Windows) med ett HAL (Hardware Abstraction Layer) för 64 bitar. Om det var Intels eller AMDs 64-bitarslägen som orsakade problemen vet jag ej.

Mycket möjligt är däremot att memtest86 kör 32-bitarskod. Lätt att testa: Antingen fukar det, eller så hänger det sig om man bootar på en 8086/8088 eller 286. Kan också vara så, att trots att programmet är för 16-bitar, så används i386-instruktioner som hänger datorn.

Ett roligt exempel är den nyare varianten av MS-DOS-Edit som kommer med alla windowsversioner i och med Windows 95. Den är uppenbaligen kompilerad för 386-kod, men kompilatorn stoppar givetvis inte in några 386-instruktioner om det inte innebär någon optimering. Resultatet? Tja, den fungerar utmärkt på 286 men hänger sig pronto på 8088!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Får man se en bild på mIRC över seriell?

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Får man se en bild på mIRC över seriell?

Bättre upp. Jag ska försöka hitta en duglig DOS-baserad browser (liknande lynx eller så), koppla in mitt gamla modem, och - åtminstone försöka - skriva ett inlägg på swec. I 666 kHz.

Ett problem är att diskettstationen inte riktigt vill vara med i nerklockat läge. Ska se om det går lättare om man formatterar en disk när man kör långsamt.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."