Permalänk
Medlem

Zalman VF700 CU på nordbryggan!

Tycker du att din DFI orginal NB-fläkt låter lite väl mkt? Är tempen på chipset lite väl hög? Gör som jag gjort!

Sänkte tempen 20 grader!!!! då med en lågvarvig (ljudlös) 60mm fläkt blåsandes på någon decimenter avstånd.

Förövrigt så det ända sp, behövdes göra var att installera flänsen som om den skulle sitta på ett ATI kort sen borra hålen lite lite störren några mm. Och såklart vika bort de flänsbladen som satt i vägen.
Nu har jag en Full load temp på 32C på Chipset med 1.8V på den (max)

Permalänk
Medlem

Börja med att förminska bilderna!
Var du tvungen att böja/ta bort många blad på VF700an?

Permalänk
Medlem

Orkar inte förminska dem du får spara ner dem på din dator. Hmm fick böjja bort några det syns på bilderna, alla blad sittr dock kvar på flänsen!

Permalänk
Inaktiv

vafan, förminska bilderna!!! tänk på dom som sitter på modem!!

Väldigt bra modd dock

Permalänk
Medlem

Föri HELVETE fixa bilderna

Visa signatur

|Antec900|GA-890GPA-UD3H|PhenomII 965 BE|
|8GB Vengeance LP DDR3|HD5870|X25-M 80GB|

Permalänk
Medlem

förminska genast

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||

Permalänk
Geeks
SweClockers

Lugna ner er, jorden går inte under på grund av ett par stora bilder. Tillbaka till topic nu.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

det såg väl trevligt ut

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Medlem

fixat till bilderna nu!

Permalänk
Medlem

ser fint ut, men vad har du för temps utan fläkt?

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Utan fläkt med vanlig chassiluftgenomströmming har jag med 1.8v Idle 32C Load 44C

Permalänk
Medlem

Onekligen intressant mod. Har aldrig sätt något liknande förut om jag minns rätt. Torde en liknande mot passa på ett a8n-sli dlx tro?

Visa signatur

Asus A8N-SLi DeLuxe | Gainward GeForce 6800GT GS | Venice 3000+ | Fortron & Source 400w | ThermalTake Bigwater Vattenkylning + Thermaltake AquaSeries III GPUBlock + Alphacool AMD Chipsetwaterblock |

Permalänk
Medlem

Hur sitter fläktarna fast på zalman kylarna?

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

Ingen aning. Men eftersom det är NF4 chipset så är nog monteringshålen samma. så om det finns plats är det nog lungt!

Permalänk
Medlem

Behöver du ens en fläkt mot flänsen tro ? Ball modd.

Permalänk
Medlem

hur gåra om man ska köra SLi? du måste fimpa en jäkla massa flänsar då väl?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Chipset (NB) temperaturen, är det den man läser ut som moderkortstemperatur?
Man brukar ju alltid ha CPU och sen moderkort. Antar att moderkortet är just NB va?

Ligger på ca 30 grader idle, och 31 grader full load, med min billigare och enklare lösning
<edit>Ok, moderkortsutläsningen sker tydligen inte alls på NB så jag får ta tillbaka mina 30-31 grader på kretsen. Vet inte hur jag ska mäta upp vad den ligger på</edit>

Jag menar, varför strula till det i onödan. En billig Zalman NB47J (http://kylning.com/info.php?cPath=77_181&products_id=525&kyli...) och så en 90mm tyst Everflow under som blåser
Ser inte lika tufft ut kanske, men säkert mer kompatibelt för de flesta och billigare.
Tar jag bort fläkten så stiger tempen ett flertal grader, särskilt om jag stänger av chassifläktarna också.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Japp men den går inte att använda på DFI lanparty moderkorten då den sitter rakt under grafikkortetm den är för hög.
Det går att använda SLI om man böjjer eller kapa r av de flänsarna som sticker ivägen

Permalänk
Medlem

fattar inte riktigt hur den sitter, nudar någon del av flänsen NB?

Edit: aaaaa nu fattade jag du har tagit bort fläkten

Visa signatur

Amd64 Venice 3000+ @ 9*266
Asus A8V-E Delux/ Som inte vill sammarbeta
Ati X800Xl 400/490 @ 439,71/546.75

Permalänk
Medlem

klart, den är montarad på norbryggan, trycker mot den

Permalänk
Inaktiv

tack för att du minskade bilderna swampus, nu ser man j uvad det föreställer
riktigt smart småste jag säga, om man har en sån kylar bara liggandes så är detta en snygg och smart modd att göra ju synd att jag inte har det

Permalänk
Medlem

köp en då

Permalänk
Inaktiv

njaa, har redan passivkylning på mb så jag klarar mig vore en kul grej att göra bara, det ser ju trottsallt rätt så saftigt ut

Permalänk
Medlem

Menar det! badstyle all the way

Permalänk
Medlem

jag har vatten på chipset just nu men de e jobbigt o ha.. jag köpte de SLI blocket som finns på gtek o komplett men de tog ju timmar o montera dessutom en jävla massa krångel om man meka i dattan.. jag har 2 st såna liggandes.. vore skoj o testa denna goa modd.. va får du för temps utan ngn fläkt riktad mot den? hur många chassifläktar har du i vilken storlek? jag jade innan zalmans passiva fläns men för o få dit den va jag tvungen o fimpa typ 30% av pinnarna o idle temp låg på runt 45 grader.. dessutom tror jag att de vattenblocket stoppar flödet asmkt i systemet.. de känns som att den pumpar mkt långsammare..

vi skulle vilja ha lite fler bilder på detta mästerverk

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Jag beställde aldeles nyss ett samma DFImobo och vägrar köra med aktiv nordbryggesfläkt.
Jag funderar på iu fall jag åxå ska lägga till en sån där grafikkortskylare men den kostar ju trots allt 230 spänn, en vanlig zalman NB47J-kylare kostar bara 50.

Hur krångligt är det egentligen att ha en NB47J på det moderkortet och ett stort grafikkort ovanför?
Är det bara att böjja lite eller är det i stort sett omöjligt...?

Permalänk

Fattar inte hur det funkar.

Permalänk
Medlem

Hehe, var tvungen att titta tre gånger för att se hur den satt. Såg ut som om den satt uppochner först. Smart idé iaf, även om flänsen är lite otymplig.

Permalänk
Medlem

WIRN: du kommer behöva såga av flera rader ben.. har du väldigt stort grafikkort lär diu behöva fimpa typ 50% av benen o då kommer du behöva fläkt för att kunna hålla den sval.. men låg på 55 grader IDLE utan fläkt o då hade jag tagit bort runt 30% av pinnarna... jag skulle nästan rekommendera denna modden framför zalmans blåa chipsetfläns

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryderman
WIRN: du kommer behöva såga av flera rader ben.. har du väldigt stort grafikkort lär diu behöva fimpa typ 50% av benen o då kommer du behöva fläkt för att kunna hålla den sval.. men låg på 55 grader IDLE utan fläkt o då hade jag tagit bort runt 30% av pinnarna... jag skulle nästan rekommendera denna modden framför zalmans blåa chipsetfläns

Se mitt inlägg/bild en bit upp. Jag idlar 30-31 grader med chassifläktarna på lågvarv.
Dock en 90mm stående i botten som blåser uppåt.
<edit>Ok, moderkortsutläsningen sker tydligen inte alls på NB så jag får ta tillbaka mina 30-31 grader på kretsen. Vet inte hur jag ska mäta upp vad den ligger på</edit>

Jag trodde mitt grafikkort som är helt passivt var ganska stort, men det kanske finns större?
Lite tight är det ju dock, men jag fick löftet att lämna tillbaka min ifall jag mot förmodan inte skulle få Zalmanen att passa så såklart jag testade

Kan någon svara på om moderkortstempen man läser ut är just NB.
Och om NB är samma som NForce4 (eller 3 eller vad man nu har) chipset? Tack

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006